Para pengkaji bukan Islam menganggap
makhluk yang wujud masa kini, termasuklah manusia, semuanya terhasil melalui
proses evolusi. Semua makhluk asalnya wujud dalam bentuk satu sel,
kemudian dalam masa ratusan tahun, ia berevolusi menjadi makhluk-makhluk yang
lain sehinggalah kepada apa yang wujud masa kini. Sayang sekali teori ini juga
telah menyelinap masuk dalam pemikiran orang Islam. Banyak sumber yang menerang
dan membenarkan teori evolusi sehingga sebahagian umat Islam menganggap ia
sebagai penemuan yang muktamad.
Sebenarnya
teori evolusi tidak lain adalah teori semata-mata bagi menjustifikasi
kebingungan kaum Athies yang tidak mempercayai wujudnya Tuhan yang Maha
Pencipta.3
Mereka mencari-cari asal usul kewujudan makhluk melalui pemikiran dan fakta
sains. Apabila tidak ditemui jawapan yang muktamad, mereka mencipta teori
evolusi
bagi menyatakan asal usul kewujudan makhluk. Tanpa disedari, teori evolusi juga tidak memberikan jawapan yang muktamad
kepada mereka. Paling kurang
terdapat
tiga persoalan yang masih membingungkan mereka:
Ini tidaklah bermaksud kita menolak
sumber-sumber tersebut.
Akan tetapi hendaklah kita mengkaji dan
menganalisanya. Sebagai contoh
siri
dokumentari saluran satelit National Geographic dan Discovery
Channel
memiliki manfaat yang banyak di dalamnya. Akan tetapi keduadua
saluran ini adalah di antara yang
mempercayai teori evolusi dan
banyak mewar-warkannya dalam dokumentari
mereka. Oleh itu hendaklah
kita menonton dengan sikap menganalisa
antara yang baik dan buruk,
benar dan salah.
3 Teori evolusi yang dipersoalkan di sini
ialah sel satu makhluk
berevolusi menjadi sel makhluk yang
berbeza, seperti sel kera yang
berevolusi menjadi sel manusia dan sel
dinosor yang berevolusi menjadi
sel
badak, buaya, gajah dan sebagainya. Adapun evolusi dalam bentuk
pembiakan sel, maka memang ia diakui.
Seperti satu sel manusia yang
berkembang biak menjadi beberapa sel atau
satu sperma yang berkembang
biak menjadi janin, kemudian bayi,
kemudian manusia yang bertahaptahap
umurnya dari kanak-kanak sehingga ke tua.
1. Jika benar semua makhluk asalnya
berevolusi daripada satu sel, bagaimana pula sel yang pertama tersebut boleh
wujud pada asalnya?
2. Jika benar sel tersebut berevolusi
menjadi makhluk-makhluk tertentu, apakah yang menyebabkan sel tersebut mampu
berevolusi?
3.
Jika benar sel tersebut berevolusi, apakah kuasa yang mengatur proses tersebut
sebegitu lancar sehingga mampu membentuk makhluk yang sempurna? Seandainya
proses evolusi berlaku dengan sendirinya, sudah tentu hasil evolusi adalah tidak
teratur, menjauhi sifat kesempurnaan. Bagi kita orang Islam, semua makhluk
termasuk manusia tidak terhasil melalui proses evolusi. Akan tetapi ia adalah
ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Allah menerangkan tentang awal
penciptaan manusia:
Dan
(ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu
berfirman
kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku
hendak
menciptakan manusia dari tanah liat yang
kering, yang berasal dari tanah kental yang
berubah
warna dan
baunya. Kemudian apabila Aku
sempurnakan
kejadiannya, serta Aku tiupkan
padanya roh-Ku,
maka hendaklah kamu sujud
kepadanya.” [al-Hijr 15:28-29]
Demikian juga dengan penciptaan makhluk
yang lain seperti binatang, Allah berfirman:
Dia (Allah) menciptakan langit dengan tidak
bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya;
dan
Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang
menetapnya supaya bumi itu tidak
menghayunhayunkan
kamu; dan Dia
biakkan padanya pelbagai
jenis binatang.
Dan Kami menurunkan hujan dari
langit, lalu
Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis
tanaman yang memberi banyak manfaat. [Luqman
31:10]
Jika
golongan athies bertanya, siapa atau apa yang mencipta Allah? Kami menjawab,
“mencipta” adalah sifat Allah manakala “dicipta” bukan sifat Allah. Memang setiap
sesuatu makhluk memiliki asal usulnya,
akan tetapi Allah bukanlah seumpama makhluk sehingga dengan itu dapat dibicarakan
asal usulnya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Katakanlah
(wahai Muhammad): “(Tuhanku)
ialah Allah
Yang Maha Esa; Allah Yang menjadi
tumpuan
sekalian makhluk untuk memohon
sebarang hajat;
Dia tiada beranak dan Dia pula tidak
diperanakkan;
Dan tidak ada apa jua yang serupa
dengan-Nya.” [al-Ikhlas
112:1-4]
Jika
golongan yang percaya dengan teori evolusi bertanya, bagaimana dengan
penemuan-penemuan fosil yang menunjukkan kesamaan yang amat hampir antara
sebahagian
spesis kera tertentu dan manusia zaman terdahulu? Kami menjawab, bahawa ia
terdiri daripada dua kemungkinan:
1. Kesamaan yang amat hampir itu hanyalah
satu
kebetulan. Namun kesamaan fosil tidaklah
bererti
kesamaan jenis makhluk. Ini kerana
penemuan fosil
tidak dapat menentukan samada “pemilik”
fosil
tersebut
adalah makhluk berakal atau tidak.
Digariskan bahawa perbezaan antara manusia
dan
haiwan ialah manusia dianugerahkan Allah
dengan
akal yang dengan itu dia dapat memilih
pelbagai
tindak-tanduk. Manakala haiwan tidak
diberi akal,
mereka hanya bertindak berdasarkan
kebiasaan
tabiat dan fitrah yang dianugerahkan oleh
Allah.
2. Kesamaan yang amat hampir itu mungkin
benar,
akan tetapi ia tidak membuktikan bahawa
spesis
kera tersebut telah berevolusi menjadi
manusia.
Akan tetapi manusialah yang berevolusi
menjadi
spesis kera tersebut. Ini kerana al-Qur’an
telah
sedia mencatit sebahagian manusia yang
oleh
kerana tindakan mereka melanggar hukum
Allah,
mereka dihukum dengan perubahan menjadi
kera.
Ayat berikut menjadi rujukan:
Dan
sesungguhnya kamu telah mengetahui
(bagaimana buruknya akibat) orang-orang di
antara kamu
yang melanggar (larangan) pada
hari Sabtu,
lalu Kami berfirman kepada
mereka:
“Jadilah kamu kera yang hina”.
Maka Kami
jadikan apa yang berlaku itu
sebagai suatu
hukuman pencegah bagi orangorang
yang ada pada
masa itu dan orangorang
yang datang kemudian, dan suatu
pengajaran bagi orang-orang yang (hendak)
bertaqwa. [al-Baqarah
2:65-66]
Perhatikan
juga bahawa tujuan Allah menghukum mereka menjadi kera tidak sekadar sebagai peringatan
kepada orang-orang yang hidup pada saat itu, tetapi juga kepada orang-orang
yang hidup selepas itu. Maka
penemuan fosil masa kini
yang menunjukkan kesamaan antara
sebahagian spesis kera dengan manusia menjadi bukti akan kebenaran ayat-ayat
al-Qur’an di atas. Lebih penting, ia menjadi peringatan kepada manusia secara
umum dan orang bertaqwa secara khusus
bahawa akibat daripada melanggar perintah larangan
Allah adalah amat berat.4
Kembali kepada perbincangan asal,
kewujudan makhluk-makhluk adalah hasil daripada ciptaan Allah dan bukannya
daripada proses evolusi. Lebih dari itu,
kehadiran makhluk-makhluk ini sepatutnya
menjadi isyarat kepada manusia akan kekuasaan Allah yang mencipta semuanya.
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Sesungguhnya
pada langit dan bumi terdapat
tanda-tanda
(yang membuktikan kekuasaan Allah)
bagi orang-orang yang beriman. Dan pada
kejadian
diri kamu
sendiri, serta (pada kejadian) segala
binatang yang
dibiakkan-Nya, terdapat juga tandatanda
(yang
membuktikan kekuasaan Allah) bagi
orang-orang
yang meyakininya. Dan (pada)
pertukaran
malam dan siang silih berganti, dan juga
(pada) rezeki
yang diturunkan oleh Allah dari langit,
lalu Dia
hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di
bumi sesudah
matinya, serta (pada) peredaran
angin,
(semuanya itu mengandungi) tanda-tanda
(yang
membuktikan keesaan Allah) bagi kaum yang
mahu
menggunakan akal fikiran. [al-Jathiyah 45:3-5]
Sebahagian ahli tafsir berpendapat, manusia tidak
ditukar
menjadi kera akan tetapi tingkah-laku mereka yang
ditukar menjadi seperti
kera. Saya berkata, jika
demikian maka hal itu hanya akan menjadi
peringatan kepada orang
pada zaman tersebut dan tidak kepada orang
zaman terkemudian.
Memandangkan ayat 66 menerangkan bahawa hukum
pertukaran manusia
menjadi kera adalah peringatan kepada orang zaman
itu dan terkemudian, maka
yang ditukar adalah jasad dan tingkah-laku
supaya orang terkemudian
dapat mengambil peringatan daripada
penemuan fosilnya.
Walaubagaimanapun ditarik
benang merah bahawa apa yang saya
sebut di atas hanyalah
satu kemungkinan yang masih perlu dibuktikan
secara ilmiah. Semua ini
membuka ruang yang luas lagi baru kepada para
pengkaji Islam. Kita
tidak boleh berharap kepada para pengkaji bukan
Islam kerana seandainya
mereka menemui bukti ilmiah bahawa spesis
kera tertentu sebenarnya
berasal daripada manusia, nescaya mereka akan
menyembunyikannya.
Menyatakan penemuan ini kepada orang ramai akan
membuktikan kebenaran
al-Qur’an dan sekali gus Islam dan ini sudah
tentu tidak diingini oleh
para pengkaji bukan Islam.
Selain manusia yang
ditukar menjadi kera, ada juga sebahagian
lain yang ditukar menjadi
khinzir. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,
maksudnya: Katakanlah:
“Mahukah, aku khabarkan kepada kamu
tentang yang lebih buruk
balasannya di sisi Allah daripada yang
demikian itu? Iaitu
orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan
dimurkai-Nya, dan
orang-orang yang dijadikan di antara mereka
sebagai kera dan babi.” [al-Maidah 5:60]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan