HIKMAH
KEILAHIAN DALAM FIRMAN TENTANG NABI ADAM
Apabila Allah,
kemuliaan kepada-Nya! - Menghendaki bahawa sumber Nama-nama-Nya yang
baik (Asmaul Husna = fakir) - yang di luar penghitungan - dilihat (atau anda
sama-sama boleh mengatakan bahawa Dia kehendaki sumber-Nya dapat dilihat), Dia
berkehendak bahawa mereka dapat dilihat dalam satu kehidupan yang mengandungi
seluruh perkara (1) dikurniakan dengan kewujudan, dan melalui rahsia-Nya (Sirr
= Rahsia) dimanifestasikan kepada-Nya. Bagaimana sesuatu melihat dirinya
melalui itu sendiri tidak sama seperti bagaimana ia melihat dirinya dalam
sesuatu yang lain yang bertindak sebagai cermin . Jadi Dia menjelma diriNya
untuk diriNya dalam bentuk yang disediakan oleh tempat di mana Dia dilihat. Dia
tidak akan muncul itu tanpa kewujudan tempat ini dan manifestasi (tajalli)
kepada-Nya di dalamnya.
Allah mengeluarkan keseluruhan alam semesta kepada
kewujudan melalui kewujudan bentuk corak tanpa semangat (Ruh), seperti cermin
kasar. Sebahagian daripada perintah ilahi bahawa Dia tidak corak tempat tanpa
menerima roh yang suci, yang digambarkan sebagai yang "ditiup" (2) ke
dalamnya. Ini adalah apa-apa yang selain daripada hasil kecenderungan bentuk
yang dibentuk untuk menerima tajalli limpahan kekal yang tidak pernah terhenti
dan yang tidak akan berhenti.
Kemudian kita mesti bercakap tentang bekas (Qabil).
Bekas tersebut datang daripada apa-apa selain limpahan paling tulen. Jadi yang
mentadbirkan segala urusan telah bermula daripada-Nya, dan akhir adalah
kepada-Nya, dan "seluruh urusan akan dikembalikan kepada-Nya"
(11:123) kerana ia bermula daripada-Nya. Oleh itu, arahan menentukan bagi
mereka menggilap cermin alam semesta. Adam menggilap cermin itu dan semangat
itu.
Malaikat beberapa fakulti bentuk yang bentuk alam
semesta, yang Sufi menetapkan dalam perbendaharaan kata teknikal mereka sebagai
Manusia Agung (al-Insan al-Kabir), bagi malaikat sebagai rohani (rûhânî ) dan
fakulti deria kepada organisma manusia. Setiap fakulti ini adalah bertudung
dengan sendirinya, dan melihat tiada yang lebih tinggi kepada intipati sendiri,
kerana terdapat sesuatu di dalamnya yang menganggap dirinya sebagai layak
berpangkat tinggi tinggi di sisi Allah.
Ia adalah seperti ini kerana ia mempunyai aspek ilahi (jam'îya). Di dalamnya
adalah sesuatu yang berasal dari sisi Tuhan dan sesuatu yang berasal dari
sebelah keyataan.
Organisma ini membawa sifat-sifat ini sebagaimana
yang ditentukan oleh sifat menyeluruh yang merangkumi bekas alam semesta dari
yang paling dimuliakan untuk . Walau bagaimanapun, akal tidak dapat
menyedarinya hakikat ini dengan cara penyiasatan yang logik bagi jenis persepsi
ini hanya wujud melalui pelancaran ilahi yang mengiktiraf asas bentuk alam
semesta yang menerima roh.
Makhluk ini dipanggil manusia (Insan) dan Khalifah.
Untuk kemanusiaan, ia datang dari kesejagatan organisma dan keupayaan untuk
memeluk semua keyataan.Beliau dalam berhubung dengan Allah sebagai murid, (3)
sebagai alat penglihatan, mata. Ini adalah mengapa dia dipanggil
"Insan". Olehnya bahawa Allah memegang makhlukNya dan mempunyai belas
kasihan kepada mereka. Jadi dia adalah seorang manusia, kedua-duanya dalam masa
[dalam tubuhnya] dan sebelum masa [semangat], organisma kekal dan selepas masa.
Beliau adalah perkataan yang membezakan dan menyatukan.
Alam semesta ini telah diselesaikan oleh
kewujudannya. Dia adalah untuk alam semesta wajah meterai itu adalah meterai
yang tempat meterai itu dan dengan itu tanda yang Raja meletakkan meterai pada
khazanah itu.
Allah telah menamakan dia Khalifah atas sebab-sebab
ini, sejak pengawal manusia ciptaan-Nya sebagai harta dijaga dengan
meterai(ikatan) itu. Selagi meterai Raja pada harta, tiada siapa yang berani
untuk membuka tanpa kebenaran. Dia menjadikan dia Khalifah berkenaan memelihara
alam semesta, dan ia terus berhati-hati selagi manusia sempurna di dalamnya.
Adakah anda tidak melihat itu, bahawa apabila dia hilang dan dikeluarkan dari
perbendaharaan dunia ini, apa-apa yang Allah yang disimpan di dalamnya akan kekal?
Segala sesuatu yang di dalamnya akan meninggalkan, dan semua bahagian-bahagian
yang akan menjadi keliru, dan semua akan dipindahkan ke Alam Kemudian.
Kemudian Manusia akan meterai pada perbendaharaan
Dunia Seterusnya untuk masa tidak berkesudahan dan selepas masa. Semua
Nama-nama Ilahi yang terkandung dalam dalam bentuk ilahi (4) muncul di dalam
hidupan ini manusia. Oleh itu, ia mempunyai pangkat yang mengandungi dan
menyepadukan kewujudan ini. Ia adalah oleh ini bahawa Allah telah menubuhkan
bukti terhadap malaikat, (5) ingat bahawa! Allah memberi pengajaran kepada anda
melalui orang lain. Lihatlah di mana yang berasal dan di mana ia berakhir. Para
malaikat tidak menyedari apa yang tersirat oleh hidupan daripada Khalifah, dan
mereka pula tidak menyedari kehadiran Kebenaran menuntut sebagai 'ibâda (6)
(ibadat).
Masing-masing hanya tahu dari Allah apa dasarnya
beliau memberi kepadanya.Para malaikat tidak mempunyai kesejagatan Adam, dan
mereka tidak memahami Nama-nama Ilahi yang dia telah disukai, dan yang dia
memuji Allah dan mengisytiharkan kesucian-Nya. Mereka hanya tahu bahawa Allah
mempunyai nama-nama mereka pengetahuan yang tidak sampai kepada mereka, jadi
mereka tidak dapat memuji Dia tidak mengisytiharkan kesucian-Nya melalui
mereka.
Apa yang kita yang disebut mengatasi mereka dan
negeri ini menguasai mereka.Mereka berkata tentang hiudupan ini, "Mengapa
memakai yang akan menyebabkan kerosakan ke atasnya?" (2:30) Ini adalah
hujah yang mereka telah menyuarakan.
Apa yang mereka berkata mengenai Adam betul-betul
kerajaan mereka kepada Allah. Kalaulah tidak kerana sifat mereka adalah
bersesuaian dengan, mereka tidak akan mengatakan apa yang mereka berkata
berkenaan Adam, "tetapi mereka tidak sedar." Jika mereka mempunyai
pengiktirafan sebenar diri mereka sendiri, mereka akan mempunyai pengetahuan,
dan telah mereka memiliki pengetahuan, mereka telah dilindungi dan tidak akan
ditentang oleh memperkecilkan Adam dan dengan itu melebihi tuntutan mereka apa
yang mereka memiliki pujian-Nya dan Mengagungkan.
Adam memiliki Nama-nama Ilahi yang malaikat tidak
mempunyai, supaya memuji dan memuliakan mereka kepada-Nya tidak sama seperti
pujian dan pemujaan kepada-Nya, Adam. Allah menerangkan ini kepada kita supaya
kita boleh renungkan dan belajar adab (7) dengan Allah, dan supaya kita tidak
akan meletakkan tuntutan kepada apa yang telah kita tidak sedar atau dimiliki
dengan menyematkan ke bawah.
Bagaimana kita boleh mengatakan sesuatu yang di luar
kita dan yang kita tidak mempunyai pengetahuan mengenainya? Kami hanya akan
didedahkan. Arahan ilahi ini adalah sebahagian daripada disiplin Allah
orang-orang dari hamba-hambaNya yang bersopan santun, mempercayai dan khalifah
Marilah kita kembali kepada kebijaksanaan yang
dibincangkan. Ketahui bahawa perkara-perkara kesejagatan yang tidak wujud dalam
diri mereka sendiri tanpa difahami keraguan dan dikenali dalam fikiran. Mereka
tersembunyi dan terus wujud, mereka yang tidak dapat dilihat. Perkara-perkara
kesejagatan ini mempunyai bidang kuasa dan kesan ke atas semua yang mempunyai
kewujudan individu.Sesungguhnya, mereka adalah perkara yang sama dan tidak ada
yang lain, iaitu sumber perkara yang wujud individu, dan mereka terus difahami
dalam diri mereka sendiri.
Mereka yang nyata berkenaan sumber perkara wujud
sama seperti mereka yang tersembunyi berkenaan keboleh fahaman mereka. Setiap
benda yang wujud individu bergantung kepada perkara-perkara yang kesegatan yang
tidak boleh dipaksa keluar daripada intelek, mahupun kewujudan mereka akan
didapati dalam sumber sekali, mereka
tidak lagi boleh difahami, sama ada yang wujud individu dalam masa atau di luar
masa.
Hubungan yang ada di dalam masa atau luar masa
dengan perkara ini difahami sejagat adalah sama. Perkara sejagat ini hanya
mempunyai bidang kuasa dalam perkara-perkara individu wujud menurut apa yang
realiti perkara ini wujud individu . Ia adalah seperti hubungan pengetahuan
yang Maha Mengetahui, dan hidup untuk hidup. Kehidupan adalah satu kenyataan
yang difahami; pengetahuan adalah satu kenyataan yang difahami. Ilmu adalah
berbeza dari kehidupan sebagai kehidupan adalah berbeza dari pengetahuan.
Oleh itu, kita mengatakan bahawa Allah mempunyai
pengetahuan dan kehidupan, dan bahawa Dia adalah Hidup, Yang Maha Mengetahui.
Kami juga mengatakan bahawa malaikat itu telah hidup dan pengetahuan, dan hidup
dan mengetahui. Kami mengatakan bahawa manusia telah hidup dan pengetahuan, dan
hidup dan mengetahui. kenyataan pengetahuan adalah satu perkara dan kenyataan
kehidupan yang lain, dan hubungan mereka untuk mengetahui dan yang hidup adalah
hubungan yang sama.
Kami hanya boleh berkata bahawa pengetahuan Allah
dalam bukan masa dan pengetahuan manusia di masa-. Oleh itu, melihat penilaian
bahawa hubungan ini telah dibawa dalam kenyataan ini difahami!
Memeriksa sambungan antara kemegertian individu ini
adalah perlu, tetapi ia diperlukan oleh orang lain, tidak boleh dengan
sendirinya. Sebagai pengetahuan menentukan yang mengambil bahagian di dalamnya
kerana dia dipanggil mengetahui jadi yang digambarkan olehnya boleh menentukan
pengetahuan. Ia adalah masa berhubung dengan salah satu dalam masa dan bukan
masa berhubung dengan salah satu dalam bukan masa .
Setiap satu daripada kedua-duanya adalah menentukan
dan ditentukan. Ia adalah diketahui bahawa perkara ini sejagat, walaupun mereka
difahami, kekurangan sumber walaupun mereka masih mempunyai kuasa. Apabila
mereka ditentukan, kerana mereka berkait rapat dengan apa yang wujud individu,
mereka menerima prinsip dalam sumber-sumber yang wujud dan tidak menerima
perbezaan, kerana adalah mustahil bagi mereka. Mereka sendiri dalam semua yang
digambarkan oleh mereka, sebagai manusia dalam tiap-tiap orang jenis-jenis
tertentu, tanpa perbezaan atau penomboran yang memberi kesan kepada individu
dan ia terus boleh difahami.
Sekarang, kerana terdapat sambungan antara yang
mempunyai kewujudan individu dan yang tidak mempunyai dan ia adalah hubungan
yang tidak wujud, jadi sambungan adanya antara satu sama lain adalah lebih
mudah untuk tumbuh kerana, dalam apa-apa hal, ada satu faktor biasa di antara
mereka yang wujud individu. Dalam lain, ada faktor yang biasa, namun ada
sambungan walaupun kekurangan faktor yang sama.
Jadi ia adalah lebih kuat dan lebih nyata apabila
terdapat satu faktor biasa. Tidak syak lagi, dalam masa membuktikan dirinya
sebagai dimasukkan ke dalam masa dan ia memerlukan sesuatu pada masa akan
meletakkan ia ke dalam masa. Ia telah tiada tempat itu sendiri supaya ia wujud
daripada sesuatu yang lain daripada-, dan ia dikaitkan kepada itu oleh
kebergantungan keperluan. Pergantungan ini mesti atas itu yang perlu wujud ,
yang bebas wujud oleh Diri tanpa perlu. Ia adalah Yang dengan dasarnya
sendiri,, memberikan wujud untuk masa yang bergantung pada Ia.
Sejak kewujudan intipati yang perlu dan apa yang
kelihatan dari Ia bergantung pada asasnya, namun bergantung pada bentuk untuk
semua yang dari nama atau sifat, kecuali untuk keperluan yang penting. Itu
bukan harta dalam masa, walaupun keprluan kewujudannya , sebaliknya, ia adalah
perlu oleh orang lain, tidak boleh dengan sendirinya.
Oleh kerana perkara itu adalah berdasarkan apa yang
kita katakan mengenai manifestasi dalam bentuk, Allah menyampaikan kepada
pengetahuan kita diriNya melalui renungan dalam masa . Dia memberitahu kita
bahawa Dia menunjukkan kepada kita tanda-tanda kekuasaanNya dalam masa-, (8),
jadi kami membuat kesimpulan mengenai-Nya melalui diri kita sendiri. Kami tidak
menggambarkan-Nya dengan kualiti mana-mana tanpa juga memiliki kualiti itu,
kecuali kuasa mutlak itu penting.
Sejak kita tahu-Nya dengan diri kita sendiri dan
daripada diri kita sendiri, kita sifatkan apa yang kita berpunca dari diri kita
sendiri. Atas sebab itu, komunikasi ilahi telah turun pada lidah jurubahasa
kami, (9) dan sebagainya Beliau menyifatkan diriNya kepada kita melalui diri
kita sendiri. Apabila kita menyaksikan, Dia saksi sendiri. Kami pasti banyak
sebagai individu dan jenis, namun kita berdasarkan kenyataan satu yang
menyatukan kita. Oleh itu, kita tentu tahu bahawa terdapat perbezaan antara
individu. Jika tidak ada, tidak akan ada kepelbagaian dalam Satu.
Begitu juga kami diterangkan dalam semua aspek oleh
yang Dia menggambarkan diriNya, tetapi mesti ada tujuan dan ia adalah tidak
lain daripada keperluan kepada-Nya kami dalam kewujudan kita. Kewujudan kita
bergantung kepada-Nya oleh sebab kemungkinan kita dan Dia adalah bebas daripada
apa yang menjadikan, kita bergantung
kepada-Nya. Oleh kerana itu, seseorang boleh memohon sebelum-masa dan
masa-sifar kepada-Nya yang permulaan yang pembukaan untuk kewujudan dari alam.
Walaupun Dialah Yang Awal, permulaan tidak
mengatakan kepada-Nya, dan atas sebab-sebab ini, Dia dipanggil Yang Akhir.
Sekiranya permulaan-Nya kewujudan
penentuan, ia tidak akan telah sah untuk Dia akan akhirat yang ditentukan
kerana mungkin tidak mempunyai terakhir - untuk kemungkinan yang tidak
berkesudahan. Jadi mereka tidak terakhir. Sebaliknya, Dia Yang Akhir kerana
"yang mentadbirkan segala urusan akan dikembalikan kepada-Nya"
(11:123) . Jadi, Dia adalah terakhir dalam sumber permulaanNya dan Pertama dalam
sumber akhiran Nya.
Maka ketahuilah bahawasanya Allah menyifatkan
diriNya sebagai Manifestasi dan hatinya Tersembunyi (10) Beliau membawa alam
semesta kepada kewujudan dunia nyata dan dunia ghaib supaya kita dapat
mengetahui Tersembunyi oleh perkara-perkara yang ghaib dan Manifesatasi yang
nyata. Beliau menyifatkan diriNya dengan kenikamatan dan kemurkaan, dan Dia
membawa dunia ke dalam wujud sebagai tempat yang ketakutan dan berharap jadi
kami takut kepada kemurkaan-Nya, dan harapan untuk mendapatkan kenikmatan-Nya.
Allah menyifatkan diriNya dengan keagungan dan
keindahan, jadi Allah membawa alam semesta kepada kewujudan dengan kagum dan
keintiman. Ia adalah sama untuk semua yang berkaitan dengan-Nya, Dia boleh
ditinggikan, dan yang Dia menyeru sendirinya. Dia menandakan pasangan ini
ciri-ciri oleh kedua-dua tangan (11) yang Dia berpendapat dalam penciptaan
Manusia sempurna. Manusia merumuskan semua realiti alam semesta dan individu.
Oleh itu, alam semesta dilihat dan Khalifah itu adalah ghaib. Ia adalah dengan
makna ini bahawa Sultan menudung sendiri, walaupun disebut nama Allah dan
digambarkan sebagai mempunyai dengan tudung (12) kegelapan, yang badan-badan
semula jadi, dan tudung bercahaya yang roh-roh halus (Arwah). Alam semesta ini
terdiri daripada kedua-dua kasar dan halus.
Alam semesta ini adalah tudung ke atas dirinya
sendiri dan tidak boleh nampak Kebenaran tersebut kerana ia melihat sendiri. Ia
berterusan dalam hijab yang tidak dibuang, kerana ia tahu bahawa ia adalah
berbeza dari Pencipta oleh keperluan-Nya. Ia tidak mempunyai sebahagian
daripada keperluan yang penting yang dimiliki oleh kewujudan Allah, maka ia
tidak dapat menyedarinya Dia.Dalam hal ini, Allah tidak pernah diketahui
sepenuhnya oleh pengetahuan dan menyaksikan kerana dalam masa tidak mempunyai
pegangan itu.
Allah hanya memohon "antara dua
tangan-Nya" kepada Adam sebagai tanda penghormatan, dan sebagainya Beliau
berkata kepada Iblis, "Apakah yang menghalang kamu sujud kepada apa yang
saya ciptakan dengan dua Tangan Ku?" (38:76) Ini adalah tidak lain
daripada kesatuan di Adam kedua-dua bentuk - bentuk alam semesta dan bentuk
Sebenar: (13) dan mereka adalah kedua-dua tangan Allah.
Iblis hanya serpihan alam semesta dan tidak
mempunyai kualiti yang menyeluruh ini. Ini adalah kerana kualiti ini bahawa
Adam adalah Khalifah. Kalaulah dia tidak mempunyai bentuk yang melantik beliau
Khalifah, beliau tidak akan menjadi Khalifah. Jika tidak ada kepada-Nya segala
yang di dunia, dan apa yang binatang ternak, yang ke atasnya dia Khalifah, permintaan
dia kerana pergantungan kepada beliau (dan dia mesti menjalankan semua yang
mereka perlukan dari dia) dia tidak akan menjadi Khalifah atas mereka.
Khalifah hanya sah untuk manusia sempurna yang luar
bentuk berasal dari realiti alam semesta dan bentuk, dan yang dalam bentuk
berdasarkan bentuk-Nya, Dia boleh ditinggikan! Atas sebab itu, Allah telah
berkata kepadanya, "Saya pendengaran dan penglihatan." (14) Dia tidak
berkata, "mata dan telinga beliau." Jadi, Dia dibezakan antara
kedua-dua bentuk. Ia adalah sama bagi setiap wujud di alam semesta yang muncul
mengikut apa yang realiti yang menuntut wujud itu.
Walau bagaimanapun, tiada siapa yang benar-benar
meliputi apa Khalifah .Satu-satunya melebihi orang lain dengan menyeluruh ini.
Jika tidak kerana resapan Allah ke dalam ada oleh bentuk, alam semesta tidak
akan wujud apa-apa.
Begitu juga, bukan untuk difahami ini realiti
sejagat, prinsip tidak akan muncul dalam perkara-perkara individu wujud. Dari
hakikat ini alam semesta ini bergantung kepada Allah untuk kewujudannya. Jadi
semua yang memerlukan, dan tidak ada yang bebas.
Ini adalah benar dan kita telah tidak bercakap
secara metafora. Jika saya bercakap mengenai sesuatu yang bebas tanpa perlu
apa-apa, anda akan tahu siapa saya maksudkan dengannya. Keseluruhan terikat
kepada keseluruhan dan tidak dapat dipisahkan daripadanya, jadi memahami apa
yang telah saya katakan!
Kini, anda telah belajar pembentukan badan Adam
bentuk luar dan pembentukan semangat, bentuk dalamannya, jadi dia adalah Tanah
dan yang dicipta. Sekarang anda telah belajar pembentukan pangkatnya yang
menyeluruh menurut kuasa yang dia layak sebagai khalifah itu.
Adam sendiri yang unik dari jenis manusia yang
sempurna yang telah diciptakan mengikut kata-kata-Nya, "Wahai manusia,
takut Tuhanmu yang menciptakan kamu dari diri yang satu, dan mencipta pasangan
dari, dan disebarkan ramai lelaki dan wanita dari kedua-duanya. " (4:1)
Kata-kata beliau, "takut Tuhan kamu,"
bermaksud untuk membuat apa yang telah muncul dari anda melindungi Tuhan anda
dan membuat apa yang disembunyikan di antara kamu, yang adalah Tuhan, menjaga
untuk diri kamu sendiri. Perkara itu terdiri daripada menyalahkan dan pujian,
jadi melindungi-Nya dalam menyalahkan dan melindungi anda pada memuji, maka
anda akan menjadi antara orang-orang yang pengetahuan dan adab. Kemudian Dia
menunjukkan kepada beliau apa yang Dia telah diletakkan di dalam dia, dan Dia
meletakkan bahawa dalam dua tangan-Nya - satu segelintir yang terkandung di
alam semesta dan beberapa lain yang terkandung Adam dan keturunannya dan Dia
menunjukkan kepada mereka pangkat mereka dalam Adam.
Kemudian Allah memberitahu saya di dalam hati saya
(sirr) apa yang Dia diletakkan di dalam ini Imam, leluhur yang besar. Saya
telah dimasukkan ke dalam buku ini sebahagian daripada apa yang diperuntukkan
kepada saya, tetapi tidak semua apa yang saya sedar. Buku tidak boleh
mengandungi itu dan walaupun alam semesta wujud sekarang dapat membendungnya.
Saya telah meletakkan sebahagian daripada apa yang saya telah menyaksikan di
dalam buku ini, sebagai Rasul Allah, semoga Allah merahmatinya dan memberinya
ketenangan, yang ditakrifkan ia. Ia adalah hikmat ilahi dalam perkataan Adam,
iaitu, bab ini.
Kemudian terdapat kebijaksanaan nafas inspirasi
malaikat dalam perkataan Shith (Nabi Seth), kebijaksanaan ilham ilahi dalam
perkataan Nabi Nuh (Nabi Nuh), kebijaksanaan yang baik dalam perkataan Idris,
kebijaksanaan yang hilang dalam cinta dalam perkataan Ibrahim (I Nabi Ibraham),
kebijaksanaan kebenaran dalam perkataan Ishaq (Nabi Ishak), kebijaksanaan
ketinggian perkataan dalam nama Ismail (Nabi Ismail), kebijaksanaan semangat
dalam perkataan Yusuf (Nabi Yusuf), kebijaksanaan perpaduan dalam perkataan
Hud, kebijaksanaan wahyu dalam perkataan kepada Salih, kebijaksanaan hati dalam
perkataan Shu'ayb, kebijaksanaan kuasa perkataan Nabi Lut (Nabi Lot), kebijaksanaan dekri dalam perkataan
'Uzayr (Ezra), kebijaksanaan kenabian dalam perkataan' Isa (Nabi Isa),
kebijaksanaan rahmat dalam perkataan Nabi Sulaiman , kebijaksanaan kewujudan
dalam perkataan Da'ud (Nabi Daud), kebijaksanaan jiwa dalam perkataan Yunus (Nabi
Yunus), kebijaksanaan yang ghaib dalam perkataan Ayyub (Nabi Ayub),
kebijaksanaan keagungan dalam perkataan Nabi Yahya , memiliki kebijaksanaan
dalam perkataan Zakaria (Nabi Zakaria), kebijaksanaan keintiman dalam perkataan
Ilyas (Nabi Elias), kebijaksanaan kemurahan hati dalam perkataan Luqman, hikmat
Imam dalam perkataan Harun ( Nabi Harun), kebijaksanaan keindahan dalam
perkataan Musa (Nabi Musa), kebijaksanaan apa yang berubah menjadi dalam
perkataan Khalid, dan kebijaksanaan keunikan dalam meterai Nabi Muhammad.
Terdapat suatu meterai untuk setiap kebijaksanaan .
Jadi saya telah lekatkan kebijaksnaan ini mengikut apa yang ditubuhkan di Ibu
Kitab, dan saya mematuhi apa yang telah ditulis bagi saya, dan berhenti pada
apa yang telah ditetapkan sebagai had bagi saya.
Walaupun saya telah dikehendaki untuk berbuat lebih
daripada itu, saya tidak akan mampu untuk berbuat demikian. Malah, Hadrat Ilahi
melarang itu, dan Allah adalah Satu yang memberi kejayaan. Tidak ada Tuhan
melainkan Dia.
RUMUSAN
PENTING DARI HIKMAH KEILAHIAN DALAM FIRMAN NABI ADAM
Apabila Allah hendak melihat bentuk-bentuk namaNya, iaitu
melihat bentukNya sendiri dalam makhluk yang disifatkan dengan namaNya sendiri, maka
Allah akan menjelaskan keagunganNya. Dia menyatakan rahsiaNya sendiri kepada
DiriNya sendiri, iaitu Dia melihatnya dalam makhluk yang menyatakan semua semua
sifat-sifatNya, agar rahsiaNya sendiri
menzahirkan diriNya kepada Dia.
Dia melihat DiriNya sendiri sebelum zahir, tetapi melihat itu
tidak sama dengan melihat DiriNya dalam atau melalui yang lain. Memandang
diriNya dalam batinNya itu tidak memerlukan wujud yang zahir ini. Tetapi
memandang DiriNya yang zahir itu memerlukan yang zahir (makhluk). Apabila Dia
hendak melihat ZatNya melalui sifatNya,
maka dibentuknya alam ini dalam bentuk yang kemas, tersusun dan sempurna.
Semua nama Allah terzahir dalam manusia. Oleh itu, manusia
mengusai alam ini. Allah mengingatkan malaikat tentang kejadian manusia, betapa
tingginya martabat manusia. Malaikat tidak mengetahui hakikatnya, kerana setiap
makhluk itu hanya tahu tentang Tuhan setakat yang terdaya olehnya sahaja. Kita
akan kembali kepadaNya, Dialah yang Akhir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan