Tafsir Al Fatihah Ayat 1
Pengenalan Surah al-Fatihah:
Surah Fatihah diturunkan di Mekah dan Madinah. Riwayat mengatakan bahawa
ianya diturunkan dua kali. Ianya adalah surah yang teragung dalam Quran.
Keseluruhan isi kandung Quran berada dalam surah Fatihah ini. Kerana itulah
ianya dinamakan Ummul Quran. Maksud/Dakwa surah Fatihah ini terdapat di dalam
ayat: إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ.
Tiga ayat pertama surah al-Fatihah ini adalah puji-pujian kepada Allah.
Ayat keempat adalah antara kita dan Allah. Dan ayat seterusnya adalah untuk
kita sahaja. Ini kita dapat tahu dari satu Hadis Qudsi berkenaan surah ini yang
akan kita bincangkan nanti.
Surah ini dinamakan al-Fatihah kerana ianya adalah pembukaan kitab secara
tertulis. Dan dengan al-Fatihah itu dibukakan bacaan di dalam solat. Ia juga
disebut Ummul Kitab, as-Sab’ul Mathani (tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang)
dan al-Qur-anul Azhim.
Ia juga disebut dipanggil dengan sebutan al-Hamdu kerana Nabi ada
meriwayatkan firman Allah dalam hadis Qudsi: “Aku membahagi solat antara diriKu
dan hambaKu menjadi dua bahagian. Jika seorang hamba mengucapkan:
‘Alhamdulillahi rabbil alamin, maka Allah berfirman; Aku telah dipuji oleh
hambaKu.”
Dan surah ini juga dipanggil ash-Solah, kerana al-Fatihah itu sebagai
syarat sahnya solat. Ia juga disebut dengan nama asy-Syifa’ kerana ada
diriwayatkan satu hadis: “Fatihatul kitab itu merupakan syifa’ (penyembuh) dari
setiap racun.”
Ia juga disebut ar-Ruqyah kerana ada satu hadis yang meriwayatkan
sahabat telah menjampi (ruqyah) seseorang yang terkena sengatan, maka Nabi
bersabda: “Dari mana engkau tahu bahawa al-Fatihah itu adalah ruqyah?”
Abu Hurairah pernah meriwayatkan satu hadis dari nabi: “Barangsiapa yang
mengerjakan solat tanpa membaca ummul Quran, maka solatnya itu tidak sempurna,
tidak sempurna, tidak sempurna.”
Abu Hurairah berkata lagi: “Kami berada di belakang imam.” Dia menambah:
“Bacalah al-Fatihah itu di dalam hatimu, kerana aku pernah mendengar Rasulullah
bersabda: “Allah berfirman: “Aku telah membahagi solat menjadi dua bahagian
antara diriKu dengan hambaKu. Dan bagi hambaKu apa ia minta: Jika ia
mengucapkan الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ, maka Allah berfirman:
“HambaKu telah memujiKu. Dan jika ia mengucapkan: الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ, maka
Allah berfirman: HambaKu telah menyanjungKu. Jika ia mengucapkan مَالِكِ يَوْمِ
الدِّينِ, maka Allah berfirman: HambaKu telah memuliakanKu. Dan jika ia
mengucapkan إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ maka Allah berfirman:
“Inilah bahagian antara diriKu dan hambaKu, dan untuk hambaKu apa yang ia
minta. Dan jika ia mengucapkan اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا
الضَّالِّينَ maka Allah berfirman: “Ini untuk hambaKu dan bagi hambaKu pula apa
yang ia minta.”
Ayat 1:
Kata basmallah ini adalah satu lafaz yang amat hebat. Tidak diberikan
kepada agama-agama lain. Tidak diberikan kepada orang Yahudi dan tidak
diberikan kepada agama Kristian.
بِسْمِ اللَّهِ
Dengan Nama Allah; apabila kita kata ‘dengan’, sepatutnya ada ayat sebelum itu. Ada ulama
yang kata ayat sebelum itu adalah “aku mula membaca Quran ini adalah….”
disambung: ‘dengan nama Allah yang bersifat Rahman dan Rahim’. Tapi yang berkata
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ini adalah Tuhan sendiri.
Jadi Tuhan suruh kita baca atau Tuhan yang baca? Sebenarnya, Tuhan suruh kita
baca.
Jadi, ayat yang penuh adalah: “Katakanlah, aku membaca surah ini dengan
menyebut nama bagi Allah.”
Hufuf بِ ‘ba’ dalam بِسْمِ itu adalah sesuatu yang menjadi
perbincangan ulama. Apakah yang dimaksudkan olehnya? Huruf ‘ba’ itu mempunyai
banyak kegunaan dalam bahasa Arab. Ulama mengatakan terdapat 20 makna yang
boleh diambil apabila ada penggunaan ‘ba’ itu.
Perbincangan ulama mengatakan bahawa ‘ba’ dalam basmallah ini membawa dua
maksud: ba’ musaahabah dan ba’ istiaanah.
Ba’ musaahabah bermaksud mendekatkan diri dengan Allah. Bermaksud kita
hendak mendekatkan diri ‘dengan’ Allah supaya perbuatan yang kita buat itu
mendapat keberkatan dari Allah dengan kita membaca basmallah itu. Ini kerana
segala usaha tidak membuahkan hasil kalau Allah tidak mengizinkan. Hanya
apabila Allah izinkan baru terjadi. Kalau Allah tak izinkan kita makan, maka
kita tidak dapat nak suap makanan dalam mulut pun. Dan kita mengharapkan
keberkatan dari bacaan basmallah itu sampai kepada usaha kita itu. Dengan
berkat Allah, perkara yang sedikit menjadi banyak. Sebagai contoh, kalau Allah
memberi berkat kepada makanan itu, walaupun ianya sedikit sahaja, tapi kita
akan kenyang dengan makanan yang sedikit itu dan ianya akan memberi tenaga yang
banyak kepada kita.
Ba’ istiaanah pula bermaksud kita mengharapkan pertolongan dari Allah.
Semoga dengan izin dan pertolongan Allah, usaha kita itu akan berjaya. Kita
sebagai manusia yang hina, memang amat mengharapkan pertolongan dari Allah.
Tidak akan berjaya sesuatu usaha itu tanpa ada pertolongan dari Allah.
Dari dua makna itu, kita menzahirkan dalam diri kita bahawa Allah lah
sumber barakah dan pertolongan. Dari awal-awal lagi sebelum kita mulakan usaha
itu pun.
Nama dzat: Allah. Kata ini adalah nama untuk Rabb. Dikatakan bahawa Allah
adalah al-ismul a’zham (nama yang paling agung) kerana nama itu
menyandang segala macam sifat. Kalau kita sebut ar-Rahman, itu hanyalah sifat
Pemurah Allah sahaja. Kalau kita sebut ar-Razzaq, itu menyentuh tentang sifat
Allah memberi rezeki sahaja. Tapi, apabila kita gunakan nama Allah – ianya
merangkumi semua sifat-sifat Allah itu.
Nama Allah merupakan nama yang tidak diberikan kepada sesiapa pun selain
diriNya, yang Maha Suci dan Maha Tinggi. Oleh kerana itu, dalam bahasa Arab
tidak diketahui dari kata apa nama itu berasal. Maka diantara para ahli nahu
mengatakan bahawa nama Allah itu adalah ismun jamid, iaitu nama yang
tidak mempunyai kata dasar.
Nama sifat: ar-Rahman (Maha Pengasih) dan ar-Rahim (Maha Penyayang).
Dua-dua nama ini berasal dari kata dasar – ar-Rahmah.
الرَّحْمَٰنِ
ar-Rahman diibaratkan seperti kasih seorang bapa kepada anaknya. Ayah itu
sanggup memukul anaknya jikalau anaknya nakal, contohnya jika anak itu tidak
mahu pergi sekolah. Ayah itu sanggup buat macam-macam untuk mendisiplinkan
anaknya itu supaya anak dia itu menjadi seperti apa yang dia cita-citakan.
Seorang ayah itu sanggup melihat anaknya yang nakal masuk penjara kerana hendak
mendisiplinkan anak itu.
Sifat Rahman Allah itu sanggup melihat hambaNya bersusah payah dalam
ibadat. Contohnya, kita kena solat setiap waktu. Kita di Malaysia tidak ada
masalah untuk mengerjakan solat bila-bila masa pun. Tapi bayangkan di
negara-negara yang sejuk, mereka susah untuk mengambil wudu dan sebagainya.
Bayangkan mereka berpuasa di kutub utara dalam kesejukan dan masa yang lagi
panjang dari kita, kerana siang mereka panjang. Jadi nampak macam mereka
terseksa dalam melakukan ibadat. Dan Allah sanggup melihat penyampai agama
(pendakwah) bersusah payah dalam menyampaikan agamaNya. Sampai ada yang
dicerca, diejek malah ada yang dibunuh. Mereka hanya menghadapi dugaan ini
semasa di dunia. Tapi kepada mereka di akhirat kelak, lain keadaan mereka.
Mereka akan dibalas dengan usaha dan kesusahan yang telah mereka alami semasa
menjalankan ibadat-ibadat dan dakwah mereka kepada manusia.
Sifat Rahman Allah ini diberikan kepada seluruh makhlukNya, walaupun yang
mukmin atau tidak. Lihatlah bagaimana Allah telah memberikan segala nikmatNya
kepada penduduk dunia. Tidak kira samada mereka kafir atau tidak.
الرَّحِيمِ
ar-Rahim diibaratkan kasih seorang emak yang tak sanggup tengok anaknya
dipukul. Walaupun anak dia seorang penagih dadah. Dia tak sanggup anaknya masuk
penjara. Dia sanggup buat apa sahaja supaya anaknya tidak diazab.
Kalau di dunia, sifat Rahman Allah sanggup melihat hambaNya kepayahan dalam
menjaga agama, tapi apabila di akhirat nanti, Allah yang bersifat Rahim tidak
sanggup nak tengok hambaNya yang Dia sayang itu mendapat siksa. Apabila Dia
sudah ampun dosa, Dia tidak tanya lagi dah kesalahan dan dosa yang mereka telah
lakukan. Kalau kita sebagai manusia, walaupun kita dah maafkan seseorang, kita
masih lagi ada tersisa rasa terkilan kita. Kita masih ingat lagi kesalahan yang
dia telah buat kepada kita. Tapi Allah tidak begitu.
Sifat Rahim ini dikatakan oleh ulama dikhususkan kepada orang mukmin
sahaja. Tidak diberikan kepada selainnya. Kalau kita bukan seorang yang mukmin,
berkemungkinan kita tidak dapat merasa nikmat Rahim Allah ini.
Kalau kita lihat susunan basmallah ini, kita boleh lihat bagaimana Allah
memulakan penggunaan namaNya dari bentuk umum (nama Allah) kepada bentuk yang
spesifik (ar-Raheem). Basmallah bermula dengan nama Allah – yang merangkumi
seluruh sifat-sifatNya. Kemudian nama ar-Rahman – iaitu sifat Pemurah Allah
yang diberikan kepada seluruh makhluknya. Kemudian lebih spesifik lagi adalah
nama ar-Rahim – sifat pemurah Allah yang hanya diberikan kepada orang mukmin
sahaja. Begitu hebat sekali susunan Allah ini.
Para ulama telah sepakat mengatakan bahawa basmalah adalah salah satu
ayat dari Surah an-Naml. Tapi mereka berbeza pendapat samada basmallah itu ayat
yang berdiri sendiri pada awal setiap surah atau sebahagian dari surah itu.
Ataukah ianya salah satu dari setiap surat, atau sebahagian dari surah Fatihah
sahaja. Ataukah basmalah yang ditulis di awal setiap surah itu hanya sebagai
pemisah antara surah semata-mata dan bukan sebahagian dari ayat. Diantara ulama
yang mengatakan bahawa basmalah adalah ayat dari setiap surat adalah Ibnu
Abbas, Ibnu Umar, Ibnu Az-Zubair, Abu Hurairah dan Ali. Sedangkan Imam Malik
dan Abu Hanifah berpendapat bahawa basmalah itu bukan termasuk surah Fatihah
dan tidak juga surat-surat lainnya. Bagi mereka yang mengatakan bahawa basmalah
bukan sebahagian dari surat Fatihah, maka mereka tidak membacanya secara jahr
(kuat) di dalam solat. Tapi ada juga yang tidak membacanya di awal surah kerana
ada juga hadis yang mengatakan bahawa Nabi tidak membaca basmallah di awal
surah. Tapi tidaklah terjadi perbezaan pendapat kerana semua ulama telah
sepakat bahawa solat orang yang membaca basmallah dengan kuat atau dengan
perlahan adalah sah.
Bacaan basmallah dianjurkan untuk dibaca dalam setiap perbuatan kita. Salah
satu kehebatan basmallah adalah: ianya adalah satu perkataan yang tidak
lengkap. Bagaimana pula satu perkara yang tidak lengkap adalah satu
kebaikan? Apakah yang dimaksudkan ianya tidak lengkap? Ayat yang lengkap
sepatutnya ada subjek dan predikat. Sebagai contoh, apabila ayat berbunyi “saya
mahu pergi…”, ianya tidak lengkap kerana timbul persoalan, pergi ke mana? Jadi
susunan basmallah tidak lengkap. Apabila kita sebut “dengan nama Allah”, ianya
seperti tergantung. Itu adalah supaya ianya boleh digunakan dalam semua
keadaan. Sebagai contoh, “dengan nama Allah, aku hendak makan”, “dengan nama
Allah, aku hendak memulakan solat ini”, “dengan nama Allah, aku hendak
memulakan membaca Quran ini” dan sebagainya. Itulah kehebatan basmallah.
Juga, apabila kita menyebut basmallah sebelum memulakan sesuatu, ianya
seperti pernyataan dari kita bahawa kita buat sesuatu itu *hanya* dengan nama
Allah. Tidak ada nama tuhan yang lain. Tidak dengan nama entiti yang lain.
Jadi, ada elemen ikhlas disitu, dimana kita hanya menggunakan nama Allah
sahaja. Ini keluar dari syirik. Kerana kalau kita rasa perbuatan kita itu
ditolong atau dibantu oleh entiti lain, itu adalah satu perbuatan yang syirik.
Oleh itu, janganlah kita menggunakan perkataan-perkataan yang lain. Jangan
kita katakan, sebagai contoh, “demi rakyat, kita melakukan ini dan itu”, atau
kita kata, “dengan berkat tok syeikh ini dan itu, kita berjaya sampai ke sini
dan sebagainya”. Itu adalah kata-kata yang salah.
Begitu juga, kalau kita faham makna basmalah ini, kita akan sedar bahawa
setiap kali kita sebut basmallah dalam kita hendak memulakan sesuatu, kita
sebenarnya berdoa kepada Allah. Maka, ianya adalah satu perkara ibadat. Kerana
doa adalah ibadat.
Ianya adalah juga satu bentuk zikir. Kerana kita sentiasa ingat Allah dalam
kita memulakan sesuatu. Walaupun pada zahirnya, perbuatan yang kita lakukan itu
bukanlah satu bentuk ibadat yang khusus. Kalau solat, memang ianya ibadah yang
khusus. Tapi bagaimana dengan makan, naik kenderaan, keluar rumah dan
sebagainya? Dengan menyebut basmallah, kita telah memasukkan elemen zikir dalam
amalan kita itu. Dengan sentiasa menyebut basmallah, kita telah melakukan zikir
kepada Allah. Kerana kita ingat kepada Allah waktu itu. Oleh itu, semasa kita
menyebutkan basmallah, hendaklah kita lahirkan dalam hati kita pemahaman bahawa
kita sedang menyebut nama Allah disitu.
Apabila kita sedar perkara ini, secara automatik kita akan menilai samada
perbuatan yang kita hampir buat itu adakah halal atau tidak. Sebagai contoh,
tidak ada orang yang memulakan menghisap rokok dengan basmalah. Tidak ada orang
yang menyebut basmallah sebelum berzina. Mereka sendiri tahu bahawa
perbuatan-perbuatan itu bukanlah perbuatan yang mulia atau baik, maka mereka
tidak menyebut basmalah sebelum memulakannya. Maka, sepatutnya, apabila kita
sudah selalu menyebut bismillah dalam setiap perbuatan kita, kita akan rasa canggung
apabila tidak dapat menyebut basmallah dalam perbuatan kita yang lain. Maka,
sekurang-kurangnya itu dapat menghindar kita dari melakukan perbuatan yang
maksiat.
Dengan sentiasa menyebut basmallah, akan timbul perasaan yang semakin
sayang kepada Allah. Kerana kita sedar bahawa dengan pertolongan Allah lah
segala usaha kita akan membuahkan hasil.
Al Fatihah Ayat 2:
Sahih
International
[All] praise is [due] to Allah , Lord of the worlds –
Malay
Segala puji bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian
alam.
Allah yang suruh kita baca ayat ini sebegini. Tapi sebenarnya, seperti ada
perkataan yang tidak dimasukkan, iaitu: “Katakanlah”. Ibnu Jarir mengatakan
‘Alhamdulillah’ merupakan pujian yang disampaikan Allah untuk diriNya. Di
dalamnya terkandung perintah kepada hamba-hambaNya supaya mereka memujiNya.
Seolah-olah Dia mengatakan “Ucapkanlah, alhamdulillah.”
Jadi, ayat ini adalah ayat dimana Allah memuji DiriNya dan menyuruh
hambaNya untuk memujiNya sebegitu juga.
Selalunya kitab terjemahan akan menerjemahkan ayat ini sebagai ‘Segala puji
bagi Allah’. Tapi yang kami belajar ianya diterjemahkan begini:
الْحَمْدُ لِلَّهِ
Pujian itu, samada satu atau semua sekali adalah hanya milik Allah. Sesama kita manusia pun kita ada puji memuji, kepada
sultan, orang alim, ibu bapa dan sebagainya. Tapi pujian yang sebenarnya hanya
pada Allah. Hanya Allah sahaja yang layak dipuji. Jadi pujian kepada yang
selain Allah tidaklah sama dengan pujian kita kepada Allah. Dari huruf ا dan لْ
dimaksudkan untuk melengkapi bahawa segala macam jenis dan bentuk pujian itu,
hanya untuk Allah semata.
Pujian ada banyak jenis:
1. Pujian Allah kepada diriNya
2. Pujian Allah kepada makhluk. Contohnya pujian Allah kepada Nabi.
3. Pujian makhluk kepada Allah. Ini sesuatu yang biasa.
4. Pujian makhluk kepada makhluk. Sebagai contoh, kita selalunya memuji orang lain kerana mereka cantik, pandai atau sebagainya.
1. Pujian Allah kepada diriNya
2. Pujian Allah kepada makhluk. Contohnya pujian Allah kepada Nabi.
3. Pujian makhluk kepada Allah. Ini sesuatu yang biasa.
4. Pujian makhluk kepada makhluk. Sebagai contoh, kita selalunya memuji orang lain kerana mereka cantik, pandai atau sebagainya.
Semua jenis pujian itu sebenarnya pulang balik kepada Allah. Kerana Allah
lah yang menyebabkan semua itu terjadi. Contohnya jikalau kita memuji seseorang
itu pandai, dia tidak pandai sendiri. Pandainya dia itu mungkin kerana guru
yang pandai mengajar semasa dia di sekolah dulu. Atau ibu bapanya yang
memantaunya menyebabkan dia rajin belajar. Bermakna, pujian yang diterima itu
bukanlah kerana dia sendiri, tapi boleh disebabkan elemen lain. Tapi apabila
kita memuji Allah, tidaklah Allah itu layak dipuji atas sebab-sebab yang lain,
melainkan Dia sahaja.
Dan apabila kita memuji seseorang itu pandai sebagai contoh diatas, Allah
lah sebenarnya yang menjadikan dia pandai. Maka, sebenarnya kita memuji Allah
pada hakikatnya. Akhirnya, pujian itu berakhir dengan Allah juga.
Marilah kita lihat keindahan bahasa yang digunakan dalam Quran ini
berkenaan perkataan ini. Perkataan الْحَمْدُ bukan hanya bermaksud ‘pujian’
sahaja. Ia sebenarnya mempunyai dua maksud: ‘pujian’ dan juga ‘terima kasih’.
Dua-dua makna itu terangkum dengan indahnya dalam perkataan الْحَمْدُ itu.
Kalau pujian, dalam bahasa Arab, ianya adalah ‘madh‘. Dan terima kasih
dalam bahasa Arab adalah ‘syukr‘. Apabila dua perkataan itu digabungkan,
ianya adalah الْحَمْدُ. Dengan menggunakan satu perkataan sahaja, sudah
merangkum dua makna. Itulah indahnya bahasa Arab. Sebab itulah Quran diturunkan
dalam bahasa Arab. Dan sebab itulah kita sepatutnya belajar bahasa Arab supaya
kita faham dengan lebih mendalam lagi Quran ini.
Dua-dua maksud itu perlu diletakkan bersama kerana dengan Allah, kita
memujiNya dan juga kita berterima kasih kepadaNya. Dua-dua elemen itu kena ada
sekali. Tapi, kalau dengan makhluk lain, kadang-kadang kita hanya berterima
kasih, tapi kita tidak memujinya. Atau kita memujinya, tapi kita tidak
berterima kasih kepadanya. Sebagai contoh, kalau kita lihat satu kereta yang
cantik, kita mungkin memuji kereta itu, tapi tidaklah kita berterima kasih
kepadanya – kerana kereta itu bukan kereta kita pun.
Ataupun ada masanya, kita berterima kasih, tapi kita tidak memuji. Sebagai
contoh, bapa Nabi Ibrahim adalah pengukir berhala. Dia telah melakukan satu
perbuatan yang amat sesat malah syirik. Nabi Ibrahim berterima kasih kepadanya
kerana dia adalah bapa yang membesarkannya, tapi baginda tidak memujinya kerana
perbuatan bapanya itu adalah syirik. Tapi, kepada Allah, dua-dua makna itu kena
ada. Tidak pernah kita hanya berterima kasih tanpa syukur atau syukur tanpa
pujian kepadaNya.
Kenapakah Quran tidak menggunakan perkataan madh dan syukr
itu tapi menggunakan الْحَمْدُ? Iaitu, tidak digunakan ayat: ‘segala pujian
dan terima kasih kepada Allah‘. Tidak dipecahkan satu persatu? Mungkin ada
yang kata kalau begitu, lebih jelas kepada orang yang tidak faham bahawa dalam
alhamdu itu ada dua makna. Tidak digunakan sebegitu kerana kalau digunakan ayat
itu sebegitu, bermakna ada kemungkinan kadang-kadang kita puji Allah tapi tidak
berterima kasih kepadaNya. Atau kadang-kadang kita berterima kasih kepadaNya,
tapi tidak memujiNya. Itu tidak mungkin terjadi kerana dua-dua elemen itu
sentiasa berhak untuk Allah. Tidak akan ada waktu dimana hanya ada salah satu
sahaja.
Dan penggunaan madh kalau berdiri sendiri itu tidak sesuai
digunakan untuk Allah. Kerana madh juga digunakan untuk perkara yang tidak
benar. Atau tidak ikhlas. Sebagai contoh, kita lihat dalam sejarah, banyak
pujian telah diberikan kepada pemimpin-pemimpin. Tapi kita tahu, bahawa pujian
itu tidak semestinya benar. Kadang-kadang pemimpin itu memaksa orang menulis
yang baik-baik sahaja tentangnya. Atau kadang-kadang orang yang menulis itu
melebih-lebihkan pujian kepada pemimpin yang berkuasa waktu itu supaya dia
mendapat imbuhan atau selamat dari kejahatan pemimpin itu. Oleh itu, madh
juga boleh digunakan untuk perkara yang tidak benar. Oleh itu, ianya tidak
sesuai digunakan untuk Allah, kerana Allah memang layak dan berhak dipuji.
Ianya adalah satu kebenaran yang hakiki. Maka, perkataan yang amat sesuai
digunakan untuk Allah adalah الْحَمْدُ.
Kalau kita gunakan syukur sahaja dalam fatihah juga tidak sesuai. Kita
selalunya akan berterima kasih jikalau seseorang telah melakukan satu kebaikan
kepada diri kita. Contohnya, seseorang memberi kita minum. Ianya adalah satu
tindakbalas dari perbuatan orang itu – dia memberi dan kita berterima kasih
kepadanya. Tapi perkataan الْحَمْدُ tidak semestinya kena tunggu seseorang
telah memberikan kita sesuatu. Kerana Allah telah memberikan segala-galanya
kepada kita. Sebelum kita minta pun Allah sudah beri keperluan kepada kita.
Sebelum kita pandai meminta pun lagi – kerana semasa kita bayi, kita tidak
pandai meminta lagi, tapi Allah telah berikan segala keperluan kepada kita.
Oleh itu, kita kena ingat, bahawa perkataan الْحَمْدُ yang digunakan
bermaksud – segala puji dan syukur. Allah tidak meletakkan ayat ‘pujilah Allah’.
Kerana jikalau kita memberikan arahan kepada seseorang, orang itu ada dua
pilihan – samada dia mengikuti arahan itu atau tidak. Bermakna, orang itu boleh
tidak memuji dan berterima kasih kepada Allah. Tentulah tidak sesuai kalau kita
ada pilihan untuk tidak memuji dan berterima kasih kepada Allah. Tapi itu tidak
jadi masalah jikalau perkataan yang digunakan adalah الْحَمْدُ – ianya bukan
dalam bentuk arahan. Kerana arahan boleh ditolak lagi. Ianya adalah satu
hakikat kebenaran.
Perkataan الْحَمْدُ adalah satu katanama – noun. Bukan kata kerja – verb.
Kerana jikalau ianya adalah katakerja, ianya memerlukan ‘pembuat’. Contohnya,
satu perkataan itu tidak lengkap jika begini: “makan nasi”. Kita perlu
meletakkan siapakah yang makan nasi itu. Jadi, ayat yang lengkap adalah “Ahmad
makan nasi”. Bermakna, katakerja memerlukan pembuat kepada perbuatan itu. Tapi,
perkataan الْحَمْدُ bukanlah katakerja, tapi dalam bentuk katanama. Ianya tidak
memerlukan pembuat. Bermakna, pemujian kepada Allah tidak memerlukan pembuat.
Jikalau tidak ada makhluk yang hendak memuji dan berterima kasih kepada Allah
pun tidak mengapa, kerana Allah tetap terpuji dan tempat untuk berterima kasih.
Kalaulah dalam alam ini tiada langsung makhluk yang Allah cipta, masih lagi
Allah mempunyai sifat terpuji itu.
Allah berhak dan layak menerima pujian dan syukur. Kita berterima kasih
kepada Allah atas segala-galanya. Semua yang dilakukanNya adalah Maha hebat.
Apabila kita menjadi insan yang sentiasa memuji dan bersyukur kepada Allah,
ianya akan mengubah hidup kita. Kita hendaklah berterima kasih kepada Allah
dalam keadaan senang atau susah. Selalunya kita tidak ada masalah untuk memuji
dan berterima kasih kepada Allah dalam senang. Tapi selalunya kita ada masalah
nak berterima kasih kepada Allah dalam susah. Itu adalah masalah kita.
Sebenarnya dalam keadaan susah pun kita kena mengucap الْحَمْدُ juga. Kerana
itulah hubungan kita dengan Allah. Hendaklah kita memuji dan berterima kasih
kepada Allah dalam setiap keadaan. Alhamdulillah ala kulli hal –
segala puji dan syukur kepada Allah dalan setiap keadaan. Itulah
permulaan untuk mengenal agama. Ulama mengatakan mula agama adalah mengenal
bahawa Allah itu layak dipuji dan layak disyukuri. Yang mempunyai masalah untuk
mengucapkan الْحَمْدُ adalah mereka yang tidak mempunyai agama. Sebagai contoh,
orang atheist yang tidak ada agama, mereka tidak mahu menerima hakikat bahawa
ada satu entiti yang layak dipuji dan disyukuri. Mereka rasa bahawa tidak ada
Tuhan yang menjadikan mereka, tidak ada Tuhan yang mengurus hal mereka. Mereka
ingat semuanya terjadi dengan sendiri. Ini adalah satu pandangan akal yang amat
bodoh sekali.
اللَّهِ
Allah mempunyai banyak nama, tapi Allah menggunakan namaNya اللَّهِ dalam
ayat ini. Ayat ini adalah dalam surah al-Fatihah, pembuka kepada Quran. Surah
Fatihah juga adalah pengenalan kepada Allah. Kalau ada manusia yang hendak
mengenal siapakah Tuhan, kita boleh bacakan surah Fatihah ini sebagai
permulaan untuk mereka mengenal Allah. Kerana beginilah Allah telah meletakkan
cara untuk mengenal DiriNya. Maka, kalau begitu, hendaklah kita mengikut
caraNya.
Allah mempunyai banyak nama – ar-Rahman, ar-Rahim, al-Malik, al-Mukmin dan
berbagai-bagai lagi. Itu semua adalah ‘sifat-sifat Allah’. Bayangkan, kalau
orang bertanya siapakah kita apabila pertama kali bertemu, apakah kita akan
cakap? Tentulah kita akan memperkenalkan diri kita dengan nama kita. Kita akan
jawap: “Nama saya Husna”, contohnya. Kita tidak terus kata: saya peguam. Kerana
peguam itu adalah pekerjaan kita. Oleh itu, Allah tidak memperkenalkan DiriNya
dengan sifat-sifatNya, tapi dengan NamaNya.
Dalam kita memuji Allah, kita tidak menggunakan sifatNya sahaja. Kerana
kalau kita memujiNya dengan menyebutkan NamaNya ar-Razak, kita hanya menyentuh
sifatNya yang memberi rezeki. Lalu bagaimana dengan yang lainnya? Oleh itu,
apabila kita memuji Allah dengan menggunakan perkataan الْحَمْدُ لِلَّهِ, kita
telah merangkumi semua sifat-sifatNya yang mulia itu. Ianya adalah satu
pernyataan yang sempurna.
Ucapan alhamdulillah ini sangat bernilai. Ianya lebih bernilai dari apa-apa
sahaja. Termasuk perkara yang kita dapat sampaikan kita mengucapkan
alhamdulillah. Katakan kita dapat satu nikmat dari Allah – sebagai contoh, ada
orang beri kita duit. Kita pun memuji dan mengucap syukur kepada Allah dengan
berkata: alhamdulillah. Ucapan itu lebih bernilai dari wang yang kita dapat
itu. Kerana wang itu akan habis, tapi ucapan alhamdulillah itu akan ditulis di
dalam Kitab Amalan kita dan akan kekal sampai bila-bila.
Mengucapkan alhamdulillah juga adalah satu nikmat pemberian yang Allah
berikan kepada kita. Yang tidak diberikan kepada semua makhlukNya. Tidak semua
makhluk mengucapkan alhamdulillah. Orang kafir langsung tidak cakap
alhamdulillah. Orang Islam pun, kalau mereka bukan jenis yang belajar, jenis
yang halus hatinya, pun tidak mengucapkan alhamdulillah atas setiap nikmat yang
mereka terima. Mungkin kadang-kadang sahaja dia mengucapkannya. Kita pun,
kadang-kadang terlupa hendak mengucapkan alhamdulillah. Mungkin kerana kita
terlupa, kita tidak sedar atau sebagainya. Bayangkan, Allah beri nikmat kepada
semua makhlu, tapi tidak semua makhluk mengucapkan perkataan yang mulia ini.
Beza dengan kata-kata pujian lain
1. Selain dari الْحَمْدُ لِلَّهِ, kita juga pernah dengan kata-kata pujian
ini digunakan dalam susunan yang lain. Sebagai contoh, ada juga digunakan
perkataan sebegini: ان الحمد لله. innalhamdu lillah. Makna perkataan ini
adalah: Sesungguhnya, tidak syak lagi, segala puji dan syukur itu untuk Allah.
Apakah beza dengan menggunakan الْحَمْدُ لِلَّهِ? Bukankah nampak macam
perkataan ان الحمد لله itu lebih kuat lagi? Kerana ada perkataan ‘inna’ itu
yang bermaksud ‘sesungguhnya, tidak syak lagi’. Ianya selalu digunakan dalam
Quran sebagai satu penekanan dalam bahasa. Bukankah kalau lebih kuat ianya
lebih baik?
Bahasa Quran tidak begitu. Bahasa Quran menggunakan bahasa yang tepat pada
waktunya dan menyampaikan apa yang hendak disampaikan kena pada tempatnya. Ada
masanya kita menggunakan perkataan dan bahasa yang lain untuk menyampaikan
maksud kita. Kadang-kadang kita bercakap untuk menyampaikan maklumat.
Kadang-kadang pula kita bercakap untuk menyampaikan emosi kita. Sebagai contoh,
apabila kita mengatakan bahawa Allah itu layak disembah kepada seseorang yang
lain, kita memberi penekanan kepada orang itu. Kerana kita memberi maklumat
kepadanya. Tapi kalau kita hampir dilanggar kereta, dan kita selamat, kita akan
sebut الْحَمْدُ لِلَّهِ sahaja. Itu adalah penyampaian kata-kata dalam bentuk
emosi. Menyatakan betapa kita bersyukur kerana kita selamat. Tidak sama kalau
kita hendak menyampaikan maklumat.
Kita menggunakan penekanan dalam bentuk ‘inna’ apabila orang yang kita
bercakap itu mungkin tidak tahu atau tidak yakin. Sebab itu kita tambah
penekanan dalam ayat itu. Tapi, dalam surah Fatihah ini, penggunaan kata
الْحَمْدُ لِلَّهِ adalah kepada manusia yang sedar tentang Allah. Mereka tidak
akan menentang pernyataan itu. Itu adalah jikalau mereka tidak menentang fitrah
kejadian asal mereka yang memang telah mengenal Allah dari alam roh lagi. Ini
mengambil kira fitrah kejadian manusia adalah sudah mengenal Allah. Jadi,
dalam surah Fatihah ini, tidak sesuai jikalau digunakan perkataan ‘inna’ itu
kerana seperti kita bercakap dengan orang yang tidak terima Allah yang layak
dipuji dan disyukuri.
2. Ada satu lagi penggunaan kata ini yang disusun dalam bentuk yang lain,
yang kita biasa dengar. ولله الحمد. wa lillahil hamd. Maksudnya: dan
kepada Allah segala puji dan kesyukuran. Kali ini menggunakan ayat-ayat
yang sama tapi penggunaan susunan yang terbalik. Ini adalah normal dalam
penggunaan nahu bahasa Arab. Apabila digunakan susunan yang seperti ini, ianya
bermaksud *hanya* kepada Allah segala pujian. Bermakna, ada penambahan makna
*hanya* dalam ayat itu. Dalam Quran dalam surah lain pun ada digunakan kata
sebegini – dalam surah Jaatsiyah. Tapi maksud ayat itu adalah untuk berdebat
dengan mereka yang mengamalkan syirik. Orang yang mengamalkan syirik ini, ada
yang memang menyembah Allah, tapi dalam masa yang sama, mereka menyembah juga
benda yang lain. Macam orang kita lah juga – sembah Allah tapi dalam masa yang
sama, sembah Nabi, wali dan malaikat. Maka, amatlah sesuai kalau digunakan
penekanan kata ‘hanya’ itu kerana hendak menyampaikan bahawa ‘hanya’ Allah
sahaja yang layak kita puji dan bersyukur. Yang lain-lain kena tolak. Tapi
bukan maksud itu yang hendak disampaikan dalam surah Fatihah. Surah Fatihah
adalah tempat Allah memperkenalkan DiriNya dan tidak hendak memperkatakan
tentang sembahan-sembahan lain. Allah tak mahu pun nak sebut tentang sembahan-sembahan
lain dalam surah Fatihah ini.
رَبِّ
Dialah pencipta, pemilik, pengurus, pentadbir segala-galanya;
Makna Rabb bukan hanya bermaksud ‘Tuhan’. Kalau kita hanya faham setakat
bermaksud ‘Tuhan’ sahaja, maka kita tidak mendapat pemahaman yang mendalam
tentang maksud ‘rabb’ itu.
Antara beberapa makna yang boleh diambil dari makna ‘rabb’ itu:
- Maalik – Pemilik
- Sayyed – yang mengurus
- Murabbi – yang menjaga
- Mul’im – yang memberi pemberian
- Qayyim – yang menyebabkan semua
itu berdiri. Kalau tanpa Allah yang menyebabkan semua perkara berdiri,
maka alam ini tiada.
Semua yang diatas adalah maksud yang sekunder, makna yang utama adalah
‘Tuan’. Allah adalah ‘tuan’ kepada alam ini. Tuan yang sebenar-sebenar tuan.
Lihatlah bagaimana Allah tidak hanya meletakkan namaNya – Allah – sahaja, tapi
Dia telah menambah dengan menerangkan apakah hubungan antara kita dan Dia. Dia
adalah Rabb dan kita adalah hambaNya.
Tahukah anda apakah ringkasan seluruh Quran itu? Ianya adalah Allah
adalah Rabb dan kita adalah hambaNya. Yang selain dari itu adalah hal
sekunder.
Apakah maksud ‘tuan’. Seorang yang memiliki sesuatu, boleh berbuat apa
sahaja dengan barang itu. Sebagai contoh, kalau kita mempunyai satu telefon,
kita boleh buat apa yang kita suka dengan telefon itu. Sebab telefon itu adalah
harta kita. Kalau telefon itu sudah tidak berfungsi sebagaimana yang
sepatutnya, tentulah kita akan buang telefon itu kan? Jadi, sebagai pemilik
kita, tidak bolehkah Allah berbuat sesukaNya dengan kita? Apakah akan jadi
dengan kita nanti kalau kita tidak berbuat seperti apa yang dia suruh kita
buat? Tidak mengikut arahanNya? Allah boleh sahaja beri azab kepada kita dan
memasukkan kita ke dalam neraka. Itu adalah hakNya sebagai tuan kita.
Tapi sifat Allah sebagai tuan tidak sama dengan tuan-tuan yang lain. Kalau
seorang hamba dengan tuannya, tidak semestinya hamba itu sayang kepada tuannya.
Tapi kita lain pula – kita sayang dan cinta kepada Allah. Begitulah yang
sepatutnya.
Hamba kepada tuan yang lain, tidak memuji tuannya itu, tapi kita sentiasa memuji
Allah sebagai tuan kita. Kerana Allah tidak sama dengan tuan-tuan yang lain.
Allah sentiasa memberi dan tetap memberi dan memberi.
Seorang tuan memiliki seorang hamba dengan sepenuhnya. Bukan macam pekerja
kita. Kalau pekerja kita, kita hanya boleh suruh dia buat kerja dalam waktu
pejabat sahaja. Dan buat kerja pun hanya dalam perkara yang dia sepatutnya buat
sahaja. Kalau dia akauntan, kita tidak boleh suruh dia sapu sampah, bukan? Tapi
kalau seseorang itu hamba, dia sentiasa berkhidmat dengan tuannya setiap masa,
dan dalam setiap pekerjaan yang disuruh.
Masih lagi perbandingan hamba dan tuan. Seorang hamba, kalau tuannya tidak
ada, mungkin dia akan mengelat dan buat benda lain – benda yang tuannya tidak
suruh. Maknanya, dia sudah menyimpang. Begitu jugalah kita, kalau kita lupa
kepada Allah, tidak rasa Allah melihat kita, kita akan buat perkara-perkara
yang menyimpang dari agama. Oleh itu, hendaklah kita sentiasa ingat kepada
Allah. Ingatlah bahawa Allah sentiasa memerhati kita.
Allah berkuasa penuh ke atas kita. Kalau kita memiliki sesuatu harta, tidak
semestinya kita boleh berbuat sesuka hati kita dengan harta itu. Sebagai
contoh, rumah kita. Kita tidak boleh nak perbesarkan rumah kita dengan
sewenangnya, kita kena dapatkan permit untuk membesarkan rumah kita. Tapi tidak
dengan Allah.
Kalau kita ada harta, tidak semestinya kita menjaganya. Sebagai contoh,
kalau kita ada rumah, kita tidaklah menjaganya sentiasa. Kita biarkan sahaja
selalunya. Tidaklah kita duduk di rumah itu membersihkannya sentiasa. Rumah itu
pun tidak memerlukan kita buat begitu. Allah bukan sahaja memiliki kita, tapi
Dia juga menjaga kita sepenuhnya. Setelah Allah menciptakan segalanya, Dia juga
akan akan menguruskannya. Untuk kita memahami maksud ini, katakanlah kita
tangkap seekor burung dan kita letak dalam sangkar. Tentulah kita yang kena
pelihara dan beri burung itu makan sebab dia dah tak boleh cari makan sendiri.
Itu baru kita ‘milik’ sahaja, bukan kita cipta dia, kita sudah kena beri dia
makan. Oleh kerana Allah dah cipta manusia, Dia juga yang akan beri makan
kepada kita.
Bukan itu sahaja, Allah telah menjadikan dunia ini untuk kemudahan kita.
Dia ciptakan gunung ganang, sungai, dan sebagainya untuk kita. Tidak terkira
banyaknya nikmat yang telah Dia berikan kepada kita. Tidak pernah Dia tanya
kita adakah cukup apa yang telah Dia berikan kepada kita. Kerana Dia tahu apa
yang kita perlukan dalam kehidupan kita dan Dia telah berikan segalanya.
Ciptaan Allah itu tidak meniru dari sesuatu ciptaan lain. Tidak sama kalau kita
kata manusia mencipta. Macam kita, apabila kita hendak cipta sesuatu, kita
memerlukan contoh. Penciptaan Allah tidak memerlukan contoh apa pun. Allah
membuat sesuatu dari tidak ada kepada ada. Macam kita, tidak begitu. Kita kalau
kita buat kereta, kita memerlukan besi, getah, aluminium dan sebagainya yang
telah ada dalam alam ini.
Kita sentiasa meminta kepada Allah dengan cara berdoa atau tidak. Kita
memerlukan Allah dalam segenap hal. Kalau seorang hamba dengan tuannya pun,
memerlukan sesuatu keperluan dengan tuannya. Tapi kalau kita selalu meminta,
tentulah tuan itu pun tidak suka. Tidak dengan Allah – malah Allah lebih suka
kalau kita sentiasa meminta kepadaNya. Kerana itu menunjukkan kita mengharap
kepadaNya.
Kalau Allah memberi kepada kita, tidaklah dia memerlukan balasan dari kita.
Sebagai contoh, kalau seseorang memberi bantuan kepada kita, atau memberi
hadiah kepada kita, sedikit sebanyak tentu ada pengharapan dia kepada kita.
Sekurang-kurangnya, mungkin dia mengharap supaya kita berbaik dengannya, layan dia
dengan baik dan sebagainya. Tapi tidak dengan Allah. Allah boleh beri sahaja
tanpa mengharapkan apa-apa dari kita.
Dalam Allah memberi, Dia akan memberi apa yang kita perlukan. Kadang-kadang
kita minta sesuatu yang tidak sesuai dengan kita, maka Allah akan berikan benda
lain yang elok untuk kita. Kerana Allah amat kenal dengan kita, lebih kenal
dari kita kenal diri kita sendiri. Sebelum kita minta pun Allah dah tahu apa
yang kita perlukan.
Dan Dia tidak berkongsi dengan sesiapa dalam mengurus alam ini. Dia
sendiri-sendiri sahaja. Tidak langsung memerlukan sesiapa jua pun. Tidak
mungkin Dia mempunyai sekutu dalam urusan kerajaanNya. Hakikat ini terdapat di
dalam ayat Isra'(17):111
Malay
Dan katakanlah: “Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak,
dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya, dan tiada bagiNya penolong
disebabkan sesuatu kelemahanNya; dan hendaklah engkau membesarkan serta
memuliakanNya dengan bersungguh-sungguh!”
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ
Dan katakanlah pujian itu hanya milik Allah.
الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا
Yang tidak mungkin mengambil anak angkat; Dulu, sekarang dan akan datang, Allah tidak akan
mengambil anak angkat. Maksud ‘anak angkat’ adalah sesuatu entiti yang rapat
dengan Allah, maka kita sangka kalau kita minta kepada ‘anak angkat’ itu, dia
akan sampaikan permintaan kita itu kepada Allah. Itu adalah satu pemahaman yang
salah. Yang sebenarnya, tidak ada perantaraan dalam berdoa kepada Allah atau
apa yang dinamakan ‘tawassul’ dalam berdoa kepadaNya. Inilah salah faham yang
telah dilakukan oleh orang Kristian. Mereka minta tolong kepada Nabi Isa,
kerana mereka kata Nabi Isa adalah ‘anak Tuhan’. Walaupun kita tidak berdoa
kepada Nabi Isa macam orang Kristian, tapi kita ada juga menggunakan
perantaraan yang lain. Sebagai contoh, ramai antara orang Islam yang apabila
berdoa akan berkata: “Dengan berkat Nabi Muhammad”, dan berbagai-bagai lagi
contoh tawasul yang mereka gunakan. Maka, kalau kita buat begitu, kita sama
sahaja macam orang Kristian.
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ
Dan tidak mungkin Allah itu ada sesiapa yang berkongsi dalam kerajaanNya; Tidaklah tatkala Dia hendak mencipta Nabi Adam, Dia
tanya kepada Jibrail, “elok tak Aku nak cipta Nabi Adam?”. Dan Allah tidak
pernah tanya boleh tak Dia nak buat sesuatu kepada Nabi Muhammad. Apa yang Dia
hendak buat, Dia akan buat.
Dan tidaklah Allah meminta tolong kepada sesiapa untuk buat sesuatu.
Contohnya, satu bahagian Allah buat, satu lagi entiti lain yang buat. Tidak
sama sekali. Semuanya telah dicipta dan dibuat oleh Allah SWT.
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ
Dan tidak mungkin ada bagi Allah itu penolong disebabkan sesuatu
kelemahanNya
Tidaklah Allah itu ada sedikit kelemahan pun sampai Dia memerlukan
pertolongan dari sesiapa pun. Tidaklah sama macam kita yang memerlukan
pertolongan dari orang lain dalam sesuatu pekerjaan yang kita lakukan kerana
kita lemah, kita memerlukan bantuan. Allah tidak begitu.
وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا
Maka bertakbirlah dengan mengagungkan Tuhan dengan sebanyak-banyaknya.
Maka, Allahlah Maha Pencipta. Sebagai bandingan, kita selalu dengar negara
ini adalah pencipta kereta Proton Saga. Tapi komponen-komponen kereta itu ada
yang kita ambil dari Korea, Jepun, China dan sebagainya. Tapi Allah tidak
begitu cara penciptaanNya. Bahan mentah untuk buat sesuatu itu pun Allah juga
yang cipta. Semua sekali Dia yang cipta. Lepas Dia cipta makhluk, bahan makanan
untuk ciptaan Dia pun Dia yang berikan. Lepas Dia beri bahan untuk
melangsungkan kehidupan itu, tidaklah Dia tanya balik adakah cukup atau tidak.
Sebab Dia Maha Mengetahui apa yang diperlukan oleh makhlukNya.
Dalam kehidupan kita ini, banyak masa yang kita gunakan adalah untuk hidup.
Mungkin kita hanya mengambil masa selama sejam sahaja dalam kehidupan seharian
kita untuk beribadat khusus kepada Allah. Selebihnya kita gunakan masa yang
diberikan untuk menjalani kehidupan biasa. Jadi, tidaklah banyak masa kita
beribadat kepada Allah. Tetapi Allah yang Maha Kaya dan Maha Pengampun, di
akhir hayat kita, Dia akan hanya kira samada kita beriman atau tidak. Ada empat
jenis manusia dalam dunia ini:
Golongan pertama adalah orang yang lahir dalam Islam dan kekal sampai mati dalam Islam. Dia
akan masuk ke dalam syurga.
Golongan kedua,
lahir dalam Islam, hidup cara Islam, tapi mati dalam kafir. Dia ahli neraka.
Golongan ketiga, lahir dalam kafir, cara hidup kafir, mati pun dalam kafir juga. Dia akan
kekal dalam neraka.
Golongan keempat adalah beranak dalam kafir, hidup dalam kafir, tapi di hujung hayatnya,
dia mati dalam Islam. Dia kekal hidup dalam syurga.
Ini menunjukkan Allah mengira penghujung hayat manusia itu. Adakah dia mati
dalam Islam, atau dia mati dalam kafir?
Allah boleh beri hidayah kepada sesiapa yang Dia hendak. Alhamdulillah kita
sudah dilahirkan dalam Islam. Tapi, pernahkah kita tanya kepada saudara muallaf
kita, kenapakah mereka masuk Islam? Ada yang kata mereka masuk Islam kerana
mereka tertarik dengan Islam. Dengan macam-macam cara mereka jadi tertarik. Ada
yang tertarik dengan dengar azan. Ada yang tengok orang Islam solat berjemaah,
dia suka dan akhirnya dia masuk Islam. Ada yang masuk kerana pergaulan baik
mereka dengan orang Islam. Ada yang dengar benda yang tidak elok tentang Islam
dan kerana mereka hendak tahu tentang Islam, mereka kaji Islam. Dan akhirnya
mereka tahu apa itu Islam dan akhirnya mereka masuk Islam juga. Itulah yang
terjadi selepas kejadian 9/11 di Amerika.
Cara hidayat yang Allah beri macam-macam jenis. Tapi ada yang datang
belajar agama, tapi hidayat tidak masuk dalam hati mereka. Pergi kelas
sama-sama dengan kawan-kawan yang lain, tapi dia tidak faham apa yang hendak
disampaikan. Allahlah yang memberi kita kefahaman. Mereka yang menerima hidayat
itu adalah orang yang hatinya ada kecondongan kepada kebenaran. Dalam hati
mereka inginkan kebenaran. Walaupun mereka itu orang kafir.
الْعَالَمِينَ
Bagi sekelian alam
Bukanlah bermaksud alam ini. Tapi yang dimaksudkan adalah manusia dan
jin. Kerana kalau dimaksudkan seluruh alam ini, seperti planet, bulan,
matahari dan sebagainya, perkataan lain yang digunakan. Dari satu segi, memang
perkataan aalamin ini termasuk dengan sekalian alam. Tapi makhluk seperti itu
tidak diambil kira samada mereka akan dimasukkan dalam syurga dan neraka. Jadi
yang hanya dikira adalah manusia bermula dari Nabi Adam hingga manusia yang
terakhir dan jin adalah dari Iblis sampai keturunannya yang terakhir. Manusia
dan jin lah yang akan dikira hisab amalan mereka dan mereka akan
dipertanggungjawabkan dengan apa yang mereka telah lakukan. Dan surah Fatihah
ini adalah tentang hubungan antara makhlukNya yang mukallaf (yang telah
diberikan dengan tanggungjawab menjaga hukum) dan Allah. Ianya tidak terkeluar
dari hubungan itu. Ianya bukanlah tentang alam semesta – planet, bulan,
matahari dan lain-lain. Ianya adalah tentang hambaNya. Dari generasi ke
generasi. Semuanya adalah hambaNya. Semuanya mempunyai tanggungjawab yang sama.
Tidak kira dia dari bangsa mana, keturunan mana, tua atau muda. Semuanya sama.
Kalau kita melihat diri kita semuanya adalah sama sahaja di hadapan Allah, maka
tidak ada lagi kasta, tidak ada racism, tidak ada lagi pemikiran nationalistic.
Semuanya tentang Allah dan tanggungjawab kita yang sama untuk menjadi hambaNya.
Nisbah jin dengan kita adalah mereka sembilan kali ganda lagi ramai dari
kita. Umur mereka panjang. Mereka akil baligh selepas umur 300 tahun, kita pula
akil baligh pada umur 15 tahun. Ada satu kisah dimana seorang sahabat pergi
melawat tempat peninggalan Kaum Aad. Dia masuk ke dalam satu bilik dan nampak
seorang lelaki sedang sembahyang. Besar badannya, tapi sahabat itu lagi takjub
dengan pakaiannya yang bersulam cantik. Lalu sahabat itu bertanya kepada jin
itu. Jin itu memberitahu dia adalah salah seorang dari jin yang yang disebut
dalam surah Jin. Dia adalah salah seorang yang mendengar bacaan Nabi Muhammad
yang diceritakan dalam surah Jin itu. Dan pakaiannya yang dipakai itu dia pakai
sewaktu dia jumpa Nabi Isa. Dia sebelum itu adalah pengikut syariat Nabi Musa.
Maknanya, dia telah pernah jumpa Nabi Musa, Nabi Isa dan Nabi Muhammad.
Begitulah lamanya mereka hidup. Yang kita panggil toyol itu adalah anak jin
sebenarnya. Apabila jin itu kafir, mereka dipanggil syaitan. Yang kita panggil
Langsuir, Pontianak dan sebagainya adalah jin-jin yang telah dilempar dengan
bola api oleh malaikat. Mereka dah jadi gila selepas kena lontaran bola api itu.
Dan yang gila itulah yang mengusik manusia. In sha Allah nanti akan diceritakan
dengan lebih lanjut tentang jin dalam surah Jin nanti.
Dari segi bahasa, ‘alam’ bermaksud ‘tanda’. Alam ini adalah sebagai tanda
kepada kewujudan Allah. Takkan alam ini terjadi dengan sendirinya? Apabila kita
lihat satu benda, sebagai contoh, kerusi yang cantik, tentu kita sudah tahu
bahawa mesti ada pembuat kerusi itu. Takkan kerusi itu terjadi dengan sendiri?
Maka, begitulah dengan alam ini. Kalau alam yang sebegini indah, takkan tidak
ada yang menjadikannya? Jadi, kalau kita memikirkan dengan mendalam, maka kita
akan sampai kepada satu keputusan bahawa adanya Tuhan yang menjadikan alam ini.
Allah menyebut bahawa Dia adalah Tuhan kepada ‘alam ini’. Bermakna, Allah
Tuhan kepada semuanya sekali. Tidak ada separuh-separuh. Allahlah Tuhan kepada
orang Islam, orang Yahudi, Buddha, atheist dan semua sekali. Walaupun mereka
tidak menerima Allah sebagai Tuhan, tapi Allah tetap Tuhan mereka. Tidaklah
benar ada agama yang mengatakan tuhan mereka untuk mereka sahaja. Itu tidak
benar. Kalau satu entiti itu adalah tuhan, tentu dia adalah tuhan kepada
semuanya sekali.
Dalam perkataan rabbil aalamiin, Allah membezakan antara ‘rabb’ dan ‘alam’.
Ini bermakna, ada perbezaan antara Tuhan dan alam ini. Ini menolak pendapat
yang mengatakan alam ini adalah Tuhan. Begitu juga menolak pendapat yang
mengatakan bahawa makhluk boleh bergabung dengan Tuhan. Antara yang berkata
begitu adalah fahaman sufi yang mengandaikan pernyatuan makhluk dengan Tuhan – mereka
namakan pemahaman sesat ini dengan panggilan: wahdatul wujud. Itulah
fahaman sesat yang diajar di dalam pengajaran tasawwuf. Semoga kita terselamat
dari mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan