Catatan Popular

Isnin, 23 Julai 2012

HIKAM ATA’ILLAH NO 2: SYARAH IBN ABBAD AL RUNDI

VERSI IBN ABBAD AL RUNDI MESIR

2 Keinginan anda untuk mengusirapabila Tuhan telah menyediakan dengan bermakna,  anda menyembunyikan nafsu dan keinginan anda untuk memiliki cara . Apabila Tuhan telah menetapkan anda dalam pemupusannya ini bererti adalah penurunan dari keazaman tinggi.
 
Niat [mureed] untuk merampas, atau membebaskan diri apa jua cara dari Tuhan dia (sebagai cara mencari rezeki halal [Rizk] atau cara akses kepada pengetahuan) adalah nafsu yang tersembunyi.
Ia adalah nafsu kerana dia tidak menerima apa diinginkan , dan yang tersembunyi kerana dia tidak mendapatkan manfaat peribadi atau ganjaran serta-merta, tetapi yang dimaksudkan dengan merampas untuk mendekati dengan Satu yang mencipta dan menyiapkan dia.
Dirinya tergoda melalui plot dan tipu daya untuk keluar bermakna bahawa dia dengan Tuhan, Maha Pemberi Maha Kuasa,.

Begitu juga, keinginan anda untuk mempunyai cara yang sebaliknya akan menduduki dan mengganggu perhatian anda  denganTuhan yang Maha Pemurah apabila Allah telah menetapkan anda dalam pemupusannya dan terus untuk membekalkan anda dengan rezeki melalui dan  meliputi-Nya, adalah kehinaan dari Memutuskan tinggi, dan regresi dari Tuhan kepada orang, iaitu yang lebih rendah dan status min.

Maka berpegang kepada apa yang Tuhan, Maha Kuasa, Maha Terpuji, telah memilih untuk anda. Apa yang Dia telah menetapkan anda dan anda tidak mencari diri sendiri, Dia akan menyokong dari belakang anda  "Dan katakanlah: 'Ya Tuhanku, jadikanlah saya masuk dengan pintu masuk yang sahih, dan membawa saya keluar dengan pemergian yang dipenuhi Dan kurniakanlah kepadaku dari. diri anda suatu pihak berkuasa yang menggalakkan. '[17:80] "yang dipenuhi memasuki ialah apa yang kamu tidak masuk dengan kehendak anda, dan jalan keluar yang dipenuhi adalah bahawa anda tidak keluar oleh hasrat anda, tetapi melalui Tuhan kamu," ... Dan sesiapa berpegang teguh kepada Allah, maka sesungguhnya dipandu ke jalan yang benar. [3:101] ".
Oleh itu, mematuhi apa Pemilik Maha Kuasa ,  dan anda akan mencapai kebenaran  dan Maha Pemberi dan Pemurah akan memudahkan cara untuk anda.

Tiada ulasan: