Catatan Popular

Ahad, 16 Januari 2022

Bab Yang Keempat: Peringkat-Peringkat Perjalanan Suluk Orang Sufi (Hasil Orang Menjalani Suluk) (8)

 Karangan Al FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed Al-Jiasi (Al-Ahmadi) Murid utama To’ Guru Daud Bukit Abal, Kelantan

 

Perjalanan Nafsu AI-Kamil (7)


Seperti keterangan-keterangan yang sudah lepas kita telah faham kedudukan peringkat-peringkat nafsu itu. Dan nafsu mardhiah ini kelihatan menonjol seolah-olah terbaik sekali dari yang lain-lain, tetapi di sana ada lagi yang terbaik dari itu iaitu nafsu al-kamil. Dan nafsu al-kamil adalah teristimewa sekali iaitu sebagai tambahan di atas huraian nafsu mardhiah. Dan apabila seorang tercapai nafsu al-kamil ini maka berertilah ia sudah menakluki seluruh maqam-maqam nafsu suci yang lain bagaimana kita telah hurai dengan panjang lebar dahulu.

Perjalanan nafsu ini adalah Allah semata-mata iaitu bahawa dirasa dalam kenyataan hati orang sufi dzauq-dzauq hakikat dengan kudrat, iradat dan dengan kuat haula Allah semata-mata. Maqam ini dinamakan maqam baqa billah. Ilmu pengetahuan mereka martabat ini (maqam baqa) adalah semata-mata diambil dari:

atau (2) Maksud " " itu ialah bahawa ternyata dalam dzauq hati mereka dan syuhud mereka bahawa Tuhan yang Esa itulah yang memerintah dalam alam yang banyak ini yakni sekelian makhluk ini mempunyai tanda-tanda sifat ketuhanan yang Esa jua. Dan maksud " " itu ialah bahawa ternyata dalam dzauq mereka dan syuhud mereka bahawa sekelian alam yang banyak ini di dalam perintahan Tuhan yang Esa jua. Zikir mereka martabat ini tetap hidup terpancar-memancar sinarannya dalam rahsia "khafak" iaitu sirr yang tersembunyi dalam batin "akhfa" yakni batin terakhir sekali laksana permata mutiara yang terdapat dalam lipatan kulit tiram yang terakhir sekali. Hal atau warid (nur) mereka martabat ini ialah mereka dapat memiliki atau menguasai seluruh pangkatpangkat nafsu suci yang baik bagaimana diterangkan pangkat-pangkatnya dahulu.

Kepada mereka yang dapat menguasai maqam ini akan lahirlah sifat-sifat budi yang tinggi dan teristimewa iaitu segala sifat-sifat budi susila yang terpuji yang terdapat dalam semua pangkat-pangkat nafsu yang baik-baik dahulu. Dan jadilah perangai mereka semacam perangai nabi-nabi dan rasul-rasul. Mereka yang mencapai martabat ini digelarkan "wali Allah yang kamil lagi mukammal" dan yang khawas dan dalam khawas al-khawas dan itulah dia manusia agung di sisi Allah (al-insan al-kamil).

 

Hijab Hati dan Tenaga Zikir Tarikat

 

Bagaimanakah tenaga zikir tarikat boleh menembusi hati batin yang berlapis-lapis terhijab? Hati batin manusia mempunyai tujuh lapis yang berbeza-beza namanya bagaimana permata mutiara tiada terdapat melainkan dalam kulit tiram yang berlapis-lapis dan yang terakhir sekali. Dan dari selapis ke selapis (misalnya dari kalbu ke ruh) itu terdapat pula sepuluh ribu hijab (dinding) daripada nur dan zalimah (gelap). Maka bagaimanakah seorang itu boleh sampai kepada Allah? Barangkali sangatlah mustahil bagi manusia pengecut umpama kita ini untuk menembuskan lapisan-lapisan itu. Apakah jalannya jika ada? Maka tidak ada suatu alat pemboreng yang handal, yang boleh timbuskan hijab-hijab sebanyak sepuluh ribu di tiap-tiap selapis itu melainkan hanya dengan alat tenaga zikir tarikat dan mujahadah jua yang boleh jadi sebagai tukang boreng yang berkesan. Sudahkah tuan-tuan timbuskannya? Maka demikian juga pada tiap-tiap darjah nafsu (misalnya dari ammarah ke lawwamah dan seterusnya) terdapat sepuluh ribu hijab.

 

Contoh zikir yang boleh tembusi hati-hati batin yang berlainan nama itu adalah seperti berikut:

1. Hati orang nafsu ammarah terletak pada lapisan pertama dan ia mempunyai sepuluh ribu hijab maka zikirnya adalah sekadar berlari atau menari di atas pentas (lidah) namanya sahaja. Ertinya hati batin lalai dan tidak jelira ke mana-mana. Lapisan ini mustahaklah kuat berzikir terusmenerus hingga apabila datang (nur) sesudah berzikir, maka itulah tandanya mereka ada harapan untuk tembusi lapisan pertama dan pergi pula ke lapisan kedua.

2. Hati orang nafsu lawwamah terletak pada lapisan kedua dan ia mempunyai sepuluh ribu hijab pula maka zikirnya sudah berbunyi dan jelira dalam (kalbu) namanya. Ertinya zikir lidah tadi sudah berpindah masuk dan jelira ke dalam kalbu lapisan yang kedua. Dan di dalam lapisan ini mustahaklah ia kuat berzikir terus-menerus hingga apabila datang warid yang kuat maka berertilah ia sudah ada harapan untuk tembusi lapisan yang kedua itu dan akan pergi pula ke lapisan yang ketiga.

3. Hati orang nafsu mulhamah terletak pada lapisan ketiga dan ia mempunyai sepuluh ribu hijab pula maka zikirnya hidup bersembunyi dan jelira sedap di dalam (ruh) namanya, ertinya zikir kalbu tadi sudah berpindah masuk dan jelira sedap ke dalam ruh. Dan di lapisan ini pula perlu ia kuat berzikir terus-menerus lagi sehingga datang warid baru pula maka berertilah ia akan ada harapan untuk tembusi lapisan ketiga sehingga pergi atau masuk pula ke lapisan yang keempat.

4. Hati orang nafsu mutmainnah terletak pada lapisan keempat dan ia mempunyai sepuluh ribu hijab baru pula maka zikirnya tetap hidup dalam rahsia dan jelira maiiis dalam (sirr) namanya, ertinya zikir ruh tadi dapat berpindah masuk dan jelira manis ke dalam sirr. Setelah ia berjaya duduk dalam lapisan ini maka perlu lagi ia berzikir kuat dengan bersungguh-sungguh supaya datang lagi warid baru dan apabila terdapat demikian maka itulah tandanya ia ada harapan untuk tembusi lapisan ini dan pergi pula ke lapisan yang kelima.

5. Hati orang nafsu radhiah terletak pada lapisan kelima dan ia mempunyai sepuluh ribu hijab lagi maka zikirnya tetap hidup dalam persembunyian rahsia serta ada jelira manis dan seronok dalam (sirrussirri) namanya. Ertinya zikir sirr , tadi dapat berpindah lagi iaitu masuk jelira serta seronok ke dalam sirrussirri. Apabila seorang berada dalam lapisan ini maka hendaklah ia berzikir lagi hingga apabila datang warid (nur) baru yang lain maka berertilah ia ada harapan pula untuk tembusi lapisan kelima ini dan akan terus pergi pula ke lapisan keenam.

 

6. Hati orang nafsu mardhiyyah terletak pada lapisan yang keenam dan ia mempunyai sepuluh ribu hijab yang lain pula maka zikirnya tetap hidup dalam persemadian rahsia serta jelira seronok dan lazat yang agung dalam (akhfa) namanya. Ertinya zikir sirrussirri tadi sudah berpindah pula masuk ke dalam akhfa dengan lazat yang agung dan maha mdah dalam keagungan. Apabila sampai di lapisan yang keenam ini perlu lagi ia teruskan lagi zikirnya hingga dapat warid baru dalam lapisan ini maka itulah tandanya ia ada harapan untuk tembusi lapisan keenam dan masuk pula ke lapisan yang ketujuh.

7. Hati orang nafsu al-kamil adalah sama sahaja zahir dengan batin - luar dengan dalam, bahkan kedua-duanya serupa dan tiada berbeza-beza iaitu maqam baqa billah atau al-insan al-kamil. Zikir mereka martabat ini tetap hidup memancar sinaran cahayanya dalam rahsia (khufa) namanya iaitu sirr yang tersembunyi dalam batin (ikhfi) tadi yakni batin yang terakhir sekali laksana permata mutiara terdapat dalam lipatan kulit tiram yang terakhir sekali.

Dan hatinya di rasa sentiasa dalam jelira seronok dan lazat yang agung dan maha kagum dalam keindahan. Demikianlah contoh-contoh yang diterang itu adalah laksana anak-anak tangga yang mesti dirempuhi, dinaiki dan ditembusi oleh orang-orang sufi dalam perjuangan mereka berjalan mencari makrifat kepada Allah s.w.t. Pernah kita turuti jalan mereka? Kalau tak pernah, maka tak usahlah kita bergaduh mengingkari jalan mereka? Kalau tuan-tuan pernah pergi bertahlil tempat kenduri orang mati maka ujilah zikir tuan-tuan itu dengan soalan-soalan yang berikut: Sudahkah zikir tuan-tuan memenuhi rasa lazat, manis dan seronok? Kalau belum maka zikir tuan berada di peringkat mana sekarang? Cubalah ukur diri sendiri, kemudian berilah jawapan sendiri, kemudian banding pula dengan kedapatan zikir orang-orang sufi, betulkah pengakuan tuan; saya benar berzikir? - Ada kemanisankah tidak? - Atau pun berzikir tanpa jelira di kalbu, tetapi hati perutnya musafir dan melancung ke Singapura atau ke anu... anu.


Tiada ulasan: