Pengenalan:
Walaupun
Surah Fatihah pendek sahaja, tetapi ianya mewakili seluruh makna Quran 30
juzuk. Sebab itu sah solat kalau baca Surah Fatihah sahaja dalam setiap rakaat.
Oleh itu, amat penting untuk kita memahami maksud Surah Fatihah kerana dengan
memahaminya, seolah-olah kita memahami ringkasan seluruh Qur’an.
Kalau
sesiapa baru masuk Islam, Surah Fatihah adalah surah pertama yang kena diajar
kepada mereka. Supaya mereka dapat memahami kesimpulan Quran.
Semasa kita
di dalam solat, kalau kita dapat faham maksud Surah Fatihah, ianya akan memberi
kesan yang mengesankan dan mendalam dalam solat kita. Inilah salah satu cara
untuk membolehkan kita khusyuk dalam solat. Kita boleh jadi khusyuk kalau kita
memahami apa kita lafazkan.
Nama Surah
Fatihah
Ada banyak
nama yang digunakan untuk Surah Fatihah selain dari ‘Fatihah’ itu sendiri.
Perkataan ‘Fatihah’ itu maksudnya ‘pembukaan’. Ianya bermaksud ‘Pembukaan’
kepada Qur’an. Ia juga memberi isyarat ‘penutup’. Maka ianya adalah amat indah
sekali, kerana ada maksud buka dan maksud tutup – lengkap. Macam Surah Yusuf
yang ada pembukaan dan penutupan di dalam awal surah itu. Kerana itulah ianya
adalah ahsanul qasas – sebaik-baik kisah. Nanti kita akan belajar bagaimana
dari mimpi yang ringkas di awal surah itu, sudah ada rumusan keseluruhan kisah
baginda. Maka ianya adalah kisah yang indah. Begitu juga dalam lafaz ‘Fatihah’,
sudah ada isyarat kepada penutup.
Seperti yang
kita tahu, Surah Fatihah ini ada banyak nama. Daripada banyak nama-nama Surah
Fatihah itu, kita akan bahaskan dua sahaja dari nama-nama tersebut. Ianya ada
dua nama Surah Fatihah yang paling terkenal: Ummul Qur’an dan Taklimul
Mas’alah.
1. Ummul
Quran – bermaksud ‘Induk Quran’ atau ‘Ibu Quran’.
Oleh kerana Fatihah itu adalah Induk Quran, maka apabila kita sudah belajar makna Surah Fatihah, maka kita telah telah belajar ringkasan seluruh Quran. Ini menunjukkan betapa pentingnya Surah Fatihah ini. Perkara-perkara penting dalam keseluruhan ayat-ayat Qur’an itu ada dalam Surah Fatihah. Iaitu, semuanya telah disebut dalam Fatihah dalam bentuk isyarat. Ianya akan jelas kepada mereka yang belajar.
Oleh kerana Fatihah itu adalah Induk Quran, maka apabila kita sudah belajar makna Surah Fatihah, maka kita telah telah belajar ringkasan seluruh Quran. Ini menunjukkan betapa pentingnya Surah Fatihah ini. Perkara-perkara penting dalam keseluruhan ayat-ayat Qur’an itu ada dalam Surah Fatihah. Iaitu, semuanya telah disebut dalam Fatihah dalam bentuk isyarat. Ianya akan jelas kepada mereka yang belajar.
Untuk mula
memahaminya, kita kena tahu yang ada 6 perkara besar yang dibahas dalam Quran:
1. Tauhid
2. Risalah – kerasulan
3. Akhirat
4. Ahkam – hukum dan undang-undang
5. Keadaan orang yang taat
6. Keadaan orang yang durhaka
1. Tauhid
2. Risalah – kerasulan
3. Akhirat
4. Ahkam – hukum dan undang-undang
5. Keadaan orang yang taat
6. Keadaan orang yang durhaka
Apabila
dikatakan Surah Fatihah itu adalah Induk Quran, maka keenam-enam perkara itu
mesti ada dalam Fatihah.
1. Tentang Tauhid disentuh dalam tiga ayat pertama.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
1. Tentang Tauhid disentuh dalam tiga ayat pertama.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
2. Tentang
Akhirat disentuh dalam ayat مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
3. Tentang
Risalah (Kerasulan) disentuh dalam ayat
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
dan
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
dan
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
Ayat
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ mengajar tentang melakukan ibadat
kepada Allah dan ayat اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ adalah tentang memohon
untuk ditunjukkan cara beribadat kepadaNya. Tanpa Nabi, kita tidak akan tahu
cara buat ibadat.
4. Tentang
Ahkam, tentang undang-undang dan cara hidup Islam, disentuh dalam ayatاهْدِنَا
الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ. Oleh itu, ayat اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
juga adalah tentang ahkam selain daripada tentang Risalah.
5. Keadaan
mereka yang taat dan diberi nikmat disentuh dalam potongan ayat صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ
Ayat ini juga memberi isyarat kepada dua perkara: Orang yang taat dan juga merujuk kepada Risalah (Kerasulan). Kerana para Nabi dan para Rasul adalah antara mereka yang juga diberi nikmat.
Ayat ini juga memberi isyarat kepada dua perkara: Orang yang taat dan juga merujuk kepada Risalah (Kerasulan). Kerana para Nabi dan para Rasul adalah antara mereka yang juga diberi nikmat.
6. Tentang
keadaan orang yang durhaka, disebut dalam potongan ayat seterusnya
ْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
ْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
Di atas
adalah cara pembahagian yang pertama. Iaitu Qur’an 30 juzuk dibahagikan kepada
enam bahagian. Ada lagi cara pembahagian yang kedua. Pertamanya, kita kena tahu
bahawa semua ajaran kitab-kitab Samawi (langit) seperti Taurat dan Injil, ada
dimasukkan dalam Qur’an. Dihimpunkan semuanya sekali dalam Quran. Tetapi oleh
kerana persamaan dalam semua ajaran Nabi-Nabi adalah dalam hal akidah, maka
yang disebut hanyalah tentang akidah sahaja. Tentang syariat, tidak disebut
kerana syariat Nabi-Nabi terdahulu telah dimansuhkan/tidak diamalkan lagi, maka
tidak perlu disebut lagi. Selain dari Hukum Aqidah, Hukum Akal juga dimasukkan
kerana boleh dipakai sampai ke Kiamat.
Oleh kerana
kita umat Nabi Muhammad tahu perkara ini, maka kitalah nanti yang akan menjadi
saksi di akhirat kelak untuk menyatakan persamaan yang ada dalam segala
kitab-kitab itu. Kitalah nanti yang akan menjadi saksi kepada para Nabi-Nabi
yang terdahulu yang mereka telah menyampaikan risalah mereka. Bagaimana kita
tahu? Kerana ianya ada disebut dalam Quran. Bagaimana kita tahu? Kerana kita
belajar Tafsir Quran dan kita boleh sampaikan dan kita boleh menjadi saksi.
Tapi kalau kita tidak belajar, bagaimana kita nak jadi saksi?
Baik,
setelah dikumpulkan semua ajaran Kitab-kitab Samawi itu dalam Quran, Quran itu
telah dibahagikan pula kepada 4 bahagian dari sudut Tauhid atau dari sudut
ketuhanan. Pembahagian ini hanya berkenaan tauhid atau tentang Allah sahaja
kerana tujuan utama kita belajar wahyu adalah untuk kenal Allah. Ini penting
kerana untuk taat kepada Allah, kita kenalah kenal Dia dulu.
Keempat-empat
bahagian itu boleh dikatakan telah dibahagikan sama rata dalam Qur’an. Dan kita
boleh kenal pembahagian itu kerana semua bahagian itu dimulai dengan lafaz
‘alhamdulillah’. Ada empat surah yang dimulai dengan lafaz ‘alhamdulillah’.
– al-Fatihah
– al-An’am
– al-Kahf
– Saba’
– al-Fatihah
– al-An’am
– al-Kahf
– Saba’
Kalau kita
lihat secara kasar, kita akan nampak bagaimana pembahagian itu adalah sama
rata. Setiap bahagian itu mewakili sifat-sifat khas Allah yang perlu diketahui
oleh hamba. Tiga bahagian tentang kehidupan di dunia, dan satu bahagian tentang
kehidupan di akhirat. Kita akan lihat bagaimana Qur’an 30 juzuk itu dibahagikan
kepada empat bahagian dan bagaimana dalam surah Fatihah juga akan ada
Pembahagian sebegitu. Ini adalah kerana Surah Fatihah adalah Ummul Qur’an yang
mewakili keseluruhan Qur’an.
Mari kita
lihat Pembahagian tersebut di dalam Qur’an 30 juzuk dahulu:
A. Bahagian
Pertama adalah dari Surah Fatihah sampai kepada Surah Maidah.
Dalam bahagian ini, Allah banyak menceritakan tentang sifat KhaliqiahNya. Allah hendak memberitahu kita bahawa Dia sahaja yang berkuasa dan Maha mencipta. Tiada lagi Dzat lain yang boleh mencipta. Oleh itu, hanya Allah sahaja yang layak kita minta pertolongan di dunia dan di akhirat. Sebab yang lain dari Allah tidak ada kuasa mencipta.
Dalam bahagian ini, Allah banyak menceritakan tentang sifat KhaliqiahNya. Allah hendak memberitahu kita bahawa Dia sahaja yang berkuasa dan Maha mencipta. Tiada lagi Dzat lain yang boleh mencipta. Oleh itu, hanya Allah sahaja yang layak kita minta pertolongan di dunia dan di akhirat. Sebab yang lain dari Allah tidak ada kuasa mencipta.
Itulah
penekanan dalam bahagian pertama ini. Selain dari itu, memang ada
perkara-perkara yang lain tetapi penekanan keseluruhan adalah Sifat Khaaliq
Allah. ‘Mencipta’ itu bermaksud menjadikan sesuatu dari ‘tidak ada’ kepada ada.
Ini berbeza dengan menjadikan sesuatu dari benda yang sudah ada. Sebagai
contoh, kita mencipta kereta dari besi yang dijadikan oleh Allah. Itu dalam
bahasa Arab digunakan perkataan ‘menyusun’ sahaja.
B. Bahagian
Kedua adalah dari Surah al-An’am sampai surah al-Isra’ – kita boleh lihat
bagaimana Surah al-An’am juga dimulakan dengan lafaz ‘alhamdulillah’ – Bahagian
kedua ini menekankan sifat Rububiyyah Allah. Iaitu Sifat Allah yang Maha
Memelihara ciptaanNya. Allahlah sahaja yang menjaga makhlukNya dari permulaan
sehingga sampai ke tahap kesempurnaan. Dan kemudian Dia terus menjaga
makhlukNya tanpa membiarkan mereka begitu sahaja. Tujuan bahagian ini adalah
supaya kita tahu dan ingat yang Allahlah sahaja yang memelihara alam ini.
Selepas Dia cipta, Dia tidak biarkan sahaja. Oleh itu, hanya kepadaNya sahaja
yang kita patut sembah dan tidak ada pujaan yang lain.
C. Bahagian
Ketiga bermula dari surah al-Kahf sampai surah al-Ahzab. Bahagian ini
menekankan sifat Allah al-malikul wa tasarruf – memiliki dan mengurus sekalian
hamba. Allah tak kongsi urusan pengurusan itu dengan sesiapa pun. Hanya Allah
sahaja yang mengurus alam ini dan Allah tidak memberikan tugas pengurusan ini
kepada entiti yang lain. Maka, hanya Allah sahaja yang layak disembah.
Itulah tiga
sifat tauhid yang pertama. Ketiga-tiga sifat ini ada hubungan dengan kehidupan
di dunia.
D. Bahagian
Keempat bermula dari surah Saba sampai ke hujung Quran. Bahagian ini hendak
menekankan yang Dialah sahaja Dzat yang memiliki kuasa syafaat pada Hari
Pembalasan. Tidak ada kuasa lain yang boleh beri syafaat melainkan dengan
izinNya sahaja. Maka, kenalah minta syafaat kepadaNya sahaja, jangan minta
kepada yang lain.
Inilah satu
Sifat yang berkaitan dengan kehidupan di akhirat. Ia mengingatkan kita yang
kalau hubungan kita baik dengan Allah semasa di dunia, kita akan mendapat
kehidupan yang baik di akhirat kelak.
Dan oleh
kerana Fatihah adalah Ummul Qur’an, ringkasan kepada seluruh Qur’an, maka
keempat-empat elemen ini ada dalam surah Fatihah. Mari kita lihat bagaimana:
A. Dalam
Fatihah, ayat pertama الْحَمْدُ لِلَّهِ َ adalah mewakili bahagian pertama.
Maksudnya Allahlah sahaja yang berhak dipuji. Perkataan الله dalam ayat ini
membawa maksud ‘Pencipta’. Bagaimana pula? Ini kerana ia dinisbahkan kepada
orang Arab Mekah. Apabila disebut nama الله, orang Mekah terus ingat kepada
sifat Pencipta Allah. Ini adalah makruf kepada mereka. Mereka sudah tahu yang
Allah sahaja yang boleh mencipta. Tidak dipertikaikan fakta ini pada mereka.
Maksud
‘mencipta’ adalah bermaksud mengadakan sesuatu yang tidak ada langsung kepada
menjadi ada. Ini khas kepada Allah sahaja. Hanya Allah sahaja yang boleh buat.
B. Bahagian
kedua diwakilli oleh ayat رَبِّ الْعَالَمِين. Rabb bermaksud ‘Tuhan yang
memelihara’. Allahlah yang memelihara selepas Dia mencipta. Allah tidak biarkan
ciptaanNya itu begitu sahaja.
C. Bahagian
ketiga diwakili oleh ayat الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ. Ia mewakili sifat Allah yang
memiliki, mengurus dan mentadbir. Allahlah sahaja yang menguruskan segala hajat
dan keperluan hamba. Segala urusan apa pun, diurus oleh Allah, samada kecil
atau besar.
D. Bahagian
keempat diwakili oleh ayat مَٰلِكِ يَوْمِ الدِّينِ. Allah yang berkuasa penuh
di Hari Kiamat nanti. Tidak ada boleh berkuasa atau memberi syafaat tanpa
keizinan Allah.
Tiga ayat
Fatihah ini adalah induk kepada Quran. Ianya merangkumi empat bahagian dari
Quran seperti yang telah kita sebutkan. Apabila kita sudah faham, maka setiap
kali kita baca ayat-ayat dari Surah Fatihah ini, kita akan teringat kepada
Allah. Akan teringat kepada bahagian-bahagian tauhid dalam Qur’an yang diwakili
itu. Itulah kepuasan seorang hamba. Seorang hamba sepatutnya selalu hendak
belajar tentang Allah. Itulah ilmu yang sentiasa dirindui dan dia akan mahu
belajar lagi dan lagi.
Mana pula
Basmalah? Basmallah tidak terkecuali. Dalam Basmalah, ada rumusan tiga ayat
selepasnya, yang mewakili empat bahagian Tauhid Allah. Tapi, disebut dua sifat
dan dihazafkan dua lagi sifat kerana sudah dikenali. Ini adalah salah satu dari
kaedah bahasa Arab. Menggunakan konsep ringkasan. Bagaimana?
– sebut الله tapi hazafkan رَبِّ الْعَالَمِينَ.
– sebut الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ tapi hazafkan مَٰلِكِ يَوْمِ الدِّينِ.
– sebut الله tapi hazafkan رَبِّ الْعَالَمِينَ.
– sebut الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ tapi hazafkan مَٰلِكِ يَوْمِ الدِّينِ.
Selain dari
itu, ulama tafsir ada juga taqdirkan sebelum huruf ب dengan lafaz ‘aku mulai’
atau ‘aku baca’ kerana tidak boleh dalam bahasa Arab mula perkataan dengan
huruf jar. Maknanya, tidaklah basmalah itu hanya ‘Dengan nama Allah’ sahaja,
tetapi ia berbunyi: “Aku mulai dengan Nama Allah”. Ini adalah mengikut
munasabah mereka. Yang mereka fikirkan sesuai.
Tapi ada
satu lagi cara dimana taqdir itu dinisbahkan kepada ayat Quran. Ini lebih baik
kerana kita ambil sendiri dari pemahaman dalam ayat Quran sendiri. Seperti yang
kita telah belajar, dalam Fatihah, ayat إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ
نَسْتَعِينُ merupakan kesimpulan Fatihah. Maksudnya kita meminta taufik dan
hidayah dari Allah. Maka taqdir yang digunakan: “Dengan nama Allah, aku minta
bantuan supaya memberi taufik dan hidayah kepadaku.”
Hamim Tujuh
dan Intipati Quran
Setiap
sesuatu ada intipatinya dan intipati bagi Qur’an itu adalah ‘Ha mim Tujuh”. Ini
merujuk kepada tujuh surah yang berturutan dalam Quran yang dimulai dengan lafaz
hamim.
Dakwa dalam
surah-surah hamim tujuh adalah: ‘mengesakan Allah dalam doa’. Ianya mengajar
kita untuk memohon dan merayu hanya pada Allah dan tidak berdoa kepada
selainNya.
Sebelum
surah-surah hamim tujuh, ada surah az-Zumar. Surah Zumar ini seolah-olah sembah
pembuka kepada surah-surah Hamim Tujuh. Dakwa dalam surah Zumar pula adalah
‘tauhid dalam ibadah’. Ia mengingatkan kita bahawa ibadah hanya boleh dilakukan
kepada Allah. Dan setelah kita melakukan ibadat, barulah kita berhak untuk
merayu dan berdoa kepada Allah. Oleh itu, susunan dalam Quran adalah Zumar
(ibadat) dan kemudian surah-surah Hamim Tujuh (doa).
Cantuman
dari dua perkara inilah khulasah (kesimpulan) kepada keseluruhan Qur’an. Apakah
khulasah itu? – Ibadah dan doa *hanya* kepada Allah. Kita akan belajar dengan
panjang lebar nanti apabila kita masuk kepada penafsiran surah-surah tersebut.
Dan wakil
kepada khulasah Quran ini adalah ayat iyyaka. Apabila perkataan Iyyaka
diletakkan di depan, ia menunjukkan elemen ‘khusus’ atau ‘eksklusif’. Maksudnya
*hanya* Allah sahaja. Kalau letak di belakang (na’budu iyyaka), ianya tidak
eksklusif lagi kerana dari segi bahasa, ia boleh bermakna yang kita mungkin
sembah yang lain juga. Tapi bila letak di depan, ada makna eksklusif di situ.
Menafikan yang lain. Ia membawa maksud tauhid dari sudut balaghah.
Hanya Allah
sahaja yang layak kerana hanya Allah ada sifat-sifat yang disebut dalam
ayat-ayat sebelum ini. Oleh itu, hanya lakukan ibadat kepada Allah sahaja. Itu
adalah dalam hal agama, dan dalam hal dunia (muamalat), kita akan taat
(ubudiah) kepada peraturan yang Allah tetapkan. Begitulah cara untuk hidup
sebagai hamba yang taat.
Yang berkait
rapat dengan ibadah adalah *doa*. Doa adalah ‘otak ibadah’. Ianya amat penting
dalam ibadah jadi jangan lupa untuk berdoa. Dan daripada mafhum ayat Quran, doa
selepas melakukan ibadat tidak ditolak. Allah telah berfirman dalam Quran:
Kemudian
apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka
bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
Amal soleh yang lain yang
dimaksudkan dalam ayat ini adalah ‘berdoa’. Begitu juga, kita dalam lihat
bagaimana Nabi Musa telah berdoa selepas baginda membantu anak-anak Nabi
Syuaib. Ini mengajar kita untuk berdoa selepas melakukan kebaikan samada dalam
bentuk ibadat ataupun kebaikan dalam bentuk yang lain.
Huraian iyyaka na’budu – dihuraikan dalam surah az-Zumar. Ia menerangkan maksud ‘Tauhid fil ibaadah’ – Tauhid dalam Ibadah. Dakwa surah Zumar terdapat pada ayat ke 3 surah itu.
Huraian iyyaka na’budu – dihuraikan dalam surah az-Zumar. Ia menerangkan maksud ‘Tauhid fil ibaadah’ – Tauhid dalam Ibadah. Dakwa surah Zumar terdapat pada ayat ke 3 surah itu.
Ingatlah!
(Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan
yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang
mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil
berkata): “Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka
mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya”, – sesungguhnya Allah akan
menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik)
tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi
hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang
bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik).
Lafaz
الدّينُ dalam ayat di atas bermaksud ‘ibadah’. Dalam Quran الدّينُ ada 4 makna:
A. Ibadat
B. Doa
C. Pembalasan. Pembalasan hari kiamat. Macam maaliki yaumiddin.
D. Agama. Pegangan dan cara hidup. Dua dua elemen.
A. Ibadat
B. Doa
C. Pembalasan. Pembalasan hari kiamat. Macam maaliki yaumiddin.
D. Agama. Pegangan dan cara hidup. Dua dua elemen.
Huraian iyyaka
nastain –
dihuraikan dalam surah hamim tujuh. Tauhid fi dua.
Dakwa ketujuh tujuh surah ini terletak dalam ayat 14 surah Ghafir.
Dakwa ketujuh tujuh surah ini terletak dalam ayat 14 surah Ghafir.
Jadi ayat
iyyaka na’budu dan iyyaka nastain itu adalah mewakili tugas manusia untuk
sembah dan doa hanya kepada Allah sahaja. Sebelum ini kita sudah belajar
bagaimana tiga ayat sebelumnya mewakili empat bahagian tauhid. Setelah kenal
Allah, maka hendaklah ibadat dan doa kepada Allah sahaja.
Saidina Abu
Bakr pernah menyatakan yang rahsia Qur’an terletak dalam surah Fatihah. Dan
rahsia surah fatihah itu terletak dalam ayat iyyaka ini.
Demikianlah
huraian kenapa Surah Fatihah dikenali sebagai Ummul Quran.
2. Nama
kedua bagi Fatihah yang akan kita bentangkan adalah Taklimul mas’alah –
mengajar hamba cara berdoa. Cara meminta.
Allah ajar
cara berdoa kepadaNya supaya hamba tidak berdoa dengan cara lain. Kerana akal
kita yang lemah tidak akan dapat capai untuk mengetahuinya sendiri. Macam kita
orang kampung, tentu tidak tahu bahasa istana bukan? Jadi, daripada kita berdoa
kepadanya tidak tentu hala, Allah ajar bagaimanakah cara untuk berdoa
kepadaNya.
Maknanya
ayat-ayat dalam Quran ini adalah suruhan Allah kepada kita membaca sebagaimana
yang diajarNya.
Jadi kita
kena ‘taqdir’ lafaz sebelum ayat-ayat dalam dalam Fatihah.
Quulu
sebelum baca Basmalah
Quulu sebelum baca tiga ayat pertama
Quulu sebelum ayat إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Quulu sebelum ayat اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ hingga akhir surah.
Quulu bermaksud: “katakanlah”. Maknanya Allah suruh kita melafazkan ayat-ayat dalam surah Fatihah itu.
Quulu sebelum baca tiga ayat pertama
Quulu sebelum ayat إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Quulu sebelum ayat اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ hingga akhir surah.
Quulu bermaksud: “katakanlah”. Maknanya Allah suruh kita melafazkan ayat-ayat dalam surah Fatihah itu.
Segala Puji
Yang Khusus Buat Allah:
Allah
mengajar kita untuk memujiNya sebelum berdoa kepadaNya. Inilah maksud ayat
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. Selalunya diterjemahkan ‘segala puji
kepada Allah’. Tapi mungkin ada persoalan, takkan segala puji bagi Allah sahaja,
sedangkan kita pun ada puji yang lain. Kita pun ada puji orang lain yang
baik-baik juga, bukan? Oleh itu, ulama akan tafsir bagaimana walaupun kita puji
selain Allah, segala puji itu pergi juga kepada Allah. Kerana kalau orang itu
baik pun, Allah juga yang jadikan dia baik, bukan? Maknanya, panjang juga kita
nak jelaskan.
Satu cara
lagi adalah kita nisbahkan pujian dalam الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
itu kepada sebab Qur’an diturunkan. Qur’an mula sekali diturunkan kepada Arab
Mekah. Kita kena tahu yang orang Arab Mekah memang dah pakai lafaz الْحَمْدُ
dah sebelum Islam. Mereka tujukan pujian itu kepada ilah-ilah mereka. Allah nak
beritahu yang mereka buat itu salah. Kena الْحَمْدُ hanya kepada Allah. Yang
mereka beri kepada ilah-ilah mereka itu, sepatutnya hanya untuk Allah sahaja.
Iaitu pujian yang ‘khusus’. Bukan semua pujian, tetapi pujian yang layak
diberikan kepada ilah sahaja.
Kita juga
kena faham maksud lafaz رَبِّ. Bukan hanya bermaksud ‘Tuhan yang mencipta’
sahaja. Sebab Arab Mekah sudah terima yang Allah sahaja yang boleh mencipta. Ia
juga ada membawa maksud ‘memelihara’. Allah nak beritahu yang Dia sahaja yang
memelihara. Macam Allah pelihara kita dari bayi lagi. Bayi itu dapat apa yang
dia perlukan padahal kita tak tahu pun apa bayi itu cakap. Walaupun nampak dari
zahir emak ayah yang pelihara, tapi sebenarnya semuanya Allah yang pelihara.
Lafaz رَبِّ
juga bermaksud yang membawa kepada tahap kesempurnaan sedikit demi sedikit.
Inilah yang dinamakan ‘tarbiah’. Macam kita ditarbiyah dari kecil sampai
dewasa, membesar sedikit demi sedikit. Tidaklah lahir sahaja terus
dewasa.
Ada dua
syarat untuk tarbiah jadi sempurna dan layak dipanggil sebagai ‘tarbiah’:
1. Yang melakukan tarbiah itu dapat menyelamatkan dari bahaya dan gangguan. Macam kita bercucuk tanam, kita letak pagar untuk memelihara tanaman itu. Iaitu menjaga dari perkara-perkara yang boleh membahayakan pokok itu.
2. Memasukkan benda yang perlu untuk kebaikan perkara yang ditarbiah itu. Macam pokok, kita kena letak baja. Inilah yang dinamakan pengisian.
1. Yang melakukan tarbiah itu dapat menyelamatkan dari bahaya dan gangguan. Macam kita bercucuk tanam, kita letak pagar untuk memelihara tanaman itu. Iaitu menjaga dari perkara-perkara yang boleh membahayakan pokok itu.
2. Memasukkan benda yang perlu untuk kebaikan perkara yang ditarbiah itu. Macam pokok, kita kena letak baja. Inilah yang dinamakan pengisian.
Oleh itu,
tarbiah rohani manusia pun kena ada dua-dua. Kena bebaskan dari perkara yang boleh
rosakkan rohani manusia itu. Dan kena beri isian rohani. Diisi dengan
ilmu dan didikan.
Kita
selalunya menjaga jasmani dengan makan makanan yang baik, jaga kebersihan dan
sebagainya. Tetapi yang lebih penting dari jasmani adalah roh kita. Roh lah yang
menyebabkan jasmani kita bernilai. Kalau roh sudah tidak ada pada jasad, orang
itu dikira mati dan manusia lain akan tanam jasad itu dalam tanah.
Tapi kita
kena ingat yang roh kita ini pun ada rohnya juga. Roh kepada roh kita adalah
Quran. Allah telah mengatakan bahawa Quran itu adalah ‘roh’. Sebagaimana roh
manusia yang menyebabkan jasmaninya bernilai, begitu juga roh Qur’an inilah
yang menyebabkan roh manusia bernilai. Kalau tidak ada Qur’an, roh manusia itu
tidak bernilai, layak masuk neraka sahaja. Oleh itulah pentingnya Qur’an itu
dan kerana itulah Allah turunkan Quran ini kepada kita.
Lafaz
seterusnya adalah lafaz الْعَالَمِينَ. Banyak pendapat telah diberikan oleh
ulama tentang maksud lafaz ini. Kita bentangkan tiga daripadanya yang masyhur:
1. Ianya
diambil dari perkataan علم yang bermaksud ‘alamat’ dari segi bahasa. Kerana
semua makhluk adalah ‘alamat’ kepada Qudrat Allah. Dengan kita melihat kepada
alamat itu, kita boleh melihat hebatnya Qudrat Allah dalam mencipta. Setiap
kejadian alam ini mengingatkan kita kepada Allah.
2. Alam
dalam bentuk yang jamak. علم adalah mufrad/singular dan الْعَالَمِينَ adalah dalam
bentuk jamak/plural. Iaitu ia merujuk kepada semua yang dicipta dalam alam ini.
Dan alam yang paling penting adalah manusia dan jin. Kerana dua makhluk inilah
yang dipertanggungjawabkan dengan syariat. Dan kerana semua yang lain yang
dicipta adalah untuk manusia dan jin. Bumi langit dan lain-lainnya adalah
dicipta kerana manusia dan jin. Ianya adalah bekas untuk menguji manusia
dan jin. Apabila ujian di dunia telah selesai dan Kiamat sudah berlaku, alam
ini semuanya akan hancur berkecai dan tidak berguna lagi.
3. Akhir
sekali, ada yang menafsir maksud الْعَالَمِينَ sebagai ‘segala kaum’ di dunia
ini. Allah telah memilih Nabi yang diutuskan untuk setiap kaum – setiap kaum
ada nabinya masing-masing. Tetapi Nabi Muhammad diutuskan untuk segala kaum.
Dan Quran itu diturunkan bersama dengan Nabi Muhammad. Maka Quran ini untuk
segala kaum. Quran ini sesuai untuk semua kaum. Dan sesuai untuk digunakan
untuk semua zaman.
Itulah
antara tiga tafsir bagi lafaz الْعَالَمِينَ. Telah selesai tafsir ayat
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
Sifat Rahmah
Allah Taala:
Seterusnya
tafsir bagi ayat الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ.
Lafaz الرَّحْمَٰنِ bermaksud ‘Maha Pemurah’ dan ianya bermaksud Allah itu Maha Pemurah yang bersangatan yang meliputi seluruh alam. Allah memberi nikmat dan keperluan kehidupan kepada semua makhlukNya. Tidak kira samada makhluk itu Muslim atau tidak, beriman atau tidak, Allah beri nikmat.
Lafaz الرَّحْمَٰنِ bermaksud ‘Maha Pemurah’ dan ianya bermaksud Allah itu Maha Pemurah yang bersangatan yang meliputi seluruh alam. Allah memberi nikmat dan keperluan kehidupan kepada semua makhlukNya. Tidak kira samada makhluk itu Muslim atau tidak, beriman atau tidak, Allah beri nikmat.
Lafaz
الرَّحِيمِ pula bermaksud ‘Maha Mengasihani’ yang hanya khusus untuk akhirat.
Di akhirat nanti, Allah hanya bersifat belas kepada hambaNya yang taat sahaja.
Ianya tidak diberikan kepada mereka yang tidak beriman.
Setiap hari
kita diingatkan dengan dua sifat ini. Jangan kita terpedaya dengan sifat rahman
Allah ini dan sangka yang ianya adalah sifat raheem dan ingat kita dah selamat.
Maksudnya, jangan kita sangka yang orang yang kaya raya itu tandanya Allah
sayang dia lebih dari orang lain.
Untuk lebih
memahami apakah perbezaan antara dua sifat ini, ulama telah membanding dua
sifat ini dengan sifat kasih sayang ibubapa. Dua-dua ibu dan bapa sayang kepada
anak mereka. Tapi sayang yang berlainan. Seorang ayah, walaupun dia sayang
kepada anaknya, tapi dia boleh tengok anaknya susah. Kerana dia tahu yang
kesusahan itu adalah demi masa depan anaknya itu. Tetapi kasih seorang ibu tidak
begitu. Dia terlalu sayangkan anaknya sampai dia tidak sanggup melihat anaknya
menderita langsung. Sebagai contoh, kalau ayah tahu yang anaknya susah di
sekolah, dia biarkan sahaja. Tapi emak itu, kalau boleh tak mahu anaknya terus
di sekolah yang susah. Dua-dua sifat ini kena ada dalam pentarbiahan seorang
anak. Kalau hanya ada kasih ayah sahaja, anak itu tentu akan susah hidupnya.
Kalau ada kasih ibu sahaja, anak itu tentu jadi manja dan tidak dapat berjaya.
Begitulah perumpamaan sifat Rahman Allah. Allah sanggup tengok hambaNya
menderita dalam kehidupan dunia. Sebab itulah walaupun hambaNya itu amat
disayangiNya, dia masih hidup susah di dunia. Lihatlah Nabi kita Muhammad, dari
kecil sampai besar hidup dalam kesusahan. Tapi apabila di akhirat kelak sifat
Raheem Allah seperti sifat sayang keibuan. Allah tidak akan biarkan hambaNya
yang beriman mendapat sikit pun kesusahan, oleh itu akan dimasukkan hamba itu
dalam syurga yang penuh kenikmatan.
Allah yang
Memiliki Hari Pembalasan:
Seterusnya,
tafsir ayat مالِكِ. Maksudnya, Allah sahaja yang memiliki Hari Pembalasan. Deen
dalam ayat ini bermaksud ‘Pembalasan’. Seperti yang kita sudah terangkan, lafaz
Deen ada 4 makna. Dan dalam ayat ini, ia bermaksud ‘Pembalasan’.
Allah nak
ingatkan kita tentang Hari Pembalasan dalam ayat ini. Sedangkan orang yang tak
percaya Allah pun percaya yang dia akan mati. Adakah sesiapa yang percaya dia
akan hidup kekal? Tentu tidak. Ini adalah jawapan kepada mereka yang kononnya
hanya percaya kepada benda yang mereka boleh nampak sahaja. Kononnya mereka
tidak percaya wujudnya Tuhan kerana dia tak nampak Tuhan. Tapi akal pun kita
tak nampak, bukan? Adakah itu bermakna yang akal itu tidak ada? Jadi walaupun
kita tak nampak akhirat, tapi mati itu pasti dan pembalasan selepas itu lagi
pasti. Pada hari itu, Allah akan balas apa sahaja yang manusia telah lakukan
semasa di dunia dulu. Yang baik dibalas baik dan yang buruk akan dibalas buruk.
Hanya Sembah
dan Doa kepada Allah Sahaja:
Selepas kita
kenal Allah dalam tiga ayat yang pertama ini, kita pun hendaklah Sembah Allah
sahaja dan Doa kepada Allah sahaja. Inilah yang terdapat dalam ayat Iyyaka.
Ayat ini kita telah tafsirkan sebelum ini.
Tunjukilah
Kami Jalan Yang Lurus:
Ayat
seterusnya adalah اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقيمَ. Kita minta pimpinan kepada
Allah dan pimpinan yang kita mahukan adalah kepada jalan yang lurus. Tapi
apakah jenis hidayah yang kita harapkan dari Allah?
Perkataan
‘hidayah’ ini ada dua makna dalam Qur’an.
– tunjuk jalan, dan
– pimpin.
– tunjuk jalan, dan
– pimpin.
Tapi, apakah
bezanya antara kedua perkataan itu? Nampak macam sama sahaja. Kalau ada jar
seperti إلى selepasnya, maka maksudnya ‘tunjuk jalan’. Kalau tidak ada huruf
jar, maka ia bermaksud ‘pimpin’. Apakah bezanya?
Kalau ‘tunjuk’,
ia hanya sekadar tunjuk jalan. Sebagai contoh, kita bawa kereta dan kerana
tempat kita tidak biasa pergi, kita minta seseorang beritahu kita bagaimana ke
tempat itu. Dia pun ajar kita macam mana hendak ke sana. Ikut jalan apa, tanda
apa kena lihat dan sebagainya. Kita pun bawa kereta berdasarkan petunjuk yang
telah diberikan itu. Dalam hal ini, kita mungkin sampai dan kita mungkin sesat,
bukan?
Tapi kalau
‘pimpin, maksudnya dia bawa kita sampai ke tempat yang dituju. Dia masuk sekali
dalam kereta dan berada bersama kita sampailah kita sampai ke destinasi kita.
Inilah yang kita lebih suka, bukan? Maka, dalam surah Fatihah ini, hidayah yang
dimaksudkan adalah ‘pimpin’.
Kenapa kita
minta hidayah lagi sedangkan kita sudah beriman? Sebab kita bukan minta sekadar
ditunjukkan jalan sahaja tapi kita nak Allah pimpin kita sampai ke syurga.
Ulama tafsir kata ‘pimpinan’ dalam ayat ini adalah seumpama pimpinan ayah
kepada anak yang baru belajar berjalan. Tentunya ayah itu sentiasa menjaga
anaknya itu, kalau nampak nak rebah sahaja, ayahnya dah pegang dah.
Kita akan mendapat hidayah kalau dalam hati kita ada inabah. Orang yang ada inabah adalah mereka yang mahu kepada kebenaran. Ada keinginan dalam diri mereka untuk kenal Allah dan kenal agama. Mereka mahukan kebenaran walaupun kebenaran itu lain dengan apa yang mereka faham selama ini.
1. Sifat
inabah adalah permulaan hidayah. Sebagai contoh, seseorang itu sudah mula ada
keinginan untuk belajar tafsir Quran. Maknanya dia mahu mengenali dan mendekati
Allah.
2. Peringkat kedua, selepas di mula belajar, dia akan mula hidup dengan ikut syariat.
3. Peringkat ketiga, Allah akan uji dia. Ini terjadi apabila dia mula menyampaikan ajaran agama ini. Kalau dia duduk diam belajar, tidak jadi apa-apa. Tapi kalau mula dakwah, mula tabligh kepada orang lain, dia akan menghadapi tentangan dan ujian. Ujian itu samada dalam bentuk dalaman atau pun luaran. Kalau dalam bentuk dalaman, dia akan mula rasa malas dan sebagainya. Kalau luaran, dia akan ditentang oleh kawan, keluarga, pemerintah dan sebagainya. Tujuan ujian ini adalah untuk tengok hamba itu ada kesungguhan atau tidak. Ini adalah perkara biasa kerana seperti kita tahu, para Nabi pun kena uji. Begitu juga dengan penyebar agama sepanjang zaman.
4. Peringkat keempat akan diterima apabila seseorang itu tetap teguh dalam agamanya. Pertamanya, dugaan yang dihadapinya akan lebih besar lagi. Maka dia kena pohon keteguhan hati dari Allah. Seterusnya, Allah akan berikan istiqamah ke dalam hatinya iaitu keyakinan yang sempurna. Ini dinamakan ‘Rabtul Qalbi’. Iaitu hati kita akan tetap berada dalam iman dan tidak akan goyah lagi. Inilah tahap yang kita mahu dan harap kita dapat capai.
2. Peringkat kedua, selepas di mula belajar, dia akan mula hidup dengan ikut syariat.
3. Peringkat ketiga, Allah akan uji dia. Ini terjadi apabila dia mula menyampaikan ajaran agama ini. Kalau dia duduk diam belajar, tidak jadi apa-apa. Tapi kalau mula dakwah, mula tabligh kepada orang lain, dia akan menghadapi tentangan dan ujian. Ujian itu samada dalam bentuk dalaman atau pun luaran. Kalau dalam bentuk dalaman, dia akan mula rasa malas dan sebagainya. Kalau luaran, dia akan ditentang oleh kawan, keluarga, pemerintah dan sebagainya. Tujuan ujian ini adalah untuk tengok hamba itu ada kesungguhan atau tidak. Ini adalah perkara biasa kerana seperti kita tahu, para Nabi pun kena uji. Begitu juga dengan penyebar agama sepanjang zaman.
4. Peringkat keempat akan diterima apabila seseorang itu tetap teguh dalam agamanya. Pertamanya, dugaan yang dihadapinya akan lebih besar lagi. Maka dia kena pohon keteguhan hati dari Allah. Seterusnya, Allah akan berikan istiqamah ke dalam hatinya iaitu keyakinan yang sempurna. Ini dinamakan ‘Rabtul Qalbi’. Iaitu hati kita akan tetap berada dalam iman dan tidak akan goyah lagi. Inilah tahap yang kita mahu dan harap kita dapat capai.
Kedudukan
yang tinggi ini, kita kena minta kepada Allah. Inilah yang kita minta kepada
Allah dalam Surah Fatihah ini. Allah tidak akan hampakan harapan hambaNya yang
meminta kepadaNya. Saidina Umar pernah berkata: kalau seseorang itu Allah telah
beri taufik kepadanya untuk berdoa, maknanya Allah sudah hendak berikan apa
yang dia minta itu. Kerana kalau Allah tidak mahu beri, Allah tak campakkan pun
perasaan untuk meminta.
Segalanya
kita kena minta kepada Allah. Oleh itu, elok guna tempat dan masa yang doa
senang dimakbulkan. Dan lebih molek lagi kalau kita berdoa dengan lafaz doa
yang Nabi sendiri ajar. Kalau belum tahu, bolehlah guna doa dengan bahasa kita
sendiri.
Apakah
kaitan perkara ini dengan Surah Fatihah? Sebenarnya dalam ayat اهْدِنَا
الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ini, terdapat permintaan kita kepada Rabtul Qalbi
yang telah disebutkan. Kita akan diberikan dengan apa yang kita doakan. Kalau
yang kita minta adalah Rabtul Qalbi, maka itulah yang Allah akan berikan. Kalau
kita tidak minta, Allah tidak berikan. Tapi bukankah kita melafazkan doa yang
sama? Kita kena faham yang orang mungkin menggunakan lafaz yang sama, tapi
permintaan mereka tidak sama. Sebagai analogi, seorang budak yang meminta duit,
tentulah tidak sama jumlah wang yang dimintanya dengan seorang dewasa yang juga
meminta duit. Seorang budak kecil, mungkin inginkan beberapa sen sahaja tapi
seorang dewasa mungkin mengharapkan beberapa ratus ringgit. Mereka dua-dua
‘minta duit’, tapi harapan mereka lain. Jadi yang diminta itu pun tahu apakah
maksud yang meminta. Dan tentu Allah lebih tahu apa yang dalam hati kita.
Apakah
maksud الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ? Ianya adalah satu jalan rohani, bukannya
jalan yang kita lihat sehari-hari di depan mata kita. Jalan lurus inilah yang
wajib kita minta kepada Allah. Ianya bermaksud jalan yang mengikut amalan yang
soleh dan akidah yang betul. Inilah definisi jalan yang lurus seperti yang
disebut dalam Qur’an. Kita akan membincangkan perkara ini apabila kita sampai
kepada ayat itu nanti.
Jalan
Orang-orang Yang Telah Diberi Nikmat:
Dalam ayat
ini, disebut empat golongan itu:
1 Para Nabi.
Kita tidak ada ikhtiar untuk jadi Nabi. Yang kita boleh jadi adalah
‘pengikut-pengikut Nabi’. Yang tiga lagi boleh untuk kita usahakan untuk
mencapainya.
2. Siddiqeen. Pengikut setia para Nabi.
3. Syuhada. Golongan pejuang.
4. Orang-orang yang Soleh. Iaitu mereka yang mentaati Allah dengan tidak berbelah bagi.
2. Siddiqeen. Pengikut setia para Nabi.
3. Syuhada. Golongan pejuang.
4. Orang-orang yang Soleh. Iaitu mereka yang mentaati Allah dengan tidak berbelah bagi.
Golongan-golongan
yang Derhaka:
غَيرِ
المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ – Bukan jalan mereka yang dimurkai dan
sesat. Ada 4 golongan ini yang dimaksudkan dalam Quran.
المَغضوبِ
عَلَيهِم – Yang dimurkai adalah golongan Yahudi dan musyrikin. Dua golongan
yang amat susah untuk diperbetulkan. Kerana mereka degil sungguh.
الضّالّينَ
– Golongan yang sesat. Yang dimaksudkan adalah Nasara dan munafiqin.
Semua empat
golongan ini dihuraikan dalam Qur’an. Kita kena tahu ciri-ciri mereka supaya
kita jangan jadi macam mereka. Takut kita ada perangai mereka. Sebagai
contoh, takut kita mengutuk bangsa Yahudi tapi tak perasan kita pun ada
perangai mereka.
Surah
Baqarah banyak menceritakan kesesatan bangsa Yahudi.
Surah Ali
Imran pula banyak menyentuh kesesatan Nasara.
Surah
an-Nisa pula banyak menceritakan tentang golongan munafikin.
Surah Maidah
pula ada campuran tentang kesesatan Yahudi, Nasara dan munafik.
Kemudian
surah An’am dan A’raf pula adalah tentang musyrikin. Iaitu golongan yang
mendakwa ikut Nabi, tapi sebenarnya dalam masa yang sama, mereka itu musyrik.
Itulah semua
surah-surah awal dalam Quran yang menceritakan tentang kesesatan empat golongan
yang telah diberi isyarat dalam ayat غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا
الضَّالِّينَ. Kita kena belajar dan periksa diri kita takut takut ada
sifat-sifat mereka ada dalam diri kita.
Sesat golongan الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِم dan الضَّالِّينَ tidaklah sama. Maknanya, ada empat golongan tapi ada dua jenis kesesatan.
Yang
dimurkai itu bukan kerana dia jahil atau cuai dalam belajar. Bahkan dia belajar
tapi dia degil. Telah sampai maklumat yang benar dan dia pun dah faham tapi dia
degil untuk terima. Begitulah golongan Yahudi seperti yang telah disebut dalam
hadis. Mereka tahu kebenaran tapi tolak. Sampai sekarang mereka belajar Qur’an
tapi sebab nak lawan Islam. Dan begitulah juga musyrikin Mekah. Mereka boleh
faham Qur’an kerana ianya dalam bahasa mereka tapi mereka tolak juga.
Golongan
Sesat الضَّالِّينَ pula adalah mereka yang jahil dan cuai dalam belajar. Macam
golongan sufi dan tarekat yang kononnya nak dapat agama cara pintas. Mereka tak
belajar dengan betul dan mereka hanya bermodalkan dengan amalan bidaah mereka.
Mereka mencari Tuhan tapi dengan cara yang salah. Begitulah golongan Nasara
seperti yang disebut dalam hadis. Allah dah ajar cara-cara Tuhan yang benar
tapi mereka nak pakai cara sendiri – akhirnya sesat. Tapi mereka ini lebih baik
sikit dari golongan yang pertama. Sebab mereka mungkin boleh boleh diajak
belajar dan bila mereka sudah faham, mereka boleh tinggalkan fahaman salah
mereka dahulu. Kita nak kena ajak mereka belajar sahaja dahulu. Akhir zaman
nanti pun, golongan Nasara ini pun semuanya akan masuk Islam beramai-ramai.
Tapi golongan Yahudi tetap berdegil. Akhir zaman nanti, mereka akan
berada bersama pihak Dajjal.
Tentang
sikap mereka terhadap Islam ini, Allah sebut dalam Maidah:82
لَتَجِدَنَّ
أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ
أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ
قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا
وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
Demi
sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali
permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan
orang-orang musyrik. Dan demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang
dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang
yang berkata: “Bahawa kami ini ialah orang-orang Nasrani” yang demikian itu,
disebabkan ada di antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan
kerana mereka pula tidak berlaku sombong.
Masyarakat
Islam kita yang ada fahaman syirik pun macam itu juga. Mereka akan menentang
jalan sunnah. Memang susah sangat mereka nak terima sunnah. Ini adalah kerana
sudah ada fahaman syirik dalam diri mereka. Syirik ini memang susah keluar dari
manusia apabila dah masuk. Kita yang sudah terima sunnah ini pun kenalah
berhati-hati. Nabi telah ajar kita doa supaya kita diselamatkan dari fahaman
dan dari melakukan syirik. Maknanya, walaupun kita dah belajar, kita kena doa
diselamatkan kerana kita bukan kebal.
Zaman Nabi
pernah para sahabat telah berhijrah ke Habshah, tempat orang Nasara. Ternyata
mereka lembut dengan orang Islam dan raja mereka yang bernama (atau pangkat)
Najashi sendiri masuk Islam. Masyarakat kita pun macam itu jugalah
kebanyakannya. Mereka jadi sesat itu sebab malas belajar sahaja. Maka kita kena
heret mereka datang belajar. Maknanya lagi, malas belajar ini adalah sifat
Nasara, jadi jangan malas belajar. Dalam ayat di atas, disebut tentang
قِسِّيسِينَ dalam agama Nasara itu, di mana mereka belajar juga, tapi belajar
kitab Injil. Iaitu kitab yang salah. Macam orang kita yang belajar juga, tapi
kitab yang salah, sampai salah dalam agama.
Soalan:
kenapa tidak disebut munafiqin dalam golongan-golongan ini? Mereka juga dikira
sebagai lembut sedikit kerana mereka boleh terima sedikit sebanyak agama Islam.
Macam munafik zaman Nabi, mereka duduk dengan Nabi dan sahabat, bergaul bersama
mereka, siap solat belakang Nabi. Zahirnya mereka nampak seperti menerima Islam
tapi batinnya tidak Islam. Masih ada yang tak cuci lagi dalam diri mereka.
Tetapi, mereka lama kelamaan boleh terima juga terima Islam. Ini kerana mereka
terus duduk bersama Nabi, terus dengar Qur’an, maka lama-lama mereka masuk
Islam juga akhirnya. Sebab itu tidak disebut tentang mereka. Kerana mereka ada
yang sudah berubah.
Allahu a’lam. Tammat sudah Daurah Tafsir Surah
Fatihah ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan