HIKMAH KEBIJAKSANAAN DARIPADA NAFAS ILHAM ILAHI DALAM FIRMAN NABI
NUH
Tahu pemotongan itu (tanzîh) di kalangan
orang-orang realiti berkenaan kepada Allah adalah sama seperti had dan
kelayakan, jadi orang yang memutuskan sama ada jahil atau kurang ajar jika dia
hanya terpakai pemotongan kepada-Nya dan percaya bahawa Dia. Apabila orang yang beriman yang mengikuti
syariah memutuskan dan berhenti pada itu, dan tidak melihat apa-apa lagi, dia
memaparkan akhlak yang buruk dan fitnah kepada Allah dan Rasul - boleh rahmat
Allah ke atas mereka! - Walaupun dia tidak menyedari ia. Beliau membayangkan
bahawa dia telah mencapai sasaran dan namun dia telah terlepas, jadi dia adalah
seperti orang yang percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian.
Salah terutama mengetahui bahawa apabila
bahasa pelbagai Sharî'as bercakap mengenai Allah seperti yang mereka lakukan,
mereka bercakap dengan rakyat biasa dalam erti kata yang pertama, dan golongan
elit dalam erti yang boleh difahami dari pelbagai aspek ungkapan itu dalam
mana-mana bahasa dalam penggunaan bahasa tersebut.
Allah menyatakan diri-Nya dalam cara
yang khas dalam setiap makhluk. Beliau adalah Zahir Manifest dalam erti kata
setiap graspable, dan Dia adalah melengkung tersembunyi dari setiap pemahaman
kecuali pemahaman salah yang mengatakan bahawa alam semesta adalah bentuk-Nya dan, Dia-Bilut (huwiyya), dan ia adalah nama ,
yang Zahir nyata. Sejak Dia adalah, makna, semangat apa sahaja yang zahir
nyata, Beliau juga adalah melengkung Tersembunyi. Hubungannya dengan apa sahaja
yang menampakkan bentuk di dunia adalah berhubung semangat mentadbir dengan
borang ini.
Takrif manusia, sebagai contoh, termasuk
kedua-dua masuk dan keluar beliau dan ia adalah sama dengan setiap perkara yang
ditakrif. Allah ditakrifkan dalam setiap definisi, namun bentuk alam semesta
tidak diadakan semula dan Dia tidak terkandung oleh mereka. Satu sahaja yang
tahu batasan setiap bentuk mereka mengikut apa yang dicapai oleh setiap Maha
Mengetahui bentuk beliau. Atas sebab itu, kita tidak boleh tahu takrif Allah,
satu-satunya akan tahu definisi beliau dengan mengetahui takrif setiap bentuk.
Ini adalah mustahil untuk mencapai, jadi takrif Allah adalah mustahil.
Begitu juga, sesiapa yang menghubungkan
tanpa pemotongan telah memberikan had kepada Allah dan tidak mengenal Dia.
Sesiapa yang menggabungkan sambungan dan pemotongan dalam gnosis, dan
menggambarkan Allah dengan kedua-dua aspek umum - kerana ia adalah mustahil
untuk hamil secara terperinci kerana kita tidak mempunyai keupayaan untuk
merangkumi semua bentuk yang alam semesta mengandungi - telah diketahui-Nya
secara umum dan tidak tertentu , kerana dia tahu dirinya secara umumnya dan
bukan khususnya.
Atas sebab itu, Rasulullah saw, semoga
Allah memberkati beliau dan memberinya damai, pengetahuan berkaitan (ma'rifa)
Allah untuk pengetahuan diri sendiri dan berkata, "Sesiapa yang mengetahui
sendiri tahu Tuhannya." Allah berkata, "Kami akan memperlihatkan
kepada mereka tanda-tanda Kami di ufuk (apa yang di luar anda) dan pada diri
mereka sendiri (apa yang sumber anda) sehingga ia adalah jelas kepada mereka
(contemplators) bahawa ia adalah benar," (41:53 ) lantaran anda adalah
bentuk-Nya dan Dia adalah semangat anda. Anda kepada-Nya sebagai-bentuk badan
anda adalah untuk kamu, dan Dia adalah untuk anda sebagai semangat yang
mengawal badan.
Definisi ini mengandungi kekuatan batin
dan outwardness anda, bentuk kekal apabila semangat yang mengawal ia berangkat,
dan ia tidak ada orang yang lebih lama, tetapi siapa yang boleh bercakap
sebagai menyerupai bentuk manusia. Tidak ada perbezaan antara ia dan bentuk
yang diperbuat daripada kayu atau batu, yang mana nama seorang lelaki hanya
digunakan oleh metafora dan bukan dengan realiti. Allah tidak boleh hilang daripada
bentuk-bentuk alam semesta, sebagai definisi beliau ketuhanan-Nya ialah dengan
realiti, bukan metafora, kerana takrif lelaki hanya terpakai selagi dia masih
hidup.
Sebagai luar bentuk manusia memuji
kedua-dua semangat, dan diri yang diperintah oleh itu, dengan lidahnya, begitu
juga Allah menjadikan bentuk alam semesta yang memuliakan memuji-Nya, tetapi
kita tidak faham memuliakan mereka. Kami tidak menerima semua bentuk dalam alam
semesta. Semua lidah Allah mengucapkan pujian kepada Allah dan sebab itu Dia
berkata, "Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam," (1:1) iaitu semua jenis
pujian merujuk kepada-Nya. Beliau adalah Praiser dan Satu dipuji.
Jika anda bercakap tentang pemotongan,
anda menghadkan-Nya, dan jika anda bercakap tentang sambungan, anda menentukan-Nya.
Jika anda bercakap tentang dua bersama-sama, maka anda adalah bebas daripada
kesilapan dan anda seorang Imam dan sarjana dalam ilmu tentang Tuhan.
Beliau yang menegaskannya berbelah
bahagi, jatuh ke dalam syirik, dan sesiapa yang bercakap keunikan adalah
penyatu berjaga-jaga supaya kamu menjadi
dualism oleh sambungan, dan menjaga supaya kamu menjadi isolator oleh
pemotongan
Anda tidak, sebaliknya anda adalah Dia dan anda melihat
Allah di dalam sumber perkara, mutlak dan terhad pada masa yang sama. Allah
berfirman, "Tiada apa yang menyerupai-Nya," dan sebagainya Beliau
memutuskan, "dan Dialah Yang Maha
Mendengar lagi Maha Melihat," (42:11) supaya Dia menghubungkan. Allah
berfirman, "Tiada apa yang
menyerupai-Nya," maka Dia menghubungkan dan beregu itu, dan "Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
Kemudian Dia menggunakan pemotongan dan membuat sendiri unik.
Jika Nuh telah digabungkan kedua-dua panggilan bagi orang-orang,
mereka akan menjawab dia. Beliau menyeru mereka secara terbuka (71:8), dan dia
memanggil mereka diam-diam (71:9). Kemudian dia
berkata kepada mereka, "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu. Sesungguhnya Dia
adalah Maha Pengampun henti-henti." (71:10) Dia berkata, "Saya
telah dipanggil kaumku malam dan pada siang hari, tetapi panggilan saya hanya
menjadikan mereka lebih mengelak" (71:5-6) kerana mereka tahu
apa yang telah mereka lakukan dalam menjawab panggilan beliau.
Oleh itu, pengetahuan mereka yang tahu
Allah adalah apa yang ditunjukkan Nuh berkenaan kepada kaumnya dengan memuji-muji
mereka melalui menyalahkan. Dia tahu bahawa mereka tidak akan menjawab panggilan
itu kerana Furqan ia mengandungi. Arahan ini adalah Al-Quran, tidak Furqan ini.
Sesiapa yang ditentukan dalam Al-Quran tidak condong kepada Furqan ini.
Walaupun Furqan adalah dalam Al-Quran,
Al-Quran mengandungi Furqan tetapi Furqan tidak mengandungi al-Quran. Atas
sebab ini, tidak ada orang yang disukai oleh QurÕan kecuali Muhammad, semoga
Allah memberkati beliau dan memberinya damai, dan komuniti ini yang merupakan "komuniti
terbaik yang pernah dikemukakan di hadapan manusia." (3:110)
Jadi "tidak ada yang seperti
Allah" bersatu beberapa perkara dalam satu perkara yang tunggal. Jika Nuh
mempunyai sesuatu yang dinyatakan seperti ayat ini, orang-orang beliau akan
bertindak balas kepadanya, kerana ia mengandungi sambungan dan pemotongan dalam
ayat tunggal, dan bukan pada separuh ayat an.
Nuh, saw, saw, menyeru kaumnya pada
waktu malam berkenaan dengan akal fikiran dan kerohanian mereka (rûhânîyya),
yang ghaib dan demi hari beliau menyeru mereka berkenaan kepada bentuk luar dan
ketibaan. Dalam panggilan, dia tidak menyatukan apa-apa, seperti "tidak
ada yang seperti-Nya." Jadi masuk mereka mempunyai kebencian untuk
pemisahan ini, dan ia meningkat mereka dalam pelarian. Kemudian dia berkata
kepada dirinya bahawa dia dipanggil kepada mereka bahawa Dia mengampuni mereka,
tidak bahawa Dia akan diumumkan kepada mereka.
Mereka memahami bahawa daripada beliau.
Itulah sebabnya "mereka
meletakkan jari-jari mereka di telinga mereka dan dibalut diri mereka dalam
pakaian mereka," (71:7) dan ini adalah bentuk hijab yang dia
memanggil mereka. Maka mereka menjawab panggilan itu dengan tindakan, bukan
dengan berkata, "Pada perkhidmatan anda."
Terdapat kedua-dua pengesahan daripada
rupa dan penafian dalam "Tiada apa yang menyerupai-Nya." Atas sebab
ini, Rasulullah, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, berkata
tentang dirinya, "Saya telah diberikan segala perkataan". Muhammad,
saw, tidak menyeru kaumnya pada waktu malam dan siang, tetapi beliau dipanggil
ke atas mereka oleh malam hari dan siang hari pada waktu malam.
Nuh berkata kebijaksanaan beliau kepada
kaumnya, "Dia
akan menghantar syurga ke atas anda dalam hujan yang banyak," (71:11) yang
gnosis intelektual dalam makna dan spekulasi metafora, dan "Dia akan
membantu kamu dengan kekayaan," iaitu dengan apa datang kepada kamu
daripada-Nya.
Oleh itu, ia adalah kekayaan anda di
mana anda telah melihat borang anda. Oleh itu, sesiapa di antara kamu
membayangkan bahawa dia telah melihat-Nya, tidak mempunyai gnosis, dan sesiapa
di antara kamu yang tahu bahawa dia telah melihat dirinya, dia adalah gnostik
itu. Atas sebab ini orang yang dibahagikan kepada orang-orang yang mengenal
Allah dan orang-orang yang tidak tahu. "Dan anak-anak" adalah apa
yang hasil dari spekulasi logik mereka manakala pengetahuan perniagaan (yang
Nuh memanggil mereka) adalah berdasarkan renungan yang jauh dari hasil
pemikiran.
Perdagangan mereka tidak keuntungan
mereka, supaya apa yang telah mereka
dalam tangan mereka, yang mereka hanya membayangkan mereka dimiliki, hilang
daripada mereka.
Kerajaan ini dimiliki oleh umat
Muhammad, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, kerana Allah
berfirman
"Berikan itu yang Allah telah menjadikan kamu pengganti." (57:7) Bagi orang-orang Nuh itu, "Jangan
mengambil sesiapa selain Aku sebagai penjaga." (17:2) Kerajaan
ini telah disahkan bagi penduduk Muhammad, dan penjagaan yang di dalamnya
adalah kepunyaan Allah.
Penduduk Muhammad adalah khalîfs di
dalamnya. Kerajaan itu adalah milik Allah dan Dia adalah penjaga mereka, dan
itu adalah kerajaan yang dilantik Khalifah. Atas sebab ini, Allah adalah
"Raja kerajaan" pada-Tirmidhi berkata. "Mereka telah menetas yang kuat merancang," (71:22)
kerana menyeru kepada Allah adalah memplot Satu yang dipanggil; kerana Dia
tidak kekurangan mulanya, Dia dipanggil ke akhir, jadi mereka semua berdoa
kepada Allah. Ini adalah sumber merangka menurut penglihatan dalaman. Nuh
berkata, "Perkara ini dimiliki sepenuhnya kepada-Nya," maka mereka
menjawab-Nya dengan merancang sebagaimana Dia memanggil mereka.
Penduduk Muhammad datang dan tahu apa
yang panggilan untuk Allah adalah berkaitan dengan yang Dia, dan bukan apa yang
ia adalah berkenaan dengan Nama-nama-Nya. Allah berkata, "Hari ini orang-orang
yang beramal berkumpul untuk Yang Maha Penyayang." Maka Dia menggunakan "zarah akhir"
dan menyertai kepada Nama itu, dan kita sedar bahawa alam semesta ini adalah di
bawah jagaan Nama Ilahi yang memerlukan mereka untuk menjadi antara
"beramal".
Realiti Taqwa adalah seorang lelaki yang mengelakkan
menganggap rahmat, kesempurnaan dan sifat-sifat terpuji kepada dirinya sendiri
atau kepada orang lain, kecuali bagi Allah. Dia takut Allah melalui perbuatan
dan sifat-sifat-Nya. Perkara-perkara ini adalah kejahatan dari musim bunga
kemungkinan. Mereka berkata dalam rancangan jahat mereka, "Jangan
meninggalkan Tuhan-tuhan kamu.
Jangan
meninggalkan Wadd atau Suwa 'atau Yaghuth atau Ya'uuq atau Nasr. "(71:22)
Kemudian mereka meninggalkan mereka jahil tentang yang benar dengan apa yang
mereka kiri berhala. Allah mempunyai satu aspek dalam setiap perkara disembah.
Sesiapa yang mengiktiraf ia, mengiktiraf, dan sesiapa yang tidak mengetahui ia
adalah jahil di kalangan rakyat Muhammad.
Tuhan kamu menetapkan bahawa anda harus
menyembah hanya Allah yang mejadi segala penghakiman . Anda yang mempunyai
pengetahuan tahu yang hamba itu dan dalam bentuk apa dia ditunjukkan setakat
yang dia adalah hamba. Pengasingan dan kepelbagaian adalah seperti anggota
bentuk deria dan seperti fakulti makna bentuk spiritual. Dia hanya menyembah
Allah dalam setiap objek yang disembah.
Yang paling rendah ialah orang yang
membayangkan Tuhan yang terkandung di dalamnya. Adakah ia bukan untuk ilusi
ini, batu dan lain-lain tidak akan disembah. Inilah sebabnya mengapa Dia
berkata,
"Katakanlah: Namakan mereka" (13:33) Jika mereka telah
menamakan mereka, mereka akan dinamakan batu, pokok, atau bintang. Jika mereka
telah bertanya, "Siapakah yang kamu sembah?" mereka akan menjawab:
"Allah". Mereka tidak akan berkata "Allah" atau
"tuhan".
Yang Maha Mengetahui tertinggi tidak
menggunakan imaginasi ini, tetapi dia
mengatakan bahawa ini adalah Tajalli ketuhanan yang mana satu perlu
meninggikan, dan beliau tidak menghalang dirinya sendiri. Yang paling rendah
adalah salah satu yang dimiliki fantasi: "Kami hanya menyembah mereka supaya mereka membawa
kita menghampiri kepada Allah." (39:3) Yang Maha Mengetahui tertinggi
berkata, "tuhan anda adalah Tuhan Yang Maha Esa, supaya mengemukakan
kepada-Nya," (22:34) di mana Dia adalah nyata, "dan
memberi berita gembira kepada orang yang rendah hati-hati" yang merendah
diri api mereka alam semula jadi.
Mereka bercakap dengannya (api), dan
tidak berkata "alam semula jadi".
"Mereka mempunyai ramai yang sesat," (71:24) iaitu mereka bingung
dalam kepelbagaian Satu dengan aspek dan hubungan. "Jangan meningkat bukan
orang yang zalim" kerana diri mereka adalah dari keseluruhan orang-orang
yang dipilih yang mewarisi Kitab dan mereka adalah yang pertama daripada tiga, yang mendahului berbelah, "dalam apa-apa
tetapi kesesatan", kecuali dalam kebingungan. Nabi Muhammad yang berkata,
"Meningkatkan saya dalam kebingungan." "Setiap kali ia bersinar ke atas
mereka, mereka berjalan di dalamnya. Apabila kegelapan datang ke atas mereka,
mereka berhenti." (2:20) Jadi bingung satu selekoh kira-kira,
dan pergerakan bulat adalah paksi yang dia tidak pergi.
Orang yang mempunyai laluan yang
menjangkau keluar cenderung untuk meninggalkan matlamat, mencari apa yang
pemilik mempunyai imaginasi di dalamnya, dan akhir beliau adalah imaginasi itu.
Beliau mempunyai "dari" dan "untuk" dan apa yang ada di
antara keduanya. Orang yang mempunyai pergerakan bulat tidak mempunyai
permulaan, "dari", yang melekat kepadanya, dan tiada akhir,
"untuk", dinilai kepadanya.
Oleh itu dia mempunyai kewujudan yang
paling sempurna. Beliau "diberikan segala perkataan" dan wisdoms. "Dan kerana kesilapan
mereka" yang adalah yang bagi mereka, "mereka telah lemas" dalam
lautan ilmu Allah yang kebingungan di kalangan orang-orang yang Muhammad.
Apabila lautan telah dipanaskan, "mereka telah dimasukkan ke dalam
api" dalam sumber air, "dan mereka mendapati tiada siapa untuk membantu mereka
selain Allah." (71:25)
Allah adalah sumber pembantu mereka, dan
supaya mereka musnah dalam ia untuk masa tanpa akhir. Jika Dia membawa mereka
keluar dengan pantai, pantai alam, Dia akan membawa mereka turun dari tahap
yang lebih tinggi. Semua milik Allah dan oleh Allah, sebaliknya ia adalah
Allah.
Nuh berkata, "Ya Tuhanku!" dan
dia tidak berkata, "Tuhan saya," untuk Tuhan mempunyai ketetapan, dan
"Allah" berbeza mengikut Nama. Jadi "setiap hari Beliau terlibat dalam beberapa urusan." (55:29)
Dengan Tuhan, dia bermaksud sesuatu dengan kualiti yang tidak berubah.
"Jangan biarkan di atas bumi" dan beliau menggesa mereka untuk pergi
ke kawasan pedalaman Muhammadan itu. "Jika anda kecewa tali, ia akan jatuh
pada Allah," "kepada Allah jualah apa yang ada di langit dan apa yang
ada di bumi."
Apabila anda telah disemadikan di
dalamnya, anda berada di dalamnya dan ia adalah bekas anda, dan "Kami akan
mengembalikan kamu ke dalamnya dan Kami akan mengeluarkan kamu dari sekali
lagi," (20:55) dengan perbezaan kewujudan. "...
Orang-orang kafir" yang membungkus diri dalam pakaian mereka dan
meletakkan jari mereka di telinga mereka, mencari hijab kerana dia menggesa
mereka supaya Dia mengampuni mereka.
Ampun adalah hijab tindakan yang salah,
"tidak salah" supaya manfaat ini akan menjadi universal seperti
panggilan. "Jika Anda meninggalkan mana-mana," iaitu jika Anda memanggil
mereka dan kemudian meninggalkan mereka, "mereka akan menyesatkan hamba
anda," iaitu mengelirukan mereka dan sebagainya membawa mereka keluar dari
perkhidmatan mereka kepada apa yang mereka mempunyai satu rahsia ketuanan.
Mereka akan berfikir diri tuan-tuan selepas mereka adalah hamba dalam diri
mereka sendiri.
Oleh itu, mereka adalah hamba dan
tuan-tuan. "Mereka akan melahirkan apa-apa" iaitu mereka tidak akan
mempunyai apa-apa keputusan atau apa-apa yang nyata kecuali mereka yang tahu
malu iaitu manifestasi daripada apa yang tudung orang-orang kafir adalah bahawa
mereka bertudung dari apa yang muncul selepas manifestasi mereka. Mereka yang
ditunjukkan tudung, jadi mereka bertudung selepas penampilan mereka.
Pemikir yang keliru dan tidak mengiktiraf
matlamat tahu malu dalam shamelessness, atau orang kafir yang tidak percaya
beliau, tetapi orang itu tetapi satu. "Ya Tuhanku, ampunilah saya,"
iaitu tudung saya dan apa yang membimbangkan saya supaya pangkat dan stesen
saya tidak diketahui, kerana pangkat Allah yang tidak diketahui dalam satu
kenyataan-Nya, "Mereka mengukur Allah dengan langkah-Nya yang
sebenar"; "dan ibu bapa saya" yang mana saya itu, dan mereka
adalah akal dan alam semula jadi, "dan sesiapa yang masuk ke rumah
saya," iaitu hati saya, "sebagai orang yang beriman" mempercayai
apa yang ia mengandungi laporan yang kudus, dan ia adalah apa diri mereka
disebabkan, "Dan semua orang yang beriman, lelaki (yang akal fikiran) dan
wanita (yang diri)."
"Jangan meningkatkan zalim
(dhâlimîn)" yang berasal dari kegelapan (dhulumât), orang-orang yang
ghaib, bersembunyi di sebalik dinding yang gelap, "kecuali dalam
kehancuran" iaitu dalam kemusnahan. Oleh itu, mereka tidak mengenali diri
mereka sendiri kerana mereka melihat wajah Allah di luar mereka. Antara
orang-orang yang Muhammad, "Semua perkara yang berlalu kecuali Wajah-Nya."
(28:88) kehancuran adalah kehancuran. Sesiapa yang ingin memahami
rahsia Nuh mesti bangkit ke dalam bidang Nuh. Ia adalah di dalam buku ini, di-Tanazzulat al-Mawsuliyya.
RUMUSAN
UTAMA:
FASAL
NABI NUIH
Nuh tidak menyeru umatnya kepada “Satu dalam banyak dan banyak
dalam satu”. Jika beliau menyeru mereka kepada kedua-dua aspek itu, nescaya
umatnya menerimanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan