41 Soal: Berapa jalan kepada Allah Ta'ala dalam tubuh
manusia?
Jawab: Jalan kepada Allah Ta'ala di dalam tubuh manusia ada empat iaitu jalan Syari'at,
Tariqat, Haqiqat, dan Ma'rifat.
Jawab: Jalan kepada Allah Ta'ala di dalam tubuh manusia ada empat iaitu jalan Syari'at,
Tariqat, Haqiqat, dan Ma'rifat.
|
46 Soal: Syari'at itu kejadian-daripada apa, tariqat itu kejadian daripada apa, hakikat itu kejadian daripada apa, dan ma'rifat itu kejadian daripada apa?
Jawab: Kejadian syari'at itu daripada air, tariqat itu daripada angin, hakikat itu daripada bumi, dan ma'rifat itu daripada api.
Jawab: Kejadian syari'at itu daripada air, tariqat itu daripada angin, hakikat itu daripada bumi, dan ma'rifat itu daripada api.
47 Soal: Kejadian syari'at itu daripada air, air yang mana; tariqat itu daripada angin, angin yang mana; hakikat itu daripada bumi, bumi yang mana, dan ma'rifat itu daripada api, apa yang mana?
Jawab:Air itu ialah cahaya Nur Muhammad, angin itu ialah nafas Muhammad, bumi itu ialah badan Muhammad, dan api itu ialah (nazir atau pemandang Muhammad).
Jawab:Air itu ialah cahaya Nur Muhammad, angin itu ialah nafas Muhammad, bumi itu ialah badan Muhammad, dan api itu ialah (nazir atau pemandang Muhammad).
48 Soal: Mana awal Muhammad, mana akhir Muhammad, mana zahir Muhammad,
dan mana batin Muhammad?
Jawab:Awal Muhammad itu nurani, nyawa kepada kita; akhir Muhammad itu rohani,
Jawab:Awal Muhammad itu nurani, nyawa kepada kita; akhir Muhammad itu rohani,
hati kepada kita; zahir muhammad itu insani, tubuh kepada kita; dan batin Muhammad
itu rabbani, rahsia kepada kita. terjemahnya: Bermula pertama Allah jadikan ialah Nur
Nabimu hai Jabir, maka dijadikan daripadanya segala. sesuatu, dan engkau adalah
salah satu daripada segala sesuatu itu. Maka asal jadi manusia dan seluruh alam ini
adaiah daripada Nur Muhammad. Masalah Nur Muhammad ini sebenarnya tidak asal
dalam Islam yang bersumberkan Qur'an dan hadith sahih. Jika hakikat ini jelas kepada
minda anda, maka tidaklah menghairankan tenang kebatilan perkara 45 dan 46 yang
tersebut di atas. Kerana Muhammad di sebut itu bukanlah nabi Muhammad Rasulullah
yang lahir di Makkah dan wafat di Madinah itu, malah ianya adalah wujud prtama dan
semua asal hakikat wujud adalah terjadi daripadanya. Maka timbullah konsep
Muhammad awal, Muhammad akhir, Muhammad zahir, dan Muhammad batin
Tiada ulasan:
Catat Ulasan