Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary:
JANGAN MENANTIKAN SELESAI SEGALA
HALANGAN, KERANA YANG DEMIKIAN AKAN MENGHALANG KAMU DARI MENDEKATI ALLAH S.W.T
MELALUI SESUATU YANG ENGKAU DIDUDUKKAN DI DALAMNYA.
Setelah
merenung Hikmat yang lalu kita telah
dapat melihat dan menghayati persoalan
Qadar secara terperinci hingga kepada batas hembusan satu nafas. Pada
setiap ketika kita didudukkan di dalam medan Qadar. Qadar membawa kepada kita
kejadian, suasana, rupa bentuk, nama-nama dan lain-lain. Masing-masing menarik
hati kita kepadanya. Apa sahaja yang bertindak menarik hati menjadi penghalang
untuk kita mendekati Allah s.w.t. Oleh sebab perjalanan Qadar tidak akan
berhenti maka kewujudan halangan-halangan juga tidak akan habis. Jika kita
lemas di dalam lautan Qadar, pandangan kita disilaukan oleh warna-warnanya dan
kita dimabukkan oleh gelombangnya, maka selama-lamanya kita akan terhijab dari
Allah s.w.t. Tujuan kita beriman kepada Qadak dan Qadar bukanlah untuk kita
lemas di dalam lautannya. Kita hendaklah tahu mengikuti rentak ombaknya dan
tiupan anginnya sambil perhatian kita tertuju kepada daratan, bukan membiarkan
diri kita terkubur di dasar laut. Ketika menghadapi ombak Qadar kita hendaklah
menjaga perahu yang kita naiki. Perahu tersebut ialah sama ada perahu asbab
atau perahu tajrid. Jika kita menaiki perahu asbab kita perlu berdayung dan
menjaga kemudinya sesuai mengikut perjalanan sebab musabab. Jika kita berada
dalam perahu tajrid kita akan ditolak oleh kuasa enjin tajrid tetapi kita masih
perlu mengawal kemudinya agar tidak lari dari daratan yang dituju.
Setiap Qadar yang
sampai kepada kita membawa kita memasuki ruang dan waktu. Pada setiap ruang dan
waktu yang kita ditempatkan itu ada kewajipan yang perlu kita laksanakan. Ia
merupakan amanah yang dipertaruhkan oleh Allah s.w.t kepada kita. Qadar adalah
utusan yang mengajak kita memerhatikan perbuatan Allah s.w.t, sifat-sifat-Nya,
nama-nama-Nya dan Zat-Nya Yang Maha Suci, Maha Mulia dan Maha Tinggi. Tidak ada
satu Qadar, tidak ada satu ruang dan waktu yang padanya tidak terdapat
ayat-ayat atau tanda-tanda yang menceritakan tentang Allah s.w.t. Kegagalan
untuk melihat kepada ayat-ayat Allah
s.w.t itu adalah kerana perhatian hanya tertumpu kepada makhluk dan kejadian
yang menjadi sebab musabab yang dibawa oleh Qadar yang menempati sesuatu
ruang dan waktu itu. Apabila perhatian
tertumpu kepada makhluk dan kejadian maka makhluk dan kejadian itu menjadi
hijab antara hamba dengan Allah s.w.t. Hamba akan melihat makhluk dan kejadian
mempunyai kesan terhadap sesuatu dan dia lupa kepada kekuasaan Allah s.w.t yang
mengawal segala sesuatu itu. Kewajipan si hamba ialah menghapuskan hijab
tersebut agar apa juga Qadar, ruang dan waktu yang dia berada di dalamnya, dia
tetap melihat kepada ayat-ayat Allah s.w.t. Hatinya tidak putus bergantung
kepada Allah s.w.t. Ingatannya tidak luput dari mengingati Allah s.w.t. Mata
hatinya tidak lepas dari memerhatikan sesuatu tentang Allah s.w.t. Ingatan dan
perasaannya sentiasa bersama Allah s.w.t. Setiap Qadar, ruang dan waktu adalah
kesempatan baginya mendekati Allah s.w.t.
Hati kita boleh mengarah kepada dunia atau
kepada akhirat ketika menerima kedatangan sesuatu Qadar. Biasanya tarikan
kepada dunia kita anggapkan sebagai halangan sementara tarikan kepada akhirat
kita anggap sebagai jalan yang menyampaikan. Sebenarnya kedua-duanya adalah
halangan kerana kedua-duanya adalah alam atau makhluk yang Tuhan ciptakan.
Syurga, bidadari, Kursi dan Arasy adalah makhluk yang Tuhan ciptakan. Alam ini
kesemuanya adalah gelap gelita, yang meneranginya adalah kerana nampaknya Allah
s.w.t padanya (Hikmat 14). Alam adalah cermin yang memperlihatkan cahaya Allah
s.w.t yang padanya ada kenyataan Allah s.w.t. Oleh yang demikian walau di dalam
Qadar apa sekali pun kita berada, kesempatan untuk melihat Allah s.w.t dan
mendekat kepada-Nya tetap ada. Kesempatan ini adalah hak Allah s.w.t terhadap
hamba-Nya. Hak ini wajib ditunaikan pada waktu itu juga, tidak boleh
ditunda kepada waktu yang lain, kerana
pada waktu yang lain ada pula hak Allah s.w.t yang lain.
Setengah ulama memfatwakan bahawa sembahyang
yang terlepas dari waktunya boleh dilakukan semula secara qada. Sekali pun
sembahyang boleh dibuat secara qada tetapi hak Allah s.w.t yang telah terlepas
tidak boleh diqada. Hamba yang benar-benar menyempurnakan kewajipannya terhadap
hak Allah s.w.t ialah yang tidak berkelip mata hatinya memandang kepada Allah
s.w.t, tidak kira didudukkan dalam suasana atau Qadar apa sekalipun. Setiap
waktu dan ruang yang dimasukinya adalah jambatan yang menghubungkannya dengan
Tuhannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan