Karangan Syeikh Muhd Salleh Abdullah Al-Minangkabui
167 Soal: Apa kata kamu pada orang lebai menegah menuntut ilmu
tasawuf. Berkata ia, "Ilmu tasawuf itu bukan ilmu kita orang awam, hanya
ilmu tasawuf itu ilmu orang di atas-atas, dan lagi tiada terpegangi hukumnya,
kerana kita orang awam banyak jahil." Adakah harus diperpegangi kata itu?
Jawab: Tiada harus diperpegangi kata itu kerana tersalah fahamnya ialah
Jawab: Tiada harus diperpegangi kata itu kerana tersalah fahamnya ialah
(dialah) orang sesat tiada boleh diikut. Dari mana dia dapat hukuni
menegah menuntut ilmu tasawuf itu, adakah dalam kitab, atau Qur'an, atau hadith
Nabi, atau ittifaq (sekata) ulama'? Tiada harus diperpegangi kata itu kerana
tersalah fahamnya ialah orang sesat tiada boleh diikut. Di mana dia dapat
hukum menegahkan menuntut ilmu tasawuf. Adakah dalam kitab atau Qur'an atau
hadith Nabi atau ittifaq ulama'. Adapun sabda Nabi s.a.w. Bermula menuntut
ilmu itu fardhu atas tiap-tiap muslim lelaki dan perempuan. Bermula murad
ilmu itu ialah fardhu 'ain. Bermula fardhu 'ain itu ialah tiga (iaitu) ilmu
Usuluddin, kedua Ilmu fiqh, dan ketiga ilmu tasawuf (Manakala) perkataan itu
tiada asal (baginya) dalam kitab (tetapi) perkataan itu buat kacau sahaja
tiada dengan fikiran.
Adapun katanya "Bukan ilmu kita orang awam",
aku jawab "Katanya ialah sebenar kata itu kerana inilah wajib menuntut
ilmu itu supaya engkau ahli demikian ilmu itu. Adapun orang yang tahu ilmu,
itu awalnya ialah seperti engkau juga". Adapun katanya "Ilmu orang
di atas-atas kita", (maka) aku jawab pula katanya itu, adapun orang yang
di atas-atas itu ialah asalnya di bawah seperti engkau jua". Adapun
katanya "tiada diperpengangi hukumnya sekarang, aku jawab "bermula
orang yang alim itu seperti orang yang berjalan dalam gelap dengan tiada
pelita nescaya tiada, tahu baik dan jahat". Lagi sabda Nabi s.a.w
Bermula ulama' itu kekasih Allah walaupun fasiq, dan orang jahil itu seteru
Allah jikalau salih sekalipun. Bermula orang alim itu apabila memperbuat
ma'siat hukumnya fasik, bermula orang jahil itu apabila membuat ma'siat jatuh
ia kepada kufur kerana jahilnya. Sabda Nabi s.a.w. "Bermula orang yang
alim itu jauh daripada kufur terlebih jauh di antara maghrib dan masyriq.
Bermula orang yang jahil itu terlebih hampir kepada kufur daripada mata hitam
kepada mata putih". Dan lagi sabda Nabi s.a.w. "Bermula orang buta
dalam dunia nescaya buta dalam akhirat, bermula orang yang melihat dalam
dunia nescaya melihat dalam akhirat. Adapun yang ditegah oleh setengah ulama'
mengaji ilmu tasawuf (ialah) orang yang belum sempurna akalnya seperti
budak-budak yang tiada sampai akalnya (untuk) memahami ilmu tasawuf itu lalu
dijadikannya perkara mainan, intan dikatakan tahi kambing, serta
mempersendakan Allah Ta'ala. Juga ditegah menzahirkan rahsia ilmu laduni dan
ilmu dzauqi bukan kepada ahlinya. Inilah yang ditegah oleh ulama'. Lagi sabda
Nabi s.a.w. Bermula
ilmu Syari'at dengan tiada ilmu Hakikat hampa, bermula ilmu Hakikat dengan
tiada ilmu Syari'at itu batil.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan