PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Qanaah ialah
menerima dengan cukup.
Qanaah itu mengandung lima perkara:
- Menerima
dengan rela akan apa yang ada.
- Memohonkan
kepada Tuhan tambahan yang pantas, dan berusaha.
- Menerima
dengan sabar akan ketentuan Tuhan.
- Bertawakal
kepada Tuhan.
- Tidak
tertarik oleh tipu daya dunia.
Itulah yang dinamai Qanaah, dan itulah kekayaan yang sebenarnya.
Rasulullah saw bersabda:
"Bukanlah kekayaan itu lantaran banyak harta,, kekayaan ialah kekayaan
jiwa".
Ertinya: Diri yang kenyang dengan apa yang ada, tidak terlalu haloba dan
cemburu, bukan orang yang meminta lebih terus terusan. Kerana kalau masih
meminta tambah, tandanya masih miskin.
Rasulullah saw bersabda juga:
Ertinya:
"Qanaah itu adalah harta yang tak akan hilang dan pura (simpanan) yang
tidak akan lenyap". (HR. Thabarai dari Jabir).
Orang yang mempunyai sifat qanaah telah memagar hartanya sekadar apa yang dalam
tangannya dan tidak menjalar fikirannya kepada yang lain.
Barangsiapa yang telah beroleh rezeki, dan telah dapat yang akan dimakan sesuap
pagi sesuap petang, hendaklah tenangkan hati, jangan merasa ragu dan sepi. Tuan
tidak dilarang bekerja mencari penghasilan, tidak disuruh berpangku tangan dan
malas lantaran harta telah ada, kerana yang demikian bukan qanaah, yang
demikian adalah kemalasan. Bekerjalah, kerana manusia dikirim ke dunia buat
bekerja, tetapi tenangkan hati, yakinlah bahawa di dalam pekerjaan itu ada
kalah dan menang. Jadi tuan bekerja lantaran memandang harta yang telah ada
belum mencukupi, tetapi bekerja lantaran orang hidup tak boleh menganggur.
Hal ini kerap menerbitkan salah sangka dalam kalangan mereka yang tidak faha
rahsia agama. Mereka lemparkan kepada agama suatu tuduhan, bahawa agama
memundurkan hati bergerak. Agama membawa manusia malas, sebab dia sentiasa
mengajak umatnya membenci dunia, terima saja apa yang ada, terima saja takdir,
jangan berikhtiar melepaskan diri. Sebab itu, bangsa yang tidak beragama
beroleh kekayaan, bangsa yang zuhud terlempar kepada kemiskinan katanya!
Tuduhan demikian terbit lantaran salah perasangka pemeluk agama sendiri. Mereka
sangka bahawa yang bernama qanaah ialah menerima saja apa yang ada, sehingga
mereka tidak berikhtiar lagi. Mereka namai taqwa orang yang hanya karam dalam
mihrab. Mereka katakan soleh orang yang menjunjung serban besar, tetapi tidak
memperdulikan gerak geri dunia. Mengatur hidup, mengatur kepandaian, ilmu
dunia, semuanya mereka sangka tidak boleh dilarang agama! Sebab kesalahan
persangkaan pemeluk agama itu, salah pulalah persangkaan orang yang tidak
terdidik dengan agama, bukan kepada pemeluk agama yang salah pasang itu, tetapi
salah sangka kepada agama sendiri.
Intisari pelajaran agama ialah menyuruh qanaah itu, qanaah hati, bukan qanaah
ikhtiar. Sebab itu terdapatlah dalam masa sahabat-sahabat Rasulullah saw, orang
kaya-kaya, berwang, berharta berbilion, beruma sewa, berunta banyak,
memperniagakan harta benda keluar negara, dan mereka qanaah juga. Faedah qanaah
amat besar di waktu harta itu terbang dengan tiba-tiba.
Sri baginda ratu Belanda Wilhelmina seorang ratu yang masyhur mempunyai
pendirian qanaah ini. Puteri Yuliana, disuruh mempelajari segala macam
kepandaian yang perlu untuk menjaga hidup sehari-hari, disuruh belajar
menjahit, memasak, menyulam dan lain-lain. Ketika ditanyai orang kepada baginda
apa maksud yang demiian, baginda menjawab kira-kira demikian.
"Tipu daya dunia tak dapat dipercayai, ini hari kita dipujuknya, besok
mana tahu kita diperdayakannya, sebab itu kita tak boleh harap dengan yang ada,
dan tak boleh cemas menempuh apa yang akan terjadi".
"Tipu daya dunia tak dapat dipercayai, ini hari kita dipujuknya, besok
mana tahu kita diperdayakannya, sebab itu kita tak boleh harap dengan yang ada,
dan tak boleh cemas menempu apa yang akan terjadi".
Inilah pendirian yang sepantasnya bagi seorang raja, terutama di zaman
demokrasi, kerani nasib tidak dapat ditentukan, berapa banyak raja yang lebih
besar dari Ratu Wilhelmina, dan Yuliana terpaksa meninggalkan singgahsananya.
Pelajari hidup bersakit, kerana nikmat tidaklah kekal.
Maksud qanaah itu amatlah luasnya. Menyuruh percaya yang betul-betul akan
adanya kekuasaan yang melebihi kekuasaan manusia, menyuruh sabar menerima
ketentuan Ilahi jika ketentuan itu tidak menyenangkan diri, dan bersyukur jika
dipinjamiNya nikmat, sebab entah terbang pula nikmat itu kelak. Dalam hal yang
demikian disuruh bekerja, kewajipan belum berakhir. Kita bekerja bukan lantaran
meminta tambahan yang telah ada dan tak merasa cukup pada apa yang dalam
tangan, tetapi kita bekerja, sebab orang hidup mesti bekerja.
Itulah maksud qanaah.
Nyatalah salah persangkaan orang yang mengatakan qanaah ini melemahkan hati,
memalaskan fikiran, mengajak berpangku tangan. Tetapi qanaah adalah modal yang
paling teguh untuk menghadapi penghidupan, menimbulkan kesungguhan hidup yang
betul-betul (enerti) mencari rezeki. Jangan takut dan gentar, jangan ragu-ragu
dan syak, mantapkan fikiran, teguhkan hati, bertawakal kepada Tuhan,
mengharapkan pertolonganNya, serta tidak merasa kesal jika ada keinginan yang
tidak berhasil, atau yang dicari tidak dapat.
Kenapa kita ragu-ragu, padahal semuanya sudah tertulis lebih dahulu pada azal,
menurut jalan sebab dan musabab.
Ada orang yang putus asa dan membuat bermacam-macam 'boleh jadi' terhadap
Tuhan. Dan berkata:
"Boleh jadi saya telah ditentukan bernasib buruk, apa guna saya berikhtiar
lagi. Boleh jadi saya telah ditentukan masuk neraka, apa guna saya
bersembahyang".
Ini namanya syu'uahan, jahat sangka dengan Tuhan, bukan husnus zhan, baik
sangka. Lebih baik merdekakan fikiran diri dari syu'uzhan itu. Faham demikian
tidak berasal dari pelajaran agama, tetapi dari pelajaran falsafah yang timbul
setalah ulama-ulama Islam bertengkar-tengkar tentang takdir, tentang azali,
tentang qadha dan qadar.
Tak mungkin Allah akan begitu kejam, menentukan saja seorang mesti masuk
neraka, padahal dia mengikut perintah Allah?
Kembali kepada qanaah tadi, maka yang sebaik-baiknya ubat buat menghindarkan
segala keraguan dalam hidup, ialah berikhtiar an percaya kepada takdir. Hingga
apa pun bahaya yang datang kita tidak syak dan ragu Kita tidak lupa ketika
untung, dan tidak cemas ketika rugi. Siapa yang tidak berperasaan qanaah,
ertiya dia tak percaya takdir, tak sabar, tak tawakal. Mesti tak dapat dia tak
percaya takdir, tak sabar, tak tawakal. Mesti tak dapat tidak, fikirannya
kacau, lekas marah,penyusah, dan bilamana tidak, fikirannya kacau, lekas marah,
penyusah,dan bilamana beruntung lekas pembangga. Dia lari dari yang ditakutiya,
tetapi yang ditakuti itu berdiri di muka pintu, sebagaimana orang yang takut
mengingat-ingat, barang yang diingat-ingat, kian dicubanya melupakan teringat
itu, kian teguh dia berdiri di ruang matanya.
Ini semuanya tidak terjadi pada orang beriman yang redha menerima apa yang
tertentu dalam azal. Meskipun susah atau senang, miskin atau kaya, semua hanya
pada pandangan orang luar. Sebab dia sendiri adalah nikmat, dan kekayaan dalam
perbendaharaan yang tiada ternilai harganya, 'pada lahirnya azab, pada batinnya
rahmat'. Jika ditimpa susah, dia senang sebab dapat mengingat kelemahan dirinya
dan kekuatan Tuhannya, jika dihujani rahmat, dia senang pula, sebab dapat
bersyukur.
Qanaah, adalah tiang kekayaan yang sejati. Gelisah adalah kemiskinan yang
sebenarnya. Tidak dapatlah disamakan lurah dengan bukit, tenang dengan gelisah,
kesusahan dan kesukaan, kemenangan dan kekalahan, putus asa dan cita-cita. Tak
dapat disamakan orang yang sukses dengan orang yang muflis.
Keadaan-keadaan yang terpuji itu terletak pada qanaah, dan semua yang tercela
ini terletak pada gelisah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan