AL IMAM AL
ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT
SUHRAWARDIYAH]
Istilah maqam (dalam literasi
tasawur) bererti pencapaian atau darjat hamba dihadapan ALLAH Taala dalam
beribadah kepadaNya. Firman ALLAH Taala :
Tiada seorang pun di antara kami (malaikat) melainkan
mempunyai
kedudukan yang tertentu. - Surah As-Saffat : 164
Tingkatan maqam yang dimaksudkan
ialah seperti berikut :-
Permulaan maqam ialah kesedaran ;
ertinya menginsafi diri dari kelalaian terhadap
ALLAH. Kemudian taubat ; ertinya
kembali kepada ALLAH (setelah menginsafi kelalaian) dengan kekal menyesali dosa
serta banyak beristighfar. Kemudian inabah ; ertinya merubah diri dari lalai
kepada zikir mengingati ALLAH. Ada pendapat mengatakan taubat ertinya rasa
gerun (dengan ancaman Allah), inabah ertinya keinginan untuk kembali kepada
ALLAH. Pendapat lain mengatakan : taubat pada yang zahir, inabah pada yang
batin.
Seterusnya warak ; ertinya
meninggalkan yang syubhat (tak jelas halal haramnya).
Kemudian muhasabatun nafs ; ertinya
mengkoreksi diri apakah meningkat atau menurun, apakah yang bertambah kebaikan
atau kejahatan. Kemudian iradah ; ertinya terus beramal tanpa rehat. Kemudian
zuhud ; ertinya meninggalkan kenikmatan dunia yang halal, menjauhi dunia dan
segala syahwatnya. Kemudian faqr (fakir) ; ertinya tidak memiliki matabenda
dunia serta mengosongkan hati dari apa yang tak tercapai oleh tangan. Kemudian
jujur ; ertinya : zahir dan batin sama sahaja. Kemudian at-tasobbur (menahan
sabar) ; ertinya menguatkan diri menempuh
segala rintangan dan menelan
kepahitan. Menahan sabar merupakan maqam terakhir bagi golongan murid.
Selepas maqam at-tasobbur meningkat
pula ke maqam sabar ; ertinya tidak mengadu dalam menanggung kepedihan.
Kemudian redha ; ertinya : rasa manis dengan ujian. Kemudian ikhlas ; ertinya
dalam beramal tidak nampak lagi makhluk, tujuannya hanya kerana ALLAH. Kemudian
tawakkal kepada ALLAH ; ertinya bergantung semata-mata kepadaNya, sama sekali
tidak mengharap selainNya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan