Satu hari Syeikh Ishaq sedang memberi syarahan. Di
antara orang ramai yang hadir itu ada seorang guru yang alim. Guru ini
memandang bahawa Syeikh Ishaq bukanlah alim benar dan beliau hanya
menunjuk-nunjuk (riak). Penyakit hati seperti ini tersangatlah umum dikalangan
alim ulama dan ia merupakan ujian Allah buat mereka.
Pada pandangan orang alim itu, Syeikh Ishaq adalah
seorang sufi palsu dan tidak mempunyai ilmu yang mantap sepertinya (mungkin
Syeikh Ishaq hanyalah orang Soleh yang bukan dari kalangan alim ulama -admin).
Tetapi orang menghargai syarahan beliau dan menghormati beliau. Bagaimana ini?
Dengan izin Allah, Syeikh Ishaq dapat membaca
fikirannya (karomah atau kasyaf yang Allah kurniakan kepada beliau- admin) dan
menunjuk kepada lilin (kandil) yang terpasang di hadapannya. Kandil ini ialah
sebuah mangkuk kaca yang diisi air. Atas air itu dibubuh lapisan minyak. Di
atas minyak ini dibubuh sumbu. Inilah yang digunakan sebagai lampu pada zaman
itu.
Syeikh Ishaq berkata kepada lampu atau kandil itu
(dan didengari oleh guru alim tersebut),
"Saya baru sahaja mendengar percakapan antara
air dengan minyak. Kata air kepada minyak, 'Akulah makhluk yang paling berguna
sekali dalam dunia ini. Jika aku tidak dijadikan, semua orang akan mati
kehausan. Tapi kamu tidak ada sifat seperti aku itu. Kenapa pula kamu duduk di
atas kepalaku?"
Minyak menjawab, “Memang benar kamu mulia dan aku
hina. Namun, kamu sangat sombong dengan sifatmu itu. Pandanglah dahulu
leluhurku (asal kedatanganku). Mula-mula aku sebagai biji benih dalam tanah.
Kemudian aku tumbuh sebagai pokok. Pokok itu ditebang dan diperah. Dan sekarang
aku membakar diriku untuk menerangi orang lain. Walaupun begitu aku tidak
peduli derita yang aku tanggung kerana ia untuk faedah orang ramai. Oleh itu,
Tuhan yang maha pengasih telah memberi kurnia kepadaku dengan kemuliaan yang
kamu rungutkan itu'."
Mendengarkan itu orang alim itu pun malu dan dengan
izin Allah beliau sangat terkesan dengan kata-kata Syeikh Ishaq yang penuh
dengan Nur kerohanian. Maka terdetiklah perasaan dalam hatinya untuk berasa
malu dan ingin taubat. Beliau terus menjatuhkan dirinya kepada kaki Syeikh
Ishaq dan meminta maaf kerana dengkinya terhadap Syeikh Ishaq itu.
Nota: Air itu umpama orang alim tersebut yang tidak
ada sesiapa pun mampu menyangkal fakta bahawa kewujudan mereka adalah sangat
penting dan tanpa mereka agama akan mati. Seperti itu lah bumi akan mati, manusia
akan mati, haiwan akan mati jika tanpa air. Namun minyak diletakkan di tempat
yang lebih tinggi di dalam kandil tersebut walaupun pada faktanya minyak
tidaklah begitu berguna kepada dunia, tidak termasuk dalam keperluan asas,
tidak mati manusia dan haiwan tanpanya. Maka air merasa cemburu dan dengki,
kenapa dia tidak dimuliakan selayaknya berbanding minyak yang lebih hina?
Inilah sifat Iblis yang menyebabkan dia menjadi Iblis
dan Allah menguji para alim ulama dengan sifat ini dan memasukkan ke neraka
mereka yang gagal dan meninggikan darjat mereka yang lulus. Iblis juga asalnya
adalah alim ulama dan ahli ibadat yang hebat namun dilaknat Allah kerana sifat
"aku lebih baik dari dia".
Maka dalam kisah ini, mengapa minyak lebih dimuliakan
dalam kandil tersebut (kandil diumpamakan agama kerana ia mengeluarkan cahaya)
adalah kerana pengorbanan dan susah payah minyak tersebut yang menjalani
pelbagai kesakitan dan kesengsaraan sebelum di bergelar "minyak".
Maka itulah jawapan buat guru alim tersebut mengapa
Syeikh Ishaq dimuliakan Allah melebihi dirinya yang alim, iaitu kerana Syeikh
Ishaq telah mengalami kesengsaraan dan kesusahan yang dahsyat dalam perjalanan
kerohaniannya menuju makrifatullah. Biasanya orang sufi akan diuji dengan
kemiskinan, fitnah harta, fitnah wanita, fitnah pangkat, difitnah sebagai gila,
palsu, suka menunjuk, dimusuhi oleh orang yang cemburu apabila mereka
dimuliakan makhluk Allah dan pelbagai lagi kesakitan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan