Catatan Popular

Khamis, 28 Julai 2016

KITAB ADABUL MURIDIN : [3] KEFAKIRAN TIDAK BERERTI TASAWWUF



AL IMAM AL ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT SUHRAWARDIYAH]
 
Kefakiran tidak bererti tasawuf, namun hujung kefakiran adalah pangkal tasawuf.
Begitulah halnya dengan zuhud ; zuhud tidak bererti fakir.

Takrif fakir dalam terminologi sufi bukan sekadar miskin yang tidak memiliki apa-apa, bahkan fakir yang terpuji ialah yakin sepenuhnya kepada ketentuan ALLAH dan redha dengan segala yang telah ditetapkan olehNya.

Seorang sufi tidak sama dengan orang malamati tidak menzahir kebaikan diri dan tidak pula menyembunyikan kejahatan, sedang orang sufi ialah mereka yang tidak sibuk dengan apa yang orang lain kata dan tak peduli apakah mereka diterima orang lain atau ditolak.

Jika seseorang tidak lagi memikirkan soal mencari rezeki dan telah yakin benar terhadap jaminan ALLAH serta bulat tawakkalnya maka kaum sufi sepakat memutuskan bahawa yang terlebih afdhal baginya ialah meninggalkan pekerjaan dan perusahaan untuk menumpukan ibadah membuat ketaatan sepenuh masa, melainkan kalau khalwah (bersendirian) maupun jalwah (ramai) terasa sama olehnya, uzlah (mengasingkan diri) maupun bergaul tiada bezanya ; maka inilah orang yang dapat menghayati kekuasaan ALLAH dalam setiap keadaan.

Ulama sufi berkata :

"Jangan kau menyibukkan dirimu dengan rezeki, nanti imanmu kepada yang Maha Memberi Rezeki akan diragui lalu hilanglah keyakinanmu terhadap jaminan dariNya."

Seorang Sufi pernah ditanya :

 "Dari mana kamu makan? Lantas dijawab : Kalau sumbernya "dari mana" sudah lamalah habisnya".

Soalan yang sama ditanya kepada sufi yang lain, lantas dijawab : "Bertanyalah kepada Dia yang memberi aku makan ; dari mana Dia memberi aku makan?!".

Kaum Sufi sepakat mengatakan bahawa amalan seseorang bukan penyebab bahagia atau celaka dirinya, kerana Saidina Nabi telah bersabda :

Orang bahagia itu bahagia sejak ditentukan dalam perut ibunya, sedangkan orang celaka itu celaka sejak ditentukan dalam perut ibunya.

Kaum Sufi percaya kita mendapat pahala ialah kerana sifat pemurahnya ALLAH, jika dihukum ALLAH maka hukuman itu adalah keadilan dariNya. Sifat redha dan murka ALLAH Taala adalah qadim (sediakala sejak azali), tidak terpengaruh dengan perkerjaan mahkluk yang bersifat baharu. Siapa yang diredhaiNya akan digerak untuk melaksanakan amalan ahli syurga, siapa yang dimurkaiNya akan digerak untuk melakukan amalan ahli neraka.

Kaum Sufi mengatakan bahawa wajiblah setiap insan untuk redha dengan segala qadha dan qadar, sabar dengan ujian dan bersyukur dengan nikmat. Sesungguhnya rasa khauf (takut) dan raja' (harap) 2 adalah benteng yang menjaga seorang hamba dari tidak beradab dengan Tuhannya. Hati yang kosong dari rasa takut dan harap adalah hati yang punah. Selagi mana seorang insan berakal waras wajiblah dia mentaati hukum-hakam, suruhan dan larangan atau apa


Kaum Sufi berpendapat bahawa sifat kemanusiaan akan tetap dan kekal pada diri
manusia sekalipun dia mampu merentasi batas alam buana, cuma kemanusiaan seseorang itu kadang-kadang kuat dan kadang-kadang lemah.

Golongan siddiqin jiwanya bebas dari belenggu nafsu. Golongan arifin pula adalah orang yang bersih total dari sifat ma^mumah , manakala jika seseorang masih bertaraf murid maka mazmumahnya masih ada cuma ia tidak menyala.

Seorang hamba mampu meningkatkan dirinya dari satu hal (keadaan) kepada hal yang lebih tinggi hingga dapat mencapai darjat kerohanian tertentu yang membolehkannya melipat bumi, berjalan di atas air dan ghaib dari pandangan mata kasar.

Kaum Sufi melihat bahawa cinta kerana ALLAH dan benci kerana ALLAH merupakan
antara benteng iman yang terkuat, menyuruh orang lain membuat kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah kewajiban bagi setiap orang yang mampu melaksanakannya berdasarkan kemampuan masing-masing.

Ijmak kaum Sufi mengatakan bahawa karamah adalah hal yang harus berlaku kepada para wali ; baik di zaman Sidnan Nabi  maupun selain zaman Baginda. Kenabian seseorang bukanlah dikira dengan berlakunya mukjizat (perkara yang mencarik adat) keatas dirinya, kenabian itu bermula apabila seorang Nabi diutus (dengan wahyu) oleh ALLAH Taala.

Beza antara mukjizat dengan karamah ialah seorang nabi wajib baginya menzahirkan mukjizat dan mencabar penentangnya, sedangkan seorang wali wajib baginya menyembunyikan karamah melainkan ALLAH sendiri yang menzahirkannya. Sesungguhnya apa yang sabit disisi ALLAH itulah yang dizahirkan kepada makhlukNya.

Kaum Sufi menolak sikap bermujadalah yang tak berkesudahan dalam agama. Yang
mereka anjurkan ialah berkerja melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang keatas mereka.

Kaum Sufi sepakat mengatakan bahawa semua jenis pakaian adalah boleh digunakan melainkan pakaian yang ditegah oleh syariat -keatas kaum lelaki- yaitu pakaian yang kebanyakan (bahannya dari) kain ibraysam .

Kaum Sufi berpendapat cukuplah berpakain yang lama dan lusuh, kalau bertampung itu lebih afdhal kerana Baginda Sidnan Nabi bersabda :

Apa yang sedikit tapi mencukupi itu lebih baik dari yang banyak dan melalaikan. - Al-Jami'us Saghir


1 - Sifat mazmumah : sifat tercela, seperti pemarah, sombong, riya dll.

2 - jamaknya Dalam istilah sufi hal/ahwal bererti suatu keadaan maknawi yang berlaku pada diri seorang sufi.

3 - sejenis kain sutera mewah.


Sementelahan pula pakaian ini termasuk dalam persoalan dunia yang halalnya dihisab dan haramnya diazab, sepertimana sabda Sidnan Nabi

Barangsiapa meninggalkan pakaian yang indah di dunia sedangkan dia mampu untuk memakainya, nescaya ALLAH akan menyarungkannya dengan pakaian kemuliaan di hari kiamat. - Al-Mustadrak Lil-Hakim

Ada beberapa sebab mengapa kaum Sufi cenderung memilih pakaian bertampung,
antaranya ialah : pakaian sebegini lebih murah belanjanya, kurang koyaknya, lebih lama dapat dipakai, lebih dekat dengan sifat tawadhu', tahan lasak, dapat menahan hawa dingin dan panas, orang jahat tidak cenderung memandangnya serta dapat mencegah pemakai dari kejahatan dan sifat ego. Diriwayatkan dari Saiyidatina Ummul Mukminin Aisyah W bahawa beliau berkata :


Kekasihku Saiyidina Rasulullah  menyuruhku agar tidak membuang kain
tudungku yang terkoyak ; Baginda menganjurkanku untuk terus memakai dengan menampalnya.

Dalam satu hadis yang lain Saiyidina Ibnu Umar  meriwayatkan :


Aku pernah melihat Saiyidina Rasulullah  menampal baju Baginda, aku juga
pernah melihat Abu Bakar hanya berpakaian sehelai aba'ah\ aku juga pernah melihat UmarAl Khattab menampal jubahnya dengan beberapa tampungan.

Diriwayatkan dari Saiyidina Anas bin Malik j katanya :

Warna yang paling digemari oleh Saiyidina Rasulullah ialah hijau.

Sesungguhnya pakaian ahli syurga berwarna hijau. - Al-Jami'us Saghir

Dalam hadis lain Saiyidina Anas meriwayatkan sabda Saiyidina Rasulullah  :

Pakaian terbaik kamu ialah yang berwarna putih - As-Sunan Al-Kubro Lin-Nasa'i

Maksud hadis ini ialah pakaian putih merupakan pakaianmu yang tercantik dan yang paling sesuai dipakai untuk sekelian manusia.

Kaum Sufi sepakat berpendapat bahawa sunat hukumnya mengelokkan suara ketika
membaca Al-Quran selagi tidak menjejaskan makna bacaan, berdasarkan sabda Sidnan Nabi

Hiasilah Al Quran dengan suaramu. - Al-Mustadrak Lil-Hakim


Sabda Baginda lagi

Sesungguhnya tiap sesuatu ada perhiasannya dan perhiasan Al Quran itu ialah suara yang merdu. Aj-Jami'us Saghir

Walau bagaimanapun mereka menghukumkan makruh jika bacaan dilakukan dengan lagu yang terputus-putus.

Mengenai lagu qasidah dan syair pula Saiyidina Rasulullah  pernah
ditanyakan tentangnya, maka sabda baginda :

Syair adalah kata-kata ; jika baik maka baiklah ia, jika buruk maka buruklah ia.

Jadi syair yang baik ialah kata-kata nasihat, hikmah, yang mengingatkan tentang keagungan ALLAH serta mensyukuri nikmatNya, juga yang menyebut sifat-sifat para solihin dan orang bertaqwa. Syair-syair begini sunat didengar. Syair yang harus pula ialah kata-kata mengenai runtuhan desa, kampung halaman, penderitaan jiwa dan kisah umat manusia. Syair yang haram ialah kata-kata ejekan dan omongan bodoh. Syair yang makruh ialah gambaran wajah jelita, pipi, bentuk tubuh, alunan rambut dan apa-apa yang disukai oleh tabiat nafsu. Kecuali bagi seorang alim yang rabbani (terdidik dan mendidik) kerana dia dapat membezakan antara tabiat (yang normal) dan syahwat, mampu membezakan antara ilham dan was-was. Alim rabbani ialah peribadi yang dapat membunuh nafsunya dengan riadhah dan mujahadah, jiwa manusiawinya telah disucikan dan kepentingan diri telah diungkai. Peribadi sebegini disifatkan oleh ALLAH sebagai :

Mereka adalah orang yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti mana yang baik - Surah Az-Zumar : 18

Tanda seseorang telah mencapai tahap ini ialah : pujian dan kejian dirasakan sama, diberi atau tidak tiada berbeza, dipulaukan atau dikawan sama sahaja. Dikalangan syeikh sufi ada yang pernah ditanya tentang hukum sama' 1 (mendengar syair), beliau menjawab : "Sunat hukumnya bagi ahli hakikat, harus untuk ahli ibadah dan orang-orang warak, manakala untuk orang yang bernafsu rakus maka hukumnya makruh". Sidi Al-Junaid Al-Baghdadi 2 telah ditanya mengenai sama', jawab beliau : "Apa jua yang boleh mengarahkan hamba mengadap ALLAH Taala... itu dibolehkan".

Mendengar suara merdu dan nyanyian yang baik merupakan makanan jiwa dan ini
dibenarkan dalam syariat. Secara dasarnya suara merdu adalah sesuatu yang dipuji. Firman ALLAH Taala :

ALLAH menambah pada ciptaanNya dengan apa yang dikehendakiNya. - Surah Fathir : 1

Ada pendapat yang menafsirkan bahawa yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah suara yang elok dan merdu.

Ada ulama sufi berkata :

"Suara merdu tak dapat memasukkan apa-apa ke dalam jiwa, namun ia mampu menggerakkan apa yang ada di dalamnya".

Ahli sama' punya tingkatan yang berbeza-beza terhadap apa yang mereka dengarkan ; ada yang mendengar hingga diselubungi perasaan takut, atau sedih, atau rindu hingga menyebabkan dia menangis, mengaduh, menjerit, mengoyak baju, pengsan dan tak tentu hala.

Ada yang mendengar hingga diselubungi rasa harap, suka dan gembira hingga rasa
terhibur lalu menari, bertepuk tangan. Dalam satu riwayat dikhabarkan bahawa Nabi Daud   akan menari bila merasa ketenangan jiwa. Diriwayatkan bahawa Saiyidina Ali
berkata :

aku bersama Zaid dan Jaajar datang mengadap Baginda Nabi Baginda lantas bersabda kepada Jaajar : ((Engkau menyerupai rupa paras dan budi pekertiku)),
kerana terlalu gembira dengan sabda Baginda, Jaajar melompat-lompat kegirangan. Baginda kemudian bersabda kepada Zaid : ((Engkau saudara kami juga kerabat dikalangan kami)), mendengarkan itu Zaid terlompat-lompat. Baginda kemudian bersabda kepadaku (Ali) : ((Engkau pula sebahagan dari diriku dan aku sebahagian dari dirimu j), lantas aku pun terlompat-lompat.

Sidi Abu Ubaidah 1 mendefinasi kalimat hajala sebagai : mengangkat sebelah kaki kemudian melompat dengan kaki yang sebelah lagi, kalimat ini kadangkala turut bererti melompat dengan kedua belah kaki. Yang jelasnya kata kerja ini memberi erti gerakan melompat dan bukan berjalan.

Dalam keadaan lain ada orang mendengarkan sama' hingga diselubungi rasa rindu yang mendalam terhadap apa yang disebut dalam qasidah atau syair itu. Rasa rindu ini mendorongnya secara spontan bangun dari duduknya umpama seorang perindu ingin pergi kepada kekasihnya ; bilamana mendapati ia tak mungkin sampai kepada yang dirindui dia berulang-ulang duduk- bangun dan berputar-putar ditempatnya. Ini mungkin terjadi apabila berlakunya hal ulang-alik antara jasad dan roh waktu mendengar sama' . Ini kerana jasad itu sifatnya rendah ; tercipta dari tanah, roh pula rohaniah yang tinggi ; tercipta dari kegembiraan, dengan itu roh naik ke alamnya
dan jasad pula turun ke tempatnya hinggalah keadaan menjadi tenang. Kadang-kadang kaum sufi melakukan perkara tadi kerana perasaan gembira dan kelapangan jiwa waktu mendengar sama', ini tidak dilarang cuma ia bukanlah sifat golongan muhaqqiqin.

Dihikayatkan bahawa Sidi Abdullah Ahmad Bin Atha' Ar-Rouzbari berkata :

 "Rahsia orang yang jujur mendengar sama' tiga perkara : kenal ALLAH, setia dengan janji padaNya, dan menghimpun hemah." Tempat majlis sama' diadakan haruslah berbau harum, terhormat, tidak

Mendengar sama' itu hendaklah dengan tiga makna : mendengar dengan mahabbah,
mendengar dengan takut, mendengar dengan harap.

Gerakan yang berlaku waktu mendengar sama' itu ada tiga jenis : pertama kerana jiwa terhibur, kedua kerana wajd  ketiga kerana khauj (takut). Jiwa rasa terhibur itu ada tiga alamat : menari, bertepuk tangan dan gembira Wajd ada tiga alamat : pengsan, kebimbangan hati dan jeritan. Khaufa.d& tiga alamat : tangisan, menampar diri dan pekikan.


Tiada ulasan: