Karangan Al FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed Al-Jiasi (Al-Ahmadi) Murid utama To’ Guru Daud Bukit Abal, Kelantan
Perjalanan Nafsu AI-Kamil (7)
Seperti keterangan-keterangan yang sudah lepas kita telah faham kedudukan peringkat-peringkat nafsu itu. Dan nafsu mardhiah ini kelihatan menonjol seolah-olah terbaik sekali dari yang lain-lain, tetapi di sana ada lagi yang terbaik dari itu iaitu nafsu al-kamil. Dan nafsu al-kamil adalah teristimewa sekali iaitu sebagai tambahan di atas huraian nafsu mardhiah. Dan apabila seorang tercapai nafsu al-kamil ini maka berertilah ia sudah menakluki seluruh maqam-maqam nafsu suci yang lain bagaimana kita telah hurai dengan panjang lebar dahulu.
Perjalanan nafsu ini adalah Allah semata-mata iaitu bahawa dirasa dalam
kenyataan hati orang sufi dzauq-dzauq hakikat dengan kudrat, iradat dan dengan
kuat haula Allah semata-mata. Maqam ini dinamakan maqam baqa billah. Ilmu
pengetahuan mereka martabat ini (maqam baqa) adalah semata-mata diambil dari:
atau (2)
Maksud " " itu ialah bahawa ternyata dalam dzauq hati mereka dan
syuhud mereka bahawa Tuhan yang Esa itulah yang memerintah dalam alam yang
banyak ini yakni sekelian makhluk ini mempunyai tanda-tanda sifat ketuhanan
yang Esa jua. Dan maksud " " itu ialah bahawa ternyata dalam dzauq
mereka dan syuhud mereka bahawa sekelian alam yang banyak ini di dalam
perintahan Tuhan yang Esa jua. Zikir mereka martabat ini tetap hidup
terpancar-memancar sinarannya dalam rahsia "khafak" iaitu sirr yang
tersembunyi dalam batin "akhfa" yakni batin terakhir sekali laksana
permata mutiara yang terdapat dalam lipatan kulit tiram yang terakhir sekali.
Hal atau warid (nur) mereka martabat ini ialah mereka dapat memiliki atau
menguasai seluruh pangkatpangkat nafsu suci yang baik bagaimana diterangkan
pangkat-pangkatnya dahulu.
Kepada
mereka yang dapat menguasai maqam ini akan lahirlah sifat-sifat budi yang
tinggi dan teristimewa iaitu segala sifat-sifat budi susila yang terpuji yang
terdapat dalam semua pangkat-pangkat nafsu yang baik-baik dahulu. Dan jadilah
perangai mereka semacam perangai nabi-nabi dan rasul-rasul. Mereka yang
mencapai martabat ini digelarkan "wali Allah yang kamil lagi
mukammal" dan yang khawas dan dalam khawas al-khawas dan itulah dia
manusia agung di sisi Allah (al-insan al-kamil).
Hijab Hati dan Tenaga Zikir Tarikat
Bagaimanakah tenaga zikir tarikat boleh menembusi hati batin yang
berlapis-lapis terhijab? Hati batin manusia mempunyai tujuh lapis yang
berbeza-beza namanya bagaimana permata mutiara tiada terdapat melainkan dalam
kulit tiram yang berlapis-lapis dan yang terakhir sekali. Dan dari selapis ke
selapis (misalnya dari kalbu ke ruh) itu terdapat pula sepuluh ribu hijab
(dinding) daripada nur dan zalimah (gelap). Maka bagaimanakah seorang itu boleh
sampai kepada Allah? Barangkali sangatlah mustahil bagi manusia pengecut umpama
kita ini untuk menembuskan lapisan-lapisan itu. Apakah jalannya jika ada? Maka
tidak ada suatu alat pemboreng yang handal, yang boleh timbuskan hijab-hijab
sebanyak sepuluh ribu di tiap-tiap selapis itu melainkan hanya dengan alat
tenaga zikir tarikat dan mujahadah jua yang boleh jadi sebagai tukang boreng
yang berkesan. Sudahkah tuan-tuan timbuskannya? Maka demikian juga pada
tiap-tiap darjah nafsu (misalnya dari ammarah ke lawwamah dan seterusnya)
terdapat sepuluh ribu hijab.
Contoh zikir yang boleh tembusi hati-hati batin yang berlainan nama itu
adalah seperti berikut:
1. Hati orang nafsu ammarah terletak pada lapisan pertama dan ia
mempunyai sepuluh ribu hijab maka zikirnya adalah sekadar berlari atau menari
di atas pentas (lidah) namanya sahaja. Ertinya hati batin lalai dan tidak
jelira ke mana-mana. Lapisan ini mustahaklah kuat berzikir terusmenerus hingga
apabila datang (nur) sesudah berzikir, maka itulah tandanya mereka ada harapan
untuk tembusi lapisan pertama dan pergi pula ke lapisan kedua.
2. Hati orang nafsu lawwamah terletak pada lapisan kedua dan ia
mempunyai sepuluh ribu hijab pula maka zikirnya sudah berbunyi dan jelira dalam
(kalbu) namanya. Ertinya zikir lidah tadi sudah berpindah masuk dan jelira ke
dalam kalbu lapisan yang kedua. Dan di dalam lapisan ini mustahaklah ia kuat
berzikir terus-menerus hingga apabila datang warid yang kuat maka berertilah ia
sudah ada harapan untuk tembusi lapisan yang kedua itu dan akan pergi pula ke
lapisan yang ketiga.
3. Hati orang nafsu mulhamah terletak pada lapisan ketiga dan ia
mempunyai sepuluh ribu hijab pula maka zikirnya hidup bersembunyi dan jelira
sedap di dalam (ruh) namanya, ertinya zikir kalbu tadi sudah berpindah masuk
dan jelira sedap ke dalam ruh. Dan di lapisan ini pula perlu ia kuat berzikir
terus-menerus lagi sehingga datang warid baru pula maka berertilah ia akan ada
harapan untuk tembusi lapisan ketiga sehingga pergi atau masuk pula ke lapisan
yang keempat.
4. Hati orang nafsu mutmainnah terletak pada lapisan keempat dan ia mempunyai
sepuluh ribu hijab baru pula maka zikirnya tetap hidup dalam rahsia dan jelira
maiiis dalam (sirr) namanya, ertinya zikir ruh tadi dapat berpindah masuk dan
jelira manis ke dalam sirr. Setelah ia berjaya duduk dalam lapisan ini maka
perlu lagi ia berzikir kuat dengan bersungguh-sungguh supaya datang lagi warid
baru dan apabila terdapat demikian maka itulah tandanya ia ada harapan untuk
tembusi lapisan ini dan pergi pula ke lapisan yang kelima.
5. Hati orang nafsu radhiah terletak pada lapisan kelima dan ia
mempunyai sepuluh ribu hijab lagi maka zikirnya tetap hidup dalam persembunyian
rahsia serta ada jelira manis dan seronok dalam (sirrussirri) namanya. Ertinya
zikir sirr , tadi dapat berpindah lagi iaitu masuk jelira serta seronok ke
dalam sirrussirri. Apabila seorang berada dalam lapisan ini maka hendaklah ia
berzikir lagi hingga apabila datang warid (nur) baru yang lain maka berertilah
ia ada harapan pula untuk tembusi lapisan kelima ini dan akan terus pergi pula
ke lapisan keenam.
6. Hati orang nafsu mardhiyyah terletak pada lapisan yang keenam dan ia
mempunyai sepuluh ribu hijab yang lain pula maka zikirnya tetap hidup dalam
persemadian rahsia serta jelira seronok dan lazat yang agung dalam (akhfa)
namanya. Ertinya zikir sirrussirri tadi sudah berpindah pula masuk ke dalam akhfa
dengan lazat yang agung dan maha mdah dalam keagungan. Apabila sampai di
lapisan yang keenam ini perlu lagi ia teruskan lagi zikirnya hingga dapat warid
baru dalam lapisan ini maka itulah tandanya ia ada harapan untuk tembusi
lapisan keenam dan masuk pula ke lapisan yang ketujuh.
7. Hati orang nafsu al-kamil adalah sama sahaja zahir dengan batin -
luar dengan dalam, bahkan kedua-duanya serupa dan tiada berbeza-beza iaitu
maqam baqa billah atau al-insan al-kamil. Zikir mereka martabat ini tetap hidup
memancar sinaran cahayanya dalam rahsia (khufa) namanya iaitu sirr yang
tersembunyi dalam batin (ikhfi) tadi yakni batin yang terakhir sekali laksana
permata mutiara terdapat dalam lipatan kulit tiram yang terakhir sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan