OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL
MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA
DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui
olehmu bahawasanya Allah Ta‘ala menjadikan ia bagi engkau akan dua tangan dan
dua kaki kerana beberapa manfaat yang bangsa akhirat dan yang bangsa dunia .
Maka adapun
segala manfaat akhirat, maka mengerjakan engkau dengan keempat-empatnya akan
segala pekerjaan kebajikan seperti berjalan kepada masjid dan kepada tempat
belajar ‘ilmu yang bermanfaat dan berjalan kepada tempat perang sabil dan
tempat mengerjakan haji dan umrah, dan berjalan kerana ziarah dan berhubung
rahim dan yang lainnya daripada segala ‘ibadat yang dikerjakan dengan dua kaki,
dan seperti menghilangkan yang mungkar dengan tangan, dan menulis akan ‘ilmu
dan berjabat tangan dengan orang yang shaleh dan yang lain daripadanya, daripada
segala ‘ibadat yang dikerjakan dengan dua tangan .
Dan adapun
segala manfaat dunia, maka iaitu berusaha dengan dua tangan dan dua kaki itu
pada mencari harta benda dan segala tujuan engkau dan memelihara engkau dengan
dia daripada mudharat, seperti lari dengan kaki daripada binatang buas-buas dan
seperti lari dengan kaki daripada binatang buas-buas dan seperti menolak dengan
tangan akan kejahatan orang yang menerkam ia akan engkau.
Dan bermula
mensyukurkan nikmat kaki dan nikmat tangan ini bahawa engkau pakai akan
keduanya pada segala tha‘at dan engkau pelihara keduanya daripada tiap-tiap
ma’shiat, maka jangan engkau menyakiti dengan dua tangan engkau akan yang
diharamkan pada Syara’ menyakitinya .
Dan jangan
engkau khianat dengan kedua akan orang yang dipercayai engkau dengan dia . Dan
jangan engkau pegang dengan melainkan akan yang haram dan jangan engkau tulis
dengan keduanya akan yang dilarang daripada yang memberi mudharat akan orang
Islam dan daripada ilmu yang diharamkan seperti sihir .
Dan jangan
engkau berjalan dengan kaki engkau kepada tempat yang haram dan kepada tempat
orang yang zalim melainkan kerana dharurat . Pendeknya segala gerak engkau dan
segala diam engkau itu sebesar-besar nikmat Allah Ta‘ala atas engkau .
Maka
palingkan olehmu akan dia kepada tha‘at, supaya adalah engkau daripada mereka
yang mengetahui akan nikmat dan mensyukurkannya, maka diharapkan berkekalan
nikmat itu pada engkau kerana syukur itu pengikat bagi nikmat dan sebab bagi
bertambahnya . Dan jangan engkau palingkan segala gerak dan diam engkau itu
kepada ma’shiat supaya jangan ada engkau daripada mereka yang kaafir akan
nikmat ( ertinya, tiada syukur akan ia ) .
Maka sebab
bagi ditanggalkan nikmat itu dan sebab bagi siksa yang bersangatan pada hari
mensaksikan atas mereka itu oleh segala lidah mereka itu dan segala tangan
mereka itu dan segala kaki mereka itu dengan barang yang ada mereka itu
mengerjakan akan dia dalam dunia daripada segala kejahatan .
Dan ketahui
olehmu bahawasanya memelihara segala anggota yang tujuh ini daripada segala
kejahatan dan memakainya pada segala kebajikan, tiada sempurna keduanya
melainkan dengan membersihkan akan racunnya daripada segala perangai yang
dicela, seperti riya΄ dan takabbur dan dengki dan kikir dan lainnya.
Dikehendaki dengan rajanya itu, iaitu hati .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan