Catatan Popular

Khamis, 28 Julai 2016

KITAB ADABUL MURIDIN : [2] PERSOALAN FAKIR DAN KAYA



AL IMAM AL ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT SUHRAWARDIYAH]


Dalam soal kefakiran dan kekayaan kaum Sufi sepakat menyatakan bahawa kefakiran jika disertai sifat redha itu lebih afdhal dari kekayaan, sebab itulah ia menjadi pilihan Baginda Sidnan Nabi dan ini jualah yang dianjurkan oleh Malaikat Jibril tika Baginda ditawarkan dengan seluruh anak kunci perbendaharaan bumi tanpa sedikitpun mengurangi ganjaran di sisi ALLAH walau sebelah sayap lalat. Diceritakan didalam hadis bahawa Saiyidina berkata kepada baginda :

..."Tawadhu'-lah tuan (dengan tawaran ini)", maka sabda Baginda Nabi :

"Ya ALLAH, hamba ingin lapar sehari, kenyang sehari. Bila lapar dapat hamba mengadu padaMu, bila kenyang dapat hamba bersyukur dan memuji-mujiMu" '.-At- Tirmiii : 9/209

Inilah hujjah yang dipakai oleh mereka yang menolak bila ditawarkan dunia. Dan lagi sabda Sidnan Nabi :

Ya ALLAH, hidupkan aku sebagai orang miskin, matikan aku sebagai orang miskin dan bangkitkan aku di Padang Mahsyar bersama golongan miskin.

Menjadi satu penghormatan besar dan kebanggaan yang tiada taranya kepada golongan miskin kalau yang Baginda doakan ialah golongan miskin dibangkitkan bersama Baginda, tapi yang berlaku ialah sebaliknya ; Baginda berdoa minta dibangkitkan bersama mereka!

Jika orang lain menyanggah perkara ini dengan sabda Sidnan Nabi  

Tangan yang diatas lebih baik dari tangan yang dibawah . - Musnad Imam Ahmad

Tangan yang diatas ialah tangan yang memberi, tangan yang dibawah ialah tangan yang menerima.

Maka jawapannya ialah ; tangan yang diatas mendapat kemuliaan jika memberi apa yang dimiliki, tangan yang dibawah jatuh nilainya apabila menerima pemberian. Melalui fadhilat bersedekah dan sikap pemurah dapat dilihat kelebihan fakir, maksudnya jika memiliki harta merupakan sesuatu yang terpuji maka sudah tentu melepaskan harta dengan bersedekah menjadi sifat yang tercela. Dapat difahami bahawa mengutamakan kekayaan dengan alasan untuk memberi dan berkorban ibarat mengutamakan maksiat dari ketaatan demi mengejar fadhilat taubat. Sesungguhnya taubat menjadi fadhilat kerana dengannya maksiat yang keji dapat
ditinggalkan, begitulah keadaannya dengan berkorban harta ; tujuannya ialah untuk membuang mata benda yang melalaikan dari ALLAH Azza Wajalla.

Tiada ulasan: