OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekelian] bahawasanya [jika engkau sentiasa] ingat akan [bilakah engkau akan] mati [maka ingatan] itu [adalah sesuatu] kelakuan yang [sangat] dipuji lagi yang [sangat] dituntut oleh syarak.
Dan adalah ia [menjadi] sebab bagi [engkau untuk]
mem[per]banyakkan [lagi] ibadah [engkau kepada Allah Taala serta meningkatkan
lagi kesempurnaannya] dan [juga menjadi] sebab bagi [engkau untuk]
mensedikitkan [lagi ingatan engkau kepada] dunia dan [mengurangkan lagi
bersibuk-sibuk engkau kepada] angan-angan.
Hadith ???. [Ini
semuanya] kerana [berdalilkan kepada riwayat Abu Hurairah radhiyallahu anhu
bahawa telah ber]sabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,
أَكْثِرُوْا
ذِكْرَ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ فَإِنَّهُ لَا يَكُوْنُ فِيْ كَثِيْرٍ إِلَّا
قَلَّلَهُ وَلَا فِيْ قَلِيْلٍ إِلَّا أَجْزَ لَهُ.
ertinya, “[per]banyakkan[lah] oleh kamu menyebut akan yang
memutuskan segala kesedapan [hidup] (iaitu mati) kerana bahawasanya
[memperbanyakkan menyebut tentang hal ehwal yang berkaitan dengan] mati itu
tiada disebutkan akan dia pada ketika [engkau] banyak [ber]angan-angan dan
[banyak mengingati] dunia [melebihi akhirat] melainkan [dapat] mensedikitkan ia
akan dia dan tiada disebut[kan] akan dia pada ketika sedikit amal ibadah
[engkau] melainkan [dapat] mem[per]banyakkan [lagi] ia akan dia”.
Hadith ???. Dan [dari
riwayat Abu Hurairah radhiyallahu anhu bahawa telah ber]sabda Nabi [Muhammad]
sollallahu alaihi wasallam,
أَكْثِرُوْا
مِنْ ذِكْرِ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ الْمَوْتُ.
ertinya, “banyakkan[lah] oleh kamu akan menyebut yang [akan]
memutuskan segala kesedapan [hidup dan dunia] iaitu mati”.
Hadith ???. [Dari
riwayat Ibnu Umar radhiyallahu anhu bahawa] ditanya akan Rasulullah sollallahu
alaihi wasallam,
أَيُّ
الْمُؤْمِنِيْنَ أَكْيَسُ؟ قَالَ، أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْرًا وَأَحْسَنُهُمْ
لِمَا بَعْدَهُ إِسْتِعْدَادًا، أُولَئِكَ الْأَكْيَسُ.
ertinya, “yang mana [satukah daripada] sekelian orang[-orang] yang
beriman yang lebih [banyak ke]pintar[annya]? Bersabda ia [sollalahu alaihi
wasallam], iaitu [orang beriman] yang lebih banyak mereka itu menyebut [akan
hal ehwal yang berkaitan dengan] mati, dan yang lebih elok [daripada sekelian]
mereka itu [ialah mereka yang] bersedia bagi barang yang kemudian[
daripada]nya, [maka ketahuilah bahawa] mereka itu jua[lah] sekelian[nya] yang
[paling banyak ke]pintar[annya] [dan] ([ke]cerdik[kannya])”.
Hadith ???. Dan [dari
riwayat Syaddad Ibnu Aus radhiyallahu anhu bahawa telah ber]sabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
الْكَيِّسُ
مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَعِمَل لِمَا بَعْدَ الْمَوْتُ.
ertinya, “bermula mereka yang berakal [itu ialah] mereka yang
menghisab ia akan dirinya [dengan sentiasa berfikir berapa banyak kebaikan kah
yang mesti dia tingkatkan dan berapa banyak kejahatan kah yang mesti dia
hindarkan] dan beramal ia kerana [ingin mengumpulkan apa sahaja] barang yang
[berguna untuk suatu kehidupan] kemudian daripada mati”.
Hadith ???. Dan [dari
‘Ammar Ibnu Yasir radhiyallahu anhu bahawa telah ber]sabda Nabi [Muhammad]
sollallahu alaihi wasallam,
كَفَى
بِالْمَوْتِ وَاعِظًا.
ertinya, “memada[ilah] dengan mati itu [sebagai sesuatu yang]
memberi pengajaran [kepada tuannya]”.
Dan ketahui[lah] oleh mu bahawasanya mati itu [adalah suatu] haru
hara yang sangat besar [keadaannya].
Dan ada pada menyebutnya [sentiasa menjadi] manfaat yang maha
besar [kepada tuannya].
Kerana bahawasanya [sentiasa mengingati mati itu dapat] meliarkan
ia daripada dunia [serta dapat menjauhkan dirinya daripadanya] dan [dapat]
merindukan ia kepada akhirat [dan kehidupan abadi di dalam syurga nanti].
Dan bermula sebab bagi lalai daripada [sentiasa mengingati] mati
itu [ialah jika sekiranya] panjang angan-angan[nya dengan merasakan tiada
mengapa kalau tidak beribadah dan mengekali maksiat kerana umur masih muda]
dan [lagi] sebabnya kasih [ia] akan dunia dan jahil [ia akan agama].
Hadith ???.
[Berpandukan perkara ini maka telah ber]sabda Rasulullah sollallahu alaihi
wasallam bagi Abdullah Ibnu Umar radhiyallahu anhuma,
كُنْ
فِي الدُّنْيَا كَأَنْكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرِ سَبِيْلٍ.
ertinya, “jadi[kanlah] oleh mu [akan diri mu] di dalam dunia
[ini] seolah-olah[nya seperti] engkau orang dagang [yang tidak menetap di situ
bahkan ingin kembali ke tempat asal mu] atau [hanya] lalu [sahaja] di jalan
[itu untuk pergi ke tempat lain]”.
Hadith ???. Dan
berkata Ibnu Umar radhiyallahu anhuma, “apabila engkau masuk pada waktu
petang maka jangan[lah] engkau [me]nanti akan [bertemu dengan] pagi [kerana
kemungkinan sebelum pagi ajal sudah datang menjemput mu] dan apabila engkau
masuk pada waktu pagi maka jangan[lah] engkau [me]nanti akan [bertemu dengan]
petang [kerana kemungkinan sebelum petang ajal datang menjemput mu] dan
ambil[lah] oleh mu daripada masa sihat engkau bagi [kegunaan ketika] sakit
engkau [kerana ketika sakit engkau tiada masa lagi untuk memikirkan perkara
lain] dan daripada masa hidup engkau bagi [kegunaan ketika] mati engkau [kerana
ketika mati engkau tiada masa lagi untuk memikirkan perkara lain]”.
Menceritakan dia oleh Al Bukhari.
Hadith ???. Dan
bahawasanya setengah daripada yang [dapat] menolong [engkau] atas [sentiasa]
mengingatkan [akan] mati itu [ialah] ziarah akan kubur kerana [telah ber]sabda
Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,
زُوْرُوا
الْقُبُوْرَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْمَوْتَ.
ertinya, “ziarah[lah] oleh kamu akan kubur kerana bahawasanya
[kubur itu akan dapat] memperingat[kan] ia akan [kamu akan] mati”.
Hadith ???. Dan
sabdanya [lagi sollallahu alaihi wasallam],
كُنْتُ
نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُوْرِ فَزُوْرُوْهَا فَإِنَّهَا تُزَهِّدُ فِي
الدُّنْيَا وَتُذَكِّرُ الْآخِرَةَ.
ertinya, “adalah aku dahulu [sungguh-sungguh] melarang akan
kamu daripada menziarahi kubur maka [sekarang] ziarah[ilah] oleh kamu akan dia
pada masa yang akan datang kerana bahawasanya ia akan [menyebabkan kamu
ber]zuhud pada dunia dan memperingat[kan] ia akan [kamu akan hari] akhirat”.
Dan ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekalian]
bahawasanya pendek angan-angan itu [adalah suatu] kelakuan yang [sangat] dipuji
[oleh agama] kerana adalah ia [menjadi] sebab bagi bersedia[nya engkau]
bagi [menyediakan] barang[-barang] yang [akan kamu gunakan] kemudian
daripada mati [engkau].
Dan bahawasanya manusia [itu] bersalah-salahan mereka itu pada
[memahami makna sebenar akan] pendek[nya] angan-angan dan panjangnya
[angan-angan].
Setengah [daripada] mereka itu mencita-cita[kan] ia akan panjang
umurnya [sehingga mencapai umurnya] seribu tahun.
Kerana [berdalilkan kepada] firman Allah Taala,
ertinya, “mencita-cita[kan se]seorang daripada mereka itu
bahawa [kalaulah boleh] dipanjangkan umurnya [sehingga mencapai umurnya] seribu
tahun”.
Hadith ???. [Telah
ber]sabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,
قَلْبُ
الشَّيْخِ شَابٌّ عَلَى حُبِّ اثْنَيْنِ طُوْلِ الْعَيْشِ وَالْمَالِ.
ertinya, “bermula hati orang tua [itu akan menjadi sentiasa]
muda ia atas [sebab] kasih [dan suka ia] akan dua perkara, [iaitu yang]
pertama[nya] lama hidup dan [yang] kedua[nya] harta”.
[Dan yang] dikehendaki dengan [makna] muda di sini [ialah]
sempurna kasihnya [dan sukanya] akan keduanya seperti sempurna[nya] kekuatan
orang yang [masih] muda pada masa mudanya.
Dan setengah [daripada] mereka itu mereka yang mencita-cita[kan
untuk hidup hanya] sehari semalam [sahaja].
[Kenyataan ini telah] diceritakan [ia] daripada Mu’az Ibnu Jabal
radhiyallahu anhu bahawa berkata ia, “tiada melangkah [oleh aku] akan satu
langkah melainkan menyangka oleh aku akan bahawasanya tiada [lagi bagi] aku
[untuk aku mem]perikutkan [dan menseteruskan akan] dia akan [satu] langkah yang
lain”.
Dan bahawasanya faedah bagi pendek[nya] angan-angan itu [ialah
dengan] bersegera pada mengerjakan amal ibadah.
Dan bahawasanya alamat [atau tanda] bagi [mengetahui] orang yang
[telah] mendapat [hidayah] pertunjuk [daripada Allah Taala] bahawa tiada lalai
ia daripada [sentiasa mengingati akan] mati.
Maka ber[siap]sedia[lah] ia pada pagi-pagi [lagi dengan
mempersiapkan dirinya untuk bertemu dengan] mati itu dengan [cara dia
ber]taubat [dengan sebenar-benar taubat] dan [dia ber]amal [dengan
amalan-amalan] yang baik[-baik].
Maka jika [masih] hidup ia [hingga] sampai [ke waktu] petang maka
[ber]syukur[nya] ia akan Allah Taala atas [ke]taat[an]nya [kepada Allah Taala]
dan sukacita[nya] ia dengan ketiadaan sia-sia [sepanjang] harinya [itu].
Kemudian memulai[lah] ia bersedia [dengan segala amalan yang
diredhai] pada [waktu] petang hingga [ke waktu] pagi-pagi [esoknya] maka
[ber]syukur[nya] ia atas [ke]taat[an]nya pada malam itu dan sukacita ia dengan
tiada kosong malamnya daripada amal yang soleh [yang dia kerjakannya dengan
penuh ikhlas dan cinta].
Demikianlah [perlakuannya pada] tiap-tiap pagi dan [pada
tiap-tiap] petang.
Dan tiada mudah [untuk melakukan perkara] yang demikian itu
melainkan bagi mereka yang [dimudahkan untuk meng[kosong[kan] hatinya daripada
hidup sampai besok [hari].
Maka mati itu [adalah menjadi] tuah baginya dan hidup itu [adalah
sebab bagi] bertambah kebajikannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan