OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL
MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA
DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya [sifat] loba [dan tamak] atas [menurut
kehendak hawa nafsu yang mahu sentiasa] berkata-kata itu [adalah suatu]
kelakuan yang [sangat] dicela [oleh agama Islam] yang wajib atas kita [semua]
menjauhkannya kerana apabila loba [dan tamak] seseorang [itu] atas [menurut
kehendak nafsu yang mahu sentiasa] berkata-kata [maka] nescaya [akan]
keluar[lah] daripada[ lidah]nya perkataan[-perkataan] yang sia-sia.
Dan [ketahuilah oleh mu bahawasanya] berkata-kata dengan
[perkataan-perkataan] yang sia-sia itu [menjadi] sebab bagi gelap[nya] jantung
[seseorang itu] bahkan [dengan kerana] banyak berkata-kata itu [menjadi] sebab
bagi mati[nya] jantung itu.
Hadith
27. Dan kerana itu membesarkan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam akan
pekerjaan [perbuatan] lidah maka bersabda[lah] ia,ertinya, “dan tiada[lah
yang] menyembamkan akan manusia atas hidung mereka [sendiri] itu melainkan
[apa-apa] yang diketam[kan] oleh lidah mereka itu”.
Ertinya, [iaitu apa yang dihasilkan dengan] perkataan mereka itu.
Hadith
28. Dan bersabda ia [sollallahu alaihi wasallam],ertinya, “barangsiapa
membenarkan ia akan Allah Taala dan akan hari kiamat maka hendaklah berkata-kata
ia akan yang baik atau hendaklah diam ia”.
Hadith
29. Dan bersabda ia [sollallahu alaihi wasallam],ertinya, “barangsiapa
menjamin ia bagi ku akan barang yang antara dua tulang dagunya dan dua kakinya
nescaya aku jamin baginya syurga”.
Dan dikehendaki dengan barang yang antara dua tulang dagu itu [ialah]
lidah.
Dan dikehendaki dengan barang yang antara dua kaki itu [ialah] faraj.
Ditanya akan Rasulullah sollallahu alaihi wasallam, “daripada [perkara]
yang lebih banyak barang yang masukkan ia ke dalam api neraka”? Maka
bersabda, “dua yang berlubang, pertama mulut, kedua faraj ”.
Hadith
30. Dan sabda ia [sollallahu alaihi wasallam], ertinya, “barangsiapa banyak
perkataannya nescaya banyak oleh tersalahnya dan barangsiapa banyak tersalahnya
nescaya banyak dosanya dan barangsiapa banyak dosanya maka api neraka itu lebih
utama dengan dia”.
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya ada lagi lidah itu kebinasaan yang banyak
tetapi memada akan dikau kerana menolak akan semuanya oleh beramal dengan satu
ayat [Al ]Quran yang mulia iaitu firman Allah Taala,ertinya, “tiada ada
kebajikan pada banyak daripada bisik-bisik mereka itu melainkan mereka yang
menyuruh ia dengan bersedekah atau kebajikan atau mendamaikan antara manusia”.[Surah
An Nisa Ayat 114]
Makna ayat ini bahawa tiada engkau berkata-kata pada barang yang tiada
memberi manafaat akan dikau dan engkau simpankan akan perkataan engkau pada
yang memberi faedah maka ada padanya kelepasan daripada kebinasaan dunia dan
akhirat.
Dikehendaki dengan barang yang tiada memberi manafaat itu iaitu perkataan
yang jikalau ditinggalkan dia nescaya tiada luput dengan dia oleh pahala
akhirat atau faedah dunia yang sangat dihajatkan.
Dan barangsiapa menyimpankan ia daripada perkataan atas yang memberi
manafaat nescaya sedikit oleh perkataannya.
Maka hendaklah engkau fikirkan pada ketika engkau berkata-kata dengan
barang yang tidak berfaedah akan bahawasanya jika[lau] menyebut engkau akan
nama Allah Taala ganti daripada [menyebut] perkataan yang tiada berfaedah itu
nescaya adalah ia untung yang sangat besar kerana zikrullah itu menyerupai ia
akan sepotong emas dan perkataan yang tiada berfedah itu menyerupai ia akan
sepotong daripada tanah yang keras maka betapa suka[nya dan peliknya ada] orang
yang berakal [tetapi tiba-tiba dia] meninggalkan ketul emas dan mengambil ia
akan ketul tanah yang keras.
Ini jika perkataan itu tiada padanya dosa.
Maka jika ada padanya dosa nescaya telah rugi ia dengan sebab meninggalkan
emas dan mengambil ia gantinya akan sepotong api dan yang demikian itu rugi
yang sangat besar.
Maka setengah daripada segala perkataan yang tiada memberi manafaat itu
[seperti] menceritakan segala perjalanan dan kelakuan makanan segala negeri dan
segala adat manusia.
Dan [mernceritakan] segala kelakuan manusia dan kelakuan perniagaan dan
perusahaan.
Ini setengah daripada barang yang banyak manusia berkata-kata padanya.
Maka setengah daripada kebinasaan lidah yang banyak itu berdusta dan
mengumpat dan berbantah-bantah dan memuji dan melawak ([ber]selora).
Adapun berdusta [itu] maka iaitu mengkhabarkan akan sesuatu atas menyalahi
barang yang ia atasnya samada mengetahui ia akan yang demikian dan menyengaja
ia atau tiada.
Dan mengetahui dan menyengaja itu syarat bagi berdosa bukan syarat bagi
nama dusta.
Telah berfirman Allah Taala,ertinya, “maka menjadikan kita akan laknat
Allah Taala atas sekelian yang berdusta”.[Surah Ali Imran Ayat 61]
Hadith
31. Dan bersabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam, ertinya, “lazimkan[lah]
oleh kamu akan benar kerana benar itu menyampaikan ia kepada kebajikan dan
kebajikan itu menyampaikan ia kepada syurga dan sentiasa seorang laki-laki itu
benar dan bersungguh-sungguh ia akan benar hingga ditulis akan dia pada sisi
Allah Taala yang banyak benar, dan jauhkan[lah] oleh kamu akan diri kamu dan
akan berdusta kerana berdusta itu menyampaikan ia kepada jahat seperti keluar
daripada taat, dan jahat itu menyampaikan ia kepada api dan sentiasa hamba itu
bersungguh-sungguh pada berdusta hingga ditulis akan dia pada sisi Allah Taala
yang banyak berdusta”.
Dikehendaki dengan ditulis di sini [ialah] dihukumkan bagi yang pertama
dengan banyak benar dan mendapat ia akan sifat dan pahala yang banyak benar.
Dan dihukumkan bagi yang kedua dengan banyak berdusta dan mendapat ia akan
sifat dan dosa yang banyak berdusta.
Hadith
32. Dan sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “jauhkan[lah]
oleh kamu akan diri kamu dan takut oleh kamu akan berdusta kerana berdusta itu
menjauhkan ia akan iman”.
Hadith
33. Dan sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “apabila
berdusta seorang hamba Allah Taala sekali berdusta nescaya jauh daripadanya
oleh malaikat satu mil kerana busuk dusta yang mendatangkan ia dengan dia”.
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya berdusta itu haram melainkan kerana sangat
berhajat kepadanya seperti berdusta pada peperangan dan berdusta kerana
mendamaikan orang yang berkelahi dan berdusta suami tatkala ingkar ia di
hadapan isterinya bahawa ada madunya lebih kasih kepadanya.
Dan apabila harus berdusta maka yang lebih baik bahawa memakai ia akan
bertauriah dan iaitu menyebut ia akan perkataan yang ada baginya dua makna
[iaitu] satu makna yang hampir dan satu makna yang jauh maka mengkehendaki ia
akan makna yang jauh itu.
Adapun mengumpat maka iaitu menyebut engkau akan saudara engkau dengan
perkataan yang keji ia akan dia jika mendengar ia akan dia sekalipun engkau
benar samada engkau sebut akan kekurangan pada dirinya atau pada akalnya atau
pada perbuatannya atau pada perkataannya atau pada pakaiannya atau pada lainnya.
Telah berfirman Allah Taala,ertinya, “dan jangan mengumpat oleh setengah
kamu akan setengah-tengah, adakah kasih seorang kamu memakan daging saudaranya
yang [telah] mati? Maka benci kamu akan dia”.[Surah Al Hujurat Ayat 12]
Hadith
34. Dan sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “jauhkan[lah]
oleh kamu akan diri kamu dan takut oleh kamu akan mengumpat kerana bahawasanya
mengumpat itu lebih bersangatan daripada zina, dikatakan bagi Rasulullah,
betapa? Ertinya kerana apa mengumpat itu lebih bersangatan daripada zina?
Bersabda ia, bahawasanya seorang laki-laki itu terkadang berzina ia dan
bertaubat ia maka menerima Allah Taala akan taubatnya dan bahawasanya orang
yang mengumpat itu tiada diampuni baginya hingga mengampuni baginya oleh orang
yang diumpatnya”.
Dan menilik oleh Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam ke dalam api
neraka pada malam mikraj maka tiba-tiba di dalamnya beberapa laki-laki yang
memakan bangkai maka bersabda ia, “siapa mereka itu [wahai] Jibril? Berkata
Jibril, mereka itu [orang] yangf mengumpat manusia”.
Dan ketahui[lah] oleh mu bahawasanya mengumpat itu haram dengan ijmak
melainkan pada enam tempat [yang] diharuskan padanya mengumpat.
- Orang yang mengadu kepada raja berkata ia “si anu menzalim ia akan daku” dan menyebut ia akan kejahatan itu.
- Orang yang minta tolong pada menghilangkan maksiat maka harus baginya bahawa berkata ia “si anu mengerjakan maksiat, tolong oleh mu akan daku pada menghilangkannya” dan menyebut ia akan nama maksiat itu.
- Orang yang [me]minta fatwa, apabila berhajat kepada menyebut pertanyaan seperti berkata oleh isteri “suami aku seorang yang kikir, tiada memberi ia bagi ku akan yang memadai daripada nafkah, maka adakah harus aku ambil daripada hartanya setengah yang memada[i] bagi ku”.
- Yang menakutkan akan orang Islam daripada kejahatan orang yang lain seperti berkata ia “perempuan itu jahat kelakuannya maka jangan engkau berkahwin dengan dia” dan menyebut ia akan nama kejahatan[nya] itu.
- Bahawa ada seorang yang masyhur ia dengan nama yang ada padanya kecelaan seperti Al A’raj ertinya yang capik.
- Bahawa ada ia menzahirkan akan kejahatan maka harus disebutkan kejahatan yang dizahirkannya itu.
Dan ketahui[lah] oleh mu bahawasanya ubat yang menegahkan daripada
mengumpat itu bahawa engkau berfikir pada janji seksa yang datang daripada Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam seperti dipindahkan kebajikan orang yang
mengumpat kepada suratan amal orang yang diumpatnya.
Maka tilik[lah] oleh mu akan sedikit kebajikan engaku dan banyak umpat engkau
kemudian tilik oleh mu akan kecelaan engau maka berbimbang engkau dengan diri
engkau lebih baik daripada berbimbang dengan diri orang yang lain.
Jika ada pada engkau dosa yang kecil maka ketahui[lah] oleh mu bahawasanya
mudharat dosa kecil engkau atas diri engkau lebih banyak daripada mudharat dosa
besar orang lain.
Dan jika ada pada engkau kecelaan maka ketahui[lah] oleh mu bahawasanya
jahil engkau dengan kecelaan diri engkau itu adalah ia sebesar-besar segala
kecelaan kerana siapa[kah] manusia yang sunyi daripada kecelaan?
Kemudian jika sunyi engkau daripada kecelaan maka hendaklah engkau syukur
akan Allah Taala kerana ganti bagi mengumpat orang itu kerana mengumpat itu
[adalah] sebesar-besar kecelaan.
Dan adapun berbantah-bantah maka iaitu mencela akan perkataan orang lain
dengan menzahirkan kecederaan padanya samada cedera pada lafaznya atau pada
maknanya.
Bermula yang membangkitkan atas berbantah-bantah itu dua perkara.
- Adakalanya kerana meninggikan diri dengan menzahirkan kelebihan dirinya.
- Dan ada kalanya kerana tabiat yang jahat yang suka menghinakan orang yang lain.
Maka berbantah-bantah itu menguatkan ia akan dua perkara yang sangat keji
ini bahkan yang wajib atas engkau bahawa engkau membenarkan akan barang yang
engkau dengar daripada perkataan yang benar dan bahawa engkau diam daripada
barang yang engkau dengar daripada perkataan yang salah melainkan apabila ada
pada menyebutnya faedah yang bangsa agama maka menyebut engkau akan dia dengan
lemah lembut.
Hadith
35. Sabda Rasulullah sollallahu alaihi wasaalam,ertinya, “barangsiapa
meninggalkan ia akan berbantah-bantah pada ketika ia yang sebenar nescaya
diperbuat baginya rumah pada setinggi-tinggi syurga dan barangsiapa
meninggalkan akan dia pada ketika ia yang salah nescaya diperbuat baginya rumah
pada keliling syurga”.
Bermula yang demikian itu kerana meninggalkan berbantah-bantah atas yang
sebenar itu lebih sukar.
Hadith
36. Dan sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “tiada
menyempurnakan oleh hamba itu akan sebenar-benar iman hingga meninggalkan ia
akan berbantah-bantah pada ketika ia sebenar”.
Dan adapun melawak dan [ber]seloroh maka berlebih-lebihan padanya
membanyakkan ia akan tertawa-tawa dan mematikan ia akan hati dan mensebabkan ia
akan dendam dan menghilangkan akan keadaan ditakuti.
Hadith
37. Sesungguhnya telah bersabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,
ertinya, “jangan membantahi engkau akan saudara engkau dan jangan engkau
melawa dan berseloroh dengan dia”.
Hadith
38. Dan sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “bahawasanya
seorang laki-laki sesungguhnya berkata-kata ia dengan satu perkataan yang
menjadikan ia dengan dia tertawa-tawa sekelian yang duduk sertanya maka jatuh
ia dengan sebabnya lebih jauh daripada bintang ketiga”.
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya sedikit daripada melawak (berseloroh)
dengan perkataan atau perbuatan pada setengah masa tiada dilarang akan dia.
Bahkan adalah ia harus.Istimewa serta kanak-kanak dan perempuan kerana
membaikkan akan hati mereka itu.
Hadith
39. Sesungguhnya diceritakan akan yang demikian itu daripada Rasulullah
sollallahu alaihi wasallam tetapi bersabda ia,ertinya, “bahawasanya aku
berseloroh (melawak) dan tiada berkata aku melainkan akan yang sebenar”.
Hadith
40. Dan bersabda ia [sollallahu alaihi wasallam] bagi seorang perempuan yang
tua,ertinya, “tiada masuk syurga perempuan yang tua”.
Ertinya tiada berkekalan ia tua di dalam syuga bahkan dijadikan dia muda
pada ketika masuk ke dalamnya.
Dan diriwayatkan bahawasanya berlumba-lumba ia akan Siti Aisyah
radhiyallahu anha dengan berlari.
Hadith
41. Dan bersabda ia [sollallahu alaihi wasallam] bagi seorang kanak-kanak,
ertinya, “hai bapa ‘Umair apa memperbuat oleh anak burung ciak?”.
Adalah budak itu bermain[-main] ia dengan anak buruk ciak.
Hadith
42. Dan bersabda ia bagi Suhaib radhiyallahu anhu pada ketika makan tamar oleh
Suhaib radhiyallahu anhu, ertinya, “adakah patut engkau makan [buah] tamar
pada ketika engkau sakit mata? Maka bersembah oleh Suhaib radhiyallahu anhu,
hanyasanya aku makan dengan sebelah mata yang lain, maka tersenyum oleh
Rasulullah sollallahu alaihi wasallam”.
Maka seumpama yang tersebut tiada mudharat dengan dia dengan syarat
benar dan tiada menjadikan ia akan beradat.
Adapun memuji maka padanya enam kebinasaan.
Empat kebinasaan atas yang memuji dan dua kebinasaan atas yang dipuji.
Maka kebinasaan [atas] yang [memuji ialah],
1. Bahawasanya yang memuji itu terkadang berlebih-lebihan ia pada memuji
itu maka jatuh ia ke dalam dusta.
2. Bahawasanya terkadang menzahirkan ia akan kasih akan yang dipujinya pada
ketika tiada kasih ia akan dia pada batinnya maka jatuh ia ke dalam riya.
3. Terkadang berkata ia akan barang yang tiada diyakinkannya seperti
berkata ia, “bahawasanya si anu adil atau warak” dan yang seumpamanya
daripada yang tiada diyakinkannya maka adalah ia berkata dengan ketiadaan
aturan
Hadith
43. Dan memuji seorang lelaki di hadapan Rasulullah sollallahu alaihi wasallam
akan seorang yang lain maka bersabda nabi [Muhammad] sollallahu alaihi
wasallam,ertinya, “kasihan akan dikau, telah engkau potong leher kawan
engkau”.
4. Bahawasanya yang memuji itu menjadikan ia akan yang dipujinya itu
sukacita dan terkadang adalah yang dipuji itu orang yang zalim maka berdosa ia
dengan sebab memasukkan sukcita ke dalam hatinya.
Hadith
44. Sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam, ertinya, “bahawasanya
Allah Taala [se]sungguhnya marah Ia apabila dipuji akan orang yang fasik”.
Dan berkata Al Hasan rahimahullahu Taala, “barangsiapa mendoa ia bagi
orang yang fasik dengan berkekalan hidup maka [se]sungguhnya telah kasih ia
bahawa dikerjakan maksiat Allah Taala maka orang yang zalim yang fasik sayugia
bahawa dicela akan dia supaya kurang gemarnya pada zalim[nya] dan fasik[nya]
itu”.
Dan adapun [kebinasaan atas] yang dipuji maka salah satu daripada dua
kebinasaannya [itu] bahawa,
1. Terjadi padanya takabbur dan ‘ujub yang bermula keduanya [itu menjadi]
sebab bagi binasa[nya seseorang itu].
Hadith
45. Kerana inilah bersabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
ertinya, “telah memotong engkau akan leher kawan engkau”.
2. Bahawa sukacita ia dengan dia maka lemah ia daripada mengerjakan ibadah
dan redha ia daripada dirinya.
Adapun jika sejahtera yang memuji dan yang dipuji daripada kebinasaan maka
tiada dilarang memuji itu bahkan terkadang adalah ia sunat.
Hadith
46. Sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “jika
ditimbang iman Abu Bakar radhiyallahu anhu dengan iman sekelian alam nescaya
lebih berat ia”.
Hadith
47. Dan bersabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “jika
tiada dibangkitkan akan daku jadi pesuruh nescaya dibangkitkan akan dikau hai
Umar”.
Dan [se]sungguhnya telah memuji Rasulullah sollallahu alaihi wasallam akan
banyak daripada sahabat[-sahabat baginda] kerana mengetahui ia akan bahawasanya
yang demikian itu menambah ia pada rajin mereka itu dan tiada menjadikan ia
akan mereka itu membesarkan diri dan ‘ujib.
Dan sayugia bagi mereka yang dipuji bahawa mengamat-amati ia pada kesudahan
yang ditakuti kerana terkadang adalah [se]seorang itu baik [pada permulaanya]
tetapi kesudahannya [menjadi] jahat dan [akhirnya menuju [ke]pada kebinasaan
segala amalan kebajikan dan [ketika itu] bahawa ingat ia akan kejahatan
dirinya.
Dan bahawa menzahirkan ia akan benci bagi puji itu serta benci ia akan dia
di dalam hatinya.
Hadith
48. Dan kepada ini menunjukkan oleh sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi
wasallam,ertinya, “genggam oleh kamu akan tanah dan lemparkan[lah] oleh kamu
akan dia pada segala muka yang memuji”.
Dan berkata Saidina Ali karramallahu wajhah tatkala dipuji akan
dia,ertinya, “hai Allah, ampuni oleh mu bagi ku akan barang yang tiada
mengetahui mereka itu akan dia dan jangan engkau ambil salah akan daku dengan
sebab barang yang berkata mereka itu akan dia dan jadikan oleh mu akan daku
lebih baik daripada barang yang menyangka mereka itu akan dia”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan