Khalwat dan
suluk harus dilihat secara zahir dan batin. Khalwat
zahir ialah apabila seseorang mengambil keputusan untuk
memisahkan dirinya daripada dunia, memencilkan dirinya di
dalam satu ruang yang terpisah daripada orang ramai supaya
manusia dan makhluk di dalam dunia selamat daripada kelakuan
dan kewujudannya yang tidak diingini. Dia juga berharap agar
dengan berbuat demikian sumber kepada kewujudan yang tidak
diingini, egonya dan hawa nafsu badannya akan terpisah
daripada bekalan hariannya dan terhenti juga segala yang
memuaskan dan mengenyangkannya. Seterusnya dia berharap
pengasingan itu akan mendidik egonya dan seleranya, memberi
peluang kepada perkembangan diri rohaninya.
zahir ialah apabila seseorang mengambil keputusan untuk
memisahkan dirinya daripada dunia, memencilkan dirinya di
dalam satu ruang yang terpisah daripada orang ramai supaya
manusia dan makhluk di dalam dunia selamat daripada kelakuan
dan kewujudannya yang tidak diingini. Dia juga berharap agar
dengan berbuat demikian sumber kepada kewujudan yang tidak
diingini, egonya dan hawa nafsu badannya akan terpisah
daripada bekalan hariannya dan terhenti juga segala yang
memuaskan dan mengenyangkannya. Seterusnya dia berharap
pengasingan itu akan mendidik egonya dan seleranya, memberi
peluang kepada perkembangan diri rohaninya.
Bila
seseorang memutuskan demikian niatnya mestilah ikhlas.
Dalam satu segi dia seumpama meletakkan dirinya di dalam
kubur, dalam keadaan mati, mengharapkan semata-mata
keredaan Allah, berhasrat dalam hatinya melahirkan yang asli
dan beriman, yang boleh lahir daripada kewujudannya yang hina
ini. Nabi s.a.w bersabda,
Dalam satu segi dia seumpama meletakkan dirinya di dalam
kubur, dalam keadaan mati, mengharapkan semata-mata
keredaan Allah, berhasrat dalam hatinya melahirkan yang asli
dan beriman, yang boleh lahir daripada kewujudannya yang hina
ini. Nabi s.a.w bersabda,
“Yang beriman adalah
yang orang lain selamat daripada
tangan dan lidahnya”.
tangan dan lidahnya”.
Dia mengikat
lidahnya dari berkata yang sia-sia kerana Nabi
s.a.w bersabda,
s.a.w bersabda,
“Keselamatan manusia
datang dari lidah dan
kebinasaannya juga dari lidah”.
kebinasaannya juga dari lidah”.
Dia
menutupkan matanya daripada yang diharamkan agar
pandangannya yang khianat dan menipu daya tidak jatuh ke atas
apa yang dimiliki oleh orang lain. Dia menutup telinganya dari
mendengar pembohongan dan kejahatan, dan mengikat kakinya,
membelenggunya dari pergi kepada dosa.
pandangannya yang khianat dan menipu daya tidak jatuh ke atas
apa yang dimiliki oleh orang lain. Dia menutup telinganya dari
mendengar pembohongan dan kejahatan, dan mengikat kakinya,
membelenggunya dari pergi kepada dosa.
Nabi s.a.w
bersabda menceritakan setiap anggota badan boleh
melakukan dosa sendirian,
melakukan dosa sendirian,
“Mata boleh berzina” .
Bila salah
satu daripada pancaindera berdosa satu makhluk hitam
yang hodoh diciptakan daripadanya dan pada hari pembalasan ia
menjadi saksi terhadap dosa yang kamu lakukan. Kemudian ia
dicampakkan ke dalam neraka.
yang hodoh diciptakan daripadanya dan pada hari pembalasan ia
menjadi saksi terhadap dosa yang kamu lakukan. Kemudian ia
dicampakkan ke dalam neraka.
Tuhan memuji
orang yang menghindarkan dirinya daripada
kesalahan kerana yang demikian merupakan penyesalan yang
sebenar, taubat yang kuat.
kesalahan kerana yang demikian merupakan penyesalan yang
sebenar, taubat yang kuat.
“Adapun orang yang
takut kepada kebesaran Tuhannya,
dan menegah diri daripada hawa nafsunya, maka
sesungguhnya syurga itu tempat kembalinya”. (Surah an-
Naazi’aat, ayat 40 & 41).
dan menegah diri daripada hawa nafsunya, maka
sesungguhnya syurga itu tempat kembalinya”. (Surah an-
Naazi’aat, ayat 40 & 41).
Orang yang
takutkan Tuhannya dan bertaubat, mengeluarkan
kewujudannya yang hina daripada yang beriman dan
mengeluarkan keburukannya daripada imannya, ditukarkan di
dalam khalwatnya, sehingga jadilah ia jejaka tampan. Kewujudan
yang elok ini menjadi khadam kepada penghuni syurga.
kewujudannya yang hina daripada yang beriman dan
mengeluarkan keburukannya daripada imannya, ditukarkan di
dalam khalwatnya, sehingga jadilah ia jejaka tampan. Kewujudan
yang elok ini menjadi khadam kepada penghuni syurga.
Mengasingkan
diri adalah benteng menghalang musuh bagi dosa
diri sendiri dan kesalahan. Di dalamnya, sendirian, seseorang
terpelihara di dalam kesucian. Firman Allah:
diri sendiri dan kesalahan. Di dalamnya, sendirian, seseorang
terpelihara di dalam kesucian. Firman Allah:
“Barangsiapa percaya
akan pertemuan Tuhannya
hendaklah ia kerjakan amal salih dan janganlah ia
sekutukan seseorang jua dalam ibadat kepada Tuhannya”.
(Surah al-Kahfi, ayat 110).
hendaklah ia kerjakan amal salih dan janganlah ia
sekutukan seseorang jua dalam ibadat kepada Tuhannya”.
(Surah al-Kahfi, ayat 110).
Semua yang
diceritakan hingga kini adalah maksud bagi suasana
khalwat zahir. Maksud khalwat batin pula ialah mengeluarkan
dari hati walaupun hanya memikirkan hal keduniaan, kejahatan
dan ego, meninggalkan makan, minum, harta, keluarga, isteri,
anak-anak dan perhatian serta kasih sayang semuanya.
khalwat zahir. Maksud khalwat batin pula ialah mengeluarkan
dari hati walaupun hanya memikirkan hal keduniaan, kejahatan
dan ego, meninggalkan makan, minum, harta, keluarga, isteri,
anak-anak dan perhatian serta kasih sayang semuanya.
Anggapan
orang lain melihat atau mendengar tentangnya jangan
masuk kepada khalwat ini. Nabi s.a.w bersabda,
masuk kepada khalwat ini. Nabi s.a.w bersabda,
“Kebesaran dan apa
yang diburunya adalah bala, dan
melarikan diri daripada kebesaran dan mengharapkan
pujian orang dan apa yang dibawanya adalah
keselamatan.”
melarikan diri daripada kebesaran dan mengharapkan
pujian orang dan apa yang dibawanya adalah
keselamatan.”
Orang yang
bercadang memasuki khalwat batin mestilah
menutupi hatinya daripada kemegahan, sombong, takabur,
marah, dengki, khianat dan yang seumpamanya. Jika sebarang
perasaan yang demikian masuk kepadanya di dalam khalwatnya
hatinya menjadi terikat. Ia tidak lagi terlepas daripada dunia dan
khalwat demikian tidak berguna. Sekali kekotoran memasuki hati
ia kehilangan kesuciannya dan semua kebaikan terbatal.
menutupi hatinya daripada kemegahan, sombong, takabur,
marah, dengki, khianat dan yang seumpamanya. Jika sebarang
perasaan yang demikian masuk kepadanya di dalam khalwatnya
hatinya menjadi terikat. Ia tidak lagi terlepas daripada dunia dan
khalwat demikian tidak berguna. Sekali kekotoran memasuki hati
ia kehilangan kesuciannya dan semua kebaikan terbatal.
“Apa yang kamu bawa itu
sihir, sesungguhnya Allah akan
membatalkannya (kerana) Allah itu tidak membaguskan
amal orang-orang yang berbuat bencana” . (Surah Yunus,
ayat 81).
membatalkannya (kerana) Allah itu tidak membaguskan
amal orang-orang yang berbuat bencana” . (Surah Yunus,
ayat 81).
Walaupun
perbuatan seseorang itu kelihatan bagus pada
pandangan orang lain, bila sifat-sifat buruk memasukinya, orang
itu dianggap berlaku khianat dan menipu dirinya sendiri dan juga
orang lain. Nabi s.a.w bersabda,
pandangan orang lain, bila sifat-sifat buruk memasukinya, orang
itu dianggap berlaku khianat dan menipu dirinya sendiri dan juga
orang lain. Nabi s.a.w bersabda,
“Sombong dan
takabur mencemarkan iman. Fitnah dan
umpatan lebih buruk dari dosa zina” .
umpatan lebih buruk dari dosa zina” .
Juga,
“Sebagaimana api membakar kayu dendam
membakar dan menghapuskan perbuatan baik seseorang”.
membakar dan menghapuskan perbuatan baik seseorang”.
Juga,
“Fitnah itu tidur, laknati ke atas siapa yang
mengejutkannya”.
mengejutkannya”.
Juga, “Orang
yang bakhil tidak masuk syurga w alaupun dia
habiskan umurnya dengan ibadat”.
habiskan umurnya dengan ibadat”.
Juga,
“Kepura-puraan adalah bentuk sembunyi
mengadakan sekutu bagi Tuhan”.
mengadakan sekutu bagi Tuhan”.
Juga,
“Syurga menolak orang yang menolak orang lain”.
Banyak lagi
tanda-tanda sifat buruk yang dikutuk oleh Rasulullah
s.a.w. Apa yang dinyatakan sudah memadai untuk menunjuk kan
kepada kita bahawa dunia ini adalah tempat yang memerlukan
berterusan di dalam berhati-hati dan berwaspada, perlu berjalan
melaluinya dengan penuh cermat dan perhatian. Matlamat
pertama jalan kerohanian ialah menyucikan hati dan langkah
untuk memperolehinya ialah membenteras keegoan dan
keinginan hawa nafsu. Di dalam khalwat, dengan berdiam diri,
bertafakur dan berzikir terus menerus, ego seseorang diperbaiki.
Kemudian Allah Yang Maha Tinggi menjadikan hati seseorang itu
bercahaya.
s.a.w. Apa yang dinyatakan sudah memadai untuk menunjuk kan
kepada kita bahawa dunia ini adalah tempat yang memerlukan
berterusan di dalam berhati-hati dan berwaspada, perlu berjalan
melaluinya dengan penuh cermat dan perhatian. Matlamat
pertama jalan kerohanian ialah menyucikan hati dan langkah
untuk memperolehinya ialah membenteras keegoan dan
keinginan hawa nafsu. Di dalam khalwat, dengan berdiam diri,
bertafakur dan berzikir terus menerus, ego seseorang diperbaiki.
Kemudian Allah Yang Maha Tinggi menjadikan hati seseorang itu
bercahaya.
Tiada yang
dilakukan di dalam khalwat secara perbuatan sendiri.
Apa yang perlu ialah cinta, ikhlas dan keyakinan yang sebenar.
Cara ini bukan cara orang tersebut sendiri. Dia menuruti cara
para sahabat Rasulullah s.a.w, cara orang-orang yang mengikuti
mereka dan cara orang yang mengetahui cara mereka dan
mengikutinya.
Apa yang perlu ialah cinta, ikhlas dan keyakinan yang sebenar.
Cara ini bukan cara orang tersebut sendiri. Dia menuruti cara
para sahabat Rasulullah s.a.w, cara orang-orang yang mengikuti
mereka dan cara orang yang mengetahui cara mereka dan
mengikutinya.
Bila orang
yang yakin berada pada jalan ini menurut jalan taubat,
ilham dan menyucikan hatinya, Allah mencabut dari hatinya dan
dirinya segala yang merosakkan dan yang keji dan
melindunginya agar dia tidak kembali kepadanya. Wajahnya akan
menjadi cantik; perasaannya, samada dipendamkan atau
dizahirkan, menjadi tulen. Apa sahaja yang dia lakukan
dilakukannya dengan cara yang terpuji kerana dia berada di
dalam kehadiran Ilahi.
ilham dan menyucikan hatinya, Allah mencabut dari hatinya dan
dirinya segala yang merosakkan dan yang keji dan
melindunginya agar dia tidak kembali kepadanya. Wajahnya akan
menjadi cantik; perasaannya, samada dipendamkan atau
dizahirkan, menjadi tulen. Apa sahaja yang dia lakukan
dilakukannya dengan cara yang terpuji kerana dia berada di
dalam kehadiran Ilahi.
“Allah
mendengar orang yang memuji-Nya” .
Jadi, Allah
menjaganya. Allah menerima doanya, kerinduannya
dan puji-pujiannya dan mengabulkan segala keinginannya.
dan puji-pujiannya dan mengabulkan segala keinginannya.
“Barangsiapa mahukan
kemuliaan maka bagi Allah jualah
semua kemuliaan. Kepada-Nya naik perkataan yang baik,
amal yang salih itu Dia angkat” . (Surah Fatir, ayat 10).
semua kemuliaan. Kepada-Nya naik perkataan yang baik,
amal yang salih itu Dia angkat” . (Surah Fatir, ayat 10).
Perkataan
yang baik menyelamatkan lidah daripada perkataan
yang sia-sia. Lidah adalah alat yang baik untuk memuji Tuhan,mengulangi nama-nama-Nya yang indah, memperakui keesaan-
Nya. Allah memberi amaran terhadap perkataan yang sia-sia:
yang sia-sia. Lidah adalah alat yang baik untuk memuji Tuhan,mengulangi nama-nama-Nya yang indah, memperakui keesaan-
Nya. Allah memberi amaran terhadap perkataan yang sia-sia:
“Tidak sekali-kali!
Sesungguhnya yang demikian
perkataan yang ia ucapkan padahal di belakang mereka
satu dinding hingga hari mereka dibangkitkan (mereka
tidak benar dalam perkataan mereka)”. (Surah
Mukminuun, ayat 100).
perkataan yang ia ucapkan padahal di belakang mereka
satu dinding hingga hari mereka dibangkitkan (mereka
tidak benar dalam perkataan mereka)”. (Surah
Mukminuun, ayat 100).
Allah
mengurniakan keampunan-Nya, kasihan belas-Nya kepada
orang yang belajar dan mengamalkannya dengan niat yang baik.
Dia membawanya hampir dengan membawanya kepada darjat
yang lebih tinggi. Dia reda kepadanya, Dia maafkan
kesalahannya.
orang yang belajar dan mengamalkannya dengan niat yang baik.
Dia membawanya hampir dengan membawanya kepada darjat
yang lebih tinggi. Dia reda kepadanya, Dia maafkan
kesalahannya.
Bila
seseorang telah dinaikkan kepada darjat itu hatinya menjadi
seperti laut. Bentuk dan warna laut itu tidak berubah kerana
sedikit Kekejaman dan penganiayaan yang orang ramai
Buangkan kepadanya. Nabi s.a.w bersabda,
seperti laut. Bentuk dan warna laut itu tidak berubah kerana
sedikit Kekejaman dan penganiayaan yang orang ramai
Buangkan kepadanya. Nabi s.a.w bersabda,
“Jadilah seperti laut
yang tidak berubah, tetapi di
dalamnya tentera gelap (ego) kamu akan lemas” ,
dalamnya tentera gelap (ego) kamu akan lemas” ,
seperti
Firaun lemas di dalam Laut Merah. Dalam lautan itu kapal
agama timbul dengan selamat dan sejahtera, ia berlayar di
dalam lautan yang luas itu. Roh orang yang di dalam khalwat
terjun ke dasarnya untuk mendapatkan mutiara kebenaran,
membawa ke permukaan mutiara kebijaksanaan (makrifat) dari
batu karang budi pekerti dan menyebarkannya ke tempat yang
jauh. Firman Allah:
agama timbul dengan selamat dan sejahtera, ia berlayar di
dalam lautan yang luas itu. Roh orang yang di dalam khalwat
terjun ke dasarnya untuk mendapatkan mutiara kebenaran,
membawa ke permukaan mutiara kebijaksanaan (makrifat) dari
batu karang budi pekerti dan menyebarkannya ke tempat yang
jauh. Firman Allah:
“ Keluar daripadanya
mutiara dan marjan (batu karang)”.
(Surah ar-Rahmaan, ayat 22).
(Surah ar-Rahmaan, ayat 22).
Untuk
memelihara lautan tersebut zahir kamu mestilah sama
dengan batin kamu, diri kamu mestilah sama dengan apa yang
kelihatan pada diri kamu. Suasana zahir dan suasana batin kamu
mestilah satu. Bila ini terjadi, tiada lagi penipuan, hasutan atau
kekacauan di dalam laut hati kamu. Tiada ribut nakal yang boleh
memabukkan di dalam lautan yang tenang itu. Orang yang
memperolehi suasana tersebut berada di dalam keadaan taubat
sepenuhnya; ilmunya luas dan bermanfaat, perbuatannya semuanya adalah khidmat untuk orang lain, hatinya tidak mengalir kepada kejahatan. Jika dia tersilap atau lupa dia dimaafkan kerana dia ingat bila dia lupa dan bertaubat bila dia bersalah. Dia berada dalam kehampiran dengan Allah dan dirinya sendiri.
dengan batin kamu, diri kamu mestilah sama dengan apa yang
kelihatan pada diri kamu. Suasana zahir dan suasana batin kamu
mestilah satu. Bila ini terjadi, tiada lagi penipuan, hasutan atau
kekacauan di dalam laut hati kamu. Tiada ribut nakal yang boleh
memabukkan di dalam lautan yang tenang itu. Orang yang
memperolehi suasana tersebut berada di dalam keadaan taubat
sepenuhnya; ilmunya luas dan bermanfaat, perbuatannya semuanya adalah khidmat untuk orang lain, hatinya tidak mengalir kepada kejahatan. Jika dia tersilap atau lupa dia dimaafkan kerana dia ingat bila dia lupa dan bertaubat bila dia bersalah. Dia berada dalam kehampiran dengan Allah dan dirinya sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan