Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu dari rukun iman yang enam dan merupakan perkara utama dalam aqidah malah sebagai unsur penting dalam keimanan kerana terdapat banyak ayat-ayat Al-Quran yang menghubungkan beriman kepada Allah dengan beriman kepada hari kiamat. Antaranya ada dinyatakan berdasarkan firman Allah S.W.T. di dalam surah Al-Baqarah ayat 62 :
Maksudnya : “…Sesiapa di
antara mereka itu beriman kepada Allah dan beriman kepada hari akhirat (hari
kiamat) serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan
mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik)
kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”
(Surah Al-Baqarah : 62)
Al-Quran dan Al-Sunnah ada
memuatkan keterangan tentang dalil kewajipan beriman dengan hari kiamat. Dan
sesiapa yang kufur ingkar dengan beriman kepada hari kiamat maka ia berada di
dalam kesesatan. Allah S.W.T berfirman di dalam surah Al-Nisa’ ayat 136 :
Maksudnya : “…dan sesiapa yang kufur ingkar
kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya dan juga hari akhirat,
maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.”
(Surah Al-Nisa’ : ayat 136)
(Surah Al-Nisa’ : ayat 136)
Beriman dengan hari kiamat ialah
beriman dengan setiap berita yang disampaikan oleh Allah dan rasul-Nya mengenai
peristiwa yang berlaku pada hari itu, azab dan nikmatnya, soal kubur, hari
manusia dibangkitkan semula, mizan, haudh, sirat dan sebagainya.
Menurut Imam Syafie, Ahli Sunnah Wal-Jamaah beriman kepada setiap yang diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya tentang hari kiamat seperti kebangkitan selepas mati, hisab, kedatangan Allah pada hari kiamat untuk memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Nya, mizan (timbangan), ash-shirath, syurga dan neraka.
Menurut Imam Syafie, Ahli Sunnah Wal-Jamaah beriman kepada setiap yang diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya tentang hari kiamat seperti kebangkitan selepas mati, hisab, kedatangan Allah pada hari kiamat untuk memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Nya, mizan (timbangan), ash-shirath, syurga dan neraka.
NAMA-NAMA LAIN BAGI
HARI KIAMAT
1. Yaumus-Sa'ah (يوم الساعة) - Masa
yang ditetapkan
2. Yaumul-Hisab (يوم الحساب) -
Hari perhitungan
3. Yaumul-Waqiah (يوم الواقعه) –
Peristiwa yang pasti berlaku
4. Yaumul-Haqqah (يوم الحاقه) –
Peristiwa yang sebenar
5. Yaumul- Qariah (يوم القارعه) – Hari
yang menggemparkan
6. Yaumuz-Zalzalah (يوم الزلزله) – Hari
goncangan/gegaran
7. Yaumul- Jaza' (يوم الجزاء) – Hari
pembalasan
8. Yaumul-Rajifah (يوم الراجفه) – Hari
gempa
9. Yaumul-Fasl (يوم الفصل) – Hari
keputusan
10. Yaumul-Wa’id (يوم الوعيد) – Hari
ancaman
PERKARA-PERKARA YANG
BERKAITAN DENGAN BERIMAN KEPADA HARI KIAMAT
1. Ujian
Kubur
Kita wajib
beriman dengan apa yang diberitahu oleh Rasulullah S.A.W. bahawa adanya ujian
kubur dan soalan yang diajukan oleh malaikat Munkar dan Nakir. Mereka akan
menanyakan manusia tentang Tuhannya, agamanya dan nabinya, Dalam beberapa hadis
yang sahih, Rasulullah S.A.W. memberitahu bahawa manusia akan diuji di dalam
kubur mereka dan para malaikat akan bertanya kepadanya : Siapa tuhan kamu, apa
agama kamu dan siapa nabi kamu? Orang mukmin akan menjawab soalan itu dengan
mengatakan : Tuhanku Allah, agamaku Islam dan Nabi Muhammad S.A.W. ialah
nabiku. Orang yang masih dalam keraguan, maka dia akan mengatakan : Saya tidak
tahu tetapi saya pernah mendengar manusia mengatakan sesuatu tentangnya, lalu
saya menurut apa yang dikatakan. Lantaran itu dia dipukul dan diseksa dalam
kuburnya. Ada beberapa hadis yang berkaitan dengannya, antaranya ialah hadis
riwayat Al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud :
“Apabila
seseorang hamba diletakkan di dalam kuburnya dan para pengiringnya berpatah
balik, maka sesungguhnya dia mendengar bunyi tapak kasut mereka. Pada ketika
itu datanglah dua malaikat lalu mereka mendudukkannya. Mereka berkata kepadanya
: Apa yang hendak kamu katakan mengenai lelaki ini? Orang Mukmin akan
mengatakan : Saya mempersaksikan bahawa dia adalah pesuruh Allah dan rasul-Nya.
Lalu dikatakan kepadanya : Lihatlah tempat duduk kamu di dalam neraka telah
digantikan dengan tempat duduk di dalam syurga. Nabi Muhammad memberitahu :
Lalu dia melihat kedua-dua tempat itu. Orang Munafik dan orang kafir, maka
dikatakan kepada mereka : Apa yang hendak kamu katakan mengenai lelaki ini?
Lalu dia menjawab : Saya tidak tahu, tetapi saya pernah mengatakan sepertimana
yang dikatakan orang lain. Maka dikatakan kepadanya : Memang kamu tidak
mengerti dan tidak memahami. Dia pun dipukul dengan alat pemukul daripada besi
dengan satu pukulan sehingga dia menjerit di mana jeritannya dapat didengar
oleh sesiapa sahaja yang ada berdekatan kecuali jin dan manusia.”
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
2. Azab
Kubur dan Nikmatnya
Kita juga
wajib beriman tentang adanya azab kubur dan nikmatnya sebagaimana yang
dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W. Azab kubur dikenali sebagai alam barzakh.
Alam barzakh ialah suatu kehidupan di antara kehidupan di dunia dan di akhirat
dan merupakan alam bagi orang yang telah meninggal dunia sementara menunggu
hari kebangkitan serta alam yang memisahkah di antara alam dunia dengan
alam akhirat. Keterangan tentang adanya seksa kubur ada dinyatakan dalam
Al-Quran dan Al-Sunnah. Hadis-hadis mengenai azab kubur sangat banyak dan
sampai ke tahap mutawatir. Imam Nawawi mengatakan bahawa ketahuilah menurut
mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah, azab kubur merupakan suatu yang pasti dan
banyak dalil yang telah dikemukakan sama ada melalui ayat Al-Quran atau hadis
sahih. Dari segi logiknya adalah tidak mustahil mengembalikan kehidupan pada
sebahagian daripada tubuh yang telah mati lalu menyeksanya dan memandangkan
kewujudan azab ini tidak boleh disangkal oleh akal apatah lagi dengan sokongan
dalil-dalil syarak, maka menjadi kewajipan bagi kita untuk menerima dan
beriktikad dengannya. Dalam Al-Quran, Allah S.W.T berfirman di dalam surah
Ghafir ayat 45-46 :
Maksudnya : “Dan Firaun
berserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk. Mereka dinampakkan neraka
pada pagi dan petang dan pada hari terjadinya kiamat dikatakan kepada malaikat
: Masukkan Firaun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras.”
(Surah Ghafir : 45-46)
Di antara
hadis-hadis yang menunjukkan tentang azab kubur ialah seperti hadis yang
diriwayatkan oleh Muslim daripada Zaid bin Thabit r.a. Maksudnya :
“Ketika Nabi
Muhammad S.A.W. berada di tembok Bani Najjar di atas binatang tunggangannya dan
kami berada bersamanya, tiba-tiba tembok itu runtuh dan hampir mengenainya.
Tiba-tiba didapati beberapa kubur sebanyak enam, lima atau empat kubur. Lalu
Rasulullah S.A.W. bersabda : “
Siapakah yang mengetahui tentang penghuni kubur ini?” Seorang lelaki menjawab :
“Saya mengetahuinya.” Nabi bertanya : “Bilakah mereka mati?” Lelaki itu
menjawab : “Mereka mati semasa dalam kesyirikan.” Lalu baginda bersabda :
“Sesungguhnya umat ini sedang menerima ujian dalam kubur mereka, andaikata mereka
tidak dikebumikan nescaya aku akan berdoa kepada Allah supaya memperdengarkan
kepada kamu azab kubur yang sedang aku dengar ini.” Kemudian baginda menghadap
ke arah kami sambil bersabda :“Mohonlah perlindungan dengan Allah daripada
seksaan neraka.” Para sahabat berkata : “Kami memohon perlindungan dengan Allah
daripada azab neraka.” Nabi bersabda : “Mohonlah perlindungan dengan Allah dari
azab kubur.” Para sahabat berkata : “Kami memohon perlindungan kepada Allah
daripada azab kubur.” Nabi bersabda : “Mohonlah perlindungan dengan Allah
daripada fitnah yang ketara dan tersembunyi. Para sahabat berkata : “Kami
memohon kepada Allah daripada fitnah yang ketara dan tersembunyi.” Baginda
bersabda lagi : “Mohonlah perlindungan dengan Allah daripada fitnah al-Masih
Dajal.” Para sahabat berkata : “Kami memohon perlindungan dengan Allah daripada
fitnah al-Masih Dajal.”
(Riwayat Muslim)
Setiap orang
mati yang layak menerima azab berdasarkan amalan buruknya, sama ada dia
dikuburkan atau tidak, maka roh dan jasadnya akan menerima azab sebagaimana
yang dikenakan kepada orang yang berada di dalam kubur.
3.
Tanda-tanda Kiamat
Kita wajib
beriman bahawa hari kiamat pasti datang. Masa berlaku hanya Allah
mengetahuinya. Allah tidak memberitahu seseorang pun sama ada manusia biasa
mahupun para rasul-Nya. Tiada seorang pun yang berupaya mengetahui baki umur
dunia yang masih tinggal kecuali Allah S.W.T. Kita wajib beriman dengan
tanda-tanda kiamat yang merangkumi tanda-tanda kecil dan tanda-tanda besar
kerana ia adalah sebahagian daripada beriman kepada hari kiamat. Dan
sesungguhnya, Allah S.W.T. mengadakan pelbagai tanda kiamat untuk menunjukkan
bahawa hari kiamat itu sudah hampir dan sudah dekat. Berdasarkan firman Allah
S.W.T di dalam surah Muhammad ayat 18 :
Maksudnya : “Kiranya
golongan yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi
kepadanya, maka tidak ada lagi yang mereka tunggukan melainkan saat kiamat yang
akan datang kepada mereka secara mengejut kerana sesungguhnya telah lahir
tanda-tanda kedatangannya, kalaulah demikian, maka bagaimanalah mereka dapat
menerima peringatan yang diberi kepada mereka apabila saat kiamat itu datang
kepada mereka?.”
(Surah Muhammad : 18)
4. Permulaan
terjadinya kiamat
Kita wajib
beriman dengan peristiwa-peristiwa kiamat sebagaimana yang disebutkan dalam
Al-Quran terutamanya yang terdapat dalam surah Al-Takwir dan Al-Infitar.
Keseluruhan ayat-ayat Al-Quran yang menyentuh tentang kejadian kiamat
menunjukkan bahawa permulaan kiamat ialah dengan berlakunya perubahan umum
terhadap alam ini. Langit akan terbelah, bintang-bintang berguguran dan
planet-planet berlanggaran sesama sendiri serta kejadian lain.
Segala
sesuatu akan menjadi musnah dan apa sahaja yang dikenali oleh manusia akan
dimusnahkan kewujudannya. Allah S.W.T. berfirman di dalam surah Ibrahim ayat 48
:
Maksudnya : “Pada hari bumi diganti dengan bumi yang lain dan
demikian pula langit dan mereka semuanya (di padang Masyhar) berkumpul
menghadap ke hadrat Ilahi yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.
5. Peristiwa kebangkitan
Selepas
berlakunya tiupan sangkakala yang kedua, kita wajib beriman bahawa Allah S.W.T.
akan mengembalikan kehidupan kepada setiap yang mati. Inilah hari yang dikenali
sebagai hari kebangkitan iaitu pengembalian roh dan jasad manusia sebagaimana
halnya semasa mereka di dunia.
6. Mahsyar
Kita beriman
bahawa peristiwa pengumpulan akan berlaku selepas para makhluk dikeluarkan dari
kubur-kubur mereka. Allah S.W.T. berfirman di dalam surah Maryam ayat 85-86 :
Maksudnya : “Ingatlah hari ketika Kami mengumpulkan orang-orang
yang bertakwa kepada Tuhan yang Maha Pemurah sebagai perutusan yang terhormat.
Dan Kami akan menghalau orang-orang yang derhaka ke neraka Jahanam dalam
keadaan dahaga.”
(Surah Maryam : 85-86)
Al-Hasyr bermakna keadaan manusia yang dihalau ke suatu tempat. Tempat itu ialah tempat mereka berhenti menunggu untuk dijatuhkan hukuman. Setelah manusia dibangkitkan, Allah menyuruh malaikat-Nya menghalau mereka ke suatu tempat penantian di mana ketika itu mereka dalam keadaan sebagaimana kejadian pertama yakni tidak berkasut, tidak berpakaian dan tidak berkhatan. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah, beliau menyebutkannya yang bermaksud :
“Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Manusia akan dikumpulkan pada hari kiamat dalam keadaan berkaki ayam, bertelanjang dan tidak berkhatan. Aku bertanya : Wahai Rasulullah, adakah sebahagian mereka melihat kepada sebahagian yang lain? Rasulullah menjawab : Wahai Aisyah, keadaan pada hari itu lebih dahsyat daripada mereka memperhatikan antara satu sama lain.”
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
7 Pembalasan amalan
Kita wajib
beriman dengan adanya pembalasan terhadap segala amalan pada hari kiamat.
Kesemua manusia akan diberikan balasan yang setimpal terhadap segala yang
mereka lakukan semasa di dunia. Allah berfirman di dalam surah Al-Nur ayat 25 :
Maksudnya : “Di hari itu, Allah akan memberi mereka balasan
yang setimpal dan tahulah bahawa Allahlah yang benar lagi yang menjelaskan
segala menurut hakikat yang sebenarnya.”
(Surah Al-Nur : 25)
8.Persemukaan
dan Perhitungan (Hisab)
Kita beriman
bahawa pembalasan terhadap manusia berlaku setelah perbicaraan yang adil.
Setiap manusia akan bersemuka dengan Tuhannya, lalu mereka diminta memberikan
alasan terhadap segala amalan mereka. Mereka akan didedahkan perihal segala
pekerjaan yang mereka lakukan semasa di dunia. Mereka akan membaca sendiri
kitab-kitab catatan amalan mereka. Lantaran itu, kita wajib beriman tentang
adanya persemukaan, hisab dan pembacaan kitab catatan amalan. Apa yang
dimaksudkan dengan penghisaban ialah perincian yang dilakukan oleh Allah S.W.T.
terhadap hamba-hamba-Nya sebelum mereka beredar dari Masyhar. Ia meliputi
perincian terhadap tindak perbuatan, kata-kata dan iktikad mereka sama ada yang
baik mahupun yang buruk. Ini berlaku setelah manusia melihat sendiri
kitab catatan mereka.
9. Al-Haudh
(Kolam)
Kita wajib
beriman dengan apa yang diberitahu oleh Nabi Muhammad S.A.W. tentang Al-Haudh
(Kolam) yang merupakan anugerah Allah kepada baginda dan umatnya. Banyak hadis
yang sahih menceritakan tentangnya sehingga sampai ke tahap mutawatir. Orang
yang pertama sekali melalui kolam itu ialah Nabi Muhammad S.A.W. kemudian
diikuti oleh umatnya. Orang kafir dan ahli maksiat serta yang melakukan dosa
besar akan diusir dari melalui kolam itu. Sabda baginda yang bermaksud :
“Akulah
orang yang mendahului kamu ke kolam (al-Haudh). Barang siapa yang melaluinya,
dia akan dapat minum dan barang siapa meminumnya tidak akan haus
selama-lamanya. Kelak akan melaluinya satu kaum yang aku mengenali mereka dan
mereka mengenali aku, kemudian didindingkan antara aku dengan mereka. Nabi
S.A.W. berkata : Sesungguhnya mereka itu umatku. Lalu dikatakan : Sesungguhnya
kamu tidak tahu apa yang mereka lakukan setelah kamu tiada. Akupun mengatakan :
Jauhlah, jauhlah bagi mereka yang mengubah ajaranku setelah aku tiada.”
(Riwayat Muslim)
10. Mizan
Kita wajib
beriman bahawa amalan-amalan manusia yang baik dan buruk akan ditimbang pada
hari kiamat dengan satu penimbang yang disebut sebagai mizan. Ini bertujuan
memperlihatkan keadilan-Nya. Allah berfirman di dalam surah Al-Anbiya’ ayat 47
:
Maksudnya : “Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari
kiamat, maka tiadalah dirugikan seseorang walau sedikit pun. Dan jika (amalan
itu) hanya seberat biji sawipun, pasti Kami akan mendatangkan pahalanya dan
cukuplah Kami sebagai pembuat perhitungan.”
(Surah Al-Anbiya’ : 47)
Berlakunya
timbangan amal setelah selesainya penghisaban. Ini kerana mizan bertujuan
menjatuhkan hukuman sementara hisab bertujuan membuktikan segala amalan yang
pernah dilakukan. Namun begitu, para nabi, para malaikat dan sesetengah manusia
tidak dilakukan timbangan amal kepada mereka.
11. Sirat
Selepas
hisab dan mizan, manusia akan beredar untuk melintasi sebuah jambatan yang
direntangkan di atas neraka Jahanam. Jambatan ini dikenali sebagai sirat.
Kesemua manusia tidak terkecuali seorangpun akan melintasi sirat. Mereka
termasuklah golongan para nabi dan lain-lainnya. Ada di kalangan mereka yang
melintasinya dengan cepat seperti kilat, angin, kuda, berlari dan ada yang
merangkak. Ini berlaku berdasarkan amalan masing-masing. Di antara mereka ada
yang selamat sehingga ke penghujungnya dan ada yang tergelincir ke dalam neraka
Jahanam.
12. Syurga
dan Neraka
Kemuncak
dari peristiwa yang dilalui semasa kiamat ialah syurga dan neraka. Ia
diciptakan untuk menjadi tempat pembalasan baik dan buruk. Syurga ialah Tempat
pembalasan yang dipenuhi dengan nikmat yang kekal abadi yang
disediakan oleh Allah untuk hamba-hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh
selepas mereka dibangkitkan semula pada hari akhirat. Neraka pula ialah
tempat balasan seksa yang kekal abadi di akhirat yang disediakan oleh
Allah kepada orang kafir dan orang Islam yang melakukan dosa. Kewujudan
syurga dan neraka mendahului kewujudan mereka yang bakal menghuninya. Ia kekal
dan tidak akan dibinasakan. Syurga dan neraka merupakan tempat pembalasan yang
abadi dan para penghuninya tidak akan mati selama-lamanya. Rasulullah S.A.W.
bersabda yang bermaksud :
“Apabila ahli syurga telah masuk ke dalam syurga
dan ahli neraka masuk ke dalam neraka, dibawalah mati sehingga diletakkan di
antara syurga dan neraka, kemudian mati itu disembelih. Lalu seorang penyeru
menyeru : Wahai ahli syurga, tidak ada mati. Wahai ahli neraka, tidak ada mati.
Maka bertambahlah kegembiraan ahli syurga dan bertambahlah kesedihan ahli
neraka.”
(Riwayat Al-Bukhari)
TANDA-TANDA
KECIL KIAMAT
1. Urusan agama ditadbir oleh orang
yang bukan ahlinya.
2. Wanita menyerupai lelaki dan lelaki
menyerupai wanita.
3. Amalan riba' berleluasa.
4. Maksiat berleluasa.
5. Banyak berlaku peperangan,
pembunuhan dan fitnah.
6. Banyak berlaku bencana alam.
7. Wanita lebih ramai dari lelaki.
8. Ramai wanita mendedahkan aurat.
9. Anak derhaka kepada ibunya.
10. Manusia berlumba-lumba membina
bangunan tinggi.
TANDA-TANDA
BESAR KIAMAT
1. Keluar Dajjal yang akan menyesatkan
manusia
2. Keluar ad-Dabbah al-Ardi (sejenis
binatang dari bumi)
3. Keluar Yakjuj dan Makjuj
4. Turun Iman Mahadi
5. Turun Nabi Isa A.S.
6. Keluar asap tebal
7. Matahari terbit dari arah Barat
NAMA-NAMA SYURGA
1. Jannatu Adnin (جَنَّةُ عَدْن) –
Syurga tempat tinggal yang kekal
2. Jannatu Na’im (جَنَّةُالنَّعِيْمِ) –
Syurga dipenuhi nikmat
3. Jannatu Makwa (جَنَّةُالمَأْوَى) –
Syurga tempat kembali
4. Jannatu Firdaus (جَنَّةُ
الْفِرْدَوْسِ) – Syurga firdaus
5. Maqamun Amin (مَقَامٌ اَمِيْنٌ) –
Kedudukan yang sentosa
6. Darul Maqamah (دَارُ
الْمُقَامَةِ) – Rumah yang tenteram
7. Darul Khulud (دَارُالخُلُوْدِ) –
Rumah yang kekal abadi
8. Darussalam (دَارُالسَّلاَم) – Rumah
yang sejahtera
NAMA-NAMA NERAKA
1. Neraka Saqar (سَقَرْ) – Api yang
membakar kulit
2. Neraka Jahim (جَحِيْم) – Tempat
balasan seksa yang abadi
3. Neraka Sa’ir (سَعِيْر) – Api yang
menyala-nyala
4. Neraka Jahannam (جَهَنَّمَ) – Tempat
balasan abadi selepas mati
5. Neraka Hawiah (هَاِويَةٌ) – Api
panas yang membakar
6. Neraka Laza (لَظَىْ) – Api yang
menggelegak
7. Neraka Hutamah (حُطَمَةٌ) – Api yang
dinyalakan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan