OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya ikhlas itu menunggalkan Allah Taala pada segala taat dengan qasad.
Dan iaitu bahawa mengkehendaki ia dengan taat itu akan semata-mata menuntut hampir kepada Allah Taalam tiada akan sesuatu yang lain daripada Nya.
Seperti puji manusia dan
harta benda dan dimuliakan dan lainnya daripada segala tujuan dunia.
Dan bahawasanya ikhlas
itu satu kelakuan hati yang dipuji.
Dan tiada diterima akan
amala ibadah melainkan dengan dia.
Telah berfirman Allah
Taala,
ertinya, “tiada
disuruh aakn mereak itu melainkan dengan menyembah mereka itu akan Allah Taala
pada ketika membersihkan mereka itu baginya akan agama daripada syirik yang
besar dan syirik yang kecil”.
Dan sabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ
بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ
إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ وَمَنْ كَانَتْ
هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا
هَاجَرَ إِلَيْهِ.
ertinya, “hanyasanya
sah segala amal ibadah itu dengan sebab segala niat, dan hanyasanya bagi
tiap-tiap seorang barang yang berniat ia akan dia (ertinya, tiada baginya
barang yang tiada berniat ia akan dia dan tiada baginya barang yang berniat
akan dia oleh orang yang lain) maka barangsiapa ada berpindahnya kepada
Allah Taala dan Rasulu Nya maka berpindah itu kepada Allah Taaa dan Rasul Nya (ertinya,
barangsiapa yang berpindah dari negeri kufur kepada negeri Islam dengan niat
yang ikhlas kerana menjunjung perintah Allah dan Rasulnya maka berpindahnya itu
mulia dan diterima dan diberi pahala) dan barangsiapa ada berpindahnya
kerana dunia yang mendapat ia akan dia atau kerana perempuan yang hendak
dikahwin ia akan dia maka berpindahnya kepada barang yang berpindah ia
kepadanya sangat keji kerana menzahirkan ia akan berpindah kepada Allah dan
Rasulunya dan menyembunyi ia akan yang menyalahinya sekalipun mencuri harta
dunia dan perempuan itu harus pada syarak”.
Dan sabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
الْإِخْلَاصُ سِرٌّ مِنْ
سِرِّيْ اِسْتَوْدَعْتُهُ قَلْبَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ مِنْ عِبَادِيْ.
ertinya, “bermula
ikhlas itu satu rahsia daripada rahsia Aku, Aku taruh akan dia pada hati mereka
yang Aku kasih akan dia daripada segala hamba ku”.
Dan ketahui[lah] oleh mu
bahawasanya ikhlas itu tiga pangkat seperti yang menyebut akan dia oleh
Syiekhul Islam di dalam “شرح القشيرية”,
1. Pangkat yang pertama,
bahawa mengerjakan oleh hamba akan amal ibadah kerana semata-mata menjunjung
perintah Allah Taala.
Maka ini ikhlas yang
lebih tinggi.
2. Pangkat yang kedua,
ikhlas yang pertengahan iaitu bahawa mengerjakan ia akan amal ibadah kerana
menuntut pahala dan kerana lari daripada seksa.
3. Pangkat yang ketiga,
ikhlas yang lebih rendah iaitu bahawa mengerjakan ia akan amal ibadah suoaya
memuliakan Allah Taala aakn dia di dalam dunia atau supaya selamat ia daripada
kebinasaan dunia.
Yang pertama, seperti
mereka yang membaca surah Al Waqiah supaya memurahkan Allah Taala akan
rezekinya.
Yang kedua seperti
mereka yang membaca “قل أعوذ برب الناس” supaya dipelihara akan dia
daripada was-was syaitan.
Dan barang yang lain
daripada tiga pangkat ini maka tiada ada ia ikhlas bahkan adalah ia riya.
Dan berkata Al Imam Al
Ghazai di dalam kitab Al Arba’in, “ketahui[lah] oleh mu bahawasanya bagi
ikhlas itu hakikat dan asal dan kesempurnaan”.
“Maka ini tiga rukun”
“Dan bermula asalnya
niat (ertinya mengkehendaki akan wajah Allah Taala) kerana padanya ikhlas”
“Dan bermula
hakikatnya menafikan campuran daripada niat.”
“Dan bermula
kesempurnaannya benar”. Intaha.
Dan bahawasanya benar
itu baginya enam pangkat.
Barangsiapa sampai ia
pada sekeliannya akan pangkat sempurna nescaya patut dinamakan dia dengan
siddig ertinya yang banyak benar.
1. Pertamanya, benar
pada perkataan [dan] pada kelakuan.
2. Yang kedua, benar
pada niat.
Dan iaitu bersih padanya
oleh yang menyeru kepada kebajikan ertinya bercampur dengan yang menyeru kepada
kejahatan.
Maka jika ada padanya
campuran maka [se]sungguhnya telah luput oleh benar pada niat.
Dan yang kedua ini
kembali ia kepada ikhlas.
3. Yang ketiga, benar
pada cita-cita.
Seperti mencita-cita
oleh [se]seorang atas bersedekah jika ada baginya harta.
Dan cita-cita-citanya
itu terkadang dho’if lagi taraddud.
Dan terkadang putus lagi
kuat.
Maka cita-cita yang kuat
yang putus itu dinamakan akan dia yang benar yang kuat.
4. Yang keempatnya,
benar pada menyempurnakan cita-citanya itu.
Dengan bahawa tiada
menyalahi ia akan cita-citanya yang benar lagi kuat itu.
Seperti firman Allah
Taala,
ertinya, “beberapa
laki-laki yang benar oleh mereka itu akan barang yang menjanjikan mereka itu
akan Allah Taalla atasnya”.
[Surah Al Ahzab Ayat 23]
5. Yang kelima, benar
pada segala pekerjaan.
Dengan bahawa adalah ia
dengan kelakuan yang tiada menunjuk ia atas sesuatu daripada yang di dala
hatinya melainkan hatinya bersifat dengan dia.
Bermula maknanya
bersamaan di dalam dan di luar.
Maka jika tiada
bersamaan nescaya tiada ada ia benare.
Bahkna terkadang adalah
ia riya seperti menzahirkan ia akan khusyuk anggotanya dan di dalam hatinya
supaya dipuji akan dia.
6. Yang keenamnya, benar
pada segala amal yang batin.
Seperti khuaf dan sabar
dan tawakkal.
Iaitu bahawa mengetahui
ia akan makna khauf dan “رجاء” dan sabar dan syukur dan tawakal dan
lainnya.
Serta merasai ia akan
sekeliannya di dalam hatinya.
Ertinya telah jadi segala kelakuakn itu tabiat
baginya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan