PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Ikhlas
ertinya bersih, tidak ada campuran, ibarat emas murni, tidak ada bercampur
perak berapa persen pun. Pekerjaan yang bersih terhadap sesuatu, bernama
ikhlas. Misalnya seorang bekerja kerana diupah, semata-mata kerana mengharapkan
puji majikan, maka ikhlas amalnya kepada majikannya, atau dia bekerja memburu
harta dari pagi sampai petang, dengan tidak jemu-jemu, kerana semata-mata
memikirkan upah, maka keikhlasannya kepada perutnya. Lawan ikhlas ialah
'isyrak', ertinya bersyarikat atau bercampur dengan yang lain. Antara ikhlas
dengan Isyrak tidak dapat dipertemukan, sebagaimana tidak pula dipertemukan
atara gerak dengan diam. Kalau ikhlas telah bersarang dalam hati, isyrak tak
kuasa masuk kecuali telah terbongkar keluar. Demikian juga sebaliknya, keluar
segala perasaan isyrak dahulu, baru ada tempat buat ikhlas.
Tempat
ikhlas dan isyrak ialah hati. Bilamana seorang berniat mengerjakan suatu
pekerjaan, maka mulai melangkah sudah dapat ditentukan ke mana tujuan dan
bagaimana dasar. Ada orang yang berniat hendak menolong fakir dan miskin.
Pekerjaan memberi pertolongan, adalah baik, tetapi belum tentu baik jika
dasarnya tidak subur. Barulah akan baik dari zat sampai kepada sifatnya jika
didasarkan kepada ikhlas. Iaitu menolong fakir dan miskin kerana Allah, bukan
kerana semata mengharap puji dan sanjung manusia. Oleh sebab itu, perkataan
ikhlas itu terpakai terhadap Allah semata-mata.
Ikhlas tidak
dapat dipisahkan dari siddiq (benar) tulus. Lurus dan benar niat dan sengaja,
kerana Allah belaka, tidak mendustai diri dengan perkataan 'kerana Allah',
padahal di dalam hati bersarang kerana puji, kerana mencari nama dan lain-lain.
Orang yang mulutnya mengaku benar, tetapi hatinya berdusta, dia termasuk dalam
golongan pendusta.
Untuk jadi
perbandingan, di sini kita salinkan hadis Rasulullah saw.
"Manusia
yang mula-mula akan kena pertanyaan di hari kiamat ialah tiga orang:
Seorang
ialah orang yang diberi Allah ilmu pengetahuan. Pada waktu itu berfirmanlah
Allah:
"Apakah
yang sudah engkau lakukan dengan ilmu yang engkau ketahui itu?"
Ia menjawab:
Ya Rabbi, dengan ilmu hamba itu, hamba bangun tengah malam (solat), hamba
berjaga di tepi siang menyiarkannya kepada orang yang perlu menerimanya.
Tuhan
berfirman: "Engkau dusta!"
Malaikat
yang adapun berkata: "Engkau duata!".
Maksud
engkau hanyalah supaya disebut orang engkau alim. Memang demikianlah perkataan
orang terhadap dirinya.
Seorang lagi
ialah lelaki yang diberi Allah hart benda. Maka berfirman Allah:
"Engkau
telah Kami beri nikmat, apakah yang sudah engkau perbuat dengan nikmat Kami
itu?".
Dia
menjawab: Ya Rabbi, harta benda itu telah hamba sedekahkan tengah malam dan
siang hari.
Tuhan pun
berfirman: "Engkau dusta!".
Malaikat-malaikat
pun berkata pula: "Engkau dusta, maksud engkau hanyalah supaya engkau
dikatakan orang seorang dermawan. Memang demikianlah dikatakan orang terhadap
dirinya.
Sorang lagi
lelaki yang terbunuh dalam perang mempertahankan agama Allah, maka berfirman
Tuhan kepadanya:
"Apakah
yang telah engkau kerjakan?".
Dia
menjawab: Ya Rabbi, Engkau suruh hamba jihad, pergilah hamba ke medan perang,
dan hamba mati terbunuh.
Tuhan pun
berfirman: "Engkau dusta!".
Malaikat-malaikat
yang banyak berkata pula: "Engkau dusta, maksud engkau hanyalah supaya
dikatakan orang si anu gagah berani. Memang demikianlah perkataan orang
terhadap dirinya.
Setelah
berkata demikian, Nabi SAW bersabda pula:
"Hai
Abu Hurairah, mereka itulah makhluk yang mula-mula sekali akan menderita api
nerak jahanam di hari kiamat.
Dari salinan
hadis yang panjang ini terbuktilah perkataan kita di atas, bukan zat perbuatan
itu yang dusta, tetapi dasar tempat tegaknya, iaitu tidak ikhlas itulah yang
menjadi pangkatnya.
Buat bukti
lagi ialah seketika orang-orang munafik datang kepada Rasulullah saw, mengakui
bahawa Rasulullah itu memang Rasulullah yang sejati, datanglah wahyu Tluan:
Ertinya:
"Bilamana datang kepadamu orang-orang munafik, berkata: Kami menjadi
saksi bahawa, engkau Rasulullah. Sesungguhnya Allah tahu bahawa engkau
RasulNya, dan Allah pun menyaksikan pula bahawa orang-orang munafik itu dusta
adanya". (Al-Munafiqun: 1).
Di situ
nyata bahawa yang berdusta, bukan mulut tetapi hati mereka tidak mengaku, atau
pengakuan mereka tidak dari hati. Sesuai lidah dan hati, itulah ikhlas! Lain di
mulut lain di hati, bukanlah ikhlas, tetapi culas.
Dalam bahasa
kita, ikhlas itu tidak dipisahkan dengan jujur yang dalam bahasa halusnya
'tulus', sebab itu selalu orang berkata 'tulus ikhlas', dan ketulusan itu
bukanlah di lidah saja, kerana kehendak hati. Yang penting ialah ketulusan
hati:
"Jangan
terpedaya oleh seorang ahli pidato, lantaran pidatonya,
sebelum
kelihatan bukti pada perbuatannya.
Kerana
perkataan itu sumbernya ialah hati.
Lidah hanya
dijadikan sebagai tanda dari hati."
Cubalah
perhatikan firman Allah tentang amal kebaikan, bagaimana luas lapangannya dan
dari mana sumber lapangan luas itu.
Allah swt
berfirman:
Ertinya:
"Tidaklah jasa dan kebaikan itu, bahawa engkau palingkan mukamu ke
timur atau ke barat. Tetapi jasa kebaikan ialah beriman dengan Allah dan hari
akhirat, dengan malaikat dan Nabi, dan memberikan harta kepada yang berhak
menerima dari kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, orang yang tak tentu
rumahtangganya.* Budak yang ada harapan akan dimerdekakan dan mendirikan solat,
mengeluarkan zakat, dan orang-orang yang meneguhi perjanjian balamana mereka
berjanji, dan orang yang sabar di waktu kesusahan dan kesempitan, serta
kesusahan yang tiba-tiba. Mereka itulah orang-orang yang benar (tulus) dalam
pengakuannya, dan mereka itulah orang yang muttaqin". (Al-Baqarah:
177).
Banyak benar
syarat-syarat dalam ayat ini untuk menentukan alamat orang-orang yang bahagia.
Kadang-kadang telah ada yang pertama, tinggal yang kedua, dan ada yang keempat,
kurang yang kelima. Tetapi di situ nyata di mana simpul perkara.
- Iman
jadi dasarnya.
- Alam
jadi buktinya.
- Mendorong
sesama manusia jadi syiarnya.
- Sabar
jadi saudaranya.
Setelah
cukup semuanya barulah dinamakan orang yang 'tulus'. Daripada ketulusan,
timbullah perasaan taqwa:
Dalam ayat
itu terkandung 3 perhubungan:
- Perhubungan
dengan Tuhan, dengan iman dan cabang-cabangnya.
- Perhubungan
dengan sesama makhluk, dengan dasar tolong menolong, gotong-royong.
- Perhubungan
dengan diri sendiri, mendidiknya jadi orang sabar dan jadi orang tawqa.
Sabda
Rasulullah saw tentang ayat ini:
"Barangsiapa
yang mengamalkan ayat ini, maka telah menyempurnakan dia dan iman".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan