OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya tawakkal itu percaya dengan Allah Taala dan yakin bahawasanya qadha Nya lulus ia.
Dan mengikut akan sunnah
Rasulullah sollallahu alaihi wasallam dan berusaha pada barang yang tak dapat
tiada daripadanya daripada makanan dan minuman dn pakaian dn memelihara diri
daripada seteru seperti memperbuat akan dia oleh sekelian nabi alaihimus solatu
wasallam.
Berkata Al Qadhi ‘Iyad,
“ini mashab ialah pilihan At Tobari dan kebanyakan al fuqaha”. Intaha.
Dan bahawasanya tawakkal
itu satu kelakuan yang dipuji yang sebab bagi kasih Allah Taala akan orang yang
bersifat dengan dia.
Kerana firman Allah
Taala,
ertinya, “bahawasanya
Allah Taala kasih Ia akan sekelian yang tawakkal”.
[Surah Ali Imran Ayat 153]
Dan lagi tawakkal itu
kela kuan yang disuruh.
Terkadang wajib dan
terkadang sunat.
Kerana firman Allah
Taala,
ertinya, “dan atas
Allah Taala jua maka tawakkal oleh kamu jika ada kamu beriman”.
[Surah Al Maidah Ayat 23]
Dan firman Nya,
ertinya, “dan atas
Allah Taala jua maka hendaklah tawakkal sekelian yang tawakkal (tiada atas yang
lain daripadanya”.
[Surah Ibrahim Ayat 12]
Dan memadakan akan Allah
Taala akan orang yang tawakkal.
Kerana firman Nya,
ertinya, “dan
barangsiapa menyerahkan akan segala pekerjaannya kepada Allah Taala maka Allah
Taala memadakan akan dia”.
[Surah At Talak Ayat 3]
Ertinya, menolak Ia
daripadanya akan barang yang menyusahkan akan dia.
Dan firman Nya,
ertinya, “adakah
tiada Allah Taala memadakan akan hamba Nya?”.
[Surah Az Zumar Ayat 36]
Bahkan menolak Ia
daripada hamba Nya akan kejahatan.
RUKUN TAWAKKAL
Dan ketahui[lah] oleh mu
bahawasanya segala rukun bagi tawakkal itu tiga,
1. Pertama, tauhid.
2. Dan kedua, kelakuan.
3. Dan ketiga,
pekerjaan.
Adapun [rukun yang
pertama iaitu] tauhid maka seperti bahawa engkau iktikadkan dengan iktikad yang
putus bahawa tiada yang memperbuat melainkan Allah Taala.
Ketunggalan Nya tiada
yang menyengutui baginya.
Bagi Nya kerajaan dan
puji dan Ia sangat kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Dan ini tauhid asal bagi
tawakkal.
Kerana hanyasanya
tawakkal atas Allah Taala mereka yang tiada iktikadkan ia akan ada yang
memperbuat yang lain daripada Allah Taala.
Adapun rukun yang kedua
iaitu kelakuan hati.
Maka percaya hati engkau
dengan Allah Taala dan diam ia dengan menyerahkan segala pekerjaan kepada Nya
dan tiada berpaling ia kepada yang lain daripada Allah Taala sama sekali.
Bermula misalnya mereka
yang berwakil pada menjawab dakwa di hadapan qadhi akan lawyer (pokrol)
yang sangat kasih ia akan dia lagi yang sangat pintar pada undang-undang.
Maka bahawasanya yang
berwakil itu diam ia di rumahnya dan senang hatinya tiada berfikir ia pada
pekerjaan dakwa itu.
Dan tiada minta tolong
ia akan orang yang lain daripada lawyer yang tersebut kerana mengetahui
ia akan bahawsanya lawyernya itu menolak daripadanya akan tohmah dan
menunaikan segala tujuannya.
Dan tiada dapat melawan
akan dia orang yang lain.
Maka demikian juga jika
engkau mengenal akan Allah Taala dan mengetahui akan bahawasanya Allah Taala
itu sangat kasih sayang akan hamba Nya lagi sangat kuasa lagi sangat kaya lagi
yang menjamin Ia akan rezeki engkau.
Maka tak dapat tiada
bahawa berserah engkau akan Allah Taala pada pekerjaan rezeki engkau dan
lainnya dan tiada memandang engkau akan yang lain daripada Nya.
Kerana yang lain
daripada Nya itu lemah dan berhaja seperti engkau juga tiada kuasa ia memberi
rezeki akan dikau.
Maka jika tiada engkau
tawakkal atas Allah Taala dan tiada putus penilikkan engkau daripada makhluknya
maka yang demikian itu kerana dho’if yakin engkau disebabkan syak atau
disebabkan tiada mengerasi yakin itu akan hati kerana hati engkau penakut.
KELAKUAN TAWAKKAL
Dan apabila mengetahui
engkau akan bahawasanya tawakkal itu kelakukan hati iaitu percaya ia dengan
Allah Taala dan tiada berpaling ia kepada yang lain Nya maka ketahui[lah] oleh
mu bahawasanya ada padanya tiga kelakuan,
1. Yang pertama, barang
yang telah hamba sebut.
Iaitu seperti percaya
engkau akan wakil yang [intar kemudian daripada mengiktikadkan engkau akan
kasih sayangnya akan dikau dan kuasanya menolong engkau.
2. Yang kedua, lebih
kuat daripada yang pertama.
Iaitu menyerupai akan
kelakuan budak pada percayanya dengan ibunnya.
Dan minta tolong ia akan
dia pada segala yang mengenai akan dia seperti lapar dan dahaga kerana percaya
ia akan kasih sayang ibunya akan dia.
Dan kelakuan yang kedua
ini tiada dapat ia dengan usaha dan dengan berfikir bersalahan kelakuan yang
pertama.
3. Yang ketiga, lebih
tinggi daripada yang kedua.
Iaitu bahawa adalah yang
tawakkal itu pada sisi Allah Taala seperti orang yang sudah mati di hadapan
tukang memandikan mayat.
Atau seperti budak di
hadapan ibunya mengetahui ia akan bahawasanya ibunya menuntut akan dia
sekalipun tiada ia menangis.
Dan bahawasanya ibunya
mendukung akan dia sekalipun tiada bergantung ia di tepi kainnya.
Dan bahawasanya ibunya
menyusukan akan dia sekalipun tiada meminta ia akan dia.
Adapun rukun yang ketiga
maka pekerjaan.
[Se]sungguhnya telah
menyangka orang yang bodoh bahawasanya syarat tawakkal itu meninggalkan usaha.
Dan meninggalkan berubat
dan menyerah diri bagi yang membinasakan.
Maka yang demikian itu
salah.
Kerana yang demikian itu
dilarang pada syarak.
Dan tawakkal itu disuruh
oleh syarak.
Telah berfirman Allah
Taala,
ertinya, “bagi
seseorang itu balasan dan pahala barang yang berusaha ia akan dia daripada
segala kebajikan dan atasnya dosa barang yang berusaha ia akan dia daripada
kejahatan”.
[Surah Al Baqarah Ayat 286]
Dan firman Nya,
ertinya, “dan jangan
mencampakkan oleh kamu akan diri kamu kepada kebinasaan”.
[Surah Al Baqarah Ayat 195]
Dan sabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
تَدَاوَوْا عِبَادَ اللهِ
فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ دَوَاءٌ غَيْرَ
دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمِ.
ertinya, “berubat
oleh kamu [wa]hai sekelian hamba Allah kerana bahawasanya Allah Taala tiada
menghantarkan Ia akan penyakit melainkan menghantar Ia baginya akan ubat
melainkan satu penyakit iaitu tua”.
Dan bersembah seorang
laki-laki bagi Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam, “adakah aku
lepaskan akan unta aku dan aku tawakkal?”
Bersabda Nabi [Muhammad]
sollallahu alaihi wasallam,
اِعْقِلْهَا وَتَوَكَّلْ.
ertinya, “ikat oleh
mu akan lutut unta engkau dengan tali dan engkau berserah atas Allah Taala”.
Kemudian daripada
selesai membicarakan tawakkal mulai hamba membicarakan akan kasih kerana adalah
tawakkal itu sebab bagi kasih Allah Taala akan orang yang bersifat dengan dia.
Kerana firman Nya,
[ertinya, “bahawasanya
Allah Taala kasih Ia akan sekelian yang tawakkal”.]
[Surah Ali Imran Ayat 159]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan