OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL
MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA
DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
Ketahui[lah] oleh mu bahawasanya [sifat] kikir [dan kedekut] itu setengah
daripada sebesar-besar [perkara] yang membinasakan.
Telah berfirman Allah Taala,ertinya, “dan barang siapa dipelihara akan
dia akan kikir dirinya maka mereka itu jua yang mendapat kemenangan”.[Surah Al Hasyr
Ayat 9]
Dan firman Ia, ertinya, “dan jangan menyangka oleh mereka yang kikir
mereka itu dengan barang yang memberi akan mereka itu oleh Allah Taala daripada
limpah kurnianya ia kebaikan bagi mereka itu bahkan ia kejahatan bagi mereka
itu” ertinya, jangan menyangka mereka itu akan bahawasanya kikir mereka itu
kebaikan bagi mereka itu bahkan kikir itu kejahatan bagi mereka itu, “selagi
akan dijadikan harta yang kikir mereka itu dengan kalung daripada api pada leher
mereak pada hari kiamat”.[Surah Ali Imran Ayat 180]
Hadith
56. Dan bersabda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “jauhkan
oleh kamu akan diri kamu daripada kikir dan akan kikir daripada kamu kerana
hanyasanya binasa umat yang ada ia dahulu daripada kamu dengan sebab
kikir”.
Hadith
57. Dan bersabda ia [sollallahu alaihi wasallam],ertinya, “bermula tiga
perkara sebab bagi binasa, pertama, kikir yang diturut, dan kedua, keinginan
yang [di]ikut dan ketiga, perkenan oleh seorang akan dirinya”.
Hadith
58. Dan bersabda ia [sollallahu alaihi wasallam],ertinya, “orang yang
pemurah hampir ia daripada Allah Taala lagi hampir ia daripada manusia lagi
hampir ia daripada syurga dan jauh ia daripada api neraka dan orang yang kikir
jauh ia daripada Allah Taala lagi jauh ia daripada manusia lagi jauh ia
daripada syurga lagi hampir ia daripada api neraka dan [orang] jahil yang
pemurah lebih kasih kepada Allah Taala daripada yang [rajin] mengerjakan ibadah
yang kikir”.
Dan dikehendaki dengan hampir daripada Allah Taala hampir daripada
rahmatnya dan pahalanya.
Dan dikehendai dengan hampir daripada manusia kasih mereka itu akan dia.
Dan dikehendaki dengan hampir daripada syurga [ialah] diangkatkan hijab
antaranya dan antara syurga itu.
[Dan dikehendaki dengan jauh daripada neraka ialah banyak hijab antaranya
dan antara neraka itu.]
Dan dikehendaki dengan jauh daripada Allah Taala [ialah] jauh daripada
rahmatnya dan pahalanya.
Dan dikehendaki dengan jauh daripada manusia [ialah] benci mereka itu akan
dia.
Dan dikehendai dengan jauh daripada syurga [ialah] banyak hijab antaranya
dan antara syurga itu.
[Dan dikehendaki dengan jauh daripada syurga ialah banyak hijab antaranya
dan antara syurga itu.]
Dan ketahui[alh] oleh mu bahawasanya asal bagi kikir itu kasih akan harta
dan ia [antara] kelakuan yang dicela.
Dan bermula mereka yang tiada baginya harta tiada nyata kikirnya dengan
menahan daripada sedekah.
Tetapi nyata ia dengan kasihnya akan harta [apabila] beberapa orang yang
pemurah tetapinya kasih ia akan harta.
Maka [pe]murah ia dengan memberikan hartanya supaya dipuji akan dia dengan
[kata orang si pulan itu] pemurah [orangnya] dan yang demikian itu dicela juga
pada syarak kerana bahawasanya kasih akan harta itu melalaikan ia daripada
zikir Allah dan memalingkan ia akan hati kepada dunia dan meneguhkan ia akan
sangkutnya [ia] dengan dunia hingga berat atasnya oleh hati yang padanya
menjumpai Allah Taala.
Telah berfirman Allah Taala,ertinya, “hai yang mana-mana mereka yang
beriman, jangan melalaikan akan kamu oleh segala harta kamu dan jangan
melalaikan akan kamu oleh sekelian anak kamu daripada menyebut nama Allah Taala”.[Surah
Al Munafiqun Ayat 9]
Dan berfirman Ia,
ertinya, “hanyasanya segala harta kamu dan sekelian anak kamu [dikira
sebagai] percubaan atas kamu daripada Allah Taala”.[Surah Al Anfal Ayat 28]
Hadith
59. Dan bersabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “jangan
menjadikan oleh kamu akan kampung yang diambil daripadanya perhasil maka sebab
bagi gemar kamu pada dunia”.
Adapun mereka yang tiada melalaikan akan dia oleh kampung itu maka harus
baginya menjadikannya.
Maka tiada ada hadith ini mansukh dengan menjadikan oleh Nabi [Muhammad]
sollallahu alaihi wasallam dan sahabat radhiyallahu anhu akan kebun,
ertinya, “beberapa [orang] laki-laki yang tiada melalaikan akan mereka
itu oleh berniaga dan tiada [melalaikan juga akan mereka oleh] berjual beli
daripada zikir Allah”.
Dan ketahui[lah] oleh mu bahawasanya harta itu tiada dicelakan dia
semata-mata [kerana ia itu harta] bahkan yang dicela itu harta yang melalaikan
daripada ibadah.
Adapun harta yang menolong atas ibadah maka iaitu dipuji.
Hadith
60. Sabda Nbi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “sebaik-baik
sesuatu harta yang baik bagi seseorang yang baik”.
Tetapi tiada sayugia membanyakkan akan dia.
Bahkan yang lebih utama diambil harta itu sekadar yang memadai sahaja.
Hadith
61. Kerana doa Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,ertinya, “hai
Allah, jadikan oleh mu akan rezeki keluarga Muhammad barang yang tiada ada ia
berlebih daripada yang memadai bahkan sekadar hajat sahaja.”
Menunjukkan oleh Rasulullah sollallahu alaihi wasallam dengan ini doa
kepada bahawasanya tiada sayugia bagi mereka yang berakal bahawa penat ia pada
menuntut akan yang lebih daripada kadar hajat kerana tiada ada kebajikan
padanya.
Bermula kadar hajat itu bersalah-salahan ia dengan sebab bersalah-salahan
kelakuan manusia.
Tetapi yang dipuji kadar yang kuat ia mengerjakan ibadah dengan sebabnya.
Adapun yang lebih daripada kadar memadai maka ada padanya tiga kebinasaan.
1. Menyeru ia kepada maksiat.
Maka bahawasanya orang yang kaya lebih kuasa atas mengerjakan maksiat
daripada orang yang miskin.
Dan setengah daripada maksiat itu bahawa tiada kuasa engkau mengerjakannya.
Dan sabar pada ketika kuasa itu lebih sukar daripada sabar pada ketika
lemah.
2. Dan yang kedua, bahawa menyeru ia kepada bersedap-sedap dengan segala
yang harus dan yang halal.
Dan apabila adalah badannya biasa bersedap-sedap nescaya tiada kuasa ia
meninggalkannya.
Dan nescaya bersangatan kasihnya akan harta.
Dan apabila kasih ia akan harta nescaya terjadi padanya beberapa kesalahan.
Sabda Nabi Isa alaihis salam,ertinya, “kasih akan dunia itu kepala
tiap-tiap kesalahan”.
Kerana mula-mula menjatuhkan ia kepada shubhah kemudian kepada yang makruh
kemudian yang haram.
3. Dan yang ketiga bahawa melalaikan ia daripada zikir Allah kerana
berhimpun di dalam hati itu perbantahan dengan umpama kuli dan perhitungan
dengan umpama kongsi dan segala fikiran pada menghasilkan dan pada menambah
harta itu mula-mula kemudian pada memeliharanya kemudian pada mengeluarkannya
sekelian yang tersebut menghitamkan ia akan hati dan menghilangkan ia akan
jenihnya.
Dan melalaikan ia daripada zikir Allah.
Seperti firman Nya,ertinya, “melalaikan akan kamu daripada mengerjakan
amal ibadah ileh bermegah-megah dengan harta dan anak dan lainnya (1). Hingga
ziarah kamu akan perkuburan (2)”.
Ertinya hingga kamu mati dan ditanam kamu di dalam kubur.
Ketahui[lah] oleh kamu bahawasanya makna kikir itu menegah barang yang
mewajibkan akan dia oleh syarak atau maruah.
Yang pertama seperti zamakat dan nafkah isteri.
Dan yang kedua seperti harta yang diberikan kepada penyair (syair) kerana
menegah cercanya.
Maka mereka yang tiada memberi akan isteriya akan sesuap makanan yang lebih
daripada nafkah yang wajib tiada dinamakan ia kikir.
Dan pangkat pemurah itu memberi barang yang lebih atas yang wajib pada
syarak dan pada maruah.
Dan bahawasanya ubat bagi kikir itu dicampur[kan] pengetahuan dan
pekerjaan.
Adapun pengetahuan maka mengetahui engkau akan seksa pada negeri akhirat
dan dicela manusia di dalam dunia.
Dan mengetahui engkau akan bahawasanya harta itu tiada bersama-sama dengan
dikau ke dalam kubur.
Dan hanyasanya yang menyertai akan dikau ke dalam kubur engkau itu segala
amal engkau yang baik dan yang jahat seperti bersedekah dan kikir.
Dan bahawasanya segala harta itu milik bagi Allah Taala.
Dan memberi Ia akan dikau daripadanya supaya engkau belanjakan pada
pekerjaan engkau yang berfaedah.
Dan bahawa engkau ketahui bahawasanya menahan akan harta itu jika kerana
hendak bersedap-sedap dengan dia pada keinginan maka pahala akhirat lebih sedap
daripadanya.
Dan menunaikan keinginan itu tabiat binatang dan membelanjakan harta pada
taat itu tabiat mereka yang berakal.
Dan jika adalah ia menegah harta dan menahannya itu kerana dicadang untuk anak
maka seolah-olah ia meninggalkan anaknya dengan kebaikan dan datang ia akan
tuhannya dengan kejahatan maka ini sehabis-habis bodoh kerana mengenyangkan ia
akan orang yang lain dengan memberi mudharat ia akan dirinya sendiri.
Dan adapaun pekerjaan maka bahawa memberati engkau akan diri engkau dan
menggagahi engkau akan dia atas memberi dan atas murah dan sentiasa memperbuat
engaku akan yang demikian hingga jadilah murah itu adat bagi engkau.
Dan bahawa menipu engkau akan diri engkau dengan baik nama jika engkau
pemurah dan dengan mendapat balasan di dunia dan akhirat maka kemudian daripada
sudah beradat engkau mengeluarkan harta dan pemurah maka hendaklah
menghilangkan engkau akan ini tipu daya dengan beransur-ansur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan