OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya syukur itu memalingkan oleh hamba akan segala barang yang memberi nikmat Allah Taala dengan dia atasnya daripada pendengar dan penglihat dan kaki dan tangan dan lainnya kepada barangyang dijadikan dia kerananya.
Seperti memalingkan ia
akan pendengarnya kepada mendengar [Al] Quran [Al] Hadith dan ilmu yang memberi
manfaat.
Dan seperti memalingkan
ia akan kakinya kepada berjalan ke masjid dan kepada mengerjakan haji.
Dan seperti memalingkan
ia akan tangannya kepada memerangi kafir kerana meninggikan agama Islam.
Dan bahawasanya syukur
itu setinggi-tinggi pangkat.
Lebih tinggi ia daripada
sabar dan zuhud dan khauf dan lainnya.
Kerana syukur itu
dimaksud akan dia pada dirinya.
Bersalahan sabar
dimaksud daripadanya akan mengerasi hawa nafsu.
Dan bersalahan khuaf
maka iaitu dimaksud daripadanya akan menghalau akan yang takut itu kepada
segala pangkat yang dimaksud.
Dan bersalahan zuhud
maka iaitu dimaksud daripadanya akan lari daripada dunia yang melalaikan
daripada Allah Taala kepada yang maksud.
Maka kerana syukur itu
dimaksud pada dirinya tiada putus ia di dalam syurga dan tiada ada di dalam
syurga itu khauf dan zuhud dan sabar.
Dan kerana berkelalan
syukur itu di dalam syurga.
Berfirman Allah Taala,
ertinya, “dan
kesudahan doa bagi ahli syurga itu bahawasanya, segala puji tertentu bagi Allah
yang menjadikan sekelian alam”.
[Surah Yunus Ayat 10]
Kerana berfirman Allah
Taala,
ertinya, “dan sedikit
daripada sekelian hamba ku yang banyak bersyukur”.
[Surah Saba Ayat 13]
Dan adalah syukur itu
sebab bagi menambah Allah Taala akan nikmatnya bagi mereka yang syukur.
Kerana firman Nya,
ertinya, “demi Allah
jika syukur kamu akan nikmat Ku nescaya menambah Aku akan kamu daripadanya”.
[Surah Ibrahim Ayat 7]
Dan lagi syukur itu
menegah dan menolak akan seksa.
Kerana firman Allah
Taala,
ertinya, “tiada
memperbuat Allah Taala akan seksa kamu jika syukur kamu akan segala nikmat Nya
dan beriman kamu”.
[Surah An Nisa Ayat 147]
Dan ada bagi syukur itu
pahala yang besar.
Kerana firman Allah
Taala,
ertinya, “dan selagi
membalas Allah Taala akan sekelian yang syukur akan nikmat Nya”.
[Surah Ali Imran Ayat 144]
Dan sabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
الطَّاعِمُ الشَّاكِرُ
بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الصَّابِرِ.
ertinya, “orang yang
makan [lagi bersifat] yang [ber]syukur adalah ia menepati dan menyerupai orang
yang [ber]puasa [lagi bersifat] yang sabar”.
Ertinya bersamaan
keduanya pada pahala yang banyak.
Dan adalah Rasulullah
sollallahu alaihi wasallam menangis di dalam sembahyang tahajjudnya.
Maka bersembah Siti
Aisyah radhiyallahu anha, “dan apa[kah] sebab engkau menangis? Dan
sesungguhnya telah mengampuni Allah Taala bagi engkau akan barang yang
terdahulu daripada dosa engkau dan barang yang terkemudian? Maka bersabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam, maka adakah tiada aku hamba yang banyak
bersyukur?”
Menceritakan dia oleh
Ibnu Hibban di dalam sohehnya.
Dan ketahui oleh mu
bahawasanya syukur itu berhimpun ia daripada tiga perkara,
1. Pertama, ilmu.
2. Kedua kelakukan.
3. Ketiga, pekerjaan.
Adapun ilmu maka bahawa
mengetahui engkau akan bahawasanya segala nikmat itu daripada Allah Taala.
Tiada ada ia daripada
yang lain daripadanya.
Dan jika melihat engkau
akan nikmat itu datang daripada makhluk maka iaitu sebab jua.
Menzahirkan oleh Allah
Taala akan dia daripadanya [tetapi] hakikatnya [yang sebenar bahawa] tiada
nikmat itu melainkan daripada Allah Taala.
Demikianlah engkau
hadirkan di dalam hati engkau pada tiap-tiap mendapat engkau akan nikmat.
Telah berfirman Allah
Taala,
ertinya, “dan barang
yang ada pada kamu daripada segala nikmat maka datang daripada Allah Taala”.
[Surah An Nahl Ayat 53]
Ertinya, semua nikmat
itu pemberian daripada Allah Taala bagi kamu.
Dan adapun kelakuan maka
engkau sukacita dengan tuhan yang memberi nikmat serta engkau membesarkan dia
dan menghinakan diri engkau.
Dan adapun pekerjaan
maka iaitu bahawa engkau pakai segala nikmat itu pada yang disuruh Allah Taala
tiada pada yang dilarang Nya.
Seperti engkau pakai
mata engkau pada melihat akan [Al] Quran dan kitab [Al] Hadith dan kitab ilmu
yang memberi manfaat.
Dan jangan engkau pakai
akan dia pada melihat yang haram seperti perempuan ajnabiyyah ertinya perempuan
yang bukan mahram engkau dan bukan isteri engkau dan bukan sahaya engkau.
Dan seperti engkau
belanjakan harta engkau pada nafkah anak bini engkau.
Dan pada menuntut ilmu
dan menunaikan haji.
Tiada pada maksiat
seperti judi dan loteri dan ekornya dan minum arak.
Dan ketahui oleh mu
bahawasanya tiada sempurna syukur itu melainkan syukur mereka yang meluaskan
Allah Taala akan ada Nya.
Maka melhat ia pada
tiap-tiap sesuatu itu akan hikmat dan rahsia dan yang kasih Allah Taala padanya
maka mengerjakan ia akan dia.
Dan bermula mereka yang
tiada melihat ia akan dia maka hendaklah melazimkan ia akan mengikut sunnah
Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam.
Kerana di dalamnya
beberapa hikmah dan rahsia sekalipun tiada mengetahui kita akan dia.
Dan bahawasanya mereka
yang mengerjakan maksiat itu telah kufur ia akan beberapa banyak daripada
nikmat Allah Taala sekalipun maksiat itu dosa kecil.
Seperti orang yang
melihat kepada perempuan ajnabiyyah maka telah kufur ia akan nikmat mata.
Dan telah kufur ia akan
nikmat cahaya matahari.
Dan telah kufur ia akan
segala nikmat yang tiada sempurna melihat melainkan dengan dia.
Seperti matanya dan
matahari dan langit kerana tiada sempurna melihat melainkan dengan mata dan
tiada tiada sempurna matahari dan cahayanya melainkan dengan langit maka kufur
ia dengan beberapa nikmat Allah Taala di bumi dan di langit.
Dan kias[kan lah] oleh
mu atas ini akan segala maksiat yang lain kerana tiada dapat mengerjakan satu
maksiat melainkan dengan beberapa sebab dan beberapa nikmat yang melazimkan
oleh ada semuanya akan menjadikan langit dan bumi.
Dan bahawasanya tiada
sempurna syukur melainkan daripada mereka menunaikan ia akan dia dengan ikhlas
kerana Allah Taala ketunggalan Nya tiada kerana sesuatu yang lain daripadanya.
Maka kerana yang
demikian hendaklah menyebut hamba akan ikhlas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan