Menurut Kalam Hikmah ke 22 , Imam Ibnu Athaillah
Askandary
Setiap nafas yang
dihela sentiasa berada dalam pertimbangan qadar Allah SWT
Apa yang
diungkapkan oleh Syeikh Ibn ‘AtaiLlah as-Sakandari q.s. telah dijelaskan oleh
Allah SWT sendiri di dalam al-Quran,surah al-An’am ayat 59-60,firmanNya
Maksudnya : “ Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan
segala yang ghaib,tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja,dan
Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun
pun melainkan Dia mengetahuinya,dan tidak jatuh sebiji bijirin pun dalam
kegelapan bumi dan tidak berguguran yang basah mahupun yang kering
melainkan semuanya ada tertulis di dalam kitab ( Luh Mahfuz ) yang terang
nyata.Dan Dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam,dan mengetahui apa yang
kamu kerjakan pada siang hari; kemudian Dia bangunkan kamu dari tidur,untuk
disempurnakan ajal kamu yang telah ditetapkan.Kemudian kepadaNyalah kamu
akan kembali,kemudian Dia menyatakan kepada kamu apa yang telah kamu lakukan.”
- Perkataan al-nafs dalam konteks ini adalah nyawa atau nafas yang keluar masuk daripada badan manusia dan mengambil masa yang tertentu.Sehubungan ini setiap nafas yang dihela senantiasa terikat dengan qadar atau ketentuan Allah.Sememangnya ketentuan atau qadar Allah terlaksana dengan qudrat dan iradat Allah Yang Maha Bijaksana.Apa yang berlaku sebenarnya telah ditetapkan sejak azali dan kesemuanya berada dalam ilmu Allah Yang Maha Mendalam lagi Maha Luas.
Perlu
diinsafi bahawa ketetapan dan taqdir Allah SWT ke atas segala makhlukNya
terbahagi kepada dua bentuk :
i
Segala yang dicipta oleh Allah adalah berada di bawah ketentuan Allah secara
langsung tanpa ada usaha dan ikhtiar atau pilihan makhlukNya ( مسير/ musayyar
) contohnya peredaran bumi,bulan,matahari dan segala planet adalah
ketentuan Allah yang mutlak.
ii
Terdapat juga ketentuan Allah yang memberi peluang kepada hamba-hambaNya
untuk berusaha dan berikhtiar seperti semua perbuatan yang mengandungi niat dan
tujuan tertentu.Laku perbuatan seperti ini mengandungi nilai baik buruk,pahala
dosa,mulia hina,indah dan jelek.
Beriman
kepada qadha` dan qadar Allah adalah salah satu rukun dan prinsip keimanan
dalam Islam.Keterangan daripada Saidina Ali Kr.W. ketika menjawab soalan
mengenai qadha` dan qadar Allah adalah sebagaimana berikut :
i
Ketika Allah menjadikan anda,adakah Dia menciptakan anda menurut kehendakNya
atau menurut kehendak anda ?
ii
Adakah Allah menghidupkan anda menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
iii
Adakah Allah mematikan anda menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
iv
Setelah itu anda diperhitungkan,adakah perhitungan Allah itu menurut
kehendakNya atau kehendak anda ?
- Qadar Allah yang terlaksana ke atas setiap nafas yang dihela hendaklah diterima dengan penuh kehambaan dan ketaatan.Tidak kira hembusan nafas itu bersifat kurniaanNya atau sebaliknya.Bersifat melapangkan atau menyempitkan,bersifat mengadakan atau meniadakan.Tidak boleh dipertikaikan lagi qadar Allah ke atas setiap nafas yang dihembuskan atau nafas yang ditarik kesemuanya dalam ketetapanNya samada kita rela atau sebaliknya.Firman Allah :
Mafhumnya : Patutkah
sesudah itu mereka mencari yang lain daripada peraturan Allah ? Padahal
kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi,samada
dengan sukarela atau pun terpaksa,dan kepadaNyalah
mereka dikembalikan.( Al-Quran,Surah Ali ‘Imran ayat 83 )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan