Catatan Popular

Isnin, 29 November 2021

KITAB PENAWAR BAGI HATI FASAL KEDUAPULUH SATU : PADA MENYATAKAN [TENTANG UNTUNGNYA] SABAR

OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB  AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)

Ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekalian] bahawasanya sabar itu [ialah engkau] menahan diri [engkau] daripada marah atas sesuatu yang tiada disukainya.

 

Dan [engkau] menahan lidah [engkau] daripada mengadu yang [se]lain daripada Allah Taala.

 

Berkata[lah] Al Imam Al Ghazali di dalam kitab Al Arbain, “bermula hakikat sabar itu [ialah] tetap yang membangkitkan akan agama pada melawan akan yang membangkitkan keinginan nafsu”. Intaha.

 

Kerana manusia padanya dia puak tentera yang berlawan keduanya.

 

1. Pertama, akal dan segala yang membangkitkannya.

 

2. Kedua, syahwat dan segala yang menyerunya.

 

Maka jika menang yang menyeru agama nescaya telah hasil pangkat sabar.

 

Dan bermula sabar itu fardhu ain atas tiap-tiap mukallaf samada sabar atas mengerjakan taat yang wajib atau sabar atas meninggalkan maksiat atau sabar atas bala.

 

Adapun sabar atas mengerjakan ibadah yang sunat dan sabar atas meninggalkan yang makruh dan yang harus maka iaitu sunat bukan wajib.

 

Demikian juga sabar atas membalas akan orang yang menyakiti dan yang menzalimi akan dikau maka iaitu sunat jua.

 

Tetapi pahalanya sangat besar.

 

Kerana firman Allah Taala,

ertinya, “hanyasanya disempurnakan akan sekelian yang sabar akan pahala mereka itu dengan ketiadaan kira-kira banyaknya”.

[Surah Az Zumar Ayat 10]

 

Telah menghimpun Allah Taala akan beberapa perkara bagi sekelian yang sabar yang tiada menghimpun Ia akan dia bagi yang lain daripada mereka itu seperti mengampuni dosa dan rahmat dan pahala dan jadi ikutan dan perbtolongan.

 

Kerana firman Allah Taala,

ertinya, “bermula mereka itu (sekelian yang sabar itu) atas mereka itu ampun dari tuhan

mereka itu dan nikmat, dan mereka itu jua mendapat pertunjuk kepada yang betul”.

[Surah Al Baqarah Ayat 154]

 

Dan firman Nya,

ertinya, “dan sabar oleh kamu kerana bahawasanya Allah Taala serta sekelian yang sabar ”.

[Surah Al Anfal Ayat 46]

 

Ertinya, menolong ia dan memelihara ia akan mereka itu.

 

Dan firman Nya,

ertinya, “dan menjadikan oleh Kami akan setengah daripada mereka itu akan beberapa ikutan yang menunjukki mereka itu dengan perintah Kami tatkala sabar oleh mereka itu”.

[Surah As Sajdah Ayat 24]

 

Dan firman Allah Taala,

ertinya, “hanyasanya disempurnakan akan sekelian yang sabar akan pahala mereka itu dengan ketiadaan dikira-kira”.

[Surah Az Zumar Ayat 10]

 

Sesungguhnya telah menyebut Allah Taala akan sabar di dalam [Al] Quran lebih daripada tujuh puluh tempat.

 

Dan sabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,

فِي الصَّبْرِ عَلَى مَا تَكْرَهُ خَيْرٌ.

[ertinya,] “ada pada sabar atas barang yang engkau benci itu kebajikan

 

Dan bersabda Nabi Isa alaihis salam, “bahawasanya kamu tiada mendapat kamu akan barang yang kamu kasih melainkan dengan sabar atas barang yang kamu benci”.

 

Dan ketahui oleh mu bahawasanya sabar itu tiga pangkat,

1. Pertama, pangkat yang lebih tinggi dan lebih kuat bahawa menghinakan ia akan yang menyeru kepada keinginan hingga tiada ada tinggal baginya kekuatan.

 

Dan tiada dapat sampai kepada ini pangkat melainkan dengan mengekalkan sabar dan dengan lama bersungguh-sungguh.


Dan orang yang sampai kepada ini pangkat masuk di dalam perhimpunan sekelian mereka yang dikatakan bagi mereka itu,

[Firman Allah Taala dalam Surah Al Ahqaf Ayat 13,]

ertinya, “bahawasanya mereka berkata, tuhan kami [ialah] Allah Taala (ertinya mengesakan mereka itu akan Allah Taala) kemudian melazimkan mereka itu akan taat maka tiada ada ketakutan atas mereka itu dan tiada mereka itu dukacita”.

 

Dan mereka yang diseru dengan,

[Surah Al Fajr Ayat 27-28]

ertinya, “hai yang mana-mana ruh yang sentosa (27) Kembali oleh mu kepada tuhan engkau pada ketika engkau redha dengan pahala lagi diredhai pada sisi Allah Taala dengan sebab amal engkau

 

Ini seru adalah ia pada ketika mati.

 

Adapun pada hari kiamat maka diserukan,

[Surah Al Fajr Ayat 29-30]

ertinya, “masuk[lah] oleh kamu ke dalam tubuh hamba Ku dan masuk oleh mu ke dalam syurga ku”.

 

2. Dan yang kedua, pangkat yang lebih rendah iaitu bahawa kuat oleh mu menyeru kepada keinginan nafsu dan kalah oleh yang menyeru kepada agama dan menang oleh hawa nafsu dan menyerah diri oleh hati itu kepada tentera syaitan

 

Dan mereka yang empunya pangkat ini setengah daripada puak yang dikatakan bagi mereka itu,

 

[Firman Allah Taaal dalam Surah Hud Ayat 119,]

ertinya, “demi Allah selagi [akan] memenuhkan oleh Kami akan api neraka jahannam [akan] jin dan manusia sekelian[nya]”.

 

Dan ada bagi orang yang pada pangkat ini dua alamat.

 

Salah suatu daripada keduanya bahawa berkata ia, aku ingin akan taubat tetapi beruzur atas aku maka tiada loba aku padanya.


Maka orang ini yang putus asa lagi yang binasa.

Alamat yang kedua bahawa tiada ditinggal padanya keinginan kepada taubat tetapi berkata ia, “Allah Taala sangat pemurah [lagi] sangat pengampun, sangat kasih sayang [lagi] terkaya ia daripada taubat ku, maka syurga yang luas itu tiada sempit ia daripada ku”.

 

Maka orang ini telah jadi akalnya tawanan bagi keinginan dan tiada memakai ia akan dia melainkan pada mencari helah bagi menunaikan keinginannya.

 

Pangkat yang ketiga pangkat pertengahan.

 

Iaitu bahawa tiada lemah ia daripada berperang.

 

Mak asentiasa yang membangkitkan akan agama melawan akan yang membangkitkan hawa nafsu.

 

Tetapi terkadang menang yang menyeru kepada agama dan iaitu akal pada ketika iatu hasil oleh sabar.

 

Dan terkadang menang tentera syaitan dan iaitu keinginan dan yang menyeru kepadanya.

 

Dan pada ketika itu telah luput oleh sabar.

 

Dan orang yang ada pada ini pangkat masuk puak yang bersungguh-sungguh,

 

[Firman Allah Taala dalam Surah At Taubah Ayat 102,]

ertinya, “yang mencampur oleh mereka itu akan amal yang baik dan yang lain yang jahat mudah-mudahan menerima Allah Taala akan taubat mereka itu”.

 

Dan alamat bagi orang yang di dalam pangkat ini bahawa meninggalkan ia akan setengah keinginannya iaitu keinginan yang dhoif dan lemah ia daripada keinginan yang kuat.

 

Dan terkadang meninggalkan ia akan keinginan yang kuat pada setengah masa tiada pada setengah masa yang lain.

 

Dan ia sentiasa dukacita atas lemahnya dan berkekalan ia melawan akan hawa nafsunya dan memeranginya maka inilah perang yang lebih besar.

 

Dan ketahui oleh mu bahawasanya hajat kepada sabar itu melengkapi ia akan segala masa kerana barangyang mengenai akan manusia itu tiada sunyi ia daripada dua macam,

 

1. Pertama, barang yang setuju dengan keinginannya.

2. Kedua, yang menyalahi ia akan dia.

 

Adapun yang setuju dengan keinginannnya seperti sihat badan dan selamat dan kekayaan dan kemegahan.

 

Maka sangatlah hajatnya kepada sabar kerana jika tiada ia sabar nescaya melampau ia dan berlebih-lebihan ia pada bersedap-sedap dan mengikut keinginannya.

 

Maka jatuh ia di dalam kebinasaan.

 

Dan sabar atas yang pertama ini lebih sukar kerana itu berkata sahabat radhiyallahu anhum, “disudi akan kami dengan percubaan kesusahan maka sabar oleh kmai dan disudi kami dengan percubaan kesenangan maka tiada kami sabar”.

 

Bermula makna sabar padanya bahawa tiada cenderung ia kepadanya.

 

dan mengetahui akan bahawasanya sekelian yang demikian itu penaruhan pada sisinya selagi akan diambil pada masa yang hampir.

 

Dan bahawa tiada berlebih-lebihan ia pada bersedap-sedap dengan dia.

 

Dan bahawa tiada lalai ia kerananya.

 

Dan bahawa menunaikan ia akansyukurnya.

 

Adapun yang kedua iaitu orang yang menyalahi ia akan hawa nafsu.

 

Maka empat bahagi,

 

1. Yang pertama, mengerjakan taat.

 

Dan bermula nafsu liar ia daripada setengahnya dengan sebab malas seperti sembahyang dan daripada setengah dengan sebqab kikir seperti zakat dan daripada setengahnya dengan sebab.

 

2. Keduanya seperti haji dan perang sabil.

 

Dan sabar atas taat itu setengah daripada pekerjaan yang sukar.

 

Dan berhajat orang yang mengerjakan taat itu kepada sabar pada ketiga masa.

 

Masa yang pertama pada permulaan mengerjakan ibadah dengan menghasilkan ikhlas dan sabar daripada umpama riya.

 

Masa yang kedua pada ketika mengerjakan taat supaya tiada malas ia daripada menunaikan segala fardhunya dan sunatnya.

Masa yang ketiga kemudian daripada selesai daripada mengerjakannya dan iaitu bahawa sabar ia daripada menyebutnya dan menzahirkannya kerana riya dan sum’ah.

 

2. Bahagian yang kedua, meninggalkan segala maksiat.

 

Dan sesungguhnya telah bersabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,

الْمُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ.

[ertinya,] “bermula yang berperang itu mereka yang memerangi ia akan nafsunya”.

 

Dan sabar daripada maksiat itu lebih sukar daripada sabar atas mengerjakan taat istimewa maksiat yang sudah diadatkan kerana bertolong-tolong padanya tentera hawa nafsu dan tentera adat.

 

Maka jika berhimpun kepada keduanya oleh mudah mengerjakannya nescaya tiada sabar daripadanya melainkan as siddiq ertinya orang yang banyak benar.

 

Bermula yang demikian itu seperti mengumpat dan berdusta dan berhajat pada menolak akan yang demikian itu kepada sabar yang bersangatan.

 

3. Bahagian yang ketiga, barang yang tiada bersangkut paut dengan ikhtiar hamba.

 

Tetapi baginya ikhtiar hamba tetapi baginya ikhtiar pada menolaknya seperti menyakiti akan dia oleh orang yang lain dengan lidah atau dengan tangan.

 

Maka sabar atasnya dengan ketiadaan membalas.

 

Telah berfirman Allah Taala,

ertinya, “dan demi Allah selagi akan sabar oleh kami atas menyakiti kamu akan kami”.

[Surah Ibrahim Ayat 12]

 

4. Bahagian yang keempat, barang yang tiada masuk ia sama sekali di bawah ikhtiar seperti mati kekasih dan binasa harta dan segala bala.

 

Maka sabar atasnya setinggi-tinggi segala pangkat.

 

Berkata Ibnu Abbas radhiyallhu anhuma, “sabar di dalam [Al] Quran atas tiga pangkat, sabat atas menunaikan segala fardhu dan baginya tiga ratus pangkat, dan sabar atas yang diharamkan Allah Taala dan baginya enam ratus pangkat, dan sabar atas bala ketika jatuh ia dengan terkejut dan baginya sembilan ratus pangkat”.

 

Dan tatkala adalah iman yang sempurna itu bersusun daripada sabar dan syukur.

 

Mak menyebut hamba kemudian daripada sabar itu akan syukur.

 

Sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,

الْإِيْمَانُ نِصْفَانِ نِصْفٌ فِي الصَّبْرِ وَنِصْفٌ فِي الشُّكْرِ.

ertinya, “bermula iman itu dua nisfu maka satu nisfu pada sabar dan satu nisfu pada syukur”.

 

Kerana iman yang sempurna itu membenarkan dengan hati dan perkataan dengan lidah dan perbuatan dengan anggota dan ketiga-tiganya terbahagi atas dua bahagi,

 

1. Pertama, mengerjakan yang disuruh daripadanya, maka iaitu hakikat syukur.

 

2. Kedua, meninggalkan yang dilarang daripadanya maka iaitu hakikat sabar daripada maksiat.

 

Tiada ulasan: