Karangan al-Fadhil Syeikh Ahmad al-Fathani
Tanda Agama Faridatul Faraid ( siri 2 )
( Bermula 'ilmu tauhid itu ) ‘Ibarat daripada
perhimpunan barang yang dii’tiqadkan yang dibangsakan kepada agama yang
diambilkan dari pada dalilnya yang diyakinkan .
( Dan bicara ) ‘Ilmu ini pada dzat Allah
Ta‘ala daripada sekira-kira barang yang wajib bagiNya dan barang yang mustahil
atasNya dan barang yang harus bagiNya . Dan pada segala Rasul demikian jua .
Dan pada segala barang yang didatangkan dia oleh Rasul seperti hari Qiyaamah
dan lainnya .
( Dan faedah ) ‘Ilmu ini dapat kemenangan dan
beruntung oleh yang mengetahuinya selama-lama .
( Dan agama itu ) ‘Ibarat daripada
perhimpunan segala hukum yang dihantarkan dia oleh Allah Ta‘ala bagi segala
hambaNya yang mukallaf atas lidah RasulNya yang membawa akan mereka itu kepada
kebajikan yang kekal .
( Dan ) Segala tanda agama empat :
( Pertama ) Sah i’tiqad iaitu jazam dengan
barang yang dii’tiqadkan dia oleh Ahli Sunnah .
( Kedua ) Benar qashad iaitu (2) menunaikan
‘ibadat dengan ikhlas .
(2) ( Qauluhu ; Menunaikan ‘ibadat dengan
ikhlas ) Ertinya mengerjakan dia serta ikhlas niat bagi Allah Ta‘ala dengan
bahawa tiada disekutukan pada ‘ibadat itu akan yang lain daripada Allah Ta‘ala
. Firman Allah Ta‘ala :
Dan telah ikhtilaf ‘Ulama΄ pada orang yang
beramal yang menyekutui pada amalnya bagi Allah Ta‘ala akan pekerjaan dunia, maka
memilih Ibnu ‘Abdis Salam dan lainnya akan bahawasanya tiada pahala baginya
sekali-kali . Dan telah memilih Ghazali bahawasanya dengan i’tibar sebab yang
membangkitkan kepada amal itu, maka jika adalah yang terlebih banyaknya
pekerjaan agama, maka dapat baginya pahala dengan kadarnya, atau adalah yang
terlebih banyaknya pekerjaan dunia, maka tiada pahala baginya . Dan jika
bersamaan keduanya nescaya gugur keduanya . Dan kalam Ibnu Hajar di dalam
Hasyiah Idhaah cenderung kepada dapat pahala dengan kadar qashad muthlaqan
kerana firman Allah Ta‘ala :
(
Ketiga ) Menyempurnakan janji iaitu mengerjakan segala yang disuruh .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan