OLEH SYEIKH MUHAMMAD AL HAFIZ AL TIJANI (SYEIKH TAREKAT TIJANIYYAH MESIR)
Kesimpulan bagi akidah kami dalam
bab usul ialah apa yang dipegang oleh para salafussoleh dan juga para khalaf
dari kalangan Ahlus Sunnah wal Jamaah yang terdiri dari kalangan fuqaha’,
muhaddithin dan sufiyyah, serta apa yang dipegang oleh imam-imam yang empat;
Malik, al-Syafi‘i, Abu Hanifah, Ahmad bin Hanbal dan pengikut-pengikut mereka
dalam bab furu‘. Kita juga mengakui para ahli sufi secara keseluruhannya, di
samping menimbang kata-kata, amalan-amalan dan hal keadaan mereka dengan
syariat. Maka apa yang bertepatan dengannya, kami turut memperakukannya.
Manakala yang membawa kemungkinan bertepatan dan bertentangan, kami baikkan
sangka terhadap mereka, serta kami tafsirkan hal keadaan mereka menurut wajah
yang bertepatan, dan kami serahkan urusan mereka itu kepada Allah yang maha
mengetahui dengan apa yang tersirat di dalam hati. Memang ada dinukilkan dari
mereka syatahat-syatahat (latahan) yang tidak boleh diikuti dan tidak
boleh dicontohi sama sekali.
Manakala perkara yang tidak dapat
dipertanggungkan pula, kami akan menolaknya, kerana sesungguhnya tiada lagi
kenabian mahupun pensyariatan selepas Rasulullah SAW. Sesiapa yang mendakwa kemaksuman
terhadap seseorang individu sesudah baginda, maka dia adalah dari kalangan ahli
bidaah yang sesat. Kita tidak melakukan sepertimana yang dibuat oleh ahli
bidaah dan khurafat yang mentakwilkan firman Allah ‘azza wajalla dan
sabdaan Rasul-Nya SAW disebabkan kata-kata para pemimpin mereka. Lalu mereka menjadikan kata-kata mereka itu sebagai asal, serta merujukkan
pula al-Quran dan sunnah kepadanya.
Sesunguhnya
yang menjadi dasar asal di sisi kami ialah al-Quran dan Sunnah. Justeru, semua perkara yang menggambarkan bertentangan dengan kedua-duanya
daripada kata-kata para ‘arifin, sekiranya ada didapati dalam buku-buku kami,
maka ianya adalah tertakwil yang tidak membawa wajah yang bertentangan dengan
kedua-duanya. Memang ada berlaku penyusupan dan pendustaan ke atas para nabi
dan juga para solihin, ataupun orang tersalah dalam memahami kata-kata mereka,
walaupun dari kalangan sahabat-sahabat mereka sendiri, lalu mereka pun
menukilkannya dalam keadaan salah. Sedangkan para nabi dan para
solihin itu telah memberi peringatan dari yang demikian. Namun, kita telah
melihat para salafussoleh dari kalangan alim ulama bersifat cermat dan
berhati-hati serta tidak cepat mengkafir dan menyesatkan.
Syeikh al-Tijani pernah ditanya:
“Apakah berlaku pembohongan ke atas tuan?” Jawabnya: “Ya,
jika kamu mendengar sesuatu daripadaku, maka timbanglah ia dengan neraca
syarak. Maka apa yang bertepatan dengannya, amalkanlah olehmu, dan apa yang
bertentangan dengannya pula, maka tinggalkanlah ia”.
Dan saya amat yakin bahawa semua
pengikut Tijani berlepas diri kepada Allah SWT dari semua akidah-akidah yang
menyeleweng itu dan juga yang seumpamanya. Kalaulah tidak
kerana agenda-agenda peribadi dan pertelingkahan-pertelingkahan, nescaya tiada
seorang pun dari kalangan ahli tariqat tersebut yang akan ditohmah dengan
tuduhan sedemikian. Namun, Allah telah melepaskan diri mereka daripadanya,
termasuklah juga golongan awam mereka. Maka bagaimana pula dengan seorang
lelaki mulia yang mempunyai sumbangan dan jasa besar dalam berkhidmat kepada
Islam yang diiktiraf sendiri oleh pihak lawannya?
Tiada seorang individu pun dalam
tariqat ini sama ada yang besar ataupun yang kecil, melainkan ia mengumumkan
kelepasan dirinya dari kebatilan-kebatilan tersebut. Kami sendiri
telah menerima dari para syeikh tariqat ini – dan ia juga dinyatakan sendiri
oleh pengasasnya (Syeikh al-Tijani) - bahawa semua yang dinisbahkan kepada
syeikh dengan andaian sahih nisbahnya kepada beliau, sama ada yang didapati
dalam kitab-kitab beliau ataupun tidak, dan zahirnya pula bertentangan dengan
nas al-Quran, atau sunnah, atau ijmak umat Muhammad SAW, maka ianya adalah
tertakwil, dan haram mengambil zahirnya, serta wajib menafsirkannya menurut
wajah yang bersesuaian dengan syariat. Para ulama tariqat ini telah berusaha
menerangkan takwilnya yang bertepatan dengan syariat supaya tiada seorang pun
yang akan sesat dengan menafsirkannya menurut wajah yang bercanggah. Manakala
apa yang tidak sahih nisbahnya kepada beliau, maka tidak boleh dipegang dengan
suatu apa pun daripadanya dalam apa jua keadaan sekalipun.
Kami pernah mendengar bahawa ada
seorang khalifah tariqat ini telah membakar suatu tulisan yang dinisbahkan
kepada Syeikh al-Tijani daripada berbagai keistimewaan-keistimewaan yang
bertentangan dengan sunnah Nabi SAW, malah beliau telah memerintahkan
membakarnya di mana sahaja ianya ditemui. Apakah ada orang waras yang boleh
menerangkan kepada kita suatu makna (faedah) bagi menyelidiki perkara-perkara
samar sebegitu? Hinggakan seolah-olah tidak ada di dalam tariqat ini selain
darinya? Sedangkan, tidak ada khilaf antara ahli tariqat ini bahawa ianya
adalah tertakwil? Dan ia meninggalkan pula perkara yang cukup jelas seperti
berdakwah kepada Allah ‘azza wajalla, beramal dengan Al-Quran dan
Sunnah, serta berpegang teguh dengan kedua-duanya. Sedangkan itulah sahaja yang
diamalkan di sisi setiap individu dari kalangan ahli tariqat ini? Oleh kerana
kesemua akidah-akidah yang bertentangan tersebut tiada khilaf di antara kami
tentang kebatilannya, dan kami bersepakat dalam berlepas diri dari setiap orang
yang mempercayai kesemuanya itu, ataupun sebahagiannya. Maka tiada lagi sebab
yang tinggal kecuali perselisihan-perselisihan peribadi, dan bukannya
percanggahan pokok (substantif).
Jika perkara munkar itu, kerana
kecintaan pada agama adalah benar, maka tiada seorang pun menurut apa yang kami
tahu, mempercayai akidah-akidah berkenaan dari kalangan para pengamal
Tijaniyyah. Maka ia adalah suatu jihad tanpa sebarang musuh. Sesiapa yang
menyandarkan kepada Tariqat Tijaniyyah mana-mana doktrin daripada
kepercayaan-kepercayaan tersebut atau lain-lainnya yang bertentangan dengan
akidah Islam, maka dia adalah seorang pendusta. Telahpun sahih hadis dari
baginda SAW: “Tidaklah seseorang itu mengkafirkan seseorang yang lain kecuali
layaklah salah seorang daripada mereka itu dengannya, sekiranya ia seorang yang
kafir, jika tidak ia kufur dengan mengkafirkannya”.
Adapun bersekongkol dengan
musuh-musuh Islam, maka ia telah diharamkan oleh Allah ‘azza wajalla.
Tidak ragu lagi bahawa setiap da’i kepada Allah secara benar itu berlepas diri
daripadanya. Jika benar ada seseorang daripada ahli tariqat ini bersekongkol
dengan mereka, wal ‘iyazu biLlah, maka kesalahan itu hanyalah terbeban
di atas bahunya seorang. Dan ia, jika begitu seorang yang menyalahi syeikh
pengasas tariqat ini, malah dengan usul-usul ahli sufi dan juga kesemua ahli
agama. Dan sesiapa yang mengiktiraf komplotnya dengan mereka itu pula, maka ia
juga dikira bersekongkol dengannya.
Sesungguhnya kami menyeru umat
Islam keseluruhannya supaya berpegang dengan kebenaran dan berusaha untuk
mengukuhkan ikatan agama dan membuang punca-punca pertikaian di antara mereka
dengan baik. Sesiapa yang tidak mampu dari kalangan kita mengisytiharkan
permusuhannya terhadap musuh-musuh Allah ‘azza wajalla, maka janganlah
pula terkurang dari bertakwa kepada Allah, maka ia tidak membantu mereka dalam
menghina umat Islam.
Akhirnya saya menutup kata-kata
saya dengan memohon kepada Allah SWT agar dapat memberikan taufik dari kalangan
ulama ahli agama seseorang yang dapat menjadi utusan keamanan antara umat
Islam, lalu menyatukan kalimahnya, dan mengarahkannya ke jalan pengorbanan demi
Allah dan agama-Nya, agar kita semua dapat beramal di bawah panji-panji
kebenaran secara berganding bahu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan