Selama lebih dari 700 tahun, otoritas tertinggi untuk semua pusat Mevlevi adalah keturunan langsung dari Mawlânâ Jalâluddîn Rûmî, yang disebut "Hazrat-i Chelebi" ("Yang Mulia Chelebi") atau "Maqâm-i Chelebi" ("Peringkat Yang Maha Tinggi the Chelebi ") atau" Chelebi Efendi. "
Ini juga keturunan cucu Mawlan. Kuasa terpusat ini,
yang berpusat di Turki, tetap utuh selama berabad-abad dan jarak jauh - sama
ada tekke Mevlevi berada di Turki, Mesir, Bosnia, Yunani, atau Arabia.
Perkataan "chelebi" adalah perkataan Turki yang telah lama digunakan
untuk bermaksud seorang lelaki yang baik, terpelajar, dan halus. Kerana itu
juga merujuk kepada keluarga Chelebi (dieja dalam bahasa Turki sebagai
"Çelebi") yang merupakan keturunan langsung dari Mawlânâ; itu juga
bermaksud "pemimpin Mevlevis."
Secara tradisinya, Maqâm-i Chelebi [Makam-I Çelebi
atau Makam-Çelebi dalam bahasa Turki moden] mewarisi hak untuk menjadi ketua
syekh dan pôstneshîn [Turki: postneshin] (pemimpin Majlis Doa Samâ` / Sema,
atau Whirling) di pusat Mevlevi [tekke] di Konya], di mana Mawlânâ Rûmî
dikebumikan. Setiap pengganti Maqâm-i Chelebi diberi latihan darwis Mevlevi di
pusat Mevlevi lain sebelum menjadi syekh dan postneshin di pusat Konya.
Penggantian adalah patrilineal: keutamaan diberikan kepada anak lelaki tertua
dari Maqâm-i Chelebi sebelumnya, anak lelaki lain (jika anak sulung tidak rela
atau tidak dapat menunaikan tanggungjawab, atau tidak mendapat sokongan untuk
dipilih), anak lelaki Chelebi yang mendahului sebelumnya Maqâm-i Chelebi,
saudara lelaki Maqâm-i Chelebi sebelumnya, cucu Chelebi lain yang mendahului
Maqâm-i Chelebi sebelumnya, dan sebagainya. Semasa akhir zaman Kerajaan Uthmaniyyah,
Perintah Mevlevi begitu terperangkap dengan pemerintah sehingga Sultan Empayar
terlibat dalam persetujuan penggantian. Semasa era moden, Maqâm-i Chelebi
seterusnya dipilih oleh anggota keluarga Chelebi.
Tidaklah perlu bahawa Maqâm-i Chelebi dikurniakan
kemajuan rohani dan kebijaksanaan rohani yang luar biasa. Itu diperlukan untuk
pemimpin nombor dua Mevlevis: Pengarah Kerohanian Mevlevi Tariqat, pemimpin
spiritual spiritual [murshid] dari semua syekh dan pengikut Mevlevi yang
disebut Sar-i Tarîq ["Sertarik," dalam bahasa Turki moden] , yang
dilantik oleh Maqâm-i Chelebi. Sebaliknya, Maqâm-i Chelebi mempunyai kewenangan
pentadbiran untuk membuat keputusan penting untuk melindungi kesejahteraan
organisasi Mevlevi dan tradisi Mevlevi dan untuk meneruskan pertumbuhannya -
keputusan yang juga melibatkan petunjuk Ilahi.
Walaupun para syekh memutuskan bagaimana dan apa
ajaran dan tradisi Mevlevi yang mereka ajarkan (biasanya di bawah otoritas
Ser-i Tarik, atau Ketua Syekh), Makam-i Chelebi berhak untuk diberitahu tentang
kandungan apa yang diajarkan oleh para syeikh (yang merupakan sebahagian dari
tugasnya untuk memastikan tradisi Mevlevi dijaga).
Pemimpin keturunan dari semua Mevlevis, Maqâm-i
Chelebi adalah Faruk Hemdem Çelebi [Ejaan Arabo-Parsi: Fârûq Hamdam Chalabî],
anak lelaki dan pengganti ayahnya (Jelaluddin M. Bâqir Chelebi, yang meninggal
pada tahun 1996 - lihat "Laman Web Keluarga Chelebi" di
www.mevlana.net); dia adalah Hazrat-i Chelebi, cucu Mawlânâ Jalâluddîn Rûmî
generasi ke-22, dan Chelebi Maqâm-i ke-33 (dengan Mawlânâ Rûmî dikira sebagai
yang pertama).
Kakek buyut Chelebi Efendi, Abdul-Halim Chelebi
(wafat, 1925), adalah Grand Chelebi terakhir dari Perintah Mevlevi semasa
Empayar Uthmaniyyah sehingga pembubaran kerajaan setelah Perang Dunia I dan
undang-undang tahun 1925 (Tekke ve Zaviye Kanun) yang menjadikan semua
organisasi sufi tidak sah (undang-undang yang berlanjutan hingga sekarang).
Kakeknya, Maqâm-i Chelebi ke-31 adalah Mehmet Bâqir Chelebi (lahir 1901 di
Manisa Mevlevihane, meninggal, 1944); dia tinggal di Aleppo, Syria dan
merupakan pemimpin antarabangsa semua pondok Mevlevi di luar Turki dari 1925
hingga 1937, ketika dia diusir dari Syria. Kakek buyut Celebi Efendi (bawah,
kiri) dan datuk (bawah, kanan) dikebumikan di sebelah YenikapI Mevlevihanesi di
Istanbul.
Bapa Chelebi Efendi (di bawah, kiri), Maqâm-i Chelebi
ke-32, adalah Jelaluddin M. Bâqir Chelebi yang dilahirkan di Aleppo, Syria,
dianugerahkan doktor kehormatan, meninggal di Istanbul pada tahun 1996, dan
dikebumikan di Konya. Faruk Hemdem Çelebi Efendi (di bawah, kanan) juga
dilahirkan di Aleppo, Syria pada tahun 1950.
Ini adalah tradisi Mevlevi bahawa tidak ada yang
boleh memiliki gelar "Syekh Mevlevi" (diberi izin untuk memakai
"selendang sorban syeikh" [dastâr]) melainkan jika ini disahkan oleh
Chelebi Efendi saat ini: dalam hal seorang syeikh baru, dengan izin bertulis
[ijâzat] yang ditandatangani oleh Maqâm-i Chelebi untuk pangkat dan
tanggungjawab menjadi seorang syeikh; dalam hal seseorang yang diberi izin
[ijâzat] untuk menjadi syeikh oleh Maqâm-i Chelebi sebelumnya, penerimaan janji
baru [bay`at, bey'a] kesetiaan kepada otoritas Chelebi Efendi yang baru.
Ini bererti bahawa seseorang yang telah dipilih oleh
seorang syeikh Mevlevi untuk menjadi "wakil" atau "wakil"
[khalîfa, halife] (dan kebenaran untuk ini juga mesti disetujui oleh Maqâm-i
Chelebi), peringkat yang melibatkan beberapa orang wewenang mengajar
sebagaimana yang didelegasikan oleh syekhnya, secara otomatis tidak dapat
menjadi syekh Mevlevi setelah kematian syekh Mevlevi-nya. Dia mesti mendapat
kebenaran Maqâm-i Chelebi untuk menjadi seorang syeikh. Dan seseorang yang
telah diberi gelaran "halife" oleh seorang Syekh Mevlevi harus
berhati-hati untuk tidak menyimpulkan bahawa ini adalah hal yang sama dengan
"menjadi seorang syeikh" (dengan cara yang sama mungkin ada sedikit
perbezaan antara menjadi " halife "dan" shaykh "dalam
beberapa pesanan sufi Turki yang lain). Begitu juga, tajuk "shaykh"
atau "shaykha" atau "pôstneshîn" dalam organisasi Mevlevi
yang bebas juga tidak sah dalam tradisi Mevlevi.
Oleh kerana semua syekh Mevlevi tetap seperti itu
dengan terus diterima oleh Chelebi Efendi saat ini, ini berarti pangkat syekh
mereka dapat diambil jika mereka kehilangan penerimaan oleh Chelebi Efendi saat
ini, seperti oleh pelanggaran atau inovasi yang tidak dapat diterima terhadap
tradisi Mevlevi atau kegagalan etika yang sangat serius. Individu seperti itu
mungkin diminta untuk mengembalikan selendang serban Mevlevi [destar] dan
ijâzat (izin bertandatangan) mereka ke Maqâm-i Chelebi. Ini juga bermaksud
bahawa jika pemegang pangkat Makam-i Çelebi mati, maka semua syekh Mevlevi yang
diterima sebelumnya harus membuat janji setia yang baru [bay`at, bey'a] kepada
penggantinya dari keluarga Mevlana, Chelebi yang baru Efendi - janji yang mesti
diterima - agar tetap disetujui sebagai Syekh Mevlevi.
Permit semasa untuk menjadi Syekh Mevlevi disebut
sederhana, "izin dokumen" [nama icaz] dengan itu mengelakkan
perkataan "syekh," salah satu judul yang digunakan dalam organisasi
sufi yang dibuat haram menurut undang-undang 1925. Nama yang betul yang
digunakan pada zaman Uthmaniyyah adalah "dokumen shaykhhood"
[meshihatname, mashîkhat-nâma]. Kebenaran ini ditulis dalam bahasa Parsi pada
masa-masa sebelumnya; kemudiannya ditulis dalam bahasa Turki Uthmaniyyah ..
Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, izin telah diberikan untuk menjadi guru
Mesnevi, bukan seorang syeikh; namun, keizinan yang diberikan kepada guru
Mesnevi adalah "dokumen izin" umum [icazetname] yang sama yang
diberikan kepada syekh yang baru diberi kuasa, yang telah dilatih dalam Upacara
Solat Berputar (Sema).
Guru Masnavi [Mesnevihan] juga diizinkan memakai
selendang serban [destar] yang sama dengan seorang syeikh; hal ini juga
diizinkan untuk wakil syeikh [halife], dengan izin dari Maqâm-i Chelebi. Pada
zaman Uthmaniyyah, seorang darwis Mevlevi yang merupakan keturunan langsung
dari putra puteri Nabi Muhammad [disebut: sayyid] atau yang merupakan keturunan
patrilineal langsung dari Mawlânâ Rumi juga diizinkan memakai selempang serban.
Mevlevis yang memakai selempang serban diberi penghormatan tinggi sesuai dengan
peringkat mereka. Namun, orang penting yang memiliki pangkat syeikh adalah
orang yang diberi kuasa untuk memimpin tekke.
Semasa kepimpinan Mehmet Bâqir Chelebi (yang tinggal
di Aleppo, Syria dari sekitar tahun 1925 hingga 1937 ketika dia dideportasi ke
Turki, dan yang meninggal pada tahun 1944), sejumlah individu yang tidak
diketahui mungkin telah dilantik sebagai syekh Mevlevi di pondok-pondok di luar
Turki , seperti yang diperlukan.
Berikut
ini dianggap sebagai syekh Mevlevi dan guru Mesnevi; maklumat mengenai
bagaimana mereka diberi kebenaran tidak tersedia pada masa ini
1) Midhat Bahâri Beytur Efendi dari Istanbul
(1879-1971, Masnavi reciter [Mesnevi-han, Masnavî-khwân] di KasImpasha
Mevlevihane, pelajar Hüseyin Fahreddin Dede (wafat tahun 1911, diberi kuasa
sebagai syaikh pada tahun 1924, shaykh terakhir dari Bahariye Mevyye di Eyup,
berhampiran Istanbul), syekh Mevlevi pertama yang diizinkan memimpin Sema dalam
tempoh "Sema kebangkitan"
2) Tâhir Olgun Efendi (Tâhir'ül Mevlevî) Istanbul
(1887-1951), kebenaran [ijâzat] kerana menjadi guru Mesnevi [Mesnevi-hân,
Masnavî-khwân]
3) Abdülbâkî GolpInarlI Efendi (1900-1982, seorang
sarjana penting Mevlevi, pelajar Hüseyin Fahreddin Dede)
Semasa kepimpinan Jelaluddin Bâqir Chelebi (yang
tinggal di Istanbul, dan meninggal pada tahun 1996), sejumlah individu diberi
kuasa dan diberi izin bertulis [icazet, ijâzat] untuk menjadi syekh Mevlevi
atau guru Mesnevi. (Süleyman Loras Dede dilaporkan telah menggambarkan
pertemuan rahsia pada masa yang sangat menindas ketika undang-undang anti-sufi
diberlakukan dengan keras, ketika dia dilantik bersama dengan Selman Tüzün dan
Hüsrev Çelebi)
4) Ahmed Gavsi Baykara Efendi dari Istanbul (1902-1967,
putera syekh terakhir YenikapI Mevlevihane, Abdülbâkî Dede)
5) Hüsrev Enver (Hüsrev Çelebi) Efendi, dilahirkan
dalam cabang keluarga Konya Çelebi yang ditubuhkan di Afyonkarahisar
6) Münir Öztorun (Münir Çelebi) Efendi (meninggal
1972), dilahirkan dalam cabang keluarga Konya Çelebi yang ditubuhkan di
Afyonkarahisar, kebenaran [ijâzat] untuk menjadi guru Mesnevi [Mesnevi-hân,
Masnavî-khwân]
7) Süleyman Hayati Loras Dede Efendi (1904-1985,
digambarkan dalam Friedlander "The Whirling Dervishes," 1975)
8) O. S. Resûhi Baykara Efendi dari Istanbul
(1913-1989, putera syekh terakhir dari YenikapI Mevlevihane, Abdülbâkî Dede)
9) Selman Tüzün Efendi dari Istanbul (1905-1995, cucu
Hüseyin Fahreddin Dede, syeikh terakhir dari Behariye Mevlevihane; juga pemimpin
Sema, atau pôstneshîn, yang digambarkan dalam buku Friedlander, "The
Whirling Dervishes," 1975)
10) Andaç Arbash Efendi dari Ankara (1932-2003, yang
gurunya adalah Abdülbâkî GolpInarlI)
11) Abô 'l-Qâsem Tafazzolî Efendi dari Tehrân
(meninggal, 2004, kebenaran [ijâzat] kerana menjadi guru Mesnevi [Mesnevihan,
Masnavî-khwân])
12) Shefik Can Efendi dari Istanbul (1910-2005,
seorang guru Mesnevi, atau Mesnavihan [Masnavî-khwân], yang mendedikasikan
dekad terakhirnya menerjemahkan puisi Mawlan ke dalam bahasa Turki kontemporari
dari teks-teks Parsi yang asli; gurunya adalah Tâhirü'l-Mevlevi- -Tâhir Olgun,
seorang Mesnevihan (dengan siapa dia mula belajar pada tahun 1935 dan dari
siapa dia mendapat kebenaran bertulis [icazet-name] untuk menjadi Mesnevihan) yang
meninggal pada tahun 1951 - dan Midhat Bahâri Beytur yang meninggal pada tahun
1971
13) Hüseyin Top Efendi dari Istanbul (b. 1933,
seorang Hâfizu 'l-Qur'ân yang telah memimpin Sema di Galata Mevlevihane dan
yang gurunya adalah Midhat Bahâri Beytur)
14) Tughrul Inancher Efendi dari Istanbul (b. 1946,
pemimpin semasa perintah sufi Helveti-Jerrahi; mulai tahun 1993, dia adalah
pengarah kumpulan pemuzik Kementerian Kebudayaan Turki dan pernah menjadi
pemimpin Mevlevi (postneshin) dari kumpulan Sema di Istanbul yang terdiri
daripada para darwis Jerrahi yang dilatih sebagai semazen)
15) Nail Kesova Efendi dari Istanbul (sekitar tahun
1936, yang gurunya adalah Ahmet Bican Kasapoglu, dan yang selalu memimpin
kumpulan Sema di Galata Mevlevihane)
16) Kabir Helminski Efendi dari AS (b. 1947)
Semasa kepimpinan Ketua Chelebi sekarang, Fâruk
Hemdem Chelebi (dari Istanbul), yang berikut telah diberi kuasa dan diberi izin
bertulis [icazet, ijâzat] untuk menjadi syekh Mevlevi (atau seorang guru
Mesnevi, dalam dua kes):
17) Shems YIlmaz (Remzi) SusamIsh Efendi dari Sivas
(b. 1939, salah satu semazen tertua di zaman kebangkitan Sema; putra Mehmet
Dede, juga dikenal sebagai Sivas Dede, yang fotonya muncul dalam buku
Friedlander 1975 yang menyatakan bahawa dia berumur 83 tahun dan sudah semazen
sejak berumur 15 tahun)
18) Süleyman Wolf Bahn Efendi dari Jerman (b. 1944)
19) Hüseyin Peter Cunz Efendi dari Switzerland (b.
1949)
20) Mürsel Michaël Derkse Efendi dari Belanda
(1953-2020)
21) Emin IshIk Efendi dari Istanbul (1936-2019; keizinan
[ijâzat] untuk menjadi guru Mesnevi [Mesnevihan]; seorang guru Mesnevi di
Istanbul, yang gurunya adalah Midhat Bahâri Beytur Efendi; dia juga seorang
Hâfizu 'l-Qur'ân )
22) Kadri Yetish Efendi dari Istanbul (sekitar tahun
1931, yang selalu memimpin kumpulan Sema di Galata Mevlevihane, yang datuknya
adalah seorang Mevlevi, dan yang gurunya adalah Midhat Bahâri Beytur)
23) Nadir KarnIbüyükler Efendi dari Konya (b. 1959,
yang selalu mengetuai kumpulan Sema di Konya)
24) NâsIr Abdülbâkî Baykara Efendi dari Istanbul (b.
1948, yang dibesarkan dalam keluarga Mevlevi, yang ayahnya adalah O. S. Resûhi
Baykara Efendi, dan kakeknya adalah syekh terakhir YenikapI Mevlevihane).
25) Hüseyin Erek Efendi dari Istanbul (b. 1960;
seorang Hâfizu l-Qur'ân, salah seorang pemimpin masjid besar, pemimpin kumpulan
Sema, dan seorang guru Mesnevi)
26) Ibrahim Gamard Efendi dari AS (tahun 1947)
27) Mohammad Bordbâr Efendi dari Tehrân (kebenaran
[ijâzat] kerana menjadi guru Mesnevi [Mesnevihan], seorang sarjana dan guru
Mesnevi di Iran yang telah bertahun-tahun menulis komen mengenai Masnavi,
seorang pelajar Allahyarham Abô 'l- Qâsem Tafazzolî Efendi)
28) Fahri ÖzçakIl Efendi dari Konya (b. 1961, semazen
dan kemudian semazenbashI untuk Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan Republik
Turki [Konya Türk Tasavvuf Müzighi Toplulughu, 1990], yang ditunjuk oleh
Kementerian sebagai postneshin utama kumpulan Sema Kementerian , yang
digambarkan dalam buku Friedlander, "The Whirling Dervishes," 1975)
29) Mustafa Gustavo Martinez Efendi dari Amerika
Syarikat (Florida) dan Columbia
30) Bahâüddin Tâhâ Hidâyetoghlu Efendi dari Konya (b.
1975, seorang doktor yang dibesarkan dalam keluarga Mevlevi)
31) YIlmaz Kafadar Efendi dari Istanbul (pakar bedah,
bekas semazen, dan penyokong lama Jelaluddin M. Bâqir Chelebi Efendi)
32) Ahmet Sami Küçük Efendi dari Konya (b. 1969,
semazen dan kemudian semazenbashI untuk Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan
Republik Turki [Konya Türk Tasavvuf Müzighi Toplulughu, 1990])
33) YIldIrIm Ekin Efendi dari Amsterdam, Belanda
(sekitar tahun 1970 di Eregli, Turki berhampiran Konya)
34) Abdul Aziz Malcolm Dart Efendi dari Melbourne,
Australia (b. 1953, England; pemimpin Perintah Mevlevi Australia sejak 1986)
35) Mim Kemâl Öke Efendi dari Istanbul (b. 1955,
profesor sains politik)
36) Nezih Chetin Efendi dari Istanbul (b. 1961, mulai
tahun 1993 dia adalah semazenbashi dari kumpulan Helveti-Jerrahi Sema, kemudian
dilantik pada tahun 2016 sebagai pengganti Mevlevi (halife) ketua kumpulan Sema
(postneshin), Tughrul Inancher Efendi , dan kemudian dilantik pada bulan Mei
2018 sebagai pemimpin Mevlevi (postneshin) kumpulan Sema.)
Selain melantik syekh Mevlevi baru, Fâruk Hemdem
Chelebi Efendi telah bekerja keras untuk mendapatkan pemahaman dan sokongan
dari Kerajaan Turki untuk apa yang masih ada dalam tradisi Mevlevi di Turki.
Dia sering pergi ke ibu kota, Ankara, untuk bertemu dengan pegawai Kementerian
Kebudayaan dan Pelancongan (dan adiknya, Esin Chelebi Bayru telah menghadiri
banyak pertemuan seperti itu ketika dia tidak hadir).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan