Qada’ menurut bahasa Arab ialah
menghukum, menjadikan dan menjelaskan. Dari segi istilah pula ialah perbuatan
Allah menjadikan alam semesta dan mentadbirnya mengikut ketetapan yang telah
ditetapkan-Nya.
Qadar pula menurut bahasa ialah
ketentuan atau peraturan. Dari segi istilah pula ialah Allah S.W.T telah
menetapkan satu ketentuan bagi sesuatu perkara semenjak daripada azali.
Beriman kepada Qada’ dan Qadar
merupakan rukun keenam dari rukun-rukun iman di mana tidak sempurna
keimanan seorang hamba sehingga ia beriman kepadanya. Beriman kepada qada’ dan
qadar bermaksud mempercayai bahawa Allah S.W.T. adalah zat yang Maha Kuasa di
seluruh alam ini untuk menentukan dan mengatur sesuatu yang ada di alam ini
dengan kebijaksanaan dan kehendak-Nya sendiri tanpa diganggui oleh sesuatu
kuasa asing.
Selain itu, menyakini bahawa apa
yang dikehendaki Allah pastilah terjadi dan apa yang tidak dikehendaki Allah
nescaya tidak akan terjadi, tiada sesuatu pun dapat wujud melainkan dengan
kehendak dan kekuasaan Allah. Allah yang berkuasa ke atas segala sesuatu dan
tidaklah Allah berkehendak atas sesuatu kecuali Allah Maha Kuasa atasnya.
Dengan erti kata lain, sesuatu
perkara yang telah berlaku, atau yang sedang berlaku, atau yang akan berlaku,
kesemuanya adalah tertakluk di bawah Qada’ dan Qadar (takdir) Allah untuk
menentukan dan menetapkan kedudukan sebenar sesuatu perkara tadi. Justeru itu,
apa sahaja yang terjadi di alam semesta ini, semuanya berjalan sesuai dengan
ilmu dan iradat Allah yang telah direncanakan oleh Allah sejak mula lagi
mengikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah.
Beriman dengan takdir Allah
merangkumi empat peringkat iaitu :
Pertama : Beriman dengan ilmu
Allah S.W.T. yang qadim dan beriman bahawa Allah mengetahui semua amalan
hamba-hamba-Nya sebelum mereka melakukannya.
Kedua : Beriman dengan penulisan
yang diketahui Allah yakni di luh mahfuz.
Ketiga : Beriman dengan kehendak
Allah yang terlaksana dan kekuasaan-Nya yang tidak terbatas.
Keempat : Beriman dengan
perbuatan Allah mengadakan semua makhluk dan Allah adalah khaliq (Pencipta)
sementara selain daripada-Nya ialah makhluk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan