AL IMAM AL
ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT
SUHRAWARDIYAH]
Ijmak ahli Sufi menegaskan bahawa
wajib hukumnya mempelajari segala hukum syariat yang mesti diketahui serta
darihal halal dan haram dalam agama (ilmu fardhu ain). Ilmu ini wajib dituntut
supaya amalan sejajar dengan ilmunya. Pepatah sufi mengatakan : "Ilmu tanpa
amal ; mandul, amal tanpa ilmu ; penyakit." Sabda Saiyidina Rasulullah
Menuntut ilmu adalah kewajiban setiap orang Islam. -
Sunan Ibnu Majah
Kaum Sufi memilih mazhab salafus
soleh dari kalangan ulama feqah yang pakar dalam bidang hadis. Kaum sufi tidak
menolak perkara ikhtilaf yang berlaku antara ulama dalam ranting-ranting agama
kerana Sidnan Nabi telah bersabda :
Ikhtila/ (perselisihan pendapat) dikalangan umatku
adalah rahmat
Mengenai ulama yang diiktiraf
perselisihan mereka sebagai rahmat, kaum Sufi
berpendapat bahawa mereka itu ialah
para ulama yang berpegang teguh kepada kitab ALLAH, berjuang mengikut sunnah
Saiyidina Rasulullah j <^ ^ dan mencontohi para sahabat. Ulama-ulama ini
terbahagi kepada tiga golongan : ulama hadis, ulama feqah dan ulama sufi.
Ulama hadis berpegang teguh kepada
makna yang zahir dari hadis Saiyidina Rasulullah yang merupakan asas agama.
Konsep ini didasarkan kepada firman
ALLAH :
Dan apa yang datang dari Rasul hendaklah kamu ambil,
manakala yang ditegah oleh Baginda wajiblah kamu meninggalkannya. - Surah
Al-Hasyr : 7
Ulama hadis adalah para pengawal
agama yang telah bekerja keras menuntut ilmu hadis, mengajarkannya, memahami
isi kandungannya dan menyaring riwayat-riwayat hadis yang sahih dan yang tidak
sahih.
Ulama Feqah - yang benar ilmunya -
mengatasi kedudukan ahli hadis kerana
keistimewaan mereka dalam memahami
dan menggali hukum dari hadis, juga kefahaman mereka yang mendalam terhadap
aturan hukum-hukam agama ; membezakan yang mana nasikh dan mansukh, muthlak dan
muqayyad, mujmal dan mufassar, khas dan 'aam, muhkam dan mutasyabih. Pendek
kata para ulama feqah adalah ahli hikmah dan golongan terkemuka dalam agama
Islam.
Golongan sufi menyetujui kefahaman
serta perjalanan golongan feqah dan hadis selagi mana tetap berada diatas
landasan sunnah dan tidak didasari oleh nafsu. Mana-mana ahli sufi yang tidak
mengetahui suatu hukum syarak akan merujuk kepada ulama feqah dan hadis, bila
dua golongan ini sependapat maka ahli sufi bersama pendapat mereka. Jika
berlaku khilaf antara ulama feqah dan ulama hadis dalam menentukan satu hukum,
ahli sufi akan memilih pendapat yang terbaik dan yang lebih patut diikut ;
dalam mazhab sufi tidak boleh mencari-cari helah
(dalam melaksanakan apa-apa hukum),
juga tidak boleh mengikut dorongan syahwat (dalam apa jua perkara).
Lebih dari itu golongan sufi telah
diistimewakan ALLAH Taala dengan ilmu-ilmu yang
tinggi serta ehwal yang mulia. Ahli
sufi membicarakan persoalan hubungan (sesama ALLAH dan sesama manusia), gerak
dan diam (dalam jiwa) yang tak nampak oleh mata kasar, maqam- maqam yang
terpuji seperti maqam taubat, zuhud, warak, sabar, redha, tawakkal, cinta,
takut, harap, musyahadah (penghayatan), ketenangan, yakin, qana'ah, kejujuran,
ikhlas, syukur, zikir, fakir, muraqabah (awas), iktibar, gementar, mengagungkan
ALLAH, membesarkan ALLAH, menyesal, malu, jam'u, tafriqah, fana' (sirna), baqa'
(kekal), mengenal diri, melawan nafsu, melatih jiwa, pengetahuan yang seni-seni
mengenai sifat riya' (menunjuk-nunjuk kemampuan
diri), syahwat yang tersembunyi,
syirik khafi (syirik tersembunyi) dan bagaimana cara mahu selamat dari
penyakit-penyakit tadi.
Golongan sufi juga mampu menggali
ilmu-ilmu yang tak tercapai oleh para ulama feqah seperti perbahasan mengenai
halangan dan rintangan (yang menyekat perjalanan menuju Allah), hakikat segala
zikir, mengikhlaskan tauhid, peringkat-peringkat tafrid, rahsia-rahsia
tersembunyi di dalam jiwa, kesirnaan yang baharu bila mengadap yang Maha Qadim,
hilang segala ehwal, menghimpun segala yang tercaing, berpaling dari segala
maksud dengan meninggalkan sikap menentang.
Golongan sufi adalah manusia-manusia
yang diistimewakan ALLAH untuk memahami segala permasalahan dari
perkara-perkara yang disebutkan tadi dengan terjun secara langsung ke medannya,
merempuh segala rintangannya dengan menggadai nyawa. Dengan itu bagi sesiapa yang
mendakwa-dakwi diri mencapai maqam itu dan ini dalam perkara-perkara yang
disebutkan tadi, para ulama sufilah yang akan berhadapan dengan mereka ; menuntut
agar didatangkan bukti dan dalil atas dakwaan seumpama itu. Para ulama sufilah
yang dapat menjelaskan mana yang benar serta mana yang salah dalam hal-hal
tersebut. Pendek kata ulama sufi adalah benteng, penolong dan pembesar agama
Islam.
Maka barangsiapa yang punya
kemusykilan dalam mana-mana bidang yang telah
dijelaskan hendaklah merujuk kepada
pakar di bidang tersebut. Siapa yang ingin mendapat penjelasan mengenai ilmu
hadis dan perawi-perawinya hendaklah merujuk kepada ulama hadis, bukan kepada
ulama feqah. Siapa yang ingin penyelesaian masalah berhubung soal-soal hukum- hakam
yang halus perinciannya hendaklah merujuk kepada ulama feqah. Siapa yang ingin jawapan
mengenai permasalahan hal ehwal tasawuf, latihan jiwa, seni-seni warak serta tingkatan
tawakkal hendaklah merujuk kepada
ulama sufi, bukan kepada yang lain. Siapa yang salah tempat merujuk bererti
salah memilih jalan dan menempuh lorong yang sempit.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan