PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Berkata Anas
bin Malik r.a.:
"Saya
telah menjadi khadam Rasulullah saw 10 tahun lamanya. Maka tidak perna baginda
berkata atas barang yang saya kerjakan: "Mengapa engkau kerjakan?"
Mengapa tidak engkau kerjakan?". Tidak pernah pula baginda berkata pada
barang yang tidak ada: "Alangkah baiknya kalau barang itu ada". Kalau
pada suatu ketika terjadi perselisihan saya dengan ahlinya, dia berkata kepada
ahlinya itu. "Biarlah sebab apa yang telah ditakdirkan Allah mesti,
terjadi".
Memikirkan bunyi hadis yang diriwayatkan Anas itu, dapatlah difikirkan pula apa
ertinya redha, yang telah berkali-kali kita tuliskan sebelum ini. Dapatlah
diketahui hal ehwal Rasulullah itu. Dia sendiri, setelah sempurna makrifatnya
dengan Allah, tidaklah dia lupa Yang Maha Kuasa itu ialah Dia. Dia yang
mentakbirkan. Dia yang menyusun, mengatur, dan alam ini terlingkup kita di
dalamnya, berhaklah Dia bertaharruf, berbuat sekehendak hatiNya di atas
milikNya itu.
Nabi saw penuh kepercayaan bahawa Tuhan bijaksana, tidaklah Dia menentukan satu
keputusan di luar pertimbangan seadil-adilnya. Dia menyerah kepadaNya, lebih
daripada penyerahan hamba kepada penghulu. Meskipun banyak cubaan yang
dijatuhkan atas dirinya, namun dia tidak berhenti selangkah dia haram surut,
setapak dia tidak kembali. Dia terima apa yang ada, tidak mengaduh, tidak
merintih dan tidak menyesal. Jika bukit teguh pada tempatnya, tiada bergoyang
oleh terpaan angin dari segenap penjuru, maka keteguhan hati Rasulullah jika
dihembus angin kehidupan, lebih dari teguhnya bukit, sebab jika gempa datang,
bukitpun bergoyang juga.
Cubalah perhatikan kehidupan junjungan kita itu. Segenap alam gelap gelita,
satu pun tak ada tanah tujuan dari perjalanan bangsa manusia. Dia diutus
seorang dirinya ke dunia ini, tak berkawan, tak berteman, ahli rumahnya
sendiripun 'masih orang lain'. Kekafiran, kederhakaan kepada Tuha, kelupaan
dari kebenaran, membelakangi yang hak.
Cubalah kenangkan bagaimana hidupnya yang dibenci, dihina dan maki, sampai lari
menyembunyikan diri kalau perlu. Pernah kakinya luka dan mengalir darah membasahi
terompahnya kena pukulan orang, disangkut orang badannya dengan kulit unta
ketika mengerjakan solat. Dia terima itu dengan diam dan tenang.
Ketika kembali dari perlawanan ke Thaif yang hampir saja membahayakan jiwanya
itu, sebab yang empunya rumah tempatnya bertemu sendiri telah memberitahu
kepada penduduk 'bahaya' pengajaran yang dibawanya, sehingga dia dipukul orang.
Ketika akan pulang ia telah bertemu dengan seorang malaikat, lalu baginda
ditanyai, sudikah dia kalau malaikat itu membinasakan umat yang menolak
pengajarannya itu. Dengan lemah lembut baginda menolak tawaran itu, dengan
perkataan bahawasanya orang-orang yang memusuhinya itu adalah orang tua yang
tiada baginda menolak tawaran itu, dengan perkataan bahawasanya orang-orang
yang memusuhinya itu adalah orang tua yag tiada baginda harapkan lagi,
moga-moga anak cucu turunan mereka kelak yang akan menerima faham ini. Jawapan
baginda itu pun terbuktilah, sebab ternyata bahawa panglima-panglima dan
pahlawan-pahlawan yang menurutkan jejaknya kemudian hari, terdiri dari angkatan
muda, anak cucu orang-orang yang menghalangi dahulu.
Dia keluar dari rumah, ke dalam Masjidil Haram. Kalau tak berhasil di sana dia
pergi ke atas bukit Syafa atau Marwah. Tidak pula hasil di sana, dia pergi ke
Mina, ke Jumratul Aqaba di waktu musim haji sambil menunggu dengan hati yang
tetap, kalau-kalau ada dari kabilah lain atau kampung lain yang suka menerima
pengajarannya itu. Selalu dia serukan.
"Siapa yang suka membelaku? Siapa yang suka menolongku?"
Begitu jalan yang dilaluinya, seandainya bukan Nabi, mahulah agaknya dia
kehilangan kesabaran dan dia akan mahulah agaknya berkata:
"Ya Rabbi, bukankah Tuhanku telah berjanji hendak menolong hambaMu,
manakah pertolongan itu kini? Bukankah sudah patut saya menerimanya?"
Di dalam pertempuran siasat yang masyhur di Hudaibiyah itu, yang kaum Quraisy
di sana telah mengemukakan janji-janji yang amat pincang menurut pandang
selintas lalu. Umar telah berkata:
"Bukankah kita berdiri di atas kebenaran? Mengapa kita hendak mendatangkan
kehinaan atas agama kita?"
Rasulullah saw, menjawab dengan pendek tetapi jitu:
"Saya ini hamba Allah, dan Allah tidak akan mengecewakan daku".
Kalau ada yang menyangka pada masa itu, bahawa perjanjian itu melemahkan pihak
Islam, bagi Rasulullah saw, adalah satu kemenangan besar. Sebab walaupun macam
mana corak perjanjian, namun sekarang kaum Quraisy tidak memandang lagi bahawa
golongan kaum Muslimin sebagai golongan 'pemecah', tetapi duduk sama rendah,
tegak sama tinggi, telah boleh mengikat satu perjanjian politik.
Cubalah perhatikan kalimat yang diucapkan Rasulullah untuk mententeramkan
fikiran Umar bin Khatab itu:
"Saya ini hamba Allah, dan Dia tidak akan mengecewakan daku".
Ertinya, saya hamba Allah (Ana Abdullah), bahawa saya ini di bawah kekuasaanNya,
di bawah perintahNya, digantungNya tinggi, dibuangNya jauh.
Dengan dasar itu dia berjuang: "Saya ini hamba Allah, dan Dia tidak akan
mengecewakan daku".
Kadang-kadang lapar perutnya kerana tidak ada yang akan dimakan. Kadang-kadang
sebulan lamannya dapurnya tak berasap. Dia tidak mengeluh, malahan diambilnya
saja batu, diikatkannya kepada perutnya. Padahal kunci Masyriq dan Maghrib
telah diserahkan ketangannya.
Sahabat-sahabatnya yang setia mati terbunuh, seorang di antaranya bapa saudara
baginda sendiri Hamzah, pahlawan yang gagah berani. Dibedah perutnya, diambil
jantungnya, dan dimakan, dan dihisap orang darahnya. Nabi melihat semuanya itu
dengan tidak merasa cemas. Luka jari tangannya, patah saingnya, hampir pecah
kepalanya. Dia bangun kembali dan berjuang terus sampai menang.
Saya hamba Allah, dan Dia tidak akan mengecewakan daku.
Anak-anaknya meninggal, maka ditumpahkannya kasih sayang kepada cucu-cucunya
dari anak perempuannya Fathimah, iaitu Hasan dan Husain. Diambilnya perintang
hati. Walaupun dia sedang mengerjakan solat dipanjat punggungnya oleh kedua-dua
anak-anak itu. Dia telah tahu dalam ilham Ilahi bahawa perkara-perkara yang
besar akan dihadapi kedua anak itu kelak. Tetapi supaya orang lain tidak
bergoncang hati, hanya dikatakannya saja, bahawa salah seorang dari anak itu
akan mendamaikan perselisihan yang terjadi di antara dua golongan yang besar.
Tidak ditegaskan bahawa salah seorang anak itu iaitu Husain akan mati dalam
satu pertempuran yang hebat.
Rasulullah sempat mencintai isterinya yang tua, Khadijah. Kebetulan meninggal
perempuan itu di waktu baginda amat perlu kepada pertolongan dan bujukannya.
Maka dihadapkannyalah kasih sayangnya kepada Aisyah anak sahabatnya yang setia,
Abu Bakar. Tiba-tiba dituduh orang pula isteri yang tercinta itu berbuat
pekerjaan yang merosakkan hatinya.
Dia teguh: Saya hamba Allah, Dia tidak akan mengecewakan.
Baru pekerjaan hampir selesai, tiba-tiba timbul berturut-turut orang-orang yang
bersikap hendak melawanya, hampir semuanya mendakwakan dirinya Nabi pula.
Timbul Musailamah Alkazzah, Aswab al Insiy, Thulaihah Al Asadi, Sajah binti Al
Harits, semuanya mendakwakan dirinya Nabi.
Dia serukan kebenaran, meskipun dia dituduh pendusta. Diterangkannya agama yang
baik, dikatakan orang dia gila. Namun dia tak bergeser dari keyakinannya.
Tetapi pada keredhaan dan keteguhan. Dia percaya, dia hamba Allah, Allah tak
akan mengecewaannya.
Dalam kepercayaan yang penuh itulah datang kepadanya penyakit yang berat, awal
dari kematian. Dia meninggal dalam keyakinan bahawa dia hamba Allah, bahawa
Allah tak akan mengecewakannya. Dia menutup mata melepas nafasnya yang
penghabisan, setelah bermohon kembali kepaa Ilahi supaya diizinkan duduk
bersama-sama dengan teman sejawatnya yang paling tinggi, iaitu nabi-nabi dan
rasul-rasul yang dahulu daripadanya.
Dia meninggal di atas sebuah hamparan yang telah tua, berselimut kain kasar,
sedang minyak penghidupkan lampu semalam itu pun telah habis tengah malam, tak
dapat ditambah lagi, kerana tidak ada minyak lagi.
Saya ini hamba Allah, Dia tidak akan mengecewakan saya".
Bilamana Nabi Nuh melihat kesesatan umat yang didatanginya, serta perlawanan
yang mereka hadapkan ke dirinya, beliau berkata:
Ertinya: "Jangan ditinggalkan atas bumi ini tempat-tempat buat
tinggalnya orang kafir".
Maka dalam hal yang demikian Nabi Muhammad saw telah meminta kepada Tuhan:
Ertinya: "Ya Tuhanku! Berilah petunjuk atas hambaku, kerana mereka
tidak mengetahui".
Musa Kalimul-Lah ketika melihat kaumnya telah berpaling dari menyembah Allah
kepada menyembah Injil, telah berkata kepada Tuhan:
Ertinya: "Ini tidak lain dari fitnahMu jua, ya Tuhan!"
Nabi Muhammad saw ketika melihat kesesatan kaumnya dan mereka menyesali Tuha,
telah berkata:
Ertinya: "Allah tidak mengubah nasib suatu kaum, kalau tidak kaum itu
sendiri yang mengubah nasib mereka".
Isa Ruhul-Lah pernah berkata:
"Kalau Engkau berkuasa ya Tuhanku, memalingkan kematian daripada
makhlukMu, palingkanlah dia daripadaku"
Sedang Nabi Muhammad saw, ketika disuruh memilih antara dua perkara, iaitu
hidup kekal dalam dunia, atau mati ketika hari kiamat saja, atau mati seperti
orang lain mati, telah dipilihnya kematian, dipilihnya Rafiqil A'la.
Nabi Sulaiman telah memohon kepada Tuhan:
Ertinya:
"Ya Tuhanku, anugerahi kiranya akan daku suatu kekuasaan". (Sod:
35).
Nabi Muhammad saw telah memohon kepada Tuhan:
Ertinya:
"Ya Rabbi, jadikanlah rezeki ahli rumah Muhammad sekadar yang akan
dimakan sehari-hari".
Demikianlah wahai orang yang hendak mencapai darjat Tasauf sejati. Demikianlah
QANAAH yang telah dicontohkan oleh orang yang kenal erti wujud, dan kenal erti
yang MAUJUD. Cita-citanya, untuk kemaslahatannya sendiri dikalahkan oleh
cita-cita untuk maslahat umatnya. Tenang segala gelora atinya, tenteram
perjalanannya menuju keredhaan Tuhannya, dan dia tidak putus berusaha.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan