OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekelian] bahawasanya [sifat] redha dengan qadha [qadar] Allah Taala itu maknanya [ialah] suka hati [engkau] akan segala yang dikehendaki [oleh] Allah Taala [akan dikau] dan [dengan] ketiadaan “إعتراض” (menyangkal [dan melawan]) akan segala yang diperlakukan [oleh] Allah Taala [ke] atas hamba[-hamba] NYA.
Dan bukan[nya] makna
redha dengan qadha [qadar] itu bahawa [engkau] tiada berasa sakit pada ketika
kena bala [ke atas engkau bahkan jika engkau merasa sakit ketika tertimpa bala
maka itu adalah fitrah manusia dan masih lagi dikira engkau redha kepada qadha
qadar Allah].
Dan bukan[nya] makna
redha dengan qadha [qadar] itu [bahawa engkau] meninggalkan [sifat tawadhu
untuk] mendoa [kepada Allah Taala] dan berubat [untuk menyembuhkan penyakit
engkau bahkan berdoa dan berubat itu sendiri termasuk di dalam redha kepada
qadha dan qadar].
Dan bukan maknanya
[engkau redha dengan qadha qadar itu bahawa engkau] membiarkan [sahaja]
mudharat datang kepada diri engkau serta [dalam masa yang sama ber]kuasa engkau
[pada] menolaknya [daripada tertimpa ke atas diri engkau bahkan menolak
mudharat daripada tertimpa ke atas diri engkau adalah termasuk di dalam redha
engkau kepada qadha dan qadar].
Bahkan menyuruh Allah
Taala akan dikau dengan mendoa [kepada NYA].
[Sebagaimana firman
Allah dalam Surah Ghafir Ayat
60 :
yang bermaksud, “dan
berkatalah tuhan kamu, berdoalah kepada AKU nescaya akan AKU perkenankan doa
kamu, sesungguhnya mereka yang sombong takbur daripada berdoa kepada KU nescaya
AKU akan masukkannya kepada nereaka jahannam dalam keadaan hina dina”.]
[Dan sebagaimana firman
Allah dalam Surah Al A’raf
Ayat 180 :
yang bermaksud, “Dan
Allah mempunyai nama-nama yang baik-baik lagi yang mulia-mulia, maka serulah
dan berdoalah kepada NYA dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah
orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya,
mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan”.]
Maka setengah daripada
[makna] perhimpunan[nya sifat] redha dengan qadha [dan qadar menjadi satu dan
sebati dalam diri kamu] itu bahawa [engkau] menuntut [dan engkau mencari akan
sesuatu hingga] sampai engkau kepada yang dikasih[i oleh] NYA dengan
mengerjakan segala sebab[ musabab]nya.
Bahkan [jika engkau]
meninggalkan segala sebab [musabab] itu [sebenarnya engkau telah] menyalahi
[dan mengingkari] akan [perkara] yang diredhai [oleh] Allah Taala [dan yang
dikasihinya].
Maka tiada [dikira]
daripada redha [engkau] dengan qadha [qadar] Allah [Taala itu sekiranya
berlaku] bagi mereka yang dahaga [akan air tetapi dalam masa yang sama] bahawa
tiada menghulurkan ia akan tangannya kepada air [yang] dingin [untuk dia
meminumnya].
Bahkan setengah daripada
[makna] redha [engkau] dengan qadha [qadar] Allah Taala [itu] bahawa
dihilangkan dahaga [engkau itu] dengan [mengambil] air [itu dengan tangan
engkau dan meminumnya].
Dan tiada ada [dikira]
pada [makna] redha [engkau] dengan qadha [qadar] itu [jika sekiranya engkau]
keluar daripada perintah syarak [ke atas engkau].
Bahkan maknanya [ialah]
seperti yang telah lalu [keterangannya bahawa] ketiadaan menyangkal [engkau]
atas [segala] perbuatan Allah Taala [ke atas engkau] pada zahir[nya] dan pada
hati[nya].
Serta bersungguh-sungguh
[engkau] pada menuntut [dan mencari berbagai usaha untuk] sampai kepada segala
yang [di]kasih[i] akan dia oleh Allah Taala.
Dan yang demikian itu
[hanya akan tercapai] dengan [engkau] mengerjakan [apa] yang disuruh [oleh
Allah Taala] dan [engkau] menjauhkan [diri engkau daripada apa] yang dilarang
[oleh Allah Taala].
Dan ketahui[lah] oleh mu
[wahai saudara-saudara ku sekelian] bahawasanya [makna] redha dengan qadha
[qadar] Allah [Taala] itu [ialah suatu] kelakuan yang [sangat] dipuji lagi yang
diwajibkan [ia ke] atas sekelian mukallaf.
[Dengan itu] telah
berfirman [lah] Allah Taala,
ertinya, “telah redha
Allah Taala daripada sekelian [orang] yang beriman yang [telah] mengerjakan
[mereka itu akan] amal yang baik dan redha mereka itu daripadanya”.
Hadith ???. Dan sabda Nabi
[Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
مِنْ سَعَادَةِ ابْنِ
آدَمَ رِضَاهُ بِمَا قَضَى اللهُ وَمِنْ شَقَاوَةِ ابْنِ آدَمَ سَخْطُهُ بِمَا
قَضَى اللهُ لَهُ.
ertinya, “setengah
daripada tuah[nya] manusia [ialah] redhanya dengan barang yang mengkehendaki
akan dia oleh Allah Taala dan setengah daripada celaka[nya] manusia [ialah]
murkanya dengan barang yang mengkehendaki akan dia oleh Allah Taala baginya”.
Dan bahawasanya redha
itu [adalah] kesudahan tuntutan ahli syurga [kepada Allah Taala].
[Telah] berfirman Allah
Taala bagi mereka itu,
مَاذَا تُرِيْدُوْنَ؟
فَيَقُوْلُوْنَ، رِضَاكَ.
ertinya, “akan
apa[kah lagi yang] mengkehendaki [oleh] kamu [wa]hai sekelian ahli syurga? Maka
bersembah[lah] mereka itu [kepada Allah Taala], [yang kami semua mahukan ialah]
redha ENGKAU [ya Allah]”.
Maka jika engkau
bertanya, “betapa[kah caranya untuk] aku himpun[kan] antara redha[nya aku]
dengan qadha [qadar] Allah dan benci[nya aku] akan kufur dan maksiat? Dan
[mengikut [pandangan zahir ku bahawasanya] keduanya itu [adalah] dengan qadha
[qadar] Allah Taala jua?”.
Nescaya aku [men]jawab,
“bahawasanya kufur dan maksiat itu ada baginya dua pihak,
1. Pihak pertama,
bahawasanya keduanya dengan qadha Allah dan kehendak Nya.
Maka daripada ini pihak
[adalah] wajib kita redha dengan keduanya kerana hakikatnya kita redha dengan
qadha [qadar] Allah [yang menjadikan kufur dan maksiat itu dan] bukan[nya kita]
redha dengan kufur dan maksiat itu.
2. Dan pihak yang kedua,
bahawasanya keduanya dengan usaha dan ikhtiar orang yang berbuat maksiat”.
Maka daripada ini pihak
[adalah] wajib kita [mem]benci daripada [berlaku] keduanya [ke atas sesiapa].
Dan [adalah] wajib kita
[me]larang daripada [berlaku] keduanya [samalah] seperti wajib[nya] kita
menyuruh [seseorang] dengan [melakukan] kebajikan.
Kerana bahawasanya
[perasaan] redha[nya engkau kepada qadha qadar Allah yang menjadikan kufur dan
maksiat] dan benci[nya engkau pada berlakunya kufur dan maksiat daripada
seseorang] itu [sebenarnya] tiada berlawanan [antara] keduanya apabila
ada[lah] keduanya [itu berada] pada dua pihak yang berlainan [yang mana satu
pihak datangnya daripada Allah dan satu pihak lagi datangnya daripada kelakuan
manusia].
Dan kerana bahawasanya
barangsiapa [yang] menyangka akan bahawa [seseorang yang] meninggalkan [tugas]
menyuruh dengan kebajikan dan menegah daripada kejahatan [itu ter]masuk keduanya
di dalam [perasaan] redha dengan qadha [qadar] Allah maka adalah ia [dikira
se]orang yang jahat [kepercayaannya dan buruk pengakuannya] kerana setengah
daripada [beriman kepada] qadha [dan qadar] Allah Taala itu [ialah] wajib[nya
dia] menyuruh dengan kebajikan dan wajib[nya dia] melarang daripada
[ke]mungkar[an].
Dan jika engkau
bertanya, “betapa [kurangnya ilmu ku maka bagaimanakah caranya] aku [mahu]
redha dengan bala? Dan adalah bala itu [suatu] pekerjaan yang dibenci [oleh
sesiapa sekalipun]”.
Nescaya aku
[men]jawab[nya] dengan bahawasanya “benci [engkau] akan bala [bencana] itu
[adalah] dengan tabiat [semulajadi manusia yang memang bencikan bala] dan redha
[engkau] dengan bala itu [adalah] dengan akal [fikiran engkau yang waras].
Dan dengan sebab [engkau]
mengetahui akan besar[nya] pahala [orang yang redha akan] bala itu seperti
redha[nya] orang yang sakit dengan minum ubat yang pahit kerana mengetahui ia
akan bahawasanya ubat yang pahit itu sebab bagi sembuh penyakitnya hingga
sukacita ia dengan itu ubat.
Bahkan terkadang membeli
ia akan dia dengan harga yang mahal dan mengupah ia akan doktor yang menikam
dengan jarum”.
Dan setengah daripada
sebab bagi redha dengan qadha itu bahawa engkau iktikadkan bahawasanya ada bagi
Allah hikmah pada segala pekerjaan yang mengkehendaki Ia akan dia sekalipun
terkadang tiada mengetahui kita akan demikian itu hikmah.
Dan bahawasanya
kebajikan adalah ia pada barang yang Allah Tala qadha itu.
Dan bermula iktikad yang
tersbut mengeluarkan ia daripada hati engkau akan menyangkal dengan (kerana
apa? dan betapa?) seperti tiada menyangkal oleh Nabi Musa alaihis salam akan
pekerjaan Nabi Khaidhir alaihis salam tatkala mengetahui ia akan hikmah menebuk
Nabi Khaidhir alaihis salam akan perahu orang-orang miskin dan membunuh ia akan
kanak-kanak dan mendirikan ia akan jidar yang hendak runtuh.
Diceritakan bahawa
seorang nabi adalah [dia sedang] mengerjakan ibadah di atas bukit dan ada mata
air hampir daripada[ tempat kedudukan]nya.
Maka lalu seorang yang
menunggang kuda [dekat] dengan mata air itu maka minum ia dan lupa ia akan
kendinya yang ada di dalamnya seribu wang emas.
Kemudian datang orang
yang lain maka mengambil ia akan kendi itu.
Kemudian datang seorang
miskin yang memikul kayu api maka minum ia dan berbaring ia kerana mengambil
kesenangan.
Maka kembali orang yang
menunggang kuda itu maka tiada melihat ia akan kendinya maka menangkap ia akan
orang miskin itu maka menuntut ia daripadanya akan kendinya dan menyeksa ia
akan dia maka tiada mendapat ia akan dia pada sisinya maka membunuh ia akan
dia.
Maka bersembah oleh nabi
itu, “hai tuhanku apa ini? yang mengambil kendi itu orang zalim yang lain
dan engkau keraskan akan ini yang zalim atas orang miskin ini hingga membunuh
ia akan dia,”.
Maka berfirman Allah
Taala bagi nabi itu, “berbimbang oleh mu dengan ibadah engkau maka bukan
pekerjaan engkau emengetahui rahsia kerajaan Allah Taala”.
“Bahawasanya orang
miskin ini adalah ia dahulu membunuh akan bapa yang menunggang kuda ini maka
aku biarkan dia membalasnya dan bahawasanya bapa bagi yang menunggang kuda itu
adalah ia dahulunya mengambil seribu wang emas daripada harta yang mengambil
kendi itu maka aku pulangkan akan dia kepadanya daripada harta pusakanya”.
Dan ketahui oleh mu
bahawasanya yang dituntut daripada hamba itu ibadah yang menghampirkan diri
kepada Allah Taala.
Dan tatkala adalah mengingatkan akan mati itu
sebesar-besar [se]suatu yang memberi manfaat pada ibadah maka menyebut hamba
akan dia di sini maka hamba berkata.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan