Ayat 7:
Sahih
International
The path of those upon whom You have bestowed favor, not of those who have
evoked [Your] anger or of those who are astray.
Malay
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan)
orang-orang yang sesat.
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah beri nikmat kepada mereka;
Sekarang kita masuk kepada ayat yang baru. Lihatlah lafaz ayat ini macam
kita sedang bercakap dengan Allah, kerana digunakan kataganti nama kedua –
Engkau. Nanti kita akan lihat bagaimana apabila disebut tentang mereka ‘yang
dimurkai’ dalam ayat seterusnya, ianya adalah dalam bentuk ayat pasif dan
apabila menyebut tentang mereka ‘yang sesat’, ianya adalah dalam bentuk ayat
aktif. Semua itu memberi pemahaman yang berbeza.
Ayat ini menjelaskan lagi apakah ‘jalan lurus’ seperti yang telah disebut
dalam ayat sebelum ini, supaya jelas dan tidak ada yang salah guna dan mendakwa
jalan merekalah yang lurus. Memang ramai dalam dunia Islam yang kata merekalah
jalan yang lurus. Jadi bagaimana kita nak tahu siapakah yang berada atas jalan
yang lurus itu? Allah mengajar dalam ayat ini untuk membandingkan dengan cara
orang-orang dulu. Kerana mereka yang telah lalui jalan itu dan mereka telah
mendapat pujian dari Allah.
Kalau kita lihat, ayat ini tidak memberitahu yang jalan yang lurus itu
adalah Jalan Quran dan Sunnah. Kenapa tidak begitu? Bukankah kalau kita
berpegang kepada Quran dan Sunnah, kita akan selamat? Sebab kalau kata hanya
Qur’an dan sunnah, mungkin ada yang salah faham. Mungkin ada yang buat jalan
sendiri dan kata mereka ikut Quran dan Sunnah Nabi. Berapa banyak yang sudah
mendakwa begitu dengan memetik ayat-ayat Quran dan hadis-hadis tapi mereka
sebenarnya jauh dari jalan yang lurus? Mereka itu tidak berada atas jalan yang
lurus kerana mereka faham Quran dan Sunnah dengan cara mereka sendiri. Padahal
kita sepatutnya mengikut jalan yang telah dilalui oleh golongan Salafussoleh –
mereka yang berada dalam tiga kurus yang pertama selepas kebangkitan Islam.
Mereka yang belajar sendiri dengan Nabi Muhammad, dan mereka rapat dengan
mereka. Sahabat belajar dengan Nabi, Tabein belajar dengan para sahabat dan
Tabi’ Tabein belajar dengan Tabein. Maka, mereka lebih faham agama dari kita.
Maka kita kenalah periksa samada amalan kita sama dengan cara yang mereka
amalkan. Kerana ada yang buat cara sendiri tapi mendakwa mereka ikut Qur’an.
Tapi mereka buang sunnah dan faham Qur’an dengan cara mereka sendiri. Ini
adalah salah sama sekali dan ramai yang telah tertipu dengan mereka. Lihatlah
bagaimana ada puak yang hanya berpegang dengan Quran tanpa berpegang dengan
Hadis – golongan Anti-Hadis; lihatlah bagaimana Syiah kata mereka juga
berpegang dengan Quran dan Hadis, tapi mereka tafsir ayat Quran ikut pemahaman
mereka yang sesat dan mereka pilih dan reka hadis supaya kena dengan kehendak
mereka.
Ingatlah bahawa yang kita hendak, bukan nak buat jalan yang baru. Jalan itu
telah lama ada dan telah dilalui oleh mereka-mereka yang sebelum kita. Maka
apabila kita baca ayat ini dalam doa kita, kita sebenarnya minta Allah tunjuk
apakah jalan itu. Kerana kita hendak capai jalan yang lurus itu dengan cara
yang benar. Kita nak ikut cara mereka yang diberi ‘nikmat’. Bukan jalan yang
salah dan sesat.
Apabila kita selalu membaca ayat ini, sepatutnya kita kena tertanya-tanya,
siapakah ‘mereka’ yang dimaksudkan? Allah dah beritahu yang kita ada contoh untuk
kita ikut, takkan kita taknak tahu siapakah mereka? Kalau kita tidak teringin
nak ikut cara mereka, maknanya kita tidak jujur dengan diri kita sendiri. Dan
kalau nak ikut mereka, kenalah kita tahu siapa mereka, bukan? Macam dalam dunia
sekarang, sebagai contoh, kalau ada artis yang disukai, tentu manusia akan cari
macam-macam maklumat tentang artis pujaan mereka itu. nota: ini bukan suruh
cari maklumat tentang artis, kerana itu adalah kerja bodoh dan buang masa
sahaja. Cuma dijadikan sebagai contoh supaya lebih faham.
Kita nak tahu apakah sifat-sifat mereka yang Allah maksudkan dan apakah
yang menyebabkan mereka berada di atas jalan yang lurus. Kerana apabila kita
sudah tahu sifat-sifat mereka, kita bolehlah cuba ikut sifat-sifat itu, bukan?
Untuk mengetahui siapakah mereka dan sifat-sifat mereka, cara pertama
adalah kita tengok dalam Qur’an apakah yang Allah telah beritahu kita tentang
mereka. Ini adalah tafsir Qur’an dengan Qur’an. Satu ayat dijelaskan dalam
ayat-ayat lain. Inilah tafsir yang paling utama. Ulama tafsir akan mencari
penjelasan ayat-ayat Qur’an pada ayat-ayat Qur’an yang lain dahulu. Kalau tidak
jumpa, baru dicari maksudnya dengan bersandarkan kepada Hadis yang sahih.
Kerana kita kena terima mana-mana ayat Qur’an dengan pemahaman dalam ayat lain.
Kalau kita jumpa ayat yang nampak berlawanan dengan ayat-ayat lain, maka
ketahuilah yang pemahaman kita salah kerana Qur’an tidak akan berlawanan antara
satu sama lain.
Oleh itu, adakah ayat dalam surah Fatihah ini ditafsirkan dalam ayat lain?
Sudah tentu ada. Ayat ini ditafsirkan dalam Ayat Nisa(4):69
Malay
Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan
(ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat
oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan
orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya
mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat).
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ
Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul;
Dalam ayat ini, Allah memberitahu yang jalan yang lurus itu adalah ‘Taat
kepada Allah’ dan ‘Taat kepada Rasul’. Inilah kunci pemahaman kepada jalan yang
lurus. Taat kepada Allah adalah taat kepada Quran dan taat kepada Rasul merujuk
kepada Sunnah Nabi. Untuk mencapainya, hendaklah belajar tafsir Quran untuk
taat kepada Allah dan belajar syarah Hadis untuk taat kepada Rasul. Kerana
kalau kita tidak belajar, bagaimana kita nak tahu apa yang kita perlu taati,
bukan? Tapi ramai yang mengaku taat kepada Allah dan Rasul tapi tak belajar pun
apa benda yang mereka kena taat.
فَأُولَٰئِكَ
maka orang-orang yang bersifat seperti itu,
Iaitu mereka yang ikut jalan Quran dan Sunnah,
مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ
akan bersama orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah kepada mereka;
Lihatlah bagaimana perkataan yang sama digunakan dalam surah Fatihah
– أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ. Jadi tahulah kita yang ayat ini mentafsir
ayat ke 7 dari surah Fatihah itu.
Siapakah yang telah diberi nikmat itu?
Selepas membeitahu definisi ‘Jalan yang Lurus’, Allah menyenaraikan
siapakah orang yang telah diberi nikmat. Ada empat golongan yang disebut: Para
Nabi, Siddiqin, Syuhada’ dan Solehin.
مِنَ النَّبِيِّينَ
Terdiri dari Nabi-Nabi
Kita kena kenal mereka dan kena tahu apakah sifat mereka. Banyaklah yang
telah disebut dalam Quran dan hadis-hadis tentang mereka.
Kita tidak boleh menjadi Nabi tapi kita masih boleh mencontohi sifat-sifat
mereka. Secara ringkasnya, para Nabi itu berdakwah menggunakan ayat-ayat
Allah mengajak kepada Allah. Mereka sanggup berkorban dalam menjalankan usaha
mereka dan tidak putus asa dalam menyampaikan dakwah. Kita pun kena jadi mcam
mereka juga kerana yang kita nak ikut adalah cara Nabi. Sebagai contoh, kita
kan ikut cara Nabi Ibrahim. Seperti yang Allah sebut dalam An’am:
161
Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya aku telah diberikan petunjuk
hidayah oleh Tuhanku ke jalan yang betul lurus, (kepada) ugama yang tetap
teguh, iaitu ugama Nabi Ibrahim yang ikhlas, dan tiadalah ia dari orang-orang
musyrik”.
Bukan Nabi Ibrahim sahaja, tetapi kita kena ikut cara nabi-nabi yang lain,
terutama sekali cara Nabi Muhammad kerana kita ikut syariat baginda. Nabi
Muhammad pernah bersabda yang kalau Nabi Musa masih hidup lagi, Nabi Musa pun
kena ikut syariat baginda. Kita tidak boleh ikut syariat Nabi lain tetapi
akidah mereka kita kena ikut, begitu juga dengan akhlak mereka dan banyak lagi
yang kita boleh contohi dari mereka.
وَالصِّدِّيقِينَ
dan orang-orang yang siddiq;
Siapakah mereka? Iaitu mereka yang membenarkan kebenaran apabila
mereka mendengarnya. Iaitu orang-orang dahulu yang telah membenarkan
Nabi-nabi. Mereka itu percaya sungguh dengan Allah dan Nabi. Mereka tidak
berganjak dari pegangan mereka walaupun diuji. Sebagai contoh, lihatlah Abu
Bakr. Ada musyrikin yang datang kepada beliau dan mengejek yang Muhammad kata
baginda sudah mi’raj ke langit, dan tanpa ragu, beliau terima kalau Nabi kata
begitu. Mereka datang nak lemahkan pegangan Abu Bakr, nak dia rasa sangsi
kepada Nabi, tapi tidak.
Mereka juga sanggup berkorban apa sahaja atas nama Allah. Kerana kalau
pendirian kita tetap, kita akan sanggup korbankan segalanya termasuk nyawa
sendiri. Kerana dia percaya akhirat itu benar. Apa-apa sahaja yang dia
korbankan, dia yakin yang dia akan dapat balik dengan lebih banyak di akhirat
nanti. Lihatlah bagaimana Abu Bakr menyerahkan segala hartanya atas jalan
Allah. Apabila ditanya apa yang tinggal untuk dirinya, dia jawap: Allah dan
Rasul!
Zaman sekarang, orang siddiq itu adalah, apabila telah diberitahu bahawa
apa yang mereka amalkan itu salah contohnya, mereka terima dan mereka
membenarkan kerana yang memberitahu itu telah membawakan dalil-dalil dari Quran
dan Sunnah. Padahal, berkemungkinan mereka pun buat juga. Tapi apabila
kebenaran telah datang, mereka membenarkan dan menerimanya. Bermakna mereka
menerima dalil dari Quran dan Hadis. Tidak menolak lagi walaupun dahulunya
mereka telah buat juga amalan yang salah itu. Dia percaya bahawa kalau ianya
datang dari Quran dan hadis Nabi, tentulah ianya adalah kebenaran. Contohnya
Abu Bakr as Siddiq, apabila orang memberitahu bahawa Nabi Muhammad telah naik
ke langit, dia telah membenarkan kerana Nabi yang berkata dia telah naik ke
langit.
وَالشُّهَدَاءِ
dan orang-orang yang bersaksi;
Iaitu orang-orang yang mati Syahid. Dia telah berjihad fi sabilillah supaya
orang kafir berhenti dari sembah berhala. Bermakna, dia juga telah menyebarkan
agama. Samada dengan cara jihad perang atau jihad menggunakan mulut. Dia juga
akan termasuk dalam golongan orang yang bangkit di hadapan Allah nanti dan
bersaksi siapakah yang menerima dakwahnya semasa di dunia dulu dan siapakah
yang menolak. Dan Nabi Muhammad sendiri akan bersaksi bahawa dia telah
menyebarkan agama Allah. Tidakkah kita mahu Nabi Muhammad menjadi saksi kita?
Maka berpegang teguhlah dengan ajaran Islam yang benar dan sebarkan ajaran itu.
Mereka itu beruntung kerana Allah pilih mereka. Ramai yang mahu mati
syahid, tapi tidak semua dapat. Mereka juga sanggup berkorban, sampaikan mereka
sanggup berkorban nyawa mereka sekali pun.
وَالصَّالِحِينَ
dan orang-orang yang soleh;
iaitu orang-orang yang taat setia kepada Allah dengan melakukan suruhan dan
meninggalkan laranganNya. Inilah dia orang-orang Mukmin. Untuk kenal siapakah
orang mukmin, contoh terbaik adalah para sahabat Nabi. Kerana Nabi dah kata
mereka adalah ahli syurga.
وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا
Mereka itu adalah sebaik-baik teman-teman yang patut kamu buat sebagai
kawan
Di hujung ayat ini, Allah memberitahu bahawa merekalah yang sepatutnya kita
jadikan sebagai ikutan kita, bukannya artis, ahli sukan atau pemimpin politik
di dunia. Ini penting kerana manusia memang akan ada ikutan atau idola mereka.
Ingatlah bahawa Nabi pernah bersabda bahawa kita akan dibangkitkan dengan orang
yang kita cintai. Adakah kita hendak dibangkitkan bersama dengan golongan dalam
surah an-Nisa ini atau bersama dengan artis, ahli sukan dan pemimpin politik?
Kalau dah tahu apakah sifat mereka, sanggupkah kita ikut? Kalau tidak
mampu, sekurangnya kena ada nia untuk mengikut cara mereka. Kerana kita mungkin
tidak berkorban macam mereka, tapi dalam hati kita, kena ada niat untuk cuba
dan kita lakukan sedikit sebanyak. Allah telah beri rahmat kepada kita, kita
mungkin tidak perlu melalui apa yang para Nabi Nabi itu lalui. Sebagai contoh,
kita tidak perlu sampai sembelih anak kita sendiri seperti yang dilakukan oleh
Nabi Ibrahim. Kita juga tidak dalam suasana perang sekarang, jadi tidak perlu
berperang dan mungkin pada sesetengah orang, tidak ada peluang untuk berperang.
Kerana untuk berperang dan berjihad, kena ada syarat-syaratnya. Bukan boleh
terus sahaja bunuh orang kafir. Ramai yang mempunyai fahaman salah tentang
Jihad, sampaikan mereka pergi ke tempat-tempat awam orang kafir dan bom mereka.
Padahal yang sepatutnya dilakukan adalah dakwah kepada mereka, bukan bom terus.
Adakah patut, mereka belum tahu tentang Islam lagi, tapi kita terus bom
mereka?!
Dalam ayat ini, kita disuruh untuk menyebut contoh orang-orang yang Allah
telah kurniakan nikmat kepada mereka. Dalam kehidupan ini, kita selalu
mengambil orang-orang yang sebelum kita sebagai contoh teladan untuk diikuti.
Dan bahasa yang digunakan dalam ayat ini adalah ‘past tense’. Iaitu orang-orang
yang dah lepas. Kerana orang-orang yang sudah lepaslah yang boleh diikuti.
Kalau orang-orang yang ada sekarang, belum tentu mereka akan selamat lagi. Kita
tak tahu apa nasib mereka di hujung hayat mereka.
Jadi, orang-orang yang diberi nikmat itu telah diberitahu oleh Allah dalam
surah an-Nisa. Itu adalah tafsir pertama. Tafsir kedua, ia adalah bermaksud
‘orang mukmin’. Iaitu merujuk kepada Nabi Muhammad dan yang bersama baginda.
Dan orang mukmin itu bukan hanya pada zaman itu sahaja, ianya akan ada pada
setiap zaman. Maka, kita kena cari siapakah mereka dan kita kena bersama dengan
mereka mengamalkan Islam ini.
Seperti yang kita sudah beritahu, jalan yang lurus itu sudah dilalui oleh
golongan-golongan sebelum kita. Sudah ramai orang yang lalui jalan itu,
maknanya, kita ada golongan yang boleh kita ikut mereka. Apabila dikatakan kita
kena ikut mereka, maknanya, bukan kita faham agama ini ikut faham kita sendiri
sahaja. Sebab itu apabila kita memperkatakan tentang ‘jalan yang lurus’, kita
tidak hanya ianya jalan Qur’an dan sunnah sahaja. Kena ditambah, jalan Quran
dan Sunnah seperti yang difahami oleh golongan sebelum kita – golongan
salafussoleh. Kerana mereka telah melaluinya dan Allah telah kata mereka yang
telah mendapat nikmat.
Sebagai contoh, untuk faham apa yang hendak disampaikan dalam Qur’an, kita
kena belajar. Tak boleh baca dan faham sendiri.
Tiga golongan (siddiqin, syuhada’ dan solehin) yang disebut dalam surah
an-Nas sebelum ini akan sentiasa ada sampai kiamat. Hanya Nabi sahaja yang
tidak akan sesiapa yang boleh jadi lagi. Apabila ada yang telah mati, Allah
akan ganti dengan orang lain. Kecuali para Nabi sahaja, kerana Nabi terakhir
adalah Nabi Muhammad. Tetapi para siddiqin, syuhada’ dan solehin akan sentiasa
sahaja ada di setiap zaman. Maka kita kena cari mereka dan bergaul dengan
mereka, belajar dengan mereka. Tiga golongan itu pasti ada kerana Allah takkan
bagi Qur’an dan tidak beri guru untuk mengajarnya. Kerana Allah mahu kita faham
Qur’an. Kalau dulu, Nabi yang ajar para sahabat. Kemudian para sahabat ajar
para tabein. Dan tabein ajar golongan tabi’ tabein dan seterusnya zaman
berzaman. Sekarang, kita lihat belajar apa kata ulama. Dan kena lihat bagaimana
diamalkan oleh golongan-golongan itu. Memang mereka itu tidaklah jelas
kelihatan kerana mereka bukannya para selebriti, jadi kena buka mata dan cari
mereka.
Jadi, kena belajar dengan mereka. Kerana kita takkan faham sendiri. Cuma
kena pandai cari guru. Kena pandai nilai manakah guru yang ajar dengan benar.
Kita kena kritis dalam perkara ini. Jangan pakai terima sahaja. Kerana banyak
ajaran sesat sekarang. Mereka juga mengaku mereka bawa ajaran Qur’an dan
Sunnah. Tapi entah berapa banyak yang mengaku, tapi dalam masa yang sama,
mereka merosakkan agama dan manusia. Sekarang ini banyak yang mengaku dan
mendakwa yang mereka berada di atas jalan yang lurus. Bagaimana kita nak tahu
mana satu? Ayat ini beri jawapan, iaitu kena ikut golongan yang telah disebut.
Dalam hadis, Nabi ada sebut untuk ikut sunnah baginda dan sunnah Khalifah
Rasyidin al Mahdiyyin. Berikut adalah potongan dari hadis itu:
“…berpeganglah kamu dengan sekalian dengan sunnahku dan sunnah Khalifah
al-Rasyidin yang berada di atas petunjuk…” Sahih: Dikeluarkan oleh Abu Daud dan
dinilai sahih oleh al-Albani
الرَّاشِدِينَ adalah mereka yang tahu apakah kebenaran itu dan ikut amalkan
kebenaran itu. Ini penting kerana ada yang tahu apakah kebenaran tapi mereka
tak ikut. الْمَهْدِيِّينَ pula bermaksud mereka yang terpimpin, lawan kepada
ضلل (sesat). Dua-dua sifat ini adalah lawan kepada dua sifat yang juga disebut
dalam surah Fatihah – yang dimurkai dan sesat. غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
وَلَا الضَّالِّينَ. Lafaz الرَّاشِدِينَ lawan kepada الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
dan الْمَهْدِيِّينَ lawan kepada الضَّالِّينَ. Kita akan belajar tentang dua golongan
ini nanti dalam ayat yang seterusnya.
Siapakah mereka? Ramai yang kata mereka yang dimaksudkan adalah empat orang
Khalifah selepas Nabi Muhammad sahaja – Saidina Abu Bakr, Umar, Uthman dan Ali.
Ini mungkin tidak berapa tepat. Makna yang lebih luas adalah, mereka itu adalah
umat yang selepas Nabi dan mengikut jalan Nabi. Ini memberi makna yang lebih
luas. Sahabat menjadi contoh kita, jadi kena lihat bagaimana mereka amalkan
agama. Kena ada usaha untuk cari maklumat. Yang penting, kita kena ada niat untuk
mengikut mereka. Kalau kita sudah ada niat yang murni, tentu kita akan berusaha
untuk mencari maklumat bagaimana mereka mengamalkan agama. Kalau kita sudah
melakukan yang terbaik, sudah berusaha setakat yang kita mampu, kalau kita
tersilap, mungkin Allah ampunkan kerana kita bukannya tidak ada usaha, cuma
tersilap sahaja.
Kembali kepada perbincangan ayat surah Fatihah. Dalam ayat dari surah
Fatihah ini, kita juga boleh lihat penggunaan bahasa yang indah. Ayatnya
adalah: Iaitu jalan orang-orang yang ‘Engkau’ telah beri nikmat kepada
mereka. Ini menekankan bahawa hidayah itu datangnya dari Allah sahaja.
Dalam ayat ini, kita diingatkan bahawa Allah lah yang beri nikmat itu
kepada mereka. Kita diingatkan yang segala nikmat, datang dari Allah.
Apabila kita tahu yang nikmat itu dari Allah, maka apabila kita baca ayat
ini, kita berdoa kepada Allah supaya sebagaimana Allah telah beri nikmat itu
kepada mereka, maka berilah juga kepada kita, nikmat yang sama. Inilah harapan
kita semasa membaca ayat ini dalam solat dan bila-bila masa sahaja. Kerana
Allah dah beri kepada orang sebelum, maka kita nak sama juga. Bukan kita minta
lebih pun, tapi yang Allah dah pernah beri pun. Kena ingat yang Allah sendiri
ajar kita baca doa ini. Maka kita kenalah gunakan cara doa yang Allah sudah
ajar ini. Tidak sama kalau kita menyebut doa ini dalam kita faham apa kita
cakap dengan tidak faham. Apabila kita faham, ianya lebih menusuk ke dalam
kalbu.
Kalau kita memang telah berada atas jalan yang benar, maka kita diingatkan
bahawa Allahlah yang meletakkan kita di jalan itu. Tentunya, sedikit sebanyak
kita sudah mula berada di atas jalan yang lurus kerana kita sudah Muslim,
bukan? Dan oleh kerana itu, kita kena bersyukur kepada Allah kerana telah
meletakkan kita di atas jalan yang lurus ini. Maka apabila kita bangkit pada
rakaat kedua dan baca semua surah Fatihah, maka perkataan ‘alhamdulillah’ itu
lebih bermakna buat kita.
Kalau Allah suruh kita ikut jalan itu, tentu itu jalan mereka yang selamat
dan sukses. Jadi kita nak jalan macam tu. Kita mahu selamat dan kerana itu kita
hendak sesangat Allah letakkan kita di atas jalan itu.
Jadi, jangan pilih jalan yang lain. Jangan ikut mereka yang tidak ikut
jalan yang lurus ini. Kita mahu berada atas jalan yang telah dilalui oleh
salafussoleh, walaupun sedikit yang ikut. Dari nas yang ada, kita pun tahu
bahawa tak ramai yang akan ikut jalan itu. Maka jangan takut dan lemah semangat
kalau kita tengok tidak ramai yang mengikuti jalan itu. Memang itu janji Allah.
Jangan takut jadi asing. Kena cari lagi mereka mahu berada di yang di jalan
yang sama.
Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:
“Allah berfirman: “Wahai Adam!” maka ia menjawab: “Labbaik wa sa’daik”
kemudian Allah berfirman: “Keluarkanlah dari keturunanmu delegasi neraka!” maka
Adam bertanya: “Ya Rabb, apakah itu delegasi neraka?” Allah berfirman: “Dari
setiap 1000 orang, 999 di neraka dan hanya 1 orang yang masuk syurga.” Maka
ketika itu para sahabat yang mendengar bergemuruh membicarakan hal tersebut.
Mereka bertanya: “Wahai Rasulullah siapakah di antara kami yang menjadi satu
orang tersebut?” Maka beliau bersabda: “Bergembiralah, karena kalian berada di
dalam dua umat, tidaklah umat tersebut berbaur dengan umat yang lain melainkan
akan memperbanyaknya, yaitu Ya’juj dan Ma’juj. Pada lafaz yang lain: “Dan
tidaklah posisi kalian di antara manusia melainkan seperti rambut putih di
kulit sapi yang hitam, atau seperti rambut hitam di kulit sapi yang putih.”
(HR. Bukhari dan Muslim)
Apakah ‘nikmat’ itu?
Perkataan an’ama datang dari perkataan nu’uma yang bermaksud ‘dalam keadaan
ketenangan’. Ada persamaan dengan perkataan yang diberikan untuk binatang
ternak seperti kambing dan lembu. Mereka dipanggil an’am dalam bahasa Arab.
Kita boleh lihat binatang-binatang itu keadaan mereka adalah tenang sahaja,
tidak seperti binatang-binatang buas yang lain. Ini adalah isyarat bahawa
orang-orang yang telah melepasi ujian dalam dunia ini, mereka telah mencapai
ketenangan yang Allah berikan kepada mereka.
Apakah makna ‘nikmat’ itu. Kalau dikatakan ‘nikmat’, tentulah banyak nikmat
yang boleh disebut. Antaranya nikmat kekayaan, nikmat kesihatan, kesenangan,
pangkat dan sebagainya. Itu semua nikmat juga. Tapi yang dimaksudkan dalam ayat
dari surah Fatihah ini adalah Nikmat yang sebenar. Nikmat yang sebenar bukanlah
kehidupan yang senang, kerana bukan itu yang diberi kepada empat golongan yang
disambut sebelum ini. Kita pun tahu, bahawa kebanyakan Nabi hidup dalam
kemiskinan. Lihatlah kisah Umar melawat Nabi dan nampak baginda tidur atas
tukar. Nabi tidakkah kamu suka, yang mereka itu dapat dunia tapi kita dapat
akhirat?
Pada suatu hari Umar bin Khatab R.A. memasuki rumah Rasulullah S.A.W. dan
melihat Rasulullah S.A.W. tidur di lantai, tidak ada alas antara Rasulullah
dengan lantai. Bayangkanlah Rasulullah S.A.W., makhluk Allah yang paling mulia
tidur di lantai.
Ketika Umar bin Khatab R.A. melihat ini, dia mulai menangis. Rasulullah
S.A.W. melihatnya dan bersabda “Wahai Umar, kenapa kau menangis?”
Umar berkata “Wahai Rasulullah, aku melihat keadaanmu, kemudian aku ingat
bahwa Kaisar Romawi dan Persia tidur di atas bantal sutra yang nyaman.
Sedangkan engkau adalah seorang Rasul dan utusan Allah! Manusia terbaik di muka
bumi, namun engkau tidur di lantai dan tidak ada alas antara tubuhmu dengan
lantai.”
Rasulullah S.A.W. bersabda kepada Umar bin Khatab. “Wahai Umar, tidakkah
kau menerima bahwa kaisar yang baru saja kau sebutkan, tidakkah kau menerima
bahwa Allah memberikan mereka dunia, sedangkan Allah memberikan kita surga?
Surga yang dibuat-Nya sendiri dan disiapkan untuk orang-orang mukmin!”
Jadi, kita bukan nak kejar nikmat kesenangan hidup di dunia. Kerana itu
bukan nikmat yang sebenar. Nikmat sebenar adalah iman dan agama. Allah telah
berfirman:
Berkata Allah ta’ala:
“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah
Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu Jadi agama
bagimu.” (Al-Maaidah: 3)
Lihatlah bagaimana lafaz نِعْمَتِي (nikmatKu) itu dinisbahkan kepada agama.
Maknanya, nikmat yang kita hendak adalah dalam hal agama. Kerana kalau agama
kita sempurna dan baik, kita akan mendapat nikmat yang lebih besar lagi. Kalau
akhirat kita anggap lebih penting dari kehidupan di dunia, maka apa yang
terjadi kepada kita dalam dunia, kita akan redha. Kerana kita tahu yang nikmat
yang sempurna bukannya di dunia, tapi di syurga nanti. Kita juga tahu bahawa
dunia ini penuh dengan ujian dan kesusahan yang kita hadapi adalah salah satu
dari ujian yang Allah berikan kepada kita, supaya Dia boleh balas dengan
kebaikan di akhirat kelak kerana kita telah melepasi ujianNya. Oleh itu, kita
kena tahu tujuan hidup kita di dunia ini. Bukannya bersenang lenang mencari
kesenangan dalam kehidupan.
Memang kita mengharap nikmat yang di akhirat nanti. Tapi bukanlah nikmat
itu hanya dapat di akhirat sahaja. Di dunia pun dah boleh dapat. Seperti yang
Allah telah firmankan dalam Nahl:97.
Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman,
maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan
sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih
dari apa yang mereka telah kerjakan.
Kehidupan baik حَيَاةً طَيِّبَةً yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah
kehidupan di dunia. Tapi bukanlah ia bermaksud harta banyak dan sebagainya,
tapi Allah beri ketenangan, kepuasan, kesukaan dengan apa yang mereka ada.
Kalau kita puas walau dengan harta yang sedikit, itu sudah kekayaan yang
banyak. Sebab manusia selalunya tidak puas. Kalau ada orang yang ada sejuta
Ringgit, mereka mahu dua juta. Yang ada satu billion, nak dua billion pula.
Kerana mereka takkan puas dengan apa yang ada. Maknanya, mereka tidak mendapat
nikmat yang dimaksudkan dalam ayat surah Fatihah ini.
Lihatlah juga kata ulama yang besar, Ibn Taimiyyah. Ibn Taimiyyah kata ada
syurga di dunia dan tidak akan memasuki syurga akhirat jikalau tidak masuk
syurga dunia dahulu.
“Di dunia itu terdapat syurga. Barangsiapa yang tidak memasukinya, maka dia
tidak akan memperoleh syurga akhirat.”
(Al-Wabilus Shayyib minal kalimit Thayyib, hal. 81)
Ibnul Qayyim (anak murid utama Ibn Taimiyyah) menjelaskan bahawa syurga
dunia adalah
- mencintai Allah,
- mengenal Allah,
- senantiasa mengingat-Nya,
- merasa tenang dan thuma’ninah
ketika bermunajat pada-Nya,
- menjadikan kecintaan hakiki
hanya untuk-Nya,
- memiliki rasa takut dan rasa
harap kepada-Nya,
- senantiasa bertawakkal pada-Nya
dan
- menyerahkan segala urusan hanya
pada-Nya.
(Shahih Al Wabilush Shoyyib, Dar Ibnul Jauziy)
Ibn Qayyim belajar dan mendampingi Ibn Taimiyyah selama 16 tahun. Beliau
wafatnya di dalam penjara Qal`ah Dimasyq disaksikan oleh salah seorang muridnya
yang menonjol, Al-`Allamah Ibnul Qayyim Rahimahullah. Beliau berada di penjara
itu selama dua tahun tiga bulan dan beberapa hari, mengalami sakit dua puluh
hari lebih. Selama dalam penjara beliau selalu beribadah, berdzikir, tahajjud
dan membaca Al-Qur`an. Walaupun telah dipenjara sebegitu rupa, tapi ianya tidak
memberi kesan kepada Ibn Taimiyyah. Kerana hatinya telah mendapat nikmat dari
Allah. Ibn Qayyim berkata bahawa kalau mereka mengalami susah hati, mereka akan
pergi melawat ibn Taimiyyah dan mereka akan merasa tenang melihat keadaan
beliau. Lihatlah, kalau kita hendak kata nikmat itu adalah nikmat kesenangan
dunia, tentulah Ibn Taimiyyah itu hidup senang lenang, tapi tidak. Malah dia
telah diberi ujian yang amat berat sekali.
Oleh itu, nikmat yang kita mahu dalam doa kita dalam surah Fatihah ini
adalah nikmat yang tertinggi. Ianya bukan dari harta dan kuasa. Kerana kalau
ianya harta dan kuasa, tentu manusia yang jahat pun ramai yang dapat. Seperti
Firaun, dia ada harta yang banyak dan kuasa yang besar, tapi tentunya dia tak
dapat nikmat yang dimaksudkan dalam ayat ini. .
Oleh kerana kita sudah tahu nikmat ini adalah satu nikmat yang amat tinggi,
maka kita kenalah cuba untuk dapatkan. Jangan rasa yang kita tidak layak kerana
nikmat ini boleh didapati oleh setiap manusia asalkan mereka mahu berusaha. Dan
yang penting, kena doa kepada Allah diberikan nikmat ini kepada kita.
Ulama ada juga berbincang, adakah orang kafir dapat nikmat? Kalau kita lihat
dalam dunia sekarang, yang banyak ada harta dan kesenangan adalah orang kafir.
Adakah kita rasa Allah lebih sayang kepada mereka sampaikan mereka dapat lebih
lagi dari orang Islam? Ini kena dijelaskan kerana kalau manusia tidak jelas,
mereka akan pandang tinggi kepada orang kafir yang kaya raya dan berjaya itu
dan akan cuba untuk mengikuti cara-cara mereka. Ini amat bahaya kerana kalau
cara mereka itu bertentangan dengan agama, takkan kita nak ikut pula?
Oleh kerana itu, kita kena faham, segala kelebihan dan nikmat yang didapati
oleh orang kafir itu bukanlah nikmat yang sebenarnya, kerana apa yang mereka
dapat itu akan memberi azab kepada mereka akhirnya. Kerana dengan kesenangan,
kekuasaan dan kekayaan mereka itu, ianya semakin menjauhkan mereka dari agama
yang benar. Dan kita kena faham bahawa, kalau mereka kaya dan senang, bukanlah
itu tanda Allah sayang kepada mereka. Ini penting kerana ada fahaman yang salah
yang kata, kalau seseorang itu tidak berjaya dalam kehidupan, ada orang yang
akan kata, itu sebab dia adalah buat salah lah tu, tidak solat lah tu, harta
tidak berkat… dan sebagainya. Jangan kita terjerumus dengan fahaman yang
sebegitu. Itu adalah fahaman orang kafir. Sebagai contoh, Kristian mazhab
Protestant berfahaman, kalau seseorang itu kaya, itu tanda tuhan sayang. Itu
salah faham dan orang Islam pun ada salah faham begitu. Kesenangan dan
kesusahan adalah ujian. Selalu kita sangka kesusahan itu ujian, bukan? Tapi
ketahuilah, kesenangan itu juga ujian. Kerana selalunya orang yang senang, susah
nak ingat Allah. Dan kerana salah faham dengan konsep ini, menyebabkan ramai
orang Islam yang solat kerana mereka hendak rezeki mereka murah, padahal kita
sepatutnya solat kerana itu adalah arahan dari Allah. Kalau solat kerana hendak
rezeki, itu sudah salah niat.
Untuk memahami dengan lebih mendalam, kita kena faham hakikat dunia. Iaitu
kita kena tahu betapa rendah nilainya seperti yang Allah telah firmankan dalam
An’am 32:
Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan
hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik
bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?
Ayat ini adalah tentang orang kafir yang hidup di dunia ini dengan
menjadikan ianya sebagai permainan dan melakukan perkara yang sia-sia sahaja.
Mereka tidak ada melakukan perkara yang bermanfaat. Sedangkan orang mukmin,
akan beramal dan mengumpulkan pahala semasa hidup di dunia. Bukannya nak kata
dunia ini langsung tiada nilai. Maka kena faham apakah maksud ayat ini. Oleh
kerana itu, kita tidaklah tolak langsung dunia ini. Boleh kalau nak pakai
pakaian yang cantik, kereta yang baik, tapi jangan jadikan ianya sebagai tujuan
utama hidup kita. Kita kena tahu yang tujuan hidup kita adalah untuk mencari
bekal untuk akhirat. Kena buat amalan kebaikan dengan banyak. Barulah kehidupan
kita di dunia ini tidak jadi ‘mainan’ sahaja.
Memang keindahan dunia ini amat merbahaya. Kerana ianya ada sahaja di depan
mata kita dan kita hanya nampak dunia sahaja. Walaupun kita sudah banyak baca
dan faham apakah kepentingan akhirat, syurga dan neraka, tapi mata kita tidak
nampak semua benda-benda ghaib itu. Lain dengan dunia, yang memang kita sedang
hadapi setiap hari ini. Dan kita memang sudah biasa membuat keputusan
berdasarkan apa yang kita nampak di hadapan mata kita. Oleh kerana itu, ramai
yang terjerumus ke dalam perangkap dunia sampai mereka lupa akhirat, lupa yang
akhirnya mereka akan pergi ke sana dan lupa untuk menyiapkan bekal ke sana.
Maka jangan kita lebihkan dunia dari akhirat. Ingatlah yang kita tinggal di
dunia sekejap ini sekejap sahaja. Dalilnya, setiap hari, ada sahaja orang yang
mati. Kita pun tidak lama lagi, akan mati, entah sebentar lagi boleh mati, kita
tidak tahu. Oleh kerana ianya sementara sahaja, maka ianya bukan tempat mengaut
nikmat. Yang kita hendak terima nikmat yang sebenarnya adalah di syurga nanti.
Kalau kita tidak dapat nikmat semasa di dunia ini pun, tidaklah mengapa,
asalkan kita mendapat nikmat yang banyak di akhirat nanti.
Ada satu hadis dari Nabi Muhammad yang mengatakan bahawa dunia tidak
bernilai satu sayap nyamuk.
Dari Sahl bin Sa’id as-Sa’idi radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda,
“Seandainya dunia ini di sisi Allah senilai harganya dengan sayap nyamuk,
niscaya Allah tidak akan memberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang
kafir” (HR. Tirmidzi, dan dia berkata: ‘hadits hasan sahih’)
Lihatlah apa kata Nabi kita sendiri, dunia ini tiada nilai. Apa yang boleh
buat dengan satu sayap nyamuk? Kalau nyamuk nak terbang pun, kena ada dua sayap
baru boleh terbang. Kalau kita sedar hakikat dunia, jadi kita tidak tertipu
dengan dunia lagi dah.
Kesimpulannya, banyak sangat ayat Qur’an dan hadis yang mengingatkan kita
supaya jangan fokus kepada kenikmatan dunia sahaja. Kalau kita tumpukan sangat
kepada dunia, akhirnya akan mati juga. Semua kena tinggal, termasuk anak pinak,
harta benda dan duit yang kita kumpulkan itu. Tempat tinggal kita yang kekal
abadi adalah di akhirat nanti. Oleh kerana itu, nikmat yang kita mahukan adalah
di tempat yang kita akan kekal abadi, di syurga, in sha Allah.
Jadi jangan terkesan sangat dengan apa yang terjadi di dunia ini. Apa-apa
sahaja yang terjadi kepada kita, kita redha sahaja, terimalah ia sebagai ujian
dari Allah. Tapi bukanlah kita suruh tolak terus dunia ini. Kerana kita masih
hidup di dunia. Kita masih lagi perlu makan, berkeluarga dan sebagainya. Para
Nabi dan para sahabat pun tidaklah menidakkan keinginan nafsu mereka. Cuma ia
perlu dijalankan dalam lingkungan syariat. Dan kita kena ingat yang hati mereka
tidak tertakluk kepada dunia.
Kesimpulan
Jadi kena faham apakah yang kita minta kepada Allah dalam ayat ini. Jangan
kita baca sahaja tanpa faham. Dan selepas tahu, kita kena cuba sedaya upaya
untuk mencapai nya.
Ingatlah juga bahawa sedikit sebanyak kita sudah dapat nikmat yang disebut
dalam ayat ini. Kerana kita sekarang sudah mendapat iman dan islam. Maka kita
kena bersyukur kepada Allah supaya Dia tambah nikmat itu. Bersyukurlah kepada
Allah atas nikmat iman yang telah diberikanNya ini, kerana bayangkan kalau kita
sekarang dalam agama lain dan sembah batu, matahari, api dan sebagainya? Dan
majoriti manusia adalah kufur, tapi Dia telah pilih kita sebagai Muslim.
Tingkatan iman dan Islam seseorang tentunya tidak sama, tetapi sekurang-kurangnya
kita sudah Muslim, bukan? Bersyukurlah. Cuma kita kenalah memperbaiki diri dan
iman kita. Jangan pula rasa dah selamat kerana rasa dah muslim dah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan