PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Jiwa adalah
harta yang tiada ternilai mahalnya. Kesucian jiwa menyebabkan kejernihan diri,
lahir dan batin. Itulah kekayaan sejati.
Berapa
banyaknya orang yang kaya harta, tetapi mukanya muram, dan berapa banyaknya
orang miskin wang, tetapi wajahnya berseri. Sekadar kekuatan dan usaha diri,
begitu pulalah tingkatan kesucian yang akan ditempuh jiwanya.
Hidup kita
tak kunjung dirundung pertempuran dan perjuangan belaka. Asal bernama manisa,
tidak akan sunyai dari kelemahandan kesalahan. Kalau sejak dilahirkan, sampai
masuk kubur, kita berada dalam kesucian, bebas dari kesalahan dan kealpaan,
tentu tidak layak kita jadi manisia, sebab yang demikian adalah tabiat
malaikat. Kita manisia mesti merasai nikmat istirehat sesudah kerja, kelazatan
mengadap Tuhan kelak di akhirat ialah sehabis bertempur dengan ranjau-ranjau
yang mengerikan.
Orang yang
takut menghadapi kehidupan dan tidak berani menggosokd an menyucikan batinnya,
tidak akan kenal erti lazat. Belum ada kekayaan yang dicapai oleh seorang yang
tidak menempuh beberapa kesulitan. Seorang pahlawan, mencapai title pahlawan itu,
dengan darah dan pedang. Seorang pemimpin bangsa, alim ulama dan sebagainya,
nampaknya duduk di singgahsana kemuliaan dengan senang, padahal mereka mencapai
itu dengan susah payah. Demikian pula mencapai kemuliaan batin.
Jika ada
seorang pemuda beroleh kekayaan lantaran warisan, tidaklah akan merasai nikmat
harta pusaka itu, seperti yang dirasai ayahnya di kala hidupnya dengan usaha
sendiri.
Mencari
bahagia bukanlah dari luar diri, tetapi dari dalam. Kebahagiaan yang datang
dari luar, kerapkali hampa, palsu. Orang yang begini kerapkali ragu, syak,
cemburu, putus harapan, sangat gembira jika dihujani rahmat, lupa bahawa hidup
ini berputar-putar. Sangat kecewa jika ditimpa bahaya, sehingga dia lupa bahawa
kesenangan terletak di antara dua kesusahan, dan kesusahan terletak di antara
dua kesenangan. Atau dalam senang itu tersimpan kesusahan, dan dalam kesusahan
ada unsur kesenangan.
Bertambah
banyak kesenangan dan kebahagiaan yang datang dari luar diri, bertambah
miskinlah orang yang diperdayakannya. Semasa pendapatan masih kecil, keperluan
untuk penjaga yang kecil itu, kecil pula. Setelah besar, beransur pula besar
keperluan. Sebab itu, amat ramai orang kaya dilihat pada lahir, tapi sebenarnya
miskin pada hakikatnya.
Di sini
nyatalah erti yang sebenarnya pada kekayaan dan kemiskinan. Orang yang paling
kaya, ialah yang paling sedikit keperluannya, dan orang yang paling miskin,
ialah yang paling banyak keperluannya.
Pada suatu
hari, seorang gadis kecil meminta-minta di tepi jalan. Di hadapannya lalu
seorang nyonya hartawan. Gadis itu mencuba minta belas kasihannya, wang sekadar
untuk makan. Nyonya kaya itu dengan rengut cemberut kembali kerumahnya. Tiba di
rumah didapatinya anaknya yang masih remaja jatuh sakit. Sekarang nyonya itu
miskin lebih miskin dari gadis yang minta-minta di tepi jalan tadi.
Gadis itu
hanya perlu wang, pembeli sebungkus nasi. Nyonya itu perlu kepada kesihatan
anak kesayangannya.
Sebab itu
kalau yang dinamai bahagia, dikatakan barang yang datang dri luar, tidak ada
makhluk yang kaya, semuanya miskin belaka. Yang kaya hanyalah Tuhan semesta
alam.
Silaukah
kita melihat seorang maharaja di raja, dengan pengawal yang lengkap, pembantu
yang beribu, istana yang permai, perhiasannya yang molek, gedungnya yang indah,
isterinya yang muda, dan puterinya yang cantik?
Tertipukah
kita melihat para pengawal yang berjalan mundar mandir keliling istana itu,
mobil dan kenderaan yang boleh dipakai setiap saat?
Tertipukah
kita melihat hamba rakyat merundukkan kepala ketika arak-arakkan baginda lalu di
jalan raya?
Raja-raja
itu, demikian pula orang-orang berharta dan berpangkat, orang yang kita lihat
dari luar amat nikmat, sebetulnya di dalam kesengsaraan batin yang tiada
terhingga. Sesuatu dirasakan ganijil ialah waktu baru bertemu. Akan tetapi kalau
sudahlama, dari sedikit ke sedikit timbullah jemu dan kecewa. Harta benda mahal
yang mulanya diingini, lama-lama dipandang sebagai pasir. Itulah sebab banyak
raja yang melemparkan kerajaannya dan memilih hidup sederhana atau bertapa ke
gua batu. Ada juga yang meminta lekas mati saja, supaya bertemu dengan nikmat
abadi. Demikianlah raja-raja yang tidak dihinggapi penyakit tamak haloba, tidak
merasa cukup dengan yang ada, merasa miskin dan merasa malu dengan kekayaan
yang telah ada dalam tangan, kerana masih dirasa sedikit. Sebab itu dia meminta
ditambah lagi, sehingga berlonggoklah emas dalam taruhan. Kadang-kadang ayah
payah mengumpulkan, datang anak membelanjakan dengan hati girang, tidak tahu
bagaimana dahulunya kesusahan ayah mengumpulkan itu.
Kadang-kadang
pula di sekeliling baginda berkumpul orang yang menunjukkan kesetiaan seperti
seekor kancil yang cerdik, menjual tipuan dan fitnah, mengambil muka dan
sebagainya.
Abu Bakar
Siddiq berkata:
"Orang
yang paling sengsara di dunia dan di akhirat ialah raja-raja".
Apakah
sebabnya tanya orang mendengar. Lalu beliau terangkan:
"Raja-raja
kalau terus berkuasa, dia merasa yang di dalam tangannya belum cukup, yang
kelihatan olehnya ialah yang di tangan orang lain saja. Ajalnya datang di dalam
dia berangan-angan. Perasaan belas kasihan lama-lama menjadi kurang, hasad
kerana sedikit bagiannya, benci atas kelebihan orang, mengeluh ketika dia
mampu, kurang percaya terhadap orang lain, amat serupa dengan emas palsu,
serupa dengan wap tengah hari yang disangka air oleh musafir, padahal cahaya
terik, pada lahirnya gembira, pada hatinya sengsara. Kelak, bila umur sampai,
ketentuan Allah datang, hapuslah bayang-bayangnya. Ketika itu mulai dia dihisab
dan dihitung, sedikit harapan akan diberi maaf".
Abu Bakar
mentutup bicaranya:
"Janganlah
benci kepada raja-raja, tetapi kasihanilah mereka".
Demikianlah
halnya orang kaya dari 'luar' badan.
Tetapi
kekayaan dan kebahagiaan di dalam badan, itulah kekayaan sejati yang bertambah
lama tidak bertambah usang, tetapi bertambah murni bercahaya, asal saja pandai
menjaga, sebab dia pemberian Khalik yang suci. Kalau kita pupuk, uratnya seakan
teguh, buahnya akan lazat sehingga kita jatuh kasihan melihat seisi dunia,
sejak dari raja kepada menteri, orang kaya dan orang berpangkat lantaran tidak
merasa nikmat dengan kelazatan ini. Inilah kekayaan dan kerajaan hakiki yang
tak lekang di panas dan tak lapuk di hujan.
Kesihanilah
manusia yang mencari kekayaan keluar badannya dan menghabiskan umurnya untuk
itu. Orang yang tidak mendengar suara batinnya, mencari nikmat yang tersembunyi
di situ. Sayangilah manusia yang mencuba hidup fana dan melupakan hidup baka.
Kasihanilah orang yang lupa pada kekayaan kembaran jamaninya, iaitu rohaninya,
menghabiskan umur mengejar barang yang tidak dibawanya dari perut ibunya dan
tidak akan dibawanya pula pulang ke akhirat.
Carilah yang
dari 'luar' itu sekadar berguna untuk memupuk kesempatan yang dari dalam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan