Rasa tetap
di dalam keadaan merasa tetapi sudah beralih rasa iaitu dari
1. Kita sedang merasa ada kita (syirik
yang tersembunyi lagi tersembunyi)
2. Kita sedang merasa ada Allah (syirik
yang tersembunyi)
3. Allah sedang merasa ada Allah (bersih dari syirik)
Bagaimana
yang perlu dilakukan supaya... dari kita sedang merasa ada diri sendiri
sehingga akan berpindah kepada keadaan
dimana Allah sedang merasa ada Allah...
Apa pun
keadaan setiap dari badan diri kita semua akan bermula dari keadaan dimana diri
kita sedang merasa ada diri kita sendiri (kita datang dari Allah)
Bagaimana jalan dan cara yang perlu
dilakukan sampai kembali kepada Allah..
Bukan tidak
ada rasa lagi, rasa perasaan tetap di dalam perasaan ada itu juga tetapi sudah
berpindah dari kita sedang merasa ada diri kita sendiri kepada keadaan di mana
Allah sedang merasa ada Allah...
Tidak ada
rasa lagi bermaksud bukan kita lagi yang sedang merasa rasa itu...
Bukan tidak
ada rasa, jika tidak ada rasa maksudnya
sesuatu itu tidak ada...
Rasa ada itu
tetap ada tetapi sudah berpindah rasa dari diri sendiri sedang merasa ada diri
sendiri kepada Allah sedang merasa ada Allah...
Apabila
sudah sampai kepada Allah sudah merasa ada Allah, tidak ada lagi kita sedang
merasa ada diri sendiri.
Hilang rasa
ada diri sendiri bukan bermaksud sedang merasa ketiadaan diri, ketiadaan diri
itu tidak boleh dirasa, sebab sesuatu yang tidak ada itu sememangnya tidak ada,
bagaimana nak merasa sesuatu yang tidak ada, ... ?
Ketiadaan diri kita sendiri hanya istilah yang
digunakan untuk
menunjukkan keadaan dimana Allah sedang merasa ada Allah...
Pada
peringkat permulaan dimana seseorang itu sedang berada di dalam keadaan diri
sendiri sedang merasa ada diri sendiri, keberadaan Allah itu tidak boleh dirasa
kerana sedang merasa ada diri sendiri.
Tidak merasa
ada Allah itu membawa kepada maksud Allah tidak ada.
Jika kita ada, Allah tidak ada, jika Allah ada kita
tidak ada....
Maksud Allah
ada (SAMPAI KEPADA KEADAAN DIMANA ALLAH SEDANG MERASA ADA ALLAH),
TIDAK ADA LAGI PERASAAN ADA KITA (INILAH MAKSUD KITA TIDAK ADA)
Tidak ada
masa yang tidak pernah merasa ada, rasa ada itu sentiasa ada, cuma berlaku perubahan rasa sahaja....
Sebab itu
setiap seorang yang hendak sampai kepada bersih dari syirik atau sentiasa berpegang
dengan pegangan iktiqad dan tauhid atau makrifatullah mesti melakukan sendiri
salah satu jalan dan cara dari pelbagai jalan dan cara seperti yang telah Allah
memperjelaskan didalam Al-Quran...
Surah
Al-'Isrā'
Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan
jalan-jalan menetapkan iktiqad dan tauhid dengan berbagai cara di dalam
Al-Quran ini supaya mereka beringat; dalam pada itu, penerangan yang berbagai
cara itu tidak menjadikan mereka melainkan bertambah liar.
Bukan
sekadar menghuraikan tentang kebenaran ilmu yang sedang disangka-sangka
kebenaran ilmu yang diperkatakan itulah keadaan bersih dari sebarang syirik
atau keadaan sedang berpegang dengan pegangan iktiqad dan tauhid atau keadaan
makrifatullah...
Teramat jauh beza... sampainya orang yang telah melakukan jalan dan cara
sehingga mendapat hidayah sampai kepada Allah sedang merasa ada Allah...
Dengan orang
yang sedang bersangka-sangka....
Apa yang
perlu dilakukan oleh setiap badan diri yang hendak bersih dari sebarang syirik
atau berpegang dengan pegangan iktiqad dan tauhid atau makrifatullah ialah ....mencari
salah satu jalan dan cara yang telahpun dijelaskan oleh Allah didalam Al-Quran
dan lakukan perjalanan itu secara istiqamah sehinggalah mendapat hidayah dan
petunjuk dari Allah sampai kepada keadaan Allah sedang merasa ada Allah...
Adakah kita
masih tidak mahu percaya kepada firman Allah
Masih
kah ingin duduk di dalam keadaan orang-orang yang telah telah dikatakan
walaupun telah diperjelaskan di dalam Al-Quran terapi penerangan yang berbagai
cara itu tidak menjadi dari kalangan mereka melainkan bertambah liar
UNTUK
MEMBUKTIKAN KEBENARAN TENTANG APA YANG SEDANG DIPERKATAKAN ITU MAKA HENDAKLAH
HURAIKAN SATU PERSATU BAGAIMANA JALAN DAN CARA YANG TELAH DILAKUKAN YANG BOLEH
MENYAMPAIKAN KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIPERKATAKAN...
Selagi kita
tidak melakukan sepertimana yang telah diperkatakan atau dengan kata lain tidak
melakukan seperti yang telah diperkatakan itu selagi itu kita masih tergolong
didalam golongan seperti didalam firman Allah
61.Surah
Aş-Şaf (Ayat 1)
Segala yang ada di langit dan yang ada
di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi
Maha Bijaksana.
61.Surah
Aş-Şaf (Ayat2)
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa
kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
61.Surah
Aş-Şaf (Ayat 3)
Amat besar kebenciannya di sisi Allah -
kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
Ada yang lebih penting lagi sepertimana tang telah
difirmankan oleh Allah tentang iktiqad dan tauhid....
17.Surah
Al-'Isrā' (Ayat 41)
Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan
jalan-jalan menetapkan iktiqad dan tauhid dengan berbagai cara di dalam
Al-Quran ini supaya mereka beringat; dalam pada itu, penerangan yang berbagai
cara itu tidak menjadikan mereka melainkan bertambah liar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan