Catatan Popular

Ahad, 25 September 2011

KITAB MANHALUS SHOFI FI BAYAANI AHLI SUFI

TASAUF RASULULLAH SAW,  PARA SAHABAT DAN AULIA ALLAH
 

Bandingan untuk mereka yang meremehkan Syariat

Tercatat dalam Kitab Ilmu Tahqiq Manhalus Shofi Fi Bayaani Ahli-Ssufi peringatan yang sangat penting bagi mereka yang ingin memasuki dunia Tasauf sebagaimana berikut;
Setengah daripada yang tidak dapat tidak(yakni WAJIB) bagi orang yang murid yang hendak berjalan kepada Allah Subhanahuwa Taala,  jalan Ahlullah,  iaitu bahawa hendaklah melazimkan diri dengan "Adab Syariat" Nabi kita Muhammad SAW.  Yakni dengan memelihara segala perkara yang disuruh dan yang ditegah.  Kemudian masuk ia pada "Thoriqat Nabi kita SAW" yakni mengikut akan jalan yang dikerjakan oleh Nabi yang terdiri dari amal atas sekuasa-kuasanya.  Tiadalah maqam yang terlebih(afdhal) daripada mengikut Nabi SAW pada perbuatannya,  tegahnya,  kelakuannya dan perangainya.  Tiada dapat sampai kepada Allah melainkan dengan mengikut Nabi kita SAW kerana dialah Ariffin yang mengetahui dengan sesuatu yang menghampirkan dirinya kepada Allah dan kepada redhoNya.  Sesungguhnya telah berjalan Ia(Rasulullah SAW) dengan Dia bagi dirinya dengan demikian jalan.
Barangsiapa yang mengikut akan dia(Rasulullah SAW) padanya,  maka tiada maqam yang terlebih afdhal daripada maqamnya.   Setengah daripadanya dapat kasih Allah Taala seperti firman Allah Taala;
"Katakanlah olehmu ya Muhammad!  Jika ada kamu kasih akan Allah,  maka ikut oleh kamu sekalian akan daku nescaya dikasih akan kamu oleh Allah Taala"
Wali Qutub Sheikh Abi Madyan r.a ada membuat peringatan ini dalam Kitab Hikamnya;
"Diharamkan mereka itu sampai kepada Allah kerana meninggalkan mengikut"Thoriqat Muhammadiyah" (yakni Sunnah Rasulullah SAW) dan berjalan mereka itu dengan keinginan mereka".
Demikianlah dasar yang menjadi intipati sandaran para pendokong Ilmu Sufiah,  tidak sama sekali berenggang jauh dengan petua dan amalan-amalan yang telah dilalui oleh Rasulullah SAW.  Sejarah telah membuktikan akan keluhuran dan ketinggian peribadi Rasulullah SAW,  para sahabat-sahabat yang keistimewaan dan kekuatan jiwa dan ruh Islam yang hakiki mengalahkan tamadun-tamadun yang sebelum itu,  semasa itu dan selepas itu dan  "isme-isme" yang ada sekarang ini.
"Dan apa-apa yang telah mendatang ia akan kamu oleh  Rasulullah itu maka ambil oleh kamu dan apa-apa yang menegah ia akan kamu,  maka berhentilah oleh kamu jangan dikerjakan".  (Al-Hasyr: 09)
Tulisan ini adalah sebagai lanjutan dari bicara mengenai Tasuaf dan maksud bertasauf.  Di samping itu juga ia adalah merupakan  usaha untuk mengheningkan  kebingungan golongan yang mendakwa diri mereka pengamal tasauf sedangkan mereka telah tertipu dan terpedaya oleh syaitan laknatullah kerana meremeh-remehkan syariat malah ada yang sampai ke tahap membuang terus kemuliaan syariat ini semata-mata beralasan bila sudah berada dipuncak,  segala hukum dan tuntutan syariat tidak boleh dipakai.  Mereka bukan sahaja tergelincir dari "jalan yang benar" malah boleh menyebabkan orang awam(kebanyakan orang ramai) akan menjadi keliru dan turut terjebak dalam golongan yang suka saya gelarkan "Tasauf Pinggiranr".
Marilah sama-sama kita perhatikan bagaimana Tasauf membayangi kehidupan Rasulullah.
Mula hidupnya dengan mempelajari rahsia dan hikmah alam dengan bersunyikan diri diri Gua Hira' sehingga menjadi Rasul.  Rasulullah sangat kuat bertahajud, beristigfar,  berzikir,  sembahyang hingga bengkak kakinya kerana lama berdiri Qiyam.  Rasulullah menangis kerana takutkan TuhanNya.  Rasulullah menunjukkan kepada Abu Hurairah rupa dunia yang kotor ini dengan contoh satu lopak yang bertimbun-timbun bangkai manusia dan binatang dan barang buruk buangan.  Semua ini terang dalam hadis yang shohih.
Rasululah mengibaratkan dunia ini tidak pun bernilai timbangannya seberat sayap nyamuk.
Dalam satu hadis Qudsi  Allah berfirman; "Aku di sisi orang-orang yang pecah remuk redam hatinya"
Rasulullah tidur di atas tikar yang kasar.  Badannya berlarik bekas tikar itu di kedua lambungnya hingga menangis Sayyidina Omar Al-Khattab dengan keadaan Nabi itu.
Asas pembinaan peribadi yang luhur dengan ketaatan yang tinggi terhadap Allah Taala ini telah diwarisi oleh sahabat-sahabat baginda.  Tiap-tiap seorang muslim pada zaman Rasulullah jadi Abid dengan hidup cara tasauf dalam kecergasan tabie semulajadi.
Sahabat-sahabat Nabi itu memandang dunia sebagai Rasulullah memandang dunia dengan rendahnya dan bersedia menghadap akhirat semata-mata kerana Allah.  Kerana ringan dan murahnya nilai dunia ini,  maka mudah sahaja dijijak dan diperhambakan  hingga mereka menguasai dunia ini dan dengan dunia yang diperhambakan itu mereka membeli dan berjaya memenangi akhirat.  Maka menguasai dunia untuk dijadikan tunggangan ke akhirat.  Sekali-kali tidak ada peluang diberikan kepada dunia itu menakluki mereka atau mengatasi mereka.  Kerana itu mereka berjaya di dunia dan di akhirat iaitu terus menang dlam jihad mereka.
Abu Bakar,  bila beribadat kerana takut kepada Allah hingga bernyawa seperti jantung terbakar.  Beliau  membaca Al-Qur'an sepanjang malam;  termakan makanan syubhat termuntah-muntah.  Dalam satu peperangan Abu Bakar menyerahkan semua harta kekayaannya kepada Rasulullah kerana memenuhi seruan jihad.  Inilah jiwa tasauf yang terpancar pada Abu Bakar Al-Siddiq.
Omar Ibni Al-Khattab yang menghancurkan Empayar Rum dan Parsi,  menguasai timur dan barat yang bertamadun zaman itu penuh dengan kekayaan harta dan perbendaharaan;  ia kerap makan tidak berlauk,  bajunya bertampal 12 tampal,  lambat satu hari ke masjid hingga tertunggu-tunggu jamaah yang hendak beriman akan dia.  Bertanya sahabatnya;  "Kenapakah lambat ya Amirul Mukminin?"  Sahutnya;  "Aku membasuh kain(dan tunggu hingga kering) tak ada kain lain".  Inilah ruh Tasauf yang menjelma melalui Omar Ibni Al-Khattab.
Sayyidina Ali bin Abi Talib lebih lagi daripada Sayyidina Oma waraknya.  Suatu hari dengan penatnya dia keluar mencari upah tetapi  tidak berhasil.  Bila balik didapatinya tersedia tiga biji tamar.  Oleh kerabna sudah sehari suntuk tidak makan,  tetapi bila ia hendak menyuap tamar yang ada di rumah itu teringat ia tidak tahu tamar siapa?  hingga isterinya Fatimah menerangkan itu memang disimpankan untuknya.  Baru ia hendak menyuap,  tiba-tiba terdengar oorang memberi salam dan berkata;  "Saya orang miskin kelaparan.  Kerana Allah ..Ya Ali!!! berilah saya makanan".  Tidak jadi ia menyuap makanan itu lalu diberikan kepada si miskin itu.
Bila akan menyuap yang kedua terdengar lagi satu salam dan menyeru; "Ya  Ali....  saya anak yatim.  Kerana Allah berilah saya makan kerana sangat lapar".  Tidak jadi dimakannya tamar yang kedua itu lalu diberikan tamar itu.
Baru hendak menyuap yang ketiga,  datang pula seorang lelaki. "Ya Ali...saya seorang yang merana.  Kerana Allah berilah saya makan". Tamar yang akhir itu terus diberianya, tinggallah ia dengan kelaparan demi kerana Allah.
Pada hari wafatnya berpuluh-puluh janda  meraung menangis hingga gempar dan hairan orang melihatnya.  Bila ditanya kepada janda-janda itu?,  jawab mereka:
"Tumbanglah harapan kami,  putuslah pergantungan kami,  kerana selama ini Ali lah yang menanggung dan menyara kehidupan kami"  Tegasnya dalam sulit,  tiada dengan tahu sesiapa Ali menolong janda-janda itu,  Ali miskin kerana kesenangan orang lain.  Inilah kemurniaan  Tasauf yang bergemilapan pada peribadi Sayyidina Ali bin Abi Talib.
Abu Ubaidah bin Jarah,  pahlawan Islam,  pembuka dunia baru mengembangkan Islam,  jadi Raja(Amir) di Syam negeri yang mewah makmur dengan kekayaan.  Manakala Umar melawat Syam dan  bila masuk ke istana tiada kelihatan apa-apa benda kecuali sebiji pinggang dan sehelai tikar.  Umar pun menangis kerana kasihan dan sedihkan nasib Abu Ubaidah yang menderita dalam negeri yang mewah.  Memandangkan hal itu,  Abu Ubaidah berkata;
"Ya Amirul Mukminin,  adakah tuan menangiskan nasib saya sedangkan saya telah menjaulkan dunia saya untuk membeli akhirat".
Generasi seterusnya terus mewarisi pesaka keluhuran budi dan ketinggian ubudiyah ini dengan
Melazimi dan mengekali wirid harian untuk mendapat Warid,

Imam Ali bin Hussin r.a sembahyang sunat sebanyak 1,000 rekaat sehari semalam.
Aulia Allah Daud Al-Thoni tidak mengunyah makanannya tetapii direndamnya dalam ayer dan menelannya.  Apabila ditanya kenapa beliau berbuat begitu,  beliau menjawab,  untuk menjimatkan masa kerana masa itu saya gunakan membaca al-Qur'an.
Sheikh Junaid Al-Bagdadi menegaskan:  " Apa yang aku dapat dalam bidang kerohanian adalah melalui tiga perkara:  Pertama - menjauhkan dunia;  Kedua - puasa;  Ketiga - berjaga sepanjang malam.
Beliau berkata lagi Kesufian itu ialah lari dari dunia menuju Allah dan berada sentiasa dalam ibadat,  carilah kesufian itu dalam diri sendiri
Sejarah Wali Allah Abu Hassan al-Khorkhoni mencatatkan selama 30 tahun dia tidak tidur malam.
Mansur bin 'Amar berkata;  Kebersihan hati dicapai dengan empat latihan:  bercampur dengan Aulia Allah,  mengaji al-Qur'an,  sembahyang di waktu malam,  mengeluarkan air mata pada masa sembahyang.
Imamiyah Tasauf Sheikh Junaid Al-Baghdadi,  pada waktu menerangkan tujuan Shufi,  mengatakan,  "Kami tidak mengambil Tasawwuf ini difikiran dan pendapat orang,  tetapi kami ambil dari dari menahan lapar dan menahan kecintaan kepada dunia,  meninggalkan kebiasaan kami sehari-hari mengikuti segala yang diperintahkan dan meninggalkan segala yang dilarang."
Jelasnya dan nyata sekali kini,  bahawa Ilmu Tasauf ini bukanlah semata-mata ilmu yang hanya bermain-main dengan kata-kata hakikat atau makrifat yang dijadikan topik perbualan di kedai-kedai kopi dengan meremeh-remeh dan mempersendakan syariat.  Ianya adalah sesuatu yang "besar"  melebihi jangkaun fikiran.  Hayatilah catatan pengalaman Hujjatul Islam Imam Ghazali ini yang tercatat dalam Kitabnya Minhajul 'Abidin sebagai satu rumusan mengenai Tasauf ini
Ketahuilah .....Hal ibadat telah cukup kami fikirkan, telah pula kami teliti jalannya dari awal hingga tujuan akhirnya yang diidam-idamkan oleh para penempuhnya(abid/salik/ilmuan). Ternyata suatu jalan yang amat sukar, banyak tanjakan-tanjakannya(pendakiannya), sangat payah dan jauh perjalanannya, besar bahayanya dan tidak sedikit pula halangannya dan rintangannya, samar di mana tempat celaka dan akan binasa, banyak lawan dan penyamunnya, sedikit teman dan penolongnya.
Bayangan salah satu tempat celaka dan binasa ini boleh diambil iktibar dari kisah Sultanul Aulia Sheikh Abdul Qadir Jailani  yang pada satu masa berada di dalam hutan tanpa makanan dan minuman beberapa lama.  Tiba-tiba datang awan,  lalu turun hujan.  Dapatlah Sheikh itu menghilangkan dahaganya.  Dengan tdak semena-mena datang satu lembaga yang bersinar tidak jauh dari situ dan lembaga itu berkata,  "Aku ini Tuhan kamu.  Sekarang ini aku halalkan segala yang haram untuk kamu".  Mendengar itu Sheikh Abdul Qadir pun membaca;  "A 'uzubillahi minassyathonir rajim".  Lembaga itu bertukar jadi awam lalu berkata,  "Dengan ilmumu dan rahmat Allah kamu telah terselamat dari tipu helahku"  Kemudian syaitan itu bertanya kepada beliau bagaimana dia boleh mengenal syaitan itu dengan segera.  Jawab Sheikh Abdul Qadir,  bahawa apabila syaitan itu mengatakan yang ia menghalalkan yang haram,  maka dengan serta-merta ia tahu bahawa bukan datang dari Allah Taala kerana Allah tidak menghalalkan segala yang haram.

Tiada ulasan: