AL IMAM AL
ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT
SUHRAWARDIYAH]
Sekarang marilah kita mulai dengan
menyenaraikan perincian mazhab ahli sufi dalam bidang aqidah ;
Kaum sufi sepakat beriktikad bahawa
ALLAH Taala adalah Tuhan yang Maha Esa tiada sekutu bagiNya, tiada lawan, tiada
penyerupaan dan persamaan terhadapNya. Dialah ALLAH yang sifatNya seperti yang
difirmankan sendiri olehNya, namaNya juga seperti nama yang dikhabarkan
olehNya.
Maha Suci ALLAH dari berjisim,
kerana jisim itu sesuatu yang tergabung dari beberapa bahagian, secara langsung
bahagian-bahagian ini perlu kepada pencipta yang dapat memasangnya. Maha Suci
ALLAH dari yang demikian.
ALLAH Taala juga bukan suatu jauhar
1 (benda), kerana jauhar memerlukan ruang.
Maha Suci ALLAH ; bahkan Dialah yang
Maha Pencipta bagi setiap benda dan ruang.
ALLAH Taala juga bukan suatu aradh ,
kerana aradh itu keadaannya berubah-rubah dari satu masa ke satu masa yang
lain, sedangkan ALLAH itu Maha Kekal ; sekali-kali tidak berlaku pada diriNya
segala gabungan, pemisahan dan pembahagian (sepertimana halnya makhluk).
Maha Suci ALLAH yang tak pernah
terganggu bila diingat-ingat oleh hambaNya, akal
tak pernah dapat menjangkauNya,
kata-kata tak mungkin dapat enggambarkanNya, segala isyarat tak pernah dapat
menunjuk ke arahNya, rikiran tak pernah mampu meliputiNya dan segala
pengelihatan tak pernah dapat memandang padaNya.
Tiap sesuatu telah ditetapkan
olehNya. Makhluk tak harus bicara soal "keadaan"Nya, tapi sayugia
berkata tentang "kewujudan"Nya. Kerana bukan semua yang wujud itu
punya keadaan tertentu, sebaliknya tiap keadaan itu pasti merupakan sesuatu
yang wujud. Maha Suci ALLAH dari segala yang tergambar oleh sangkaan, dari
semua yang terbayang oleh tahaman.
Jika kamu bertanya bilakah Allah?
Sesungguhnya ALLAH mendahululi bila dan masa. Jika kamu bertanya bagaimanakah
Dia? Sesungguhnya Zat ALLAH tak dapat disifatkan keadaanNya. Jika kamu bertanya
di mana Dia? Sesungguhnya kewujudan ALLAH mendahului kewujudan ruang dan
tempat, kewujudanNya mewujudkan segala yang ada, Dia mencipta sesuatu tanpa
memerlukan sebab, zatNya tak dapat dibayangkan, perbuatanNya tak dapat
dipersoalkan.
Maha Suci ALLAH ; akal dan
pengelihatan terhijab dariNya. Kerana akal hanya mampu untuk sampai kepada
sesuatu yang setaraf dengannya. Sementelahan pula akal itu adalah perkakas
untuk menghambakan diri kepada ALLAH, bukan alat untuk menunjuk kepada
ketuhanan ALLAH.
Maha Suci ALLAH ; Zatnya tidak sama
dengan zat makhluk, sifatNya tidak sama dengan sifat makhluk ; sifatNya Maha
Mengetahui bukan kerana [perlu] menafikan jahil, sifatNya Maha Berkuasa bukan
kerana [perlu] menafikan lemah 1 .
Kaum Sufi sepakat menetapkan segala
sifat yang ALLAH sebutkan dalam kitabNya, juga yang sahih diriwayatkan dari
perkhabaran Sidnan Nabi <^ <&l seperti sifat al-wajh (wajah), al-yad
(tangan), an-nafs (jiwa), as-sam'u (pendengaran) al-basar (pengelihatan)...
semuanya itu diiktikadkan tanpa penyerupaan dengan suatu apa pun, dan
sekali-kali tidak dinafikan dengan berpandukan firmanNya :
...Maha Suci ALLAH tiada penyerupaan bagiNya dan Dia
Maha Mendengar lagi Maha Melihat. - Surah As-Syura : 11
Kaum sufi pernah ditanya orang
mengenai ALLAH, maka jawab mereka :- Jika kamu bertanya tentang zatnya maka :
Maha Suci ALLAH, tiada peyerupaan baginya
- Jika soalanmu tentang sifatNya
maka Dia adalah yang Maha Esa lagi tempat bergantung,
Dia tidak beranak lagi tidak
diperanakkan dan tiada suatu apa pun yang setaraj denganNya.
- Jika soalanmu tentang namaNya,
maka Dia adalah ALLAH yang tiada Tuhan melainkan Dia, Mengetahui yang ghaib
maupun yang nyata, Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
- Jika solanmu tentang perbuatanNya,
maka setiap hari Dia berkerja (mengurus segala ciptaanNya) ...
Tentang masalah al-istiwa'
(bersemayam diatas arash) kaum Sufi berpegang kepada kata- kata Imam Malik bin
Anas : "Al-Istiwa' adalah perkara yang sedia maklum, bagaimana ia ; itu
tak dapat dijangkau akal, beriman dengannya wajib, manakala bertanya tentangnya
adalah bid'ah!". Demikianlah juga pegangan kaum sufi tentang masalah
an-nuzul.
Kaum Sufi sepakat beriktikad bahawa
Al-Quran adalah kalam ALLAH, bukan makhluk. Al-Quran tertulis dalam mashaf
kita, dibaca dengan lidah kita, dihafaz di dalam dada kita. Inilah yang wajib
diiktikadkan tanpa perlu menyoalkan makhluk atau tidaknya apa yang tertulis dan
dibaca itu kerana sunnah Rasul tidak menyentuh perkara ini.
Kaum Sufi juga sepakat berpendapat
bahawa memandang Zat ALLAH di dalam syurga itu hukumnya harus. Yang ALLAH Taala
nafikan ialah melihat kepadaNya (dengan mata kepala) kerana pengelihatan
sebegini bererti organ mata dengan cara tertentu mengesan suatu objek... (Maha
Suci ALLAH dari sebarang penyerupaan). Dalam masalah ini Sidnan Nabi
mengibaratkan pandangan dengan pandangan, bukan soal objek yang dipandang.
Sabda Sidnan Nabi
“Sesungguhnya kamu akan memandang Tuhan kamu di hari
kiamat nanti ibarat kamu memandang bulan di malam purnama tanpa sebarang
halangan.”
Kaum sufi sepakat mengatakan bahawa
wajib beriman dan mengakui perkara-perkara yang disebutkan ALLAH Taala dalam
Al-Quran dan apa yang datang dari perkhabaran hadis Baginda Sidnan Nabi tentang [perkara-perkara ghaib] seperti
syurga, neraka, lauhul mahfuz, qalam, haudh, syafaat, sirat, timbangan mizan,
benteng pemisah di akhirat, azab kubur, soalan Munkar dan Nakir, ada yang akan
dikeluarkan dari neraka dengan syafaat dari para pemberi syafaat, dibangkitkan
sesudah mati, syurga dan neraka diciptakan untuk kekal abadi, ahli syurga kekal
abadi mendapat nikmat di dalam syurga, ahli neraka kekal abadi mendapat
azab di dalam neraka, dan orang
beriman yang masuk neraka bukan kerana dosa-dosa besar tidak akan kekal di
dalamnya.
Kaum sufi sepakat meyakini bahawa
ALLAH Taala menciptakan segala perbuatan
hamba-hambaNya, ALLAH jualah yang
menciptakan segala amalan mereka, demikianlah seperti yang difirmankan ALLAH
Taala :
Dan Allah-lah yang menciptakan kamu dan segala apa
yang kamu lakukan.
Surah As-Saffat : 96
Kaum sufi sepakat meyakini bahawa
semua makhluk akan mati dengan ajal masing-
masing. Begitu juga syirik dan
maksiat itu semuanya berlaku dengan qadha dan qadar ALLAH Taala dan tiada siapa
yang boleh membangkang ALLAH dalam soal ini,
Katakanlah : "ALLAH mempunyai hujah yangjelas
lagi kuat... " Surah Al-An'am : 149
dan ALLAH Taala tidak redha dari
hamba-hambaNya kekufuran dan maksiat, dan redha (dari Allah) itu tidak sama
dengan iradah (kehendak Allah).
Kaum sufi berpendapat bahawa patut
solat menjadi makmum di belakang imam yang
baik dan yang tidak baik. Kaum sufi
tidak mewajibkan syurga bagi seorang Islam semata-mata kerana kebaikan yang
dilakukannya, kaum sufi juga tidak mengata dia ahli neraka semata-mata kerana
dosa besar yang dilakukannya.
Kaum sufi berpendapat bahawa
kekhalifahan itu tertentu kepada orang Quraisy ; tidak boleh bangsa lain
merebut kekhalifan dari mereka. Kaum sufi tidak melihat keharusan pemberontakan
melawan pemerintah, walaupun pemerintah itu zalim.
Kaum sufi beriman dengan semua kitab
yang diturunkan kepada para nabi dan rasul.
Sesungguhnya mereka semua adalah
manusia yang paling utama, dan yang terutama di kalangan mereka ialah Baginda
Nabi Muhammad ^j yang telah dijadikan ALLAH Taala sebagai penutup segala nabi.
Dan manusia paling utama sesudah
Saiyidina Rasulullah ialah Saiyidina
Abu Bakar, kemudian Saiyidina Umar,
kemudian Saiyidina Uthman, kemudian Saiyidina Ali, kemudian sepuluh sahabat
yang dijamin syurga oleh Saiyidina Rasulullah kemudian orang mukmin pada kurun
yang diutus padanya Saiyidina Rasulullah kemudian para ulama yang beramal
dengan ilmu, kemudian manusia yang paling memberi manfaat kepada manusia lain.
Kaum sufi sepakat mengatakan bahawa
para rasul itu lebih mulia dari para malaikat,
namun bersalah-salahan pendapat
mereka tentang kemuliaan malaikat keatas orang beriman, tapi yang jelasnya
dikalangan malaikat ada yang lebih mulia antara satu sama lain sepertimana
dikalangan orang mukmin ada yang lebih mulia antara satu sama lain.
Kaum sufi sepakat mengatakan bahawa
mencari rezeki halal adalah satu kefardhuan, dan bumi ini tidak sunyi dari yang
halal, kerana ALLAH Taala telah menuntut hamba-hambaNya mencari yang halal.
ALLAH sekali-kali tidak menuntut hamba dengan suatu perkara melainkan perkara
itu pasti ada ; mungkin banyak di satu tempat dan sedikit pula di satu tempat
yang lain. Maka siapa yang zahirnya baik tidaklah patut diragui harta dan
sumber pendapatannya.
Kaum sufi sepakat meyakini bahawa
kesempurnaan iman itu ialah berikrar dengan lisan, tasdiq (meyakini) dengan
hati dan mengamalkan dengan perbuatan. Maka barangsiapa meninggalkan ikrar
sesungguhnya dia kafir, siapa meninggalkan tasdiq sesungguhnya dia munafik, dan
siapa yang tidak beramal dengan perbuatan maka sesungguhnya dia mubtadi' (ahli
bid'ah). Kaum sufi berpendapat bahawa kemuliaan manusia itu berdasarkan
ketinggian imannya, hanya mengetahui Islam dengan hati itu tidak berguna selagi
tidak mengucap dua kalimah syahadah, kecuali dihalang oleh suatu keuzuran yang
diiktiraf oleh syarak.
Kaum sufi berpendapat bahawa
istisna' dalam soal iman itu dibolehkan dengan syarat [ucapan InsyALLAH itu]
disebut langsung sesudah ikrar dan ia disebut untuk menyungguhkan ikrar, ini
kerana soal iman itu perkara yang ghaib. Sidi Al-Hasan Al-Basri pernah ditanya
: 'Apakah benar-benar tuan ini beriman?!" Maka beliau menjawab :
"Jika iman yang kau maksudkan itu ialah pengakuan (Islam) yang menjamin
nyawaku, menghalalkan sembelihanku dan pernikahanku ; maka sesungguhnya memang
benar-benar aku beriman. Tapi jika iman yang kau maksudkan ialah iman yang
menjamin aku masuk syurga, menyelamatkan aku dari neraka, iman yang diredhai
ALLAH ; maka aku adalah orang beriman, Insya ALLAH." Dalam Al- Quran,
ALLAH Taala pun melakukan istisna ' iaitu dalam firmanNya :
...kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram -Insya
Allah- dalam keadaan aman... - Surah Al-fath : 27
dalam perkara ini ALLAH menyebut
(Insya Allah) walaupun ia tidak syak lagi.
Ada ulama sufi telah ditanya
mengenai istisna' ALLAH Taala dalam ayat tadi, beliau
menjawab : "ALLAH mahu mendidik
hamba-hambaNya melalui istisna' ini, ALLAH mahu mengingatkan mereka bahawa
ALLAH Taala yang Maha Sempurna pengetahuanNya pun berkata (Insya Allah), maka
makhluk yang lemah pengetahuannya sudah tentu lebih patut untuk tidak
menghukumkan sesuatu melainkan dengan mengembalikannya kepada kehendak ALLAH
jua." Seterusnya Baginda Sidnan
Nabi dalam ucapannya kepada ahli kubur
berkata :
...dan kami -Inysa Allah- akan mengikut kamu semua. -
Riwayat At-Tirmizi
...di sini Baginda tetap menyebut
(Insya Allah) sedangkan Baginda tak pernah meragui bahawa mati pasti terjadi,
dan pasti semua orang akhirnya akan menjadi ahli kubur. Dengan ini jelaslah
bahawa istisna' juga turut memberi erti kepastian.
Kamu sufi sepakat berpendapat
mengenai keharusan melakukan suatu pekerjaan,
berniaga dan bertukang yang mana itu
semua dibuat untuk bertolong bantu sesama manusia bagi mendatangkan kebaikan
dan ketaqwaan, namun kaum sufi melihat semua usaha itu tidaklah memberi apa-apa
bekas untuk mendatangkan rezeki. Kaum sufi juga berpendapat bahawa pekerjaan
terakhir yang dapat dilakukan buat mencari rezeki ialah minta sedekah, tapi ini
tidak halal dikerjakan oleh orang kaya dan orang yang punya maruah sempurna.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan