Catatan Popular

Isnin, 17 Jun 2013

KITAB KASYF AL-ASRAR (6). Syari'at, Tarikat, Hakikat, dan Ma'arifat (Satu)

    41   Soal: Berapa jalan kepada Allah Ta'ala dalam tubuh manusia?
   
       Jawab: Jalan kepada Allah Ta'ala di dalam tubuh manusia ada empat iaitu jalan Syari'at,
          Tariqat, Haqiqat, dan Ma'rifat.

  1. Soal: Syari'at itu apa kepada Rasul, tariqat itu apa kepada Rasul, hakikat itu apa kepada Rasul, dan ma'rifat itu apa kepada Rasul?
    Jawab: Syari'at itu perkataan Rasul, tariqat itu jalannya, hakikat itu kediamannya, dan ma'rifat itu kelakuannya.
  1. Soal: Syari'at itu apa kepada kita dan apa zikirnya, tariqat itu apa kepada kita dan apa zikirnya, haqiqat itu apa kepada kita dan apa zikirnya, dan ma'rifat itu apa kepada kita dan apa zikirnya?
    Jawab:Syari'at itu tubuh kepada kita dan zikirnya,tariqat had kepada kita dan zikirnya hakikat itu nyawa kepada kita dan zikirnya dan ma'rifat itu rahsia kepada kita dan zikirnya iaitu hakikat kunhi dzat.
  1. Soal: Mana istana syaria'at, mana istana tariqat, mana istana haqiqat, dan mana istana ma'rifat?
    Jawab: Istana syari'at itu lidah, istana tariqat itu hati, istana haqiqat itu nyawa, dan istana ma'rifat itu lengkap meliputi sekalian badan.
46 Soal: Syari'at itu kejadian-daripada apa, tariqat itu kejadian daripada apa, hakikat itu kejadian daripada apa, dan ma'rifat itu kejadian daripada apa?
Jawab: Kejadian syari'at itu daripada air, tariqat itu daripada angin, hakikat itu daripada bumi, dan ma'rifat itu daripada api.
47 Soal: Kejadian syari'at itu daripada air, air yang mana; tariqat itu daripada angin, angin yang mana; hakikat itu daripada bumi, bumi yang mana, dan ma'rifat itu daripada api, apa yang mana?
Jawab:Air itu ialah cahaya Nur Muhammad, angin itu ialah nafas Muhammad, bumi itu ialah badan Muhammad, dan api itu ialah (nazir atau pemandang Muhammad).
48 Soal: Mana awal Muhammad, mana akhir Muhammad, mana zahir Muhammad,
dan mana batin Muhammad?
Jawab:Awal Muhammad itu nurani, nyawa kepada kita; akhir Muhammad itu rohani,
hati kepada kita; zahir muhammad itu insani, tubuh kepada kita; dan batin Muhammad
itu rabbani, rahsia kepada kita. terjemahnya: Bermula pertama Allah jadikan ialah Nur
Nabimu hai Jabir, maka dijadikan daripadanya segala. sesuatu, dan engkau adalah
salah satu daripada segala sesuatu itu. Maka asal jadi manusia dan seluruh alam ini
adaiah daripada Nur Muhammad. Masalah Nur Muhammad ini sebenarnya tidak asal
dalam Islam yang bersumberkan Qur'an dan hadith sahih. Jika hakikat ini jelas kepada
minda anda, maka tidaklah menghairankan tenang kebatilan perkara 45 dan 46 yang
tersebut di atas. Kerana Muhammad di sebut itu bukanlah nabi Muhammad Rasulullah
yang lahir di Makkah dan wafat di Madinah itu, malah ianya adalah wujud prtama dan
semua asal hakikat wujud adalah terjadi daripadanya. Maka timbullah konsep
Muhammad awal, Muhammad akhir, Muhammad zahir, dan Muhammad batin

Tiada ulasan: