OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL
MUTTOLIB AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA
DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)
MAKNA ZUHUD
Ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekelian] bahawasanya zuhud
itu [maknanya ialah] benci [engkau] akan dunia dan berpaling [engkau]
daripadanya.
Dan berkata[lah] setengah ulama, [makna zuhud itu] iaitu [engkau]
meninggalkan kesenangan dunia kerana menuntut [engkau] akan kesenangan [di]
akhirat [nanti].
Dan berkata [pula] sesetengah [ulama] yang lain, [bahawasanya makna zuhud
itu ialah engkau] menyimpankan [sesuatu daripada keperluan seharian engkau]
atas kadar yang sangat berhajat [engkau kepadanya] daripada barang[-barang]
yang diyakinkan akan hal[ pemilikan engkau akan]nya.
Dan berkata [pula] setengah [ulama] yang lain, [bahawa makna zuhud itu
ialah engkau] meninggalkan [pada] menuntut [dan mecari-cari sesuatu] yang tiada
ada [pada engkau] hingga[kan] habis barang yang [sudah tentu] ada [pada
engkau].
KELEBIHAN ZUHUD
Dan bahawa zuhud itu [ialah salah] satu [daripada] kelakuan[-kelakuan] hati
yang dipuji [oleh syarak] yang mensebabkan ia akan [mendapat] kasih [sayang]
Allah Taala dan [kasih sayanag daripada] sekelian manusia akan orang yang
bersifat dengan dia.
Hadith
83. Kerana [telah ber]sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,.
ertinya, “zuhud[lah] oleh mu pada dunia nescaya kasih akan dikau oleh
Allah Taala, dan zuhud[lah] oleh mu pada barang yang [ada] di tangan manusia
daripada dunia nescaya kasih akan dikau oleh manusia”.
Adalah zuhud itu terjadi[nya] ia [dan terwujud] kerana [seseorang itu
terlebih dahulu mempunyai] ilmu [tentang hakikat zuhud itu sendiri].
Kerana [itulah] firman Allah Taala,
ertinya, “dan berkata oleh mereka yang diberikan akan ilmu, celaka kamu,
bermula pahala Allah Taala lebih baik bagi mereka yang beriman dan beramal ia
akan amal yang soleh daripada barang yang diberikan akan Qarun di dalam dunia
ini [...]”.
Telah menerangkan Allah Taala di dalam ayat ini bahawasanya zuhud itu
setengah daripada faedah bagi ilmu.
Dan ketahui oleh mu bahawasanya zuhud itu [ada] beberapa pangkat.
1. Pangkat yang pertama, bahawa zuhud ia pada ketika hatinya cenderung
kepada dunia tetapi bersungguhn-sungguh ia pada melawan akan hatinya [itu].
Pangkat ini bukan zuduh tetapi permulaan bagi zuhud.
2. Pangkat yang kedua, bahawa liar hatinya daripada dunia.
Dan tiada cenderung ia kepadanya kerana mengetahui akan bahawasanya tiada
biasa menghimpun akan dunia dan akhirat.
Maka murah hatinya dengan meninggalkan dunia itu kerana mengetahui ia akan
bahawasanya akhirat itu lebih baik daripada dunia.
Seperti murah hati mereka yang membeli akan permata yang indah dengan
seringgit sekalipun kasih ia akan wang yang seringgit itu.
Dan itu zuhud yang lebih rendah.
3. Dan pangkat yang ketiga bahawa tiada cenderung hatinya kepada dunia dan
tiada liar daripadanya.
Bahkan adanya dan tiadanya bersamaan keduanya pada sisinya.
Dan adalah harta benda pada sisinya seperti air dan perbendaharaan Allah
Taala [itu] seperti laut.
Maka tiada berpaling hatinya kepadanya kerana gemar atau kerana liar.
Dan bermula ini zuhud yang lebih sempurna dan yang lebih tinggi daripada
yang kedua kerana yang benci akan sesuatu berbimbang ia dengan semacam dengan
yang kasih akan dia.
Kerana ini tatkala mencela akan dunia oleh beberapa laki-laki pada sisi
Robi’ah Al ‘Adawiyyah berkata ia bagi mereka itu, “jika tiada cemarnya hati
kamu nescaya tiada mencela kamu akan dia”. Intaha.
Dibawa kepada Siti Aisyah radhiyallahu anhuma seratus ribu dirham maka
tiada liar ia daripadanya tetapi membahagi-bahagi ia akan dia semuanya pada
hati itu [juga] tiada ada tinggal di sisinya sesuatu.
Maka berkata khadamnya baginya, “jika engkau beli dengan satu dirham
akan daging yang berbuka puasa engkau atasnya?”
Maka menjawab ia, “jika engkau peringat akan daku tadi nescaya
memperbuata oleh aku akan dia”.
Maka ini pangkat terkaya dan ia lebih sempurna daripada pangkat zuhud.
Dan ketahui oleh mu bahawasanya sebab bagi zuhud itu tiga perkara,
1. Yang pertama, takut akanapi neraka.
Dan iaitu zuhud sekelian yang takut.
2. Yang kedua, gemar pada nikmat akhirat.
Ini lebih tinggi daripada yang pertama.
Dan zuhud yang terjadi daripadanya zuhud sekelian yang harap.
Dan bermula ibadah serta harap lebih afdhal daripada ibadah serta takut
kerana harap itu melazimkan ia akan kasih.
3. Yang ketiga, dan iaitu yang lebih tinggi bahawa adalah sebab bagi zuhud
itu membesarkan diri daripada berpaling kepada yang lain daripada Allah Taala.
Kerana membersihkan hati daripadanya dan menghinakan akan barang yang lain
daripada Allah Taala.
Dan itu zuhud sekelian arifin.
Dan bahawasanya zuhud yang lebih sempurna [ialah] zuhud pada tiap-tiap yang
lain daripada Allah Taala pada dunia dan pada akhirat.
dan kurang daripadanya zuhud pada dunia sahaja samada harta atau kemegahan
atau bersedap-sedap atau lainnya.
Dan kurang daripada ini zuhud pada harta sahaja. Tiada kemegahan dan lainnya.
Atau zuhud pada setengah perkara tiada pada yang setengah yang lain.
Dan yang akhir ini sedho’if-dho’if zuhud kerana kemegahan itu lebih lazat
dan lebih diingini daripada harta. Maka zuhud padanya lebih utama.
Dan bahawasanya perbezaan antara zuhud dan fakir.
Bahawasanya zuhud itu terasing ia daripada dunia kerana taat serta kuasa ia
atasnya.
Adapun jika terasing engkau daripada dunia pada ketika gemar engkau padanya
maka itu dinamakan fakir (papa) tiada ia [dinamakan] zuhud tetapi ada bagi fakir
itu kelebihan atas kaya.
Hadith
84. Sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
ertinya, “masuk syurga sekelian fakir umat ku dahulu daripada sekelian
yang kaya daripada mereka itu dengan lima ratus tahun”.
Dan pada satu riwayat dengan empat puluh tahun.
Maka ditanggungkan riwayat lima ratus tahun itu atas mendahului fakir atas
gemar pada dunia.
Dan [manakala] riwayat empat puluh tahun itu atas mendahului fakir yang
loba atas yang kaya yang loba.
Menyebut akan dia oleh Al Imam Al Ghazali di dalam IHya Ulumuddin.
Hadith
85. Dan bersembah oleh Rasulullah sollallahu alaihi wasallamnm,
ertinya, “hai Allah, hidupkan oleh Mu akan daku miskin dan matikan oleh
Mu akan daku miskin”.
Dan wafat oleh Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam pada ketika baju
besinya tergadai pada sisi Yahudi kerana hutangnya sebab nafkah ahlinya.
Dan ketahui oleh mu bahawasanya fakit itu jika ada ia terpada dengan barang
yang diberi akan dia dan tiada ada ia loba pada menuntut harta maka pangkatnya
hampir daripada pangkat orang yang zahid.
Hadith
86. Sabda Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam,
ertinya, “bermula syurga [itu] bagi mereka yang Islam dan adalah
kehidupannya sekadar memada ia”.
Tetapi hanya sanya besar pahala fakir itu jika ia sabar dan redha dan
memadakan ia akan yang ada.
Dan bermula sabar atas kepapaan itu adalah ia permulaan bagi zuhud.
Dan tiada sempurna zuhud dan lainnya melainkan dengan sabar.
Maka hendaklah menyebut hamba akan bab sabar kemudian daripada bab zuhud.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan