Adalah
sifat-sifat yang wajib bagi Allah s.w.t. yang wajib bagi Allah yang wajib
diketahui dengan tafsil ( satu persatu ) iaitu 20 sifat :
1. Wujud : Ertinya Ada
Iaitu
tetap dan benar yang wajib bagi zat Allah Ta'ala yang tiada disebabkan dengan
sesuatu sebab. Maka wujud ( Ada ) – disisi Imam Fakhru Razi dan Imam Abu Mansur
Al-Maturidi bukan ia a'in maujud dan bukan lain daripada a'in maujud , maka
atas qaul ini adalah wujud itu Haliyyah ( yang menepati antara ada dengan
tiada) .
Tetapi
pada pendapat Imam Abu Hassan Al-Ashaari wujud itu 'ain Al-maujud , kerana
wujud itu zat maujud kerana tidak disebutkan wujud melainkan kepada zat.
Kepercayaan bahawa wujudnya Allah s.w.t. bukan sahaja di sisi agama Islam
tetapi semua kepercayaan di dalam dunia ini mengaku menyatakan Tuhan itu ada.
Firman
Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Dan jika kamu
tanya orang-orang kafir itu siapa yang menjadikan langit dan bumi nescaya
berkata mereka itu Allah yang menjadikan……………"
( Surah Luqman : Ayat
25 )
2. Qidam : Ertinya Sedia
Pada
hakikatnya menafikan ada permulaan wujud Allah s.w.t kerana Allah s.w.t.
menjadikan tiap-tiap suatu yang ada, yang demikian tidak dapat tidak keadaannya
lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu itu. Jika sekiranya Allah Ta'ala tidak
lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu, maka hukumnya adalah mustahil dan
batil. Maka apabila disebut Allah s.w.t. bersifat Qidam maka jadilah ia qadim.
Di dalam Ilmu Tauhid ada satu perkataan yang sama maknanya dengan Qadim iaitu
Azali. Setengah ulama menyatakan bahawa kedua-dua perkataan ini sama maknanya
iaitu sesuatu yang tiada permulaan baginya. Maka qadim itu khas dan azali itu
am. Dan bagi tiap-tiap qadim itu azali tetapi tidak boleh sebaliknya, iaitu
tiap-tiap azali tidak boleh disebut qadim. Adalah qadim dengan nisbah kepada
nama terbahagi kepada empat bahagian :
1 ) Qadim Sifati ( Tiada permulaan sifat
Allah Ta'ala )
2 ) Qadim Zati ( Tiada permulaan zat Allah
Ta'ala )
3 ) Qadim Idhafi ( Terdahulu sesuatu atas
sesuatu seperti terdahulu bapa nisbah
kepada anak )
4 ) Qadim Zamani ( Lalu masa atas sesuatu
sekurang-kurangnya satu tahun )
Maka Qadim Haqiqi ( Qadim Sifati dan Qadim Zati ) tidak harus dikatakan
lain
daripada Allah Ta'ala.
3. Baqa' : Ertinya Kekal
Sentiasa
ada, kekal ada dan tiada akhirnya Allah s.w.t . Pada hakikatnya ialah menafikan
ada kesudahan bagi wujud Allah Ta'ala. Adapun yang lain daripada Allah Ta'ala ,
ada yang kekal dan tidak binasa Selama-lamanya tetapi bukan dinamakan kekal
yang hakiki ( yang sebenar ) Bahkan kekal yang aradhi ( yang mendatang jua
seperti Arasy, Luh Mahfuz, Qalam, Kursi, Roh, Syurga, Neraka, jisim atau jasad
para Nabi dan Rasul ).
Perkara
–perkara tersebut kekal secara mendatang tatkala ia bertakluq dengan Sifat dan
Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala pada mengekalkannya. Segala jisim semuanya
binasa melainkan 'ajbu Az-zanabi ( tulang kecil seperti biji sawi letaknya di
tungking manusia, itulah benih anak Adam ketika bangkit daripada kubur kelak ).
Jasad semua nabi-nabi dan jasad orang-orang syahid berjihad Fi Sabilillah yang
mana ianya adalah kekal aradhi jua. Disini nyatalah perkara yang diiktibarkan
permulaan dan kesudahan itu terbahagi kepada tiga bahagian :
1) Tiada
permulaan dan tiada kesudahan iaitu zat dan sifat Alllah s.w.t.
2) Ada
permulaan tetapi tiada kesudahan iaitu seperti Arash , Luh Mahfuz , syurga
dan
lain-lain lagi.
3) Ada
permulaan dan ada kesudahan iaitu segala makhluk yang lain daripada
perkara
yang diatas tadi ( Kedua ).
4. Mukhalafatuhu Ta'ala Lilhawadith. Ertinya :
Bersalahan Allah Ta'ala dengan segala
yang
baharu.
Pada zat , sifat atau perbuatannya sama ada yang
baru , yang telah ada atau yang belum
ada. Pada hakikat nya adalah menafikan Allah Ta'ala menyerupai dengan yang
baharu pada zatnya , sifatnya atau perbuatannya.
Sesungguhnya zat Allah Ta'ala bukannya berjirim dan bukan aradh Dan
tiada sesekali zatnya berdarah , berdaging , bertulang dan juga bukan jenis
leburan , tumbuh-tumbuhan , tiada berpihak ,tiada bertempat dan tiada dalam
masa. Dan sesungguhnya sifat Allah Ta'ala itu tiada bersamaan dengan sifat yang
baharu kerana sifat Allah Ta'ala itu qadim lagi azali dan melengkapi
ta'aluqnya. Sifat Sama' ( Maha Mendengar ) bagi Allah Ta'ala berta'aluq ia pada
segala maujudat tetapi bagi mendengar pada makhluk hanya pada suara sahaja.
Sesungguhnya di dalam Al-Quraan dan Al-Hadith yang menyebut muka dan tangan
Allah s.w.t. , maka perkataan itu hendaklah kita iktiqadkan thabit ( tetap )
secara yang layak dengan Allah Ta'ala Yang Maha Suci daripada berjisim dan Maha
Suci Allah Ta'ala bersifat dengan segala sifat yang baharu.
5. Qiamuhu Ta'ala Binafsihi :
Ertinya : Berdiri Allah Ta'ala dengan sendirinya .
Tidak berkehendak kepada tempat berdiri (
pada zat ) dan tidak
berkehendak kepada yang menjadikannya
Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan
Allah s.w.t. berkehendak
kepada tempat berdiri dan kepada yang
menjadikannya.
Allah s.w.t itu terkaya dan tidak berhajat
kepada sesuatu sama ada
pada perbuatannya atau hukumannya.
Allah s.w.t menjadikan tiap-tiap sesuatu
dan mengadakan undang-
undang semuanya untuk faedah dan maslahah
yang kembali kepada
sekalian makhluk .
Allah s.w.t menjadikan sesuatu ( segala
makhluk ) adalah kerana
kelebihan dan belas kasihannya bukan
berhajat kepada faedah.
Allah s.w.t. Maha Terkaya daripada
mengambil apa-apa manafaat
di atas kataatan hamba-hambanya dan tidak
sesekali menjadi
mudharat kepada Allah Ta'ala atas sebab
kemaksiatan dan kemung-
karan hamba-hambanya.
Apa yang diperintahkan atau ditegah pada
hamba-hambanya adalah
perkara yang kembali faedah dan manafaatnya
kepada hamba-hamba-
nya
jua.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Barangsiapa
berbuat amal yang soleh ( baik ) maka pahalanya
itu pada dirinya jua
dan barangsiapa berbuat jahat maka bala-
sannya ( seksaannya )
itu tertanggung ke atas dirinya jua ".
( Surah Fussilat :
Ayat 46 )
Syeikh Suhaimi r.a.h berkata adalah segala
yang maujudat itu dengan
nisbah berkehendak kepada tempat dan kepada
yang menjadikannya ,
terbahagi kepada empat bahagian :
1) Terkaya daripada tempat berdiri dan
daripada yang menjadi-
kannya iaitu zat Allah s.w.t.
2) Berkehendak kepada tempat berdiri dan
kepada yang men-
jadikannya iaitu segala aradh ( segala
sifat yang baharu ).
3) Terkaya daripada zat tempat berdiri
tetapi berkehendak
kepada yang menjadikannya iaitu segala
jirim. ( Segala zat yang baharu ) .
4) Terkaya daripada yang menjadikannya dan
berdiri ia pada zat
iaitu sifat Allah Ta'ala.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan