Karangan
al-Fadhil Syeikh Ahmad al-Fathani
( Dan
setengah ) Daripada
shifat kesempurnaan itu, barang yang wajib diketahuikan dia atas jalan tafshili
iaitu tiga belas shifat, atawa dua puluh shifat atas khilaf yang lagi akan
datang .
( Syarah :
Makna ‘ setengah ’, di sini ialah seperti yang seribu diambil satu
umpamanya, itulah makna setengah di sini, bukannya itu setengah dua, ya’ni satu
perdua kerana jika makna setengah di sini ialah satu perdua nescaya jadilah
segala shifat yang wajib bagi Allah Ta‘ala itu tiga puluh enam shifat atau
empat puluh shifat, maka jadilah shifat Allah Ta‘ala itu berhingga, maka ini
adalah mustahil !!! )
Dan qaul yang rajih itu, qaul yang pertama . Dan tujuh yang tinggal lagi itu wajib diketahuikan atas jalan ijmal, tiada harus dinafikan dia dengan ijma’ kerana ia setengah daripada segala perkara kamalat, maka barang siapa menafikan dia (2) jadi ia kafir . Wal ‘iyaa dzu billaahi Ta‘ala .
(2) ( Qauluhu ; Jadi ia kafir ) Ini jika dinafikan dia
serta ditsabitkan lawannya, seperti dinafi ‘keadaanNya yang kuasa’ dan
ditsabitkan ‘keadaanNya yang lemah’ . Adapun nafi akan tsabitnya pada kharij
dan akan lebihnya atas shifat ma‘ani, maka tiada mengkufurkan, bahkan ia yang
sebenar, menyebut akan dia oleh Syarqaawi dan lainnya . ﺍﻫ
Dan hanya
sungguhnya tiada wajib diketahuikan atas jalan tafshil jua.
( Maka
yang pertama ) Daripada
tiga belas shifat itu :
( Syarah : Makna
‘ yang pertama ’, di sini ialah hanya pertama pada sebutan dan pada bilangan dan pada
tulisan, bukannya pada nafsul amr (diri perkara ) kerana bahawasanya
tiap-tiap shifat kamalat ( kesempurnaan ) Allah Ta‘ala semuanya itu adalah
qadim lagi azali, ya’ni adanya tiada berpermulaan dan tiada kesudahan, maka
tidaklah terdahulu shifatNya di atas setengahnya pada nafsul amr melainkan pada
yang tersebut itu jua .
Maka
didahulukan setengah di antara shifat itu di atas setengah shifatnya yang lain
padanya kerana tidak boleh hendak mendatangkan satu sebutan atau satu patah
bilangan atau satu tulisan melainkan dengan didahulukannya atasnya beratur-atur
.
INGAT !!!
Jangan beri’tiqad bahawa shifat Allah Ta‘ala itu ada yang dahulu dan ada yang
kemudian, seperti beri’tiqad shifat Allah Ta‘ala itu didahulukan dengan shifat
wujud dan diikuti dengan shifat qidam, baqa dan sebagainya…. Maka ini salah di
sisi i’tiqad !!!
( Wujud ) Ertinya ; ada . Dan dikehendaki dengan wujud itu,
wujud yang dzaati dengan makna bahawasa ada Allah Ta‘ala itu tiada dengan
memberi bekas oleh yang lainnya, lagi yang tiada menerima ‘adam ( tiada ) pada
sedia kala dan ( tiada ) { menerima ‘adam } pada sentiasa . Dan wujud itu
shifat yang tsubutiyah yang menunjuk oleh bershifat dengan dia atas diri dzat,
tiada ia makna yang lebih atas dzat .
Dan
memadalah akan mukallaf bahawa mengetahui bahawasa Allah Subhaanahu wa Ta‘ala
itu maujud sebagai wujud yang tiada tashawwur pada ‘aqal ternafinya . Dan {
tiada } wajib atas mukallaf mengetahuikan bahawasa wujudnya itu, ‘ain dzatNya
atau lain dari pada dzatNya kerana demikian itu setengah daripada (3) ghawaamidhu ‘ilmil kalaam .
(3) ( Qauluhu ; Daripada ghawaamidhu ‘ilmil kalaam )
Ertinya daripada beberapa masalah yang dalam yang tersembunyi pada ‘ilmu
ushuuluddin . ﺍﻫ ﻤﺆﻟﻔﻪ
( Dan mustahil ) Lawannya, iaitu ‘adam, ertinya ; tiada ada .
( Dan dalil ) Atas wujud Allah Ta‘ala itu, segala makhluq ini
kerana ia mumkin, ertinya patut ada dan patut tiada ada . Dan tiap-tiap mumkin
itu tak dapat tiada bahawa ada baginya yang mengadakan dia, atawa kerana ia
baharu, ertinya ada kemudian daripada ketiadaan . Dan tiap-tiap yang baharu itu
tak dapat tiada bahawa ada baginya yang membaharukan dia, ertinya yang
mengadakan dia .
Kemudian
jika datang soal atawa i’tiradh, maka hendaklah engkau jawab daripada nya atas
jalan yang dituntuti . Adapun keadaan yang mengadakan itu namanya Allah dan
lainnya, maka iaitu diketahuikan daripada khabar Rusul ‘a.s. . Dan apabila
tsabitlah ada Allah Ta‘ala, mustahillah atasNya ‘adamNya .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan