Menurut Kalam Hikmah ke 39 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
“
JANGAN DIAJUKAN HAJATMU KEPADA SELAIN ALLAH S.W.T. ALLAH S.W.T YANG
MENDATANGKAN HAJAT ITU KEPADA KAMU. SIAPAKAH YANG SELAIN ALLAH S.W.T DAPAT
MENGANGKAT SESUATU YANG DILETAKKAN OLEH ALLAH S.W.T? BARANGSIAPA YANG TIDAK
MAMPU MELAKSANAKAN HAJAT DIRINYA SENDIRI, BAGAIMANA PULA DIA SANGGUP
MELAKSANAKAN HAJAT ORANG LAIN.”
Dalam membentuk keperibadian tauhid, kita
perlu melihat sesuatu dari asal mulanya hinggalah kepada penghabisan sampainya.
Orang yang masih dalam proses membentuk keperibadian tauhid, diibaratkan
jambatan tempat lalu-lintas yang datang dan yang pergi. Apa yang datang
menceritakan asalnya dan yang pergi menceritakan tujuannya. Jambatan itu ialah
hati dan yang datang itu bermacam-macam, antaranya adalah niat, harapan,
angan-angan, cita-cita, hajat dan keinginan. Semuanya datang dari arah yang
sama, semuanya bukan jenis benda yang berupa, tetapi adalah jenis tenaga atau
kuasa ghaib. Walaupun ghaib, masing-masing itu mempunyai keupayaan dan kekuatan
untuk memberi kesan kepada hati. Kesan yang berbeza-beza menyebabkan satu
keupayaan dan kekuatan dapat dibezakan dengan keupayaan dan kekuatan yang lain.
Boleh dikenal keupayaan dan kekuatan marah, benci, suka, niat, harapan, hajat
dan lain-lain. Sumber datangnya segala-galanya ialah makam Lahut (zat Ilahiat),
turun kepada makam Jabarut (sifat). Pada makam Jabarut muncullah Iradat dan Kudrat.
Iradat dan Kudrat Allah s.w.t menjadi sumber kepada semua keupayaan dan
kekuatan. Pancaran Iradat dan Kudrat diterima oleh Alam Malakut sebagai
perintah Allah s.w.t. Iradat dan Kudrat yang diterima oleh para malaikat
dinamakan Haula dan Kuwwata Allah s.w.t, lalu malaikat-malaikat yang
menyambutnya mengucapkan:
Tidak ada keupayaan dan kekuatan melainkan
(Iradat dan Kudrat) Allah s.w.t.
Perintah-perintah yang berhubung dengan
manusia dibawa turun dari Lahut kepada Jabarut kepada malakut dan kemudiannya kepada
langit dunia atau langit pertama. Langit pertama adalah tempat pengasingan.
Ketika Rasulullah s.a.w Mikraj, baginda s.a.w melihat dilangit pertama ada satu
pintu ke syurga dan satu pintu ke neraka. Apa yang naik ke atas diasingkan di
langit pertama dan apa yang turun ke bawah diasingkan juga di langit yang
pertama.
Perintah yang berupa kebaikan turun dari
langit pertama dengan diiringi oleh malaikat hingga sampai kepada manusia.
Perintah yang mengandungi keburukan diiringi oleh syaitan hingga sampai kepada
manusia juga. Baik dan jahat hanya diasingkan apabila memasuki dunia. Pada Alam
Malakut tidak ada jahat dan tidak ada baik kerana semuanya diterima oleh
malaikat sebagai perintah Allah s.w.t. Malaikat yang memukul ahli neraka tidak
membuat kezaliman tetapi melaksanakan perintah Allah s.w.t, tetapi manusia yang
memukul manusia lain di dunia adalah melakukan kezaliman. Manusia dan jin yang
mendiami alam dunia inilah yang dihadapkan dengan kebaikan dan kejahatan.
Makhluk lain dalam dunia tidak memikul kebaikan dan kejahatan. Harimau yang
memakan rusa tidak dikira melakukan kejahatan. Angin yang menerbangkan rumah
orang tidak dikira sebagai melakukan kezaliman. Hanya manusia dan jin yang
dipertanggungjawabkan memikul kebaikan dan kejahatan. Jin jenis jahat dinamakan
syaitan. Syaitan sangat gemarkan apa sahaja yang jahat. Syaitan menanti dibawah
bumbung langit dunia dan mengiringi keburukan yang turun dengan penuh sukaria
hingga sampailah kepada hati manusia. Perkara yang baik diiringi oleh malaikat
hingga selamat sampai kepada hati manusia. Walaupun begitu syaitan masih juga
mencuba mengganggu perkara baik itu agar bertukar menjadi buruk, tetapi
dihalang oleh malaikat.
Setiap perkara yang diterima oleh hati, dibawa
oleh malaikat dan syaitan, diberi berbagai-bagai nama mengikut kesannya kepada
hati. Ada yang dipanggil niat, ada yang dipanggil keinginan dan ada yang
dipanggil hajat serta banyak lagi nama yang digunakan untuk membezakan yang
satu dengan yang lain. Setiap yang dibawa oleh malaikat adalah baik, maka
lahirlah niat baik, kehendak yang baik dan hajat yang baik. Setiap yang dibawa
oleh syaitan adalah buruk, maka lahirlah niat buruk, keinginan jahat dan hajat
yang jahat. Biar apa pun istilah yang digunakan, yang pasti ia mempunyai
keupayaan untuk menarik hati agar cenderung ke arah atau kepada sesuatu dan ada
kekuatan yang memaksa hati untuk mengadakan tindakan mengarah kepada yang
dicenderungi itu. Keupayaan dan kekuatannya bukan sahaja terhenti setakat hati
dan anggota-anggota di bawah kawalannya sahaja, malah ia mampu bergerak melalui
ruang dan zaman.
Keupayaan dan kekuatannya mampu
mempengaruhi orang lain supaya bergerak ke arah yang sama. Misalnya, seorang
pemimpin yang berwawasan mampu mempengaruhi orang ramai supaya bergerak ke arah
wawasannya. Ketua penjahat juga mampu menekankan rencana jahatnya kepada anak
buahnya. Wawasan dan rencana itu boleh diteruskan oleh orang lain dan boleh
juga melintasi zaman lain walaupun orang yang memulakannya sudah meninggal
dunia. Sebab itulah sesuatu amal yang dipelopori oleh seseorang kemudian
menjadi ikutan orang lain maka si pelopor itu tetap bertanggungjawab ke atas
perbuatan orang yang mengikutnya, kerana pada hakikatnya keupayaan dan kekuatan
yang diterimanya itulah yang disebarkannya kepada orang lain.
Makhluk yang pertama menerima keupayaan dan
kekuatan jahat ialah iblis laknatullah dan daripadanya keupayaan dan kekuatan
jahat itu tersebar. Sesiapa yang melakukan kejahatan dia berbuat demikian
dengan tenaga iblis laknatullah. Makhluk yang pertama menerima keupayaan dan
kekuatan baik ialah Nabi Muhammad s.a.w. Walaupun Nabi Adam a.s diciptakan
terlebih dahulu daripada Nabi Muhammad s.a.w tetapi roh Nabi Muhammad s.a.w
diciptakan terlebih dahulu dan roh Nabi Muhammad s.a.w itulah bekas yang
pertama menerima tenaga baik. Sesiapa sahaja yang melakukan kebaikan maka dia
berbuat demikian dengan menggunakan tenaga yang dibekalkan oleh Roh Muhammad
s.a.w. Kejahatan tidak berpisah dengan iblis laknatullah. Kebaikan tidak
berpisah dengan Muhammad s.a.w.
Dan
tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi
rahmat bagi sekalian alam (semua makhluk pada semua zaman) ( Ayat 107 : Surah
al-Anbiyaa’ )
Tidak ada satu pun makhluk yang
memperolehi atau melakukan kebaikan melainkan ia bernaung di bawah rahmat yang
Allah s.w.t telah tentukan kepada Nabi Muhammad s.a.w, walaupun kebaikan itu
berlaku sebelum baginda s.a.w lahir ataupun sesudah baginda s.a.w wafat.
Begitulah pandangan kita jika memandang kepada sempadan alam. Sekiranya
pandangan kita tidak berubah dari asal mula sesuatu tentu Iradat dan Kudrat
Allah s.w.t tidak terlindung daripada kita. Kita akan melihat bahawa Iradat dan
Kudrat Allah s.w.t sahaja yang menimbulkan keupayaan dan kekuatan yang singgah
kepada hati lalu dinamakan niat, kemahuan atau hajat. Iradat dan Kudrat Allah
s.w.t yang sama juga memperjalankan niat, kemahuan dan hajat melalui ruang dan
waktu. Semuanya adalah Iradat dan Kudrat Allah s.w.t.
Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan
kamu (mengenai sesuatupun), kecuali dengan
cara yang diatur oleh Allah. ( Ayat 29 : Surah at Takwiir )
“Padahal
Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu perbuat itu!” ( Ayat 96 :
Surah as-Saaffaat )
Rasulullah s.a.w bersabda:
Sesiapa
dibimbing oleh Allah s.w.t kepada jalan yang benar engkau tidak dapat
menyesatkannya dan sesiapa yang dibimbing oleh Allah s.w.t kepada kesesatan
engkau tidak dapat meluruskannya.
Kita sering ucapkan:
Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan
Allah s.w.t.
Pandangan tauhid memperlihatkan kepada kita
bahawa pada apa jua keadaan Iradat dan Kudrat Allah s.w.t tidak luput daripada
kita walaupun dalam niat, harapan atau hajat. Apabila mata hati memandang dari
asal mula hingga ke akhir tujuan tetap pada Allah s.w.t maka hati pun akan
bersandar kepada Allah s.w.t sahaja, tidak lagi bergantung kepada sesama
makhluk dan tidak juga kepada dirinya sendiri. Dirinya dan orang lain sama-sama
dipikulkan beban. Orang yang memikul beban tidak mampu mengangkat bebannya
sendiri, jauh sekali untuk mengangkat beban orang lain. Siapakah dari kalangan
makhluk Allah s.w.t yang dapat mengubah apa yang Allah s.w.t telah tetapkan
dengan Iradat-Nya dan laksanakan dengan Kudrat-Nya? Tidak ada yang boleh
berbuat demikian melainkan Allah s.w.t.
Perintah berbentuk kebaikan yang dibawa oleh
malaikat mudah kita mengerti dan terima sebagai Iradat dan Kudrat Allah s.w.t.
Bagaimana pula ‘perintah’ keburukan yang dibawa oleh syaitan? Adakah kita perlu
melakukan keburukan tersebut? Adakah Allah s.w.t memerintahkan kita berbuat
jahat? Persoalan ini membuat kita keliru. Kita harus meneliti perkara ini
dengan mendalam supaya tidak terjadi salah iktikad. Ibaratkan syaitan sebagai
anjing dan Tuhan adalah Tuan yang memerintahnya. Anjing tidak akan menyalak dan
menggigit jika tidak diizinkan atau diperintah oleh Tuannya. Andainya Tuan
mengizinkan anjing menyalak dan menggigit kita kemungkinannya adalah kerana:
1:
Tuan murka kepada kita.
2:
Kita mencabar hak Tuan.
3:
Pada diri kita ada sesuatu yang digemari oleh anjing.
Apabila kita berhadapan dengan situasi
seperti di atas kita mempunyai dua pilihan iaitu:
1: Kita membiarkan diri kita digigit oleh
anjing. Jika yang menggigit itu adalah anjing gila maka kita juga akan terkena
penyakit anjing gila.
2:
Kita lari kepada Tuannya dan merayu agar menghalau anjing itu daripada
kita.
Ketika menerima kedatangan ‘perintah’ supaya
berbuat jahat kita mesti menerimanya dengan bijaksana agar kita tidak salah
mentafsirkannya. Allah s.w.t selalu mengingatkan kita bahawa syaitan adalah
musuh kepada manusia, dan layanlah syaitan itu sebagai musuh. Kita diajarkan
supaya berlindung kepada Allah s.w.t dari syaitan yang kena rejam. Jika Allah
Yang Maha Mulia menyuruh utusan yang sangat keji yang menjadi musuh kita,
membawa benda busuk kepada kita apakah
yang dapat kita katakan tentang nilai diri kita pada pandangan Allah s.w.t?
Nilai diri kita adalah sama dengan benda busuk yang dibawa oleh musuh kita itu,
iaitu kita ini adalah umpama tong sampah yang layak untuk diisikan dengan
sampah sarap.
Sekiranya kita menginsafi perkara
tersebut, sebaik sahaja utusan yang keji itu dan benda yang busuk itu sampai
kepada kita, tentu sekali kita akan jatuh pengsan kerana takut dan khuatir
terhadap kehinaan diri kita dan kemurkaan Allah s.w.t kepada kita. Apabila
sedar kita seharusnya menginsafi akan kejahatan dan kehinaan diri kita yang
menyebabkan utusan yang jahat dan dilaknat membawa benda kotor dan busuk kepada
kita. Kita seharusnya menyucikan diri kita agar kekotoran hilang. Kita
sepatutnya memperbanyakkan taubat, memohon keampunan dan belas kasihan daripada
Allah s.w.t. Kita sepatutnya memperbaiki diri kita, bukan membaham benda busuk
yang dibawa oleh utusan yang keji itu. Oleh sebab yang datang itu dengan
keizinan Allah s.w.t ia membawa kekuatan yang tidak terdaya kita menentangnya
dengan kekuatan diri kita sendiri. Sebab itulah kita diajarkan supaya mengadu
kepada Allah s.w.t dan meminta perlindungan-Nya.
Sekiranya kita menentangnya dengan
kekuatan diri kita sendiri, kita akan tewas, tetapi jika kita berlindung di
bawah payung kekuatan Allah s.w.t kita akan menang. Jadi, dalam menghadapi
perintah baik dan ‘perintah’ jahat kita mesti lari kepada Allah s.w.t kerana
segala sesuatu datangnya dari Allah s.w.t dan hanya Dia yang mampu menangani
segala sesuatu itu.
Penting bagi orang yang melatih
kerohaniannya memerhatikan gerak hatinya kerana ia adalah utusan yang membawa
perkhabaran dan pemberi petunjuk. Jika kita selalu dikunjungi oleh utusan yang
membawa kejahatan itu tandanya kita berada jauh dari Allah s.w.t, Tuan Yang
Maha Mulia.
Perutusan yang sampai itu merupakan
teguran agar kita membetulkan jalan. Jalan yang sesuai untuk kita pilih dan
lari ke dalamnya ialah bertaubat, beristighfar, mengingati balasan terhadap
dosa, mengingati mati dan takut dengan sebenar-benar takut kepada Allah s.w.t
yang berbuat sekehendak-Nya tanpa boleh dihalang oleh sesiapa pun. Jika
perutusan yang datang membawa kebaikan maka jalan yang patut ditempuh ialah
memperbanyakkan syukur, puji-pujian terhadap-Nya, mensucikan-Nya, serta
memperteguhkan tawakal dan reda dengan takdir-Nya. Gerak hati atau lintasan
hati adalah Kalam Allah s.w.t yang membawa perintah, teguran, nasihat dan
tanda-tanda. Semuanya menjadi ujian kepada hati itu sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan