Catatan Popular

Khamis, 28 Julai 2016

KITAB ADABUL MURIDIN : [5] DEFINISI TASAWWUF



AL IMAM AL ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT SUHRAWARDIYAH]
 
Jawapan para syeikh sufi (mengenai definisi tasawuf) berbeza berdasarkan latar belakang soalan itu sendiri. Setiap syeikh menjawab berdasarkan ehwal dirinya, atau dengan sekadar yang mampu difahami oleh yang bertanya ; kalau yang bertanya masih seorang murid maka jawapannya berdasarkan zahir mazhab sufi dibidang muamalat, jika yang bertanya telah berada ditahap pertengahan maka jawapannya berdasarkan ahwal... jika yang bertanya seorang arif maka jawapan yang akan diberi berdasarkan hakikat.

Apapun jawapan ahli sufi yang paling zahir ialah : Permulaan tasawuf adalah ilmu,
pertengahannya amal dan penghujungnya kurniaan (dari Allah). Ilmu akan menyuluh jalan, amalan membantu untuk mencapai tujuan, sedangkan kurniaan (dari ALLAH di hujungnya) akan menyampaikan kepada apa yang dicita.

Ahli tasawuf terbahagi kepada tiga golongan :

• pertama golongan murid yang sedang menuntut  muridun thalib

• kedua golongan pertengahan yang sedang menempuh perjalanan Jaujla
mutawassithun saa'ir

• dan yang ketiga golongan yang telah sempurna lagi sampai (kepada Allah) -
muntahin washil.

Maka murid itu empunya waqt (waktu semasa), yang pertengahan empunya hal, yang muntahi (telah sempurna dan sampai) empunya nafas ; perkara yang paling utama disisi mereka ialah menghitung nafas.

Golongan murid diberati dengan kewajiban-kewajiban dalam memenuhi tuntutannya,
golongan pertengahan dipertanggungjawab untuk memenuhi tuntutan adab pada setiap peringkat yang menjadikan warna dirinya berubah-ubah berdasarkan peningkatan dari satu maqam ke satu maqam yang lain, yang menjadikan pencapaian golongan pertengahan akan terus meningkat.

Golongan yang telah sempurna pula adalah golongan yang dijamin kerana mereka telah melepasi semua maqam, kedudukan mereka adalah terjamin dan takkan terkesan dengan sebarang keadaan maupun bencana yang menimpa. Kedudukan ini diistilahkan sebagai at-tamkin (yang tak tergoyah) sepertimana diibaratkan ketika peristiwa Zulaikha mempamerkan Nabi Yusufkepada wanita-wanita bangsawan ; semua hadirin terpesona hingga memotong jari-jemari sendiri, namun Zulaikha sedikit pun tak tergoyah disitu kerana dia telah mencapai darjat tamkin
terhadap Yusuf, sedangkan realitinya dikalangan wanita-wanita itu dialah yang paling tergila- gilakan Yusuf.

Dengan itu dapatlah difahami bahawa peringkat murid penuh dengan mujahadah
melawan kehendak nafsu, menanggung beban, meneguk kepahitan, menolak tepi segala kepentingan diri serta kelazatan yang diingini nafsu. Peringkat pertengahan umpama menongkah gelora di lautan demi mencapai tujuan, memelihara kejujuran diri dalam semua keadaan serta menjaga adab dalam setiap maqam yang dicapai. Manakala di peringkat kesempurnaan adalah peringkat sedar dan waras serta tamkin, berinteraksi dengan ALLAH Taala yang Maha Benar dalam situasi apa pun. Di peringkat kesempurnaan ini bagi seorang sufi susah dan senang adalah
sama, diberi atau tidak, berteman mesra atau dipulaukan semuanya sama tak berbeza reaksinya. Makan atau lapar sama, tidur atau jaga sama ; kepentingan dirinya sudah sirna, yang kekal adalah apa yang diwajibkan keatasnya, zahirnya bersama makhluk batinnya bersama ALLAH.

Semuanya itu adalah dicontohi dari ehwal kehidupan junjungan Sidnan Nabi <^ *M dan para sahabatnya ; diperingkat awal baginda khalwah (menyendiri) di Gua Hira', kemudian baginda bergaul dengan manusia ; dimana tiada beza lagi disisi Baginda antara khalwah dengan jalwah (bersama makhluk). Begitu juga dengan para sahabat ahli suffah sesudah mencapai ehwal tamkin mereka menjadi para penguasa dan pentadbir ; waktu itu bergaul dengan manusia tidak lagi memberi kesan terhadap jatidiri mereka.

Tiada ulasan: