OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL
MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA
DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
FAEDAH PENGLIHATAN YANG BERKAITAN DENGAN DUNIA DAN AKHIRAT
Ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekelian] bahawasanya mata
engkau itu [yang telah] menjadikan [akan] dia oleh Allah Taala bagi [kegunaan]
engkau [sehari-hari adalah] kerana [ianya mempunyai] beberapa faedah yang
[boleh kita] bangsa[kan] [kepada] akhirat dan [beberapa faedah bagi kegunaan
engkau yang boleh kita] bangsa[kan kepada] dunia.
FAEDAH MATA YANG DIBANGSAKAN KEPADA AKHIRAT
Maka [se]setengah daripada segala faedah[-faedah]nya yang [di]bangsa[kan
kepada] akhirat [itu ialah engkau menggunakan mata engkau itu untuk] memandang
kepada [kehebatan Allah Taala dalam menciptakan] langit dan matahari dan bulan
dan bintang dan lainnya.
Supaya [dengan menggunakan pandangan mata kasar engkau itu dan pandangan
mata halus engkau itu dapatlah] berdalil [oleh] engkau dengan dia atas ada[nya]
Allah Taala.
Dan [dapatlah berdalil di] atas keesaan Nya dan [di] atas [ke]kuasaan Nya
[atas sekelian makhluk Nya].
Dan [se]setengah daripada[ faedah]nya [yang dibangsakan kepada akhirat
ialah engkau dapat] melihat akan [Al] Quran dan [engkau dapat] melihat akan
jalan [untuk engkau menuju] kepada masjid dan [engkau dapat melihat akan jalan
untuk menuju] kepada tempat [untuk engkau] menuntut ilmu[-ilmu agama].
FAEDAH MATA YANG DIBANGSAKAN KEPADA DUNIA
Dan [se]setengah daripada faedahnya yang [di]bangsa[kan kepada] dunia
[ialah engkau dapat] melihat [kepada] perusahaan engkau.
Dan [dapat] melepaskan engkau daripada segala yang menyakiti [engkau]
seperti [tersilap langkah lalu] jatuh [ke bawah] dan [seperti tersilap langkah
lalu] berlaga [dengan sesuatu].
BERSYUKUR DENGAN NIKMAT PENGLIHATAN
Dan bermula [cara untuk] mensyukurkan [akan nikmat anugerah] mata itu
[ialah dengan cara] memelihara[nya dan menjaganya] daripada[ fitnah mata]nya
tiap-tiap [kali matanya hendak] melihat [kepada] yang haram.
Seperti [matanya hendak] melihat [kepada] perempuan yang lain daripada
isterinya dan [memelihara matanya daripada hendak melihat kepada yang lain
daripada] sahayanya dan mahramnya.
Dan [di antara makna mensyukuri nikmat anugerah matanya ialah dengan
memelihara matanya daripada yang haram] seperti melihat akan muda belia dan
seperti melihat akan aurat laki-laki.
Maka lazimkan[lah dan bersentiasalah] oleh mu akan memelihara mata engkau
[itu daripada melihat yang haram sebagaimana yang disebutkan larangannya itu].
Kerana [berpandukan kepada] firman Allah Taala,ertinya, “bersabda[lah] oleh mu [wa]hai Rasulullah bagi sekelian
[orang-orang] yang beriman, [maka] pejamkan[lah] oleh kamu akan mata kamu
daripada [melihat] barang yang tiada harus bagi kamu melihatnya nescaya memejam
oleh mereka itu akan segala mata mereka itu dan suruh[lah] oleh mu akan mereka
itu dengan memelihara faraj mereka itu nescaya memelihara mereka itu akan
[segala] faraj mereka itu daripada barang yang haram dikerjakan [akan] dia dan
yang demikian ([kelakuan] memelihara[kan]) itu lebih baik bagi mereka itu [dan]
bahawasanya Allah Taala sangat mengetahui akan batin [apa sahaja] yang mengerjakan
kamu akan dia semacam [pengetahuan Allah Taala] dengan zahirnya maka membalas
Ia akan mereka itu atasnya”.[Surah An Nur Ayat 30]
[Yang] ada pada ayat ini [ialah] mengajar[kan kita semua supaya
ber]kelakuan yang baik dan memberitahu [akan mereka apakah perkara yang patut
mereka lakukan] dan menakutkan [mereka daripada melakukan perkara yang tidak
patut mereka lakukan].
Maka adapun [makna] mengajar adab [di dalam ayat di atas] maka firman Nya,
[ertinya,] “bersabda[lah] oleh
kamu [wahai Muhammad sollallahu alaihi wasallam] bagi sekelian [orang-orang]
yang beriman nescaya memejamkan mereka itu akan segala mata mereka itu”.
[iaitu memelihara mata mereka] daripada [segala] barang yang tiada halal
memandang kepadanya.
Dan dengan ini perkataan[lah maka] menyuruh Allah Taala akan hamba Nya
dengan berkelakuan yang baik iaitu memelihara[kan] matanya daripada melihat
yang haram dan memelihara[kan] kemaluannya daripada yang tiada halal dikerjakan
dengan dia.
Maka wajib atas sekelian hamba [Nya] menjunjung perintah tuhannya dan jika
[dia] tiada [menjunjungnya] nescaya adalah ia jahat perangai[nya] dan
patut[lah] ia dimurkai [oleh tuhannya] dan diseksa [akannya].
Dan adapun [Allah Taala] memberitahu [tentang kesan berkelakuan baik itu]
maka firman Nya, [ertinya,] “bermula [yang] demikian [itu iaitu]
memejamkan mata dan memelihara[kan] faraj itu [kesannya] lebih membersihkan
[jiwa] dan lebih menambahkan [kesucian] bagi mereka itu”.
[Bahawa] memberitahu Allah Taala dengan ini perkataan [di] atas bahawasanya
memejamkan mata dan memelihara[kan] faraj itu keduanya [adalah menjadi] sebab
bagi [keupayaan seseorang hamba] membersihkan hati[nya] daripada segala dosa
dan sebab bagi mem[per]banyakkan [lagi] pekerjaan kebajikan[nya].
Dan adapun [makna yang] menakutkan [daripada melakukan perkara yang
diharamkan itu maka terdapat di dalam] firman Nya [iaitu],[[ertinya,] “bahawasanya
Allah Taala sangat mengetahui akan [yang] batin barang [apa sekalipun] yang
mengerjakan kamu akan dia [sama] seperti mengetahui Ia akan zahirnya”
maka [kesannya ialah] selagi membalas Ia akan dia.
Jika ada ia [melakukan perkara-perkara] yang baik [maka] nescaya membalas
Ia [akan dia] dengan pahala dan kesenangan dan syurga.
Dan [adapun] jika ada ia [melakukan perkara-perkara yang berbentuk]
kejahatan maka [sudah tentu akan] membalas Ia dengan [azab] seksa dan api
neraka [wal’iyazubillah].
Dan firman Nya Allah Taala, ertinya,
“mengetahui oleh Allah Taala akan khianat segala mata iaitu [perbuatan]
mencuri oleh mata itu akan memandang kepada yang diharamkan dan mengetahui Ia
akan barang yang menyembunyi oleh segala hati daripada [ber]cita-cita [hendak]
mengerjakan kejahatan dan [ber]cita-cita [untuk] mengerjakan kebajikan”.[Surah
Ghafir Ayat 19]
Hadith
2. Dan [dari Ali Ibnu Abu
Tolib bahawa] sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “bahawasanya [haram] memandang kepada
tempat yang elok daripada tubuh perempuan itu [perumpamaannya samalah] seperti
[kesan] anak panah yang beracun [menusuk masuk racunnya ke dalam tubuh]
daripada segala anak panah iblis (pada sangat segera membinasakan) maka
barangsiapa meninggal[kan] dia kerana takut[kan azab] Allah Taala [maka]
nescaya memperasakan dia oleh Allah Taala akan kesedapan amal ibadah yang
menyukakan ia akan dia”.
Menceritakan akan ini hadith oleh Al Hakim daripada Huzaifah [Ibnu Husail]
radhiyallahu anhu dan menghukumkan ia akan sanadnya dengan soheh.
Hadith
3. Dan [dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu bahawa] sabda Nabi [Muhammad]
sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “ada
bagi tiap-tiap manusia itu bahagiannya daripada zina [yang ingin dia lakukan],
maka dua mata itu [dikira] berzina keduanya dan zina keduanya [itu ialah
kerana] memandang [dia] kepada barang yang tiada harus dipandang [kepadanya]
dan kedua tangan itu [dikira] berzina keduanya dan zina keduanya [itu ialah
kerana] menampar [dia] akan yang dilarang menamparnya dan kedua kaki [itu
dikira] berzina keduanya dan zina keduanya [itu ialah kerana] berjalan [dia]
kepada tempat yang haram [dia] berjalan kepadanya dan bermula mulut itu
[dikira] berzina ia dan zinanya [itu ialah kerana] mengkucup [dia] akan yang
tiada halal dikucup[nya] dan bermula hati itu berkehendak ia [kepada melakukan
zina] dan mencita-cita[kan] ia dan membenarkan akan yang demikian itu oleh
faraj (dengan bahawa mengerjakan ia akan zina itu) atau mendustakan ia akan dia
(dengan bahawa tertegah ia daripada[ melakukan]nya)”.
Menceritakan akan ini hadith oleh [Al Bukhari hadith no 6243,] Muslim
[hadith no 6753, Ahmad hadith no 8321] dan Al Baihaqi daripada Abu Hurairah
radhiyallahu anhu.
Dan ada pada hadith ini [yang] menunjukkan atas [makna] bahawasanya asal
bagi [berlakunya] zina faraj itu [terlebih dahulu dilakukan oleh] dua mata.
Dan hendaklah menilik engkau [dengan bersungguh-sungguh] kepada segala
anggota engkau dengan apa[kah] pekerjaan yang patut ia [lakukan serta apakah
pekerjaan yang tidak patut dia lakukan] dan akan apa[kah] pekerjaan yang
dinanti-nanti[kan balasan] baginya.
Maka [hendaklah] memelihara engkau akan segala anggota engkau itu sebagai
pelihara[an] yang [se]patut padanya dengan pekerjaan yang dinanti[-nantikan
balasan] baginya itu.
Maka jika pekerjaan itu sangat besar [balasannya] nescaya [hendaklah]
engkau pelihara anggota [engkau] itu dengan pelihara yang bersangatan [juga].
Maka [ingatlah wahai orang-orang yang beriman bahawa] bermula [kelebihan]
kaki itu [pada hari akhirat nanti] adalah dinanti-nanti[kan] akan
berjalan[-jalan] di dalam kebun[-kebun] syurga dan mahligai[-mahligai]nya.
Dan adapun [kelebihan] tangan itu [pula] maka dinanti-nanti[kan] baginya
[untuk] mencapai buah-buahan syurga dan minuman[-minuman]nya.
Seperti itulah [juga] segala anggota[-anggota] yang lain.
Maka mata [contohnya] hanyasanya ia kerana [hendak] memandang kepada zat
Allah Taala di dalam syurga dengan tiada menyerupai kelakuan melihat [kepada
segala] yang baharu.
[Sebagaimana firman Allah Taala dalam Surah Al Qiyamah Ayat 22-23,
yang bermaksud, “Pada hari
akhirat itu, muka-muka dan wajah-wajah orang-orang yang beriman berseri-seri.
(22) Kepada Tuhannyalah mereka melihat (23)”.]
Dan tiada ada [nikmat] di dalam [mana-mana] negeri [di] dunia [ini] dan
tiada ada [nikmat] di [dalam mana-mana] negeri [di] akhirat [nanti yang mana]
nikmat[nya] yang lebih [ter]besar daripada nikmat melihat [zat] tuhan itu.
Maka patut sangat[lah] bagi mata yang dinanti[-nanti]kan baginya [untuk
menikmati] akan sebesar-besar nikmat [iaitu dapat melihat tuhan itu] bahawa
dipelihara akan dia dengan sehingga-hingga pe[me]lihara[an] dan dimuliakan
[akan] dia [dengan] sehabis-habis [pe]mulia[an].
Dan bahawa tiada dikotorkan [akan] dia dengan memandang akan yang haram.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan