Ada dua
jenis zakat: zakat yang diajarkan oleh syariat dan
zakat kerohanian yang berlainan sifatnya .
zakat kerohanian yang berlainan sifatnya .
Zakat yang
diajarkan oleh syariat ialah mengeluarkan
daripada barang-barang dalam dunia ini. Setelah ditolak
jumlah tertentu yang diperuntukkan sebagai kegunaan
keluarga, satu bahagian dibahagikan kepada orang miskin.
daripada barang-barang dalam dunia ini. Setelah ditolak
jumlah tertentu yang diperuntukkan sebagai kegunaan
keluarga, satu bahagian dibahagikan kepada orang miskin.
Zakat rohani
Bagaimanapun diambil daripada perolehan
barangan akhirat. Ia juga diberikan kepada orang miskin,
iaitu miskin kerohanian.
barangan akhirat. Ia juga diberikan kepada orang miskin,
iaitu miskin kerohanian.
Zakat adalah
memberi bantuan kepada orang miskin. Allah
perintahkan:
perintahkan:
“Sedekah-sedekah itu
untuk faqir-faqir dan miskin”.
(Surah at-Taubah, ayat 60).
(Surah at-Taubah, ayat 60).
Apa juga
yang diberi untuk tujuan ini sampai kepada tangan
Allah Yang Maha Tinggi sebelum dihantar kepada yang
memerlukannya. Jadi, tujuan zakat dan sedekah ini bukanlah
terutamanya untuk membantu yang memerlukan, kerana Allah
adalah Pemberi kepada semua yang memerlukan, tetapi supaya
niat baik pemberi zakat dan sedekah itu diterima oleh Allah.
Allah Yang Maha Tinggi sebelum dihantar kepada yang
memerlukannya. Jadi, tujuan zakat dan sedekah ini bukanlah
terutamanya untuk membantu yang memerlukan, kerana Allah
adalah Pemberi kepada semua yang memerlukan, tetapi supaya
niat baik pemberi zakat dan sedekah itu diterima oleh Allah.
Mereka yang
hampir dengan Allah menjadikan ganjaran rohani
daripada perbuatan baiknya sebagai kebaktian kepada orang
yang berdosa. Allah Yang Maha Tinggi menyatakan keampunan-
Nya mengampunkan orang-orang yang berdosa mengikut kadar
doa, permohonan, pujian, puasa, sedekah, haji dan lain-lain
kebaikan para hamba-Nya yang berhasrat mengorbankan
ganjaran kerohanian yang mereka harapkan sebagai hasil
daripada ibadat dan ketaatan mereka, Allah dengan kemurahan-
Nya menutup dan menyembunyikan dosa para pendosa sebagai
balasan terhadap kebaktian para hamba-Nya yang baik-baik.
daripada perbuatan baiknya sebagai kebaktian kepada orang
yang berdosa. Allah Yang Maha Tinggi menyatakan keampunan-
Nya mengampunkan orang-orang yang berdosa mengikut kadar
doa, permohonan, pujian, puasa, sedekah, haji dan lain-lain
kebaikan para hamba-Nya yang berhasrat mengorbankan
ganjaran kerohanian yang mereka harapkan sebagai hasil
daripada ibadat dan ketaatan mereka, Allah dengan kemurahan-
Nya menutup dan menyembunyikan dosa para pendosa sebagai
balasan terhadap kebaktian para hamba-Nya yang baik-baik.
Kemurahan
hati hamba-hamba-Nya yang beriman hingga kepada
peringkat mereka tidak memiliki apa-apa lagi, tidak menyimpan
sesuatu apa pun untuk diri mereka, hinggakan tidak ada nama
baik dari kebaikan mereka juga tidak ada harapan untuk balasan
akhirat. Orang yang memasuki jalan ini kehilangan segala-
galanya termasuklah kewujudan dirinya sendiri. Dia menjadi
muflis sepenuhnya kerana dia benar-benar murah hati. Allah
mengasihi orang yang murah hati sampai kepada peringkat
muflis seluruhnya pada dunia ini. Nabi s.a.w bersabda,
peringkat mereka tidak memiliki apa-apa lagi, tidak menyimpan
sesuatu apa pun untuk diri mereka, hinggakan tidak ada nama
baik dari kebaikan mereka juga tidak ada harapan untuk balasan
akhirat. Orang yang memasuki jalan ini kehilangan segala-
galanya termasuklah kewujudan dirinya sendiri. Dia menjadi
muflis sepenuhnya kerana dia benar-benar murah hati. Allah
mengasihi orang yang murah hati sampai kepada peringkat
muflis seluruhnya pada dunia ini. Nabi s.a.w bersabda,
“Orang yang
membelanjakan semua yang dimilikinya dan
tidak berharap untuk memiliki apa-apa berada di dalam
penjagaan Allah di dunia dan akhirat”.
tidak berharap untuk memiliki apa-apa berada di dalam
penjagaan Allah di dunia dan akhirat”.
Rabiatul
Adawiyah berdoa,
“Wahai Tuhan. Berikan semua
bahagianku daripada dunia
ini kepada orang-orang kafir dan jika ada bahagianku di
akhirat bahagikannya kepada hamba-hamba-Mu yang
beriman. Apa yang aku inginkan dalam dunia ini ialah
merindui-Mu dan yang aku inginkan di akhirat ialah
bersama-Mu, kerana manusia dan apa sahaja yang
diperolehinya adalah milik-Mu”.
ini kepada orang-orang kafir dan jika ada bahagianku di
akhirat bahagikannya kepada hamba-hamba-Mu yang
beriman. Apa yang aku inginkan dalam dunia ini ialah
merindui-Mu dan yang aku inginkan di akhirat ialah
bersama-Mu, kerana manusia dan apa sahaja yang
diperolehinya adalah milik-Mu”.
Allah
membalas sehingga sepuluh kali ganda kepada orang yang
bersedekah.
bersedekah.
“Barangsiapa kerjakan
kebaikan maka baginya (ganjaran)
sepuluh kali ganda”. (Surah al-An’aam, ayat 160).
sepuluh kali ganda”. (Surah al-An’aam, ayat 160).
Faedah lain
daripada sedekah ialah kesan penyuciannya. Ia
menyucikan harta dan diri seseorang. Jika diri dibersihkan
daripada sifat-sifat ego maka tujuan sedekah atau zakat batin
(kerohanian) tercapai.
menyucikan harta dan diri seseorang. Jika diri dibersihkan
daripada sifat-sifat ego maka tujuan sedekah atau zakat batin
(kerohanian) tercapai.
Memisahkan
seseorang dengan apa yang dia anggap sebagai
miliknya mendatangkan balasan yang berganda di akhirat:
miliknya mendatangkan balasan yang berganda di akhirat:
“Siapakah
yang hendak meminjamkan kepada Allah satu
pinjaman yang baik lalu Dia gandakan (ganjaran) baginya,
pinjaman yang baik lalu Dia gandakan (ganjaran) baginya,
padahal (adalah)
baginya ganjaran yang mulia?” (Surah
al-Hadiid, ayat 11).
al-Hadiid, ayat 11).
“Berbahagialah orang
yang membersihkannya (jiwanya)”.
(Surah asy-Syams, ayat 9).
(Surah asy-Syams, ayat 9).
Zakat,
‘sedekah yang indah’ adalah perbuatan yang baik,
sebahagian daripada yang kamu terima, kebendaan dan
kerohanian. Belanjakanlah kerana Allah, kepada Allah. Walaupun
balasan berganda dijanjikan jangan pula melakukannya kerana
balasan tersebut. Berikan zakat dan sedekah secara mengambil
berat, dengan kasih sayang dan kasihan belas bukan sebagai
budi, mengharapkan pujian, membuat penerima merasa
terhutang budi dan terikat.
sebahagian daripada yang kamu terima, kebendaan dan
kerohanian. Belanjakanlah kerana Allah, kepada Allah. Walaupun
balasan berganda dijanjikan jangan pula melakukannya kerana
balasan tersebut. Berikan zakat dan sedekah secara mengambil
berat, dengan kasih sayang dan kasihan belas bukan sebagai
budi, mengharapkan pujian, membuat penerima merasa
terhutang budi dan terikat.
“Wahai orang-orang
yang beriman. Janganlah kamu
batalkan (pahala) sedekah kamu dengan bangkitan dan
gangguan”. (Surah al-Baqarah, ayat 264).
batalkan (pahala) sedekah kamu dengan bangkitan dan
gangguan”. (Surah al-Baqarah, ayat 264).
Jangan
meminta dan mengharapkan faedah keduniaan bagi
perbuatan baik kamu. Lakukannya kerana Allah semata-mata.
Firman Allah:
perbuatan baik kamu. Lakukannya kerana Allah semata-mata.
Firman Allah:
“Kamu tidak akan dapat
(balasan) kebaikan kecuali kamu
mendermakan sebahagian daripada apa yang kamu
sayangi, dan sesuatu apa yang kamu dermakan itu Allah
mengetahui akan dia”. (Surah al-‘Imraan, ayat 92).
mendermakan sebahagian daripada apa yang kamu
sayangi, dan sesuatu apa yang kamu dermakan itu Allah
mengetahui akan dia”. (Surah al-‘Imraan, ayat 92).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan