Karangan
al-Fadhil Syeikh Ahmad al-Fathani
( Bermula permulaan barang yang wajib ) Pada Syara’ atas tiap-tiap mukallaf
iaitu orang yang ‘aqil lagi baligh, sama ada laki-laki atawa perempuan itu
bahawa (1) mengenal ia akan Allah Ta‘ala,
ertinya mengetahuikan segala hukum shifatNya dan segala hukum Ketuhanan Nya .
Dan mengetahuikan segala yang membawa kepada mengetahui kan demikian itu
daripada segala barang yang bergantung dengan Rusul, maka tiada dikehendaki
dengan mengenal Allah Ta‘ala itu mengetahuikan hakikat dzatNya Subhaanahu wa Ta‘ala
kerana tiada dapat mengetahui oleh yang baharu akan hakikat yang qadim .
(1) ( Qauluhu
; mengenal ia akan Allah Ta‘ala ) Ertinya kerana bahawasa mengenalkan Dia
itu tempat hantaran segala perkara yang dituntuti daripada hamba, maka tiada sah
sesuatu yang wajib dan yang sunat melainkan kemudian daripada mengenal { a }kan
Dia Subhaanahu wa Ta‘ala .
(Maka mengenal ) Dan mengetahui itu jazam dengan membetuli bagi waaqi’
yang hasil jazam itu daripada dalil, ertinya i’tiqad yang putus yang mengenai
akan yang sebenar, yang jadi i’tiqad itu daripada tanda yang menunjuk atas
betul i’tiqad itu .
( Maka wajib ) Pada Syara’ atas tiap-tiap mukallaf mengetahuikan
segala yang wajib pada ‘aqal pada hak Tuhan kita Jallaa wa ‘Azza dan barang
yang mustahil atasNya Ta‘ala dan barang yang harus bagiNya Ta‘ala .
( Dan demikian ) Wajib atasnya mengetahuikan barang yang wajib pada
hak segala Rasul ‘alaihimush shalaatu was salaam dan barang yang
mustahil atas mereka itu dan barang yang harus bagi mereka itu
( Dan erti ) Wajib pada Syara’ itu barang yang berdiri pahala atas
mengerjakan dia dan disiksa atas meninggalkan dia seperti mengetahui dengan ada
Allah Ta‘ala, maka diberi pahala atas mengetahui itu dan disiksakan atas
ketiadaannya .
( Dan erti ) Wajib pada ‘aqal itu barang yang tiada tashawwur pada
‘aqal ketiadaannya, seperti mengambil lapang bagi jirim .
( Dan mustahil ) Itu barang yang tiada tashawwur pada ‘aqal adanya
seperti sunyi jirim daripada gerak dan diam .
( Dan ) Jaiz itu barang yang sah pada ‘aqal adanya dan
tiadanya seperti gerak jirim dan diamnya .
( Dan wajib ) Pula atas mukallaf sebagai wujub ‘aini mengetahuikan
dalil atas tiap-tiap suatu daripada yang wajib dan yang mustahil dan yang jaiz
itu supaya tiada jadi ia muqallid, iaitu orang yang jazam ia dengan perkataan
orang yang lain dengan ketiadaan mengetahui dalilnya .
( Dan ) Telah bersalah-salahan ‘Ulama΄ pada kufur muqallid
itu dan ketiadaan kufurnya . Dan qaul yang shahih bahawasanya mu΄min serta
berdosa dengan sebab meninggalkannya akan belajar dan fikir bicara jika ada ia
daripada ahli demikian itu .
( Dan ) Dikehendaki dengan dalil itu dalil ijmali, iaitu
dalil yang lemah oleh empunya daripada (2)
menetapkan dia dan menghuraikan segala (3)
syubhah yang didatangkan atasnya seperti dikatakan baginya ; apa dalil
engkau atas ada Allah Ta‘ala ? Maka berkata ia ; alam ini, dan lemah
ia daripada menyatakan jalan menunjuk alam ini atas ada Allah Ta‘ala
itu, atawa kuasa ia atas menyatakan dia, tetapi jika didatangkan i’tiradh
atasnya, tiada kuasa ia atas menghuraikan dia atas wajah yang dituntuti, maka
keluarlah ia daripada taqlid dengan mengetahui ini dalil yang ijmali .
(2) ( Qauluhu
; Menetapkan dia ) Ertinya menyatakan dalil atas jalan yang dituntuti seperti
bahawasanya tatkala ditanya orang ; apa wajah keadaan alam ini menunjuk atas
ada Tuhan ? Maka berkata ia ; alam ini baharu dan yang baharu ada baginya yang
menjadikan, maka alam ini ada yang menjadikan dia dan ialah Tuhan .
(3) ( Qauluhu
; syubhah, ertinya kesamaran ) Dan dikehendaki dengan dia barang yang
melengkapi atas segala i’tiradh yang didatangkan dia oleh lawan . ﺍ
Adapun (1) dalil tafshili, maka iaitu dalil yang dikuasakan
atas menetapkan dia dan menghuraikan segala syubhah yang didatangkan atasnya .
(1) ( Qauluhu
; Dalil tafshili ) Ketahui olehmu bahawasanya mengetahui dalil tafshili itu
wajib atas ahli tiap-tiap qathar atas jalan fardhu kifaayah, maka apabila
mendiri dengan dia oleh seseorang daripada mereka itu gugurlah dosa daripada
yang tinggal, maka wajib bahawa ada pada tiap-tiap masaafah yang harus padanya
sembahyang qashar itu satu orang yang mengetahui dengan dalil tafshili dan
dengan yang tinggal daripada segala hukum Syara’ dan pada tiap-tiap masaafah
‘aduwi seseorang qadhi kerana banyak perbantahan . Syarqaawi
.
( Maka hendaklah ) Kami nyatakan segala ‘aqaaid yang
wajib pada Syara’ mengetahuikan dia daripada segala yang wajib dan yang
mustahil dan yang harus pada hak Allah Ta‘ala dan hak segala RasulNya serta
kami iringkan tiap-tiap satu ‘aqidah itu dengan dalil nya . Dan tiap-tiap dalil
itu menyabitkan yang wajib dan menafikan yang mustahil, maka kami berkata ;
(
Wajib ) bagi Allah Ta‘ala tiap -tiap
shifat kesempurnaan yang patut dengan dzatNya Yang Maha Tinggi . Dan
shifat kesempurnaan itu amat banyak, tiada melewati dengan dia melainkan Allah
Subhaanahu wa Ta‘ala, maka wajib ditsabitkan bagiNya Ta‘ala atas jalan ijmal .
( Dan mustahil ) AtasNya Ta‘ala tiap-tiap shifat
kekurangan dan iaitu amat banyak, tiada menghinggakan dia melainkan Ia
Subhaanahu wa Ta‘ala, maka wajib disucikan Ia Ta‘ala daripadanya atas jalan
ijmali pula . Dan dalil atas demikian itu bahawasanya jikalau tiada
bershifat Ia dengan segala shifat kesempurnaan, nescaya bershifat Ia dengan
segala lawannya iaitu segala kekurangan . Dan kekurangan atas Allah Ta‘ala itu
mustahil kerana jikalau bershifat Ia dengan kekurangan nescaya tiada menjadi Ia
akan suatu daripada alam ini . Dan demikian itu bathil kerana alam ini telah
ada dengan musyahadah .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan