Catatan Popular

Sabtu, 16 Ogos 2014

SOAL JAWAB KEROHANIAN DENGAN SYEIKH ABU YAZID AL BUSTAMI



1          Orang bertanya: “kenapa beliau tidak memimpin orang ke jalan        kerohanian”
Beliau menjawab: ” Bagaimana saya hendak pimpin kepada Allah supaya menerima seseorang yang telah dilontarkan dari majlis            Allah oleh Allah sendiri”

2          Orang  bertanya: ” Bagaimana tuan habiskan masa pagi mu?”
Beliau menjawab: ” Diri saya telah lenyap (fana) dalam mengenang Allah sehingga saya tidak tahu malam dan siang”

3          Oranmg bertanya ; ”Siapakah wali Allah?”
Beliau menjawab: ” Orang yang cinta kepada Allah sahaja, tidakkepada yang lain”

4          Orang bertanya: ”bagaimana kita hendak mencapai Allah”
Beliau menjawab:”janaganlah pandang dunia, jangan mendengar cakap-cakap keduniaaan, jangan bercakap dengan            orang-0rang keduniaaan”

5          Orang bertanya:’ Apakah yang patut kita awasi dalam latihan kerohanian”
Beliau menjawab:”Tumpukan pandanga mu pada Allah sahaja dan bukan usaha dan lakuan  yang kamu buat itu”

6          Orang bertanya:  ”kenapa syarahan  orang lain tidak seronok seperti syarahan tuan?”
Beliau menjawab: ” saya megeluarkan yang sejati, tetapi mereka yang mencamapuradukkan. Orang lain mengatakan Dia          ’Aku”, tetapi saya berkata ”Dia” sahaja”

7          Orang bertanya: ”Bagaimana kita boleh sampai kepada Allah”
Beliau menjawab:” Buangkan ego atau dirimu, di situ tereletak jalan meujuu Allah. Barangsiapa yang melenyapkan dirinya dalam Allah, maka didapati bahawa Allah itu segala-seghalanya”

8          Orang bertanya: ”Bagaimanakah engkau mencapai tingkatan kesolehan yang sedemikan rupa?”
Beliau menjawab : ”Pada suatu malam, ketika aku kecil, aku keluar dari kota bustham bulan bersinar terang dan bumi tertidur hening. Tiba-tiba aku lihat sesuatu kehadiran”.

10.       Orang bertanya: ” Apakah yang pada pendapat tuan yang menjadi penghalang besar dalam menuju Allah/”
Beliau menjawab: ” Tanpa kehendakNya sangat susah untukmenghadapkan hati kepada Nya, dan jika dengan kehendakNya senang sahaja berjalan menuju dia itu.”

11.       Orang bertanya: ” Kenapa tuan tinggal lama di satu tempat? Tidakkah tuan tahu air yang lama berada di satu tempat itu akan           kotor dan berubah warnanya?”
Beliau menjawab: ” kenapa kamu tidak jadi sungai?”

Tiada ulasan: