OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya kasih [sayang engkau] akan Allah Taala [yang tidak berbelah bagi] itu [adalah suatu] kelakuan yang [sangat] dipuji pada syarak lagi [suatu] pangkat yang [sangat] tinggi [di sisi Allah Taala] yang [dapat] menyampaikan [engkau] kepada makrifah [dan lebih mengenali] Allah [Subhanahu] Taala.
[Untuk mengukuhkan lagi
pengenalan ini] telah berfirman Allah Taala,
ertinya, “kasih Allah
Taala akan mereka itu dan kasih mereka itu akan Dia”.
[Surah Al Maidah Ayat 54]
Dan [dari riwayat
Abdullah Ibnu Abbas radhiyallahu anhu bahawa telah ber]sabda Rasulullah
sollallahu alaihi wasallam,
أَحِبُّوا اللهَ لِمَا
يَرْفِدُكُمْ بِهِ مِنْ نِعَمِهِ وَأَحِبُّوْنِيْ لِحُبِّ اللهِ إِيَّايَ.
ertinya, “kasih[lah]
oleh kamu akan Allah Taala [dengan sesungguh-sungguh kasih] kerana [segala
bentuk] barang yang [telah] memberi nikmat Ia akan kamu dengan dia daripada
segala nikmat Nya dan kasih[lah] oleh kamu akan daku kerana kasih[nya] Allah
Taala akan daku”.
Dan bahawasanya kasih
akan Allah Taala itu berlebih kurang [iaitu ada orang yang kuat kasih sayangnya
kepada Allah Taala dan ada orang yang sangat kuat kasihnya sayangnya melebihi
kasih sayang orang lain dan ada juga orang yang kurang kasih sayangnya].
Kerana [berpandukan
kepada] firman Allah Taala,
ertinya, “dan bermula
mereka yang beriman mereka itu [kepada Allah Taala dengan sebenar-benar
keimanan] lebih bersangatan kasih [mereka itu] akan Allah Taala”.
[Surah Al Baqarah Ayat 165]
Dan bahawasanya umat [Islam] telah ijmak [dan sepakat
kata] atas bahawasanya kasih akan
Allah Taala dan Rasul
Nya [itu hukumnya adalah] fardhu [ain].
Dan telah menjadikan
oleh Rasulullah sollallahu alaihi wasallam akan kasih akan Allah Taala itu
[salah satu] daripada syarat[-syarat] iman pada beberapa hadith.
Kerana bersembah Abu
Razin Al ‘Uqaili, [wa]hai Rasulullah, apa[kah itu makna] iman?
Bersabda ia, [ertinya,]
“bahawa adalah Allah Taala dan Rasul Nya lebih dikasihi kepada engkau
daripada barang yang lain daripada keduanya”.
Dan datang oleh Badwi
kepada Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam maka bersembah ia, [wa]hai
Rasulullah, bila[kah akan berlakunya] hari kiamat?
Bersabda Nabi [Muhammad]
sollallahu alaihi wasallam, “apa[kah] yang engkau sediakan baginya?”.
Maka bersembah ia, “tiada
mensediakan aku baginya akan sembahyang yang banyak dan tiada puasa melainkan
bahawasanya aku kasih akan Allah Taala dan Rasul Nya”.
Maka bersabda baginya
oleh Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,
الْمَرْءُ مَعَ مَنْ
أَحَبَّ.
Ertinya, “bermula
seseorang itu serta mereka yang kasih ia akan dia”.
MAKNA KASIH
Dan ketahui[lah] oleh mu
bahawasanya makna kasih itu [ialah] cenderung hati [engkau] kepada sesuatu yang
disukai [oleh engkau].
Dan bahawasanya
tiap-tiap yang sedap itu dikasihi [oleh engkau] akan dia.
Dan jika kuat kasih
[engkau] itu dinamakan dia asyik.
MAKNA BENCI
Dan makna benci itu
[ialah] liar hati [engkau hingga engkau ingin menjauhkan diri engkau] daripada
sesuatu [itu] kerana keadaannya [yang] menyakiti [engkau].
Dan jika kuat oleh benci
itu [maka] dinamakan akan dia marah dan murka.
SEBAB BAGI KASIH
Dan bahawasanya sebab
bagi kasih itu dua perkara,
1. Pertama, berbuat
baik.
2. Yang kedua,
keelokkan.
Maka kasih kita akan
Allah Taala kerana tiada yang berbuat kebajikan [yang sebenar-benarnya] bagi
kita pada hakikat[nya] melainkan Allah Taala [sahaja].
Adapun yang lain
daripada Nya maka berbuat kebajikan ia akan kita dengan pertunjuk daripada
Allah Taala.
Dan kita kasih akan Allah
Taala kerana segala keelokkan yang [ada] pada alam ini semuanya [adalah kesan]
daripada bekas kudrat Allah Taala [semata-mata].
Dan adalah kudrat Nya
itu setengah daripada[nya adalah daripada] segala makna keelokkan Nya dan
kebesaran Nya.
ALAMAT KASIHKAN ALLAH
TAALA
Dan bahawasanya alamat
bagi kasih [engkau] akan Allah Taala itu amat banyak [sekali].
Setengah daripadanya
[ialah apabila] mendahulukan oleh seseorang akan mengerjakan yang disuruh
[oleh] Allah Taala atas [apa] yang disukai [dan disuruh oleh] nafsunya.
Dan setengah daripadanya
[ialah] rindu [engkau] kepada [hari ingin engkau] menjumpai Allah Taala (dengan
mati).
Dan tiada benci ia akan
mati melainkan kerana ingin ia akan bertambah makrifah kerana sedap musyahadah
itu atas kadar makrifah.
Dan setengah daripadanya
redha ia dengan qadha Allah Taala.
Dan setengah daripadanya
benci ia akan dunia kerana dunia itu melalaikan akan dia daripada menyebut
Allah Taala yang dikasihinya.
Dan ketahui[lah] oleh mu
bahawasanya orang yang mengenal Allah Taala tiada kasih ia melainkan akan Allah
Taala.
Maka jika kasih ia akan
yang lainnya maka dengan sebab kasihnya akan Allah Taala.
Kerana terkadang kasih
oleh orang yang kasih akan anak bagi kekasihnya dan keluarga kekasihnya dan
hamba bagi kekasihnya dan segala yang terbangsa kepada kekasihnya.
Dan tiap-tiap makhluk
itu semuanya hamba Allah Taala.
Maka jika kasih ia akan
Rasulullah sollallahu alaihi wasallam nescaya kasih ia akan dia kerana
bahawasanya [baginda itu adalah] pesuruh bagi kekasihnya dan kekasih bagi
kekasihnya.
Dan jika kasih ia akan
sahabat [Nabi Muhammad] radhiyallahu anhum maka kerana bahawasanya mereka itu
kasih akan pesuruh Allah Taala.
Dan kerana bahawasanya
mereka itu kasih akan Allah Taala.
Dan mereka itu hamba Nya
yang sentiasa taat akan dia.
Dan jika kasih ia akan
makanan maka kerana bahawasanya menguatkan ia akan badannya pada mengerjakan
perintah Allah Taala. (kekasihnya).
Dan jika kasih ia akan
bunga dan tanaman-tanaman dan sungai dan cahaya dan segala rupa yang elok maka
kerana semuanya [adalah] perbuatan Allah Taala dan menunjukkan akan keesaan Nya
dan kekuasaan Nya.
Dan memperingat akan
segala sifat keelokkannya dan kebesaran Nya.
Dan jika kasih ia akan
orang yang perbuat kebajikan baginya dan akan gurunya yang mengajarnya maka
kerana mereka itu wasitoh antaranya dan antara kekasihnya pada menyampaikan
ilmu dan kebajikan kepadanya.
Dan mengetahui ia akan
bahawasanya Allah Taala yang memberi taufik bagi mereka itu pada mengajar dan
berbuat kebaikan.
Dan sebesar-besar
makhluk yang berbuat kebaikan atas kita iaitu Rasulullah sollallahu alaihi
wasallam.
Dan bagi Allah Taala
jua[lah] puji dan limpah kurnia dengan menjadikannya dan mebangkitkannya jadi
pesuruh [Allah Taala kepada seluruh alam].
Seperti firman Nya,
ertinya, “Ia jua
tuhan yang membangkitkan pada orang[-orang] arab yang tiada pandai menulis dan
[tiada pandai] membaca kitab akan pesuruh daripada mereka itu iaitu Muhammad
sollallahu alaihi wasallam, membaca ia atas mereka itu akan [Al] Quran dan
membersihkan ia akan mereka itu daripada syirik dan mengajar[kan] ia akan
mereka itu [Al] Quiran dan segala hukum yang [ada] di dalamnya”.
[Surah Al Jumuah Ayat 2]
Maka tiada[lah] ada
Rasulullah [sollallahu alaihi wasallam] itu melainkan hamba Allah [Taala] yang
disuruh [oleh Allah Taala untuk] menyampaikan perintah tuhan Nya”.
Seperti firman Allah
Taala,
ertinya, “tiada atas
pesuruh [Allah Taala itu] melainkan menyampaikan yang nyata ia”.
[Surah An Nur Ayat 54]
Dan firman Nya,
ertinya, “bahawasanya
engkau tiada [berupaya] menunjukkan engkau akan mereka yang engkau kasih akan
dia tetapi Allah Taala [lah sahaja yang berupaya] menunjukkai Ia akan mereka
yang mengkehendaki ia akan dia”.
[Surah Al Qasas Ayat 56]
Dan amat-amati[lah] oleh
mu akan firman Allah Taala,
ertinya, “dan melihat
[oleh] engkau akan manusia masuk merek aitu ke dalam agama Allah Taala satu
jamaah satu jamaah kemudian daripada masuk mereka itu seorang[ demi]-seorang
(2) Maka mengucap[kanlah] tasbih oleh mu dengan memuji tuhan engkau dan meminta
ampun oleh mu akan dia kerana bahawasanya Allah Taala itu santa menerima taubat
[hamba-hamba Nya]”.
[Surah An Nasr Ayat 2-3]
Maka menempatkan Allah
Taala akan Rasul Nya sollallahu alaihi wasallam pada pangkat mata memandang
sahaja [sebagaimana firman Nya “” yang bermaksud, “dan melihat [oleh]
engkau”].
Dan berfirman Ia,
[]
[ertinya,] “apabila
engkau [me]lihat hamba Allah Taala masuk di dalam agama Allah maka berkata oleh
mu dengan kepujian Allah Taala tida dengan kepujian mu”
Dan ia[nya]lah [yang
dikatakan] makna [bagi] tasbih dengan memuji tuhannya.
Maka jika berpaling hati
engkau kepada diri engkau dan usaha engkau,
[]
[ertinya,] “maka
minta ampun oleh mu akan Dia supaya menerima taubat Ia atas engkau”.
Berkata akan dia
[berkenaan tafsiran ringkas di atas] oleh Hujjatul Islam di dalam kitab Al
Arbain pada Usulid Din.
Dan tatkala adalah
setengah daripada alamat kasih akan Allah Taala [itu] redha dengan qadha Nya
maka hamba iringkan akan bab kasih ini dengan bab redha dengan qadha Allah
Taala maka hamba berkata.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan