Ada seorang hamba Allah telah menegur Imam Ja'afar
"Wahai Ja'afar, tuan memakai pakaian yang
mahal-mahal," (Yakni tidak sepatutnya seorang ulama sufi memakai pakaian
mahal kerana tidak warak dan tawaduk seperti yang diajarkan oleh nabi, padahal
para ulama itu pewaris para nabi, maka pakaian sederhana sepatutnya dijadikan
pilihan para ulama sufi - admin)
Mendengarkan itu beliau menjawab,
“Lihatlah pakaian di dalamku."
Orang itu pun meraba pakaian bahagian dalam beliau.
Orang itu terperanjat apabila dirasainya pakaian yang dalam itu sangat kasar
hinggakan tangannya tergaris oleh kasarnya pakaian itu.
Orang itu bertanya,
“Apakah maksudnya dua jenis pakaian yang tuan pakai
ini?"
Ja'afar menjawab,
"Pakaian luar ini untuk dunia (untuk
menyembunyikan pengabdiannya dan mengelakkan dari diketahui orang ramai bahawa
dia seorang sufi yang zuhud), dan pakaian dalam itu ialah untuk keredhaan
Tuhanku (yang menghormati kehambaan kita dan memuliakan penyerahan kita
kepadaNya)."
Nota admin: Yakni orang ramai sukakan pakaian yang
indah kerana cintakan dunia seolah-olah mati itu perkara ringan dan akhirat itu
cerita dongeng. Jadi apabila memakai pakaian yang zuhud, maka orang akan
menganggap dia seorang sufi dan akan dimuliakan. Oleh sebab itu beliau memakai
pakaian indah di luar agar tidak diketahui orang bahawa hatinya hanya ingat
akhirat dan tidak peduli lagi kepada nikmat dunia yang menipu. Dengan memakai
pakaian indah akan menyebabkan orang ramai berfikir dia juga sama seperti
pecinta dunia yang lain.
Maka selamatlah dia dari diagungkan dan selamat juga
hatinya dari rasa dirinya mulia. Adapun beliau memakai pakaian kasar di dalam
adalah kerana pengabdian dia kepada Allah. Pada pendapat pecinta Allah (yang
kenal dirinya sebagai hamba yang hina), seorang hamba itu perlu makan, minum,
pakaian, cara hidup, tempat tinggal dan lain-lain selayaknya seorang hamba,
bukan seperti raja. Pakaian indah, makan minum enak, tilam yang empuk, rumah
yang selesa, semua ini adalah untuk raja, bukan hamba. Jadi seorang muslim yang
menjadi "hamba" di dunia dan tidak tertipu dengan nikmat dunia yang
sementara, akan dilayan Allah sebagai raja di akhirat nanti.
Oleh sebab itulah penghuni syurga akan dilantik
menjadi raja, isterinya sebagai permaisuri, para bidadari dan bidadara sebagai
hamba serta pelayan, makan minum yang enak, pakaian yang terindah. Jadi sesiapa
yang bersabar di dunia daripada mencintai nikmatnya yang menipu, maka akan
mendapat habuan besar di syurga kelak. Adapun mereka yang tertipu dengan nikmat
dunia lalu mengorbankan apa sahaja untuk memenuhi nafsu duniawinya, maka dia
pasti akan tenggelam bersama keburukan dunia dan di akhirat kelak tidak akan
mendapat apa-apa habuan yang baik kerana semuanya telah dirasakan di dunia.
Pesan para ulama:
"Nikmat dunia yang halal itu akan dihisab,
nikmat yang haram pula akan diazab."
Semoga Allah leburkan serta tawarkan hati kita
daripada mencintai dunia dan terkejar-kejar siang dan malam cuba mendapatkan
dunia padahal semuanya hanyalah tipu daya dan tidak ada satu pun yang
bermanfaat selepas masuk ke dalam lubang kubur kelak.
Sebagai penutup,
Seorang bertanya kepada Imam Ja'afar ,
“Siapakah yang lebih baik di antara kedua orang ini:
Orang kaya yang bersyukur ke hadrat Allah kerana kurniaan Allah kepadanya; atau
orang fakir yang redha dengan kemiskinannya?"
Ja'afar menjawab,
"Orang fakir yang redha itulah yang lebih baik,
kerana orang kaya ini sentiasa ingatkan harta bendanya (1 keburukan) walaupun
bersyukur (1 kebaikan) tetapi fakir itu sentiasa ingat kepada Allah (1
kebaikan) dan redha pula dengan kemiskinannya (1 kebaikan)." (Si kaya ada
1 keburukan dan 1 kebaikan, manakala si fakir ada 2 kebaikan - admin)
Oleh sebab itu, jika seorang yang kaya itu sentiasa
ingat pada Allah (kematian dan akhirat) dan bersyukur (tanpa kerisauan akan
kehilangan hartanya dan kematian hingga terpaksa tinggalkan hartanya), maka dia
setaraf dengan yang fakir tadi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan